آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه

چگونه بذر سبزیجات بکاریم ؟

اگر تمایل به کاشت بذر سبزیجات در باغچه حیاط خود را دارید و میخواهید از سبزیجات ارگانیک باغچه خود استفاده کنید توصیه می کنیم مقاله زیر را بخوانید تا با آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه آشنا شوید.

برای مطالعه بیشتر در مورد بذر انواع سبزیجات به مقاله بذر سبزیجات ، از خرید بذر تا پرورش سبزی مراجعه نمایید.

نکات مهم برای کاشت بذر سبزیجات در باغچه

 

نکات مهم برای کاشت بذر سبزیجات در باغچه

  • برای کاشت از بذر سبزیجاتی که مصرف بیشتری دارند استفاده کنید و یا سبزیجات معطر(مثل نعناع، سبزی خوردن،گوجه فرنگی)
  • قسمتی از باغچه را برای کاشت انتخاب کنید که صاف و یکدست و آفتابگیر است تا در فصل زمستان باغچه شما از نور کافی بی بهره نماند.
  • با توجه به اندازه زمین اقدام به خرید بذر سبزیجات کنید زیرا عموما سبزیجات مختلف به اندازه های مشخص از کاشت در کنار هم نیاز دارن. لازم به ذکر است اگز زمین شما بزرگ نیست میتوانید سبزیجاتی را در آن بکارید که جاگیر نیستند یا اقدام به کاشت بذر سبزیجات در گلدان کنید.
  • با توجه به فصلی که در آن قرار دارید بذر مورد نظر خورد را انتخاب کنید، زیرا برخی سبزیجات مانند چغندر، کلم بروکلی،کلم، هویج، گل کلم، کاهو ، نخودفرنگی، سیب زمینی ، تربچه، اسفناج و شلغم در فصول سرد قابل رشد هستند و برخی از سبزیجات مانند لوبیا، خیار،بادمجان،هندوانه،فلفل،کدو تنبل، کدو و گوجه فرنگی برای فصول گرم سال.
  • بذرهای خریداری شده باید تولید همان سال باشند.(برای خرید بذر سبزیجات میتوانید به بخش بذر سبزیجات و صیفی جات مراجعه نمایید.)

 

آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه

  • ابتدا فضای مشخصی مانند یک یا دو متر مربع از فضای باغچه را برای کار در نظر بگیرید و خاک آن قسمت را شخم بزنید و با بیل خاک را کاملا پشت و رو کنید و با شن کش سطح خاک را کاملا صاف کنید تا آبیاری بذرها را به آسانی انجام گیرد.
  • در مرحله بعد بذرهای مورد نظر را که از قبل خیس خورده اند را به طور یکنواخت روی خاک بپاشید و اندازه دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ الک کرده بپوشانید سپس با آب پاش آبیاری کنید(دقت کنید آب را یکدفعه بریزید، آرام آرام و با ملاحظه این کار را انجام دهید.) زیرا اگر خاک را با شلنگ آبیاری کنید بذرهای کاشته شده تحت تاثیر فشار آب قرار می گیرند و در داخل خاک فرو می روند و بذرهای جوانه زده نمی توانند سر از خاک بیرون بیاورند و زحمات شما هدر می رود.

آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه

آموزش تصویری کاشت بذر سبزیجات در باغچه

همانطور که میدانید ما در فروشگاه روکالبا به فروش اینترنتی بذر سبزیجات ارگانیک و بذر گل و گیاه در تهران مشغول هستیم و در ویدئو زیر آموزش کاشت بذر ریحان در گلدان را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم همچنین برای دیدن دیگر ویدئو های آموزش تصویری کاشت بذر سبزیجات در باغچه میتوانید به لینک های پایین مراجعه نمایید.

 

آموزش کاشت بذر ریحان

ویدئوهای دیگر آموزشی کاشت سبزیجات

جلوگیری از آفت زدن سبزیجات

برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر سبزیجات ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

4 پاسخ
    • فروشگاه روکالبا
      فروشگاه روکالبا می گوید:

      سلام وقت بخیر. شما درست میفرمایید. بذر بعضی از سبزیجات نیازی نیست خیس خورده شوند هماهنگ ریحان و نعناع، اورگانو و…، ولی بعضی هم نیاز دارند همانند فلفل و بادمجان و…

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *