بذر گل کلم زینتی

اگر تمایل به خرید بذر گل کلم زینتی دارید باید توجه داشته باشید که این گیاه در دسته بذر گل قرار دارد و با گل کلمی در دسته مواد غذایی وجود دارد متفاوت است. گل کلم زینتی را به احتمال زیاد در خیابان ها و پارک ها مشاهده کرده اید، این گیاه به دلیل اینکه در مقابل سرما بسیار مقاوم است برای زیبایی باغچه ها و پارک ها استفاده می شود. نام علمی آن Brassica oleracea Acephala می‌باشد و بومی آسیا است. گل کلم زینتی یک گیاه یک ساله است و در فصل پاییز کشت می شود و به راحتی قابل نگهداری است. با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد باهم صحبت کنیم.

روش نگهداری گل کلم زینتی

بذر گل کلم زینتی و تکثیر آن

برای تکثیر این گیاه باید از بذر گل کلم زینتی استفاده کنید و  زمان مناسب نیز اواخر تابستان یا اوایل پاییز است به‌ هرحال زمان کاشت باید به گونه‌ای باشد که قبل از فرارسیدن اولین یخبندان زمستان، از انتقال گیاهان به بستر اصلی کاشت چند هفته گذشته باشد. برای کاشت می‌توان از خاکی نرم و الک شده استفاده کرد. ابتدا خاک را مرطوب می‌کنیم و بعد بذرها را روی سطح قرار می‌دهیم. بذرها برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند. دمای ۱۸ درجه برای جوانه‌زنی مناسب است  و در صورت مناسب بودن شرایط جوانه‌زنی بذرها ۳-۲ هفته طول می‌کشد. اگر در مکانی به‌جز بستر اصلی نسبت به کاشت بذرها اقدام می‌کنید زمانی که گیاهان جوان به طول حدود  ۸-۷ سانتیمتر رسیدند مناسب انتقال به مکان اصلی کاشت می‌شوند. فاصله گیاهان ۶۰-۴۵ سانتیمتر مناسب است. از زمان کاشت بذر تا زمانی که گیاه به حداکثر اندازه خود برسد در حدود ۱۴-۱۱ هفته می‌تواند طول بکشد.

 

شرایط نگهداری گل کلم زینتی

آبیاری

این گیاه به آبیاری منظم و رطوبت نسبی خاک نیاز دارد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. همچنین در اثر آبیاری کم گیاه رشد زیادی نخواهد داشت.

نور

گیاه کلم زینتی به نور زیاد و مستقیم نیاز دارد. هرچقدر نور بیشتری دریافت کند دارای برگ‌ها و رنگ زیباتری خواهد بود. نور کم باعث کم رنگ شدن و ایجاد فاصله بین برگ‌ها می‌شود. نور بسیار زیاد هم ممکن است باعث سوختگی برگ‌ها شود. البته این خالت در پاییز و زمستان به دلیل ملایم بودن نور آفتاب به ندرت اتفاق می افتد.

دمای مناسب

این گیاهان تحمل گرمای تابستان را ندارند. حداکثر دمای گرم مطلوب آن حدود ۲۷ درجه است.  سرمای زمستان را تا حدود ۱۵- درجه سانتی‌گراد را به خوبی تحمل می‌کنند و البته این به‌شرطی است که سرد شدن هوا به‌تدریج انجام گیرد در غیر این صورت و سرد شدن ناگهانی هوا به‌صورت شدید، بافت‌های این گیاه سرمازده خواهند شد. گرمای هوا مانع از این است که این گیاهان را در اواخر بهار و یا طی تابستان تکثیر کرد. چون گیاهان جوانی که با گرما روبرو شوند ساقه‌هایی بلند دارند که برگ‌ها بافاصله زیادی روی آن قرار می‌گیرند و ظاهر زیبایی ندارند. همچنین هوای گرم مانع از ظهور رنگ زیبای برگ‌ها می‌شود. به همین دلیل کاشت و تکثیر آنان به اوایل پاییز موکول می‌شود تا از دمای هوای مناسب بهره‌مند شوند. بهترین رنگ برگ این گیاهان در دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد بروز می‌کند.

خاک مناسب

این گیاه به مواد مغذی نسبتاً خوبی نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال اگر خاک را با نسبت‌های مساوی از کود بسیار پوسیده دامی و خاک‌برگ مخلوط کنیم و بعد گیاهان را بکاریم، به خوبی رشد خواهند کرد و از آنجایی که به عنوان گیاهانی یک‌ساله و فصلی استفاده می‌شوند دیگر نیازی به مصرف کود نیست. همچنین چنین دستورالعملی را معمولاً برای انواع کلم برگ که قرار است مصرف خوراکی داشته باشند استفاده می‌کنند برای نمونه‌های زینتی که قرار نیست به مصرف خوراکی برسند و رشد فراوانی کنند.  می‌توان از فرمولی ساده‌تر استفاده کرد یعنی خاک را با خاک برگ نیز مخلوط کنیم کافی است. همچنین اگر متوجه عدم رشد مناسب این گیاهان شدیم می‌توان در طی فصل رویش نیز از فرمول‌های کودهای تجاری همانند ۲۰-۲۰-۲۰ به میزان یک گرم در یک لیتر هر ۴-۳ هفته یکبار استفاده کرد. البته اگر بتوان از کودهایی با میزان نیتروژن پایین‌تر همانند فرمول‌های ۲۰-۲۰-۱۰ و یا سایر فرمول‌های مشابه استفاده کرد رنگ برگ‌ها بهتر خواهد شد.

آفات و بیماریهای کلم زینتی

شته ، تریپس، سوسکهای ککی، حلزونها از آفات این گیاه هستند . از بیماریها نیز می توان به بوترتیس، لکه برگی و سفیدک پودری اشاره کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *