آموزش کاشت بذر گل زینتی

طبیعتا همه افراد از دیدن گلها لذت می برند و داشتن یک باغچه پر از گل احساس خوبی به ما منتقل می کند، اما متاسفانه امروزه با وجود زندگی در شهرهای بزرگ و آپارتمان ها همه ما تا حدودی از طبیعت و زیبایی های آن دور شده ایم در این میان اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که تمایل دارید با کاشت بذر گل زینتی در گلدان یا باغچه حیاط خود دیگران را شگفت زده کنید با ما همراه باشد تا به نکاتی در مورد کاشت بذر گل زینتی بپردازیم.

همچنین برای آشنایی با بذر گل های زینتی می توانید به بخش بذر گل (زینتی – فصلی) مراجعه کنید.

کاشت بذر گل

نکات مهم پیش از کاشت بذر گل زینتی

برای کاشت بذر گل زینتی و آپارتمانی باید به چند نکته توجه کنید که شامل موراد زیر میشود:

کیفیت بذر

باید بذرهایی را تهیه کنید که از زمان برداشت آنها مدت زمان طولانی نگذشته باشد و تازه باشند.

دمای محیط

مهمترین مرحله مربوط به جوانه بذر و کاشت بذر می باشد که بهترین دما برای جوانه زنی بذرها بین ۲۰ الی ۳۰ درجه است.(داخل صفحه هر محصول در مورد دمای مناسب جوانه زنی هر بذر توضیح داده شده است.)

رطوبت لازم برای جوانه زنی بذر

محیطی با رطوبت بالای ۸۰% برای جوانه زنی مناسب است و شما می توانید با مرطوب کردن بستر بذر و پوشاندن آن با نایلون های شفاف بستر مناسب و مورد نیاز بذر را ایجاد کنید.

نور

بهتر است بذرها در محیطی قرار بگیرند که مختصری نور بر آنها بتابد.

نوع بستر

داشتن بستر مناسب برای رشد بذر پس از کاشتن تاثیر بسیار زیادی می تواند داشته باشد، اما بهترین بستر برای کاشت بذر گل و گیاهان : پیت ماس ۵۰% + کوکوپیت ۳۰% + پرلیت ۲۰% است.

نکات مهم پیش از کاشت بذر گل زینتی

روش کاشت بذر گل زینتی

لوازم لازم برای کاشت بذر گل شامل موارد زیر میشود:

  • ظرف مخصوص (مانند سینی یا ظرف یکبار مصرف)
  • نایلون شفاف
  • کش برای بستن نایلون به دور ظرف و ایجاد رطوبت
  • بستر مناسب برای کاشت بذر ترکیب ۵۰ درصد پیت ماس+ ۳۰ درصد کوکوپیت+ ۲۰ درصد پرلیت

توضیح : ابتدا بستر خود را ترکیب کرده و در داخل ظرف خود که از قبل روی آن نام بذرهای خود همراه با تاریخ نوشته اید را ریخته البته دقت نمایید بستر را تا سر پر نکنید چون باید روی آن را با یک نایلون فریزر ببندید و باید یک فضای کافی برای جوانه زنی بذرها هم قرار دهید که وقتی بذری جوانه زنی کرد فضای کامل برای رشد را داشته باشد و سر جوانه ها با نایلون فریزر ما تداخل نداشته باشند.

بعد از قرار دادن بذرها  با یک آب پاش خوب بستر را مرطوب کرده و یک نایلون شفاف فریزر روی بستر خود کشیده و آن را  با کش خوب بسته یا درب آن را محکم ببندید طوری که هوایی وارد آن نشود و در مکانی ترجیحا با نور کم خورشید در دمای ۲۰ الی ۳۰ درجه قرار می دهیم .دراین مدت هر چند روز یکبار بستر رو بازرسی نمایید چنانچه رطوبت آن کم شده باشد مجددا مرطوب نمایید و درب آن را کنترل نمایید.

روش کاشت بذر گل زینتی

جوانه زنی بذرها: زمانی که بذرها جوانه زنی کردند نایلون را برنداشته ، آن را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید و زمانی که جوانه ۴ برگه شدند یک سوراخ با مداد در نایلون ایجاد کرده تا رطوبت کمتر شده این عمل را چند روز بعد باز انجام دهید طوری که گیاه به هوای بیرون کاملا عادت کند در این زمان مواظب تغییرات دمایی شدید و رطوبت باشید. بهتر این هست گیاهانی که برای فضای بیرون هستند در منزل نگهداری نشوند و اگر نگهداری می شوند در فضای با نور زیاد و تهویه خوب نگهداری شوند. پس از جوانه زنی و رشد بذرها می توانید آنها را به گلدان انتقال دهید.

کاشت گل های زینتی در خارج از خانه

برای کاشت گیاهان زینتی در خارج خانه دو برابر عرض گلدانی که گیاه در آن قرار دارد را در زمین حفاری کنید،گیاه را از گلدان خارج نموده و در گودال کنده شده قرار دهید، توجه کنید که حتما پاییه گیاه هم سطح زمین شود. گیاه را با کمپوست تغذیه کنید و در اولین مرحله خاک را با کمپوست مخلوط کرده گیاه ریشه های گیاه را با این مخلوط پر کنید و سپس گیاه را آبیاری نمایید. دقت کنید که آبیاری و مرطوب نگه داشتن گیاه خیلی مهم میباشد.

نکته ای که حتما توجه کنید این است که علف های هرز اطراف گیاه را کاملا پاکسازی نمایید.

کاشت گل های زینتی در خارج از خانه

برای نگهداری گل و گیاهان زینتی در خارج از خانه و فضای باز نمیتوان یک نسخه تجویز کرد چون نحوه نگهداری و نیازهای هر کدام از این گیاهان متفاوت هست، ولی میتوان گفت که مهمترین اینها آبیاری منظم و همچنین تغذیه می باشد که بهترین تغذیه استفاده از ورمی کمپوست در خاک این گیاهان میباشد. بیشتر مشکلات نگهداری که دوستان مطرح کردن سوختگی برگ هست که بعضی مواقع به علت شدت نور و درست انتخاب نکردن گیاه برای شرایط محیطی محل زندگی هست.

 

روش آبیاری گل و گیاه

مسئله ای که مورد اهمیت است مربوط می شود به شادابی گل ها و گیاهان زینتی در منازل که ارتباط مستقیمی با آبیاری آنها دارد.

برای آبیاری باید به اندازه ای گیاه را آبیاری کنید که تمام سطح خاک خیس شود.( آب را در تمام سطح خاک بریزید ، به مقداری آب بریزید که در آخر مقدار کمی آب در ته بشقاب زیر گلدان باقی بماند و البته آب جمع شده در بشقاب را نیز باید همان زمان خالی کنید)

لازم است بدانید گیاه زمانی نیاز به آبیاری مجدد دارد که خاک گیاه در حال خشک شدن باشد. (البته باید دقت کنید که خاک زیاده از حد خشک نشود )، بهتر است زمانی به گیاه آب دهید که رطوبت خاک بسیار کم شده باشد (جای نگرانی نیست چون پس از چند بار آبیاری با این روش آشنا خواهید شد).

روش آبیاری گل و گیاه

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *