خرید اینترنتی بذر اسطوخودوس

جهت خرید اینترنتی بذر اسطوخودوس به محصول بذر اسطوخودوس بیولوژیک مراجعه نمایید.

اسطوخودوس جزء دسته گیاهان همیشه سبز است که خواص درمانی متعدد دارد، این گیاه دارویی – زینتی با نام علمی لاواندا گیاهی چندساله از خانواده نعنایان است. این گیاه به شکل بوته های کوچک با ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر است. برگ های اسطوخودوس بسیار معطر هستند و در فصل بهار ظاهر می شوند.. به دلیل ظاهر زیبایی که گیاه اسطوخودوس پس از گل دادن پیدا می کند و عطر گل های آن باعث شده کاشت اسطوخودوس در منزل پیدا کند و به یکی از گیاهان پر طرفدار تبدیل شود. شما عزیزان برای خرید اینترنتی بذر اسطوخودوس و یا بذر انواع گل میتوانید به بخش محصولات فروشگاه اینترنتی روکالبا مراجعه کنید.

خرید اینترنتی بذر اسطوخودوس

نحوه کاشت اسطوخودوس در گلدان

کاشت اسطوخودوس به دو روش کشت بذری و کشت قلمه صورت می‌گیرد. البته روش دوم متداول‌تر و موفق‌تر از کشت از طریقه بذر است. مراحل کاشت اسطوخودوس از طریق قلمه زدن به شرح زیر است:

کاشت اسطوخودوس از طریق قلمه زدن

  • قلمه‌های جوان اسطوخودوس را از مراکز تولید گل و گیاه یا مزارع زیر کشت اسطوخودوس در منطقه خود تهیه کنید.
  • با توجه اینکه اطوخودوس گیاه پر شاخه و نسبتا بزرگی است، برای کاشت آن گلدانی به قطر حداقل ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر را انتخاب و آن را با خاک مناسب پرکنید.
  • خاک مناسب برای کاشت اسطوخودوس در گلدان، ترکیبی از ماسه، پرلیت و خاک باغچه است. از داشتن زهکش مناسب در کف گلدان مطمئن شوید.
  • به این منظور می‌توانید کف گلدان را با سنگریزه بپوشانید تا آب اضافی به راحتی از کف خارج شود و سپس تا یک سوم گلدان را با خاک پر کنید.
  • قلمه اسطوخودوس را به آرامی در خاک کاشته و خاک اطراف آن را با دست فشرده کنید. مراقب باشید به ریشه‌های جوان گیاه آسیب نرسد.
  • اگر خودتان از گیاه مادری قلمه تهیه کرده‌اید، برای ریشه‌دار شدن سریع‌تر گیاه، پیشنهاد می‌شود انتهای ریشه را با هورمون اکسین آغشته کنید و ابتدا قلمه را در ماسه مرطوب کاشته و بعد از گذشت چند هفته، به گلدان اصلی منتقل کنید
  • قلمه اسطوخودوس را در مرکز گلدان بکارید و توجه داشته باشید، ساقه گیاه باید حدود شش سانتی‌متر زیر لبه گلدان قرار گیرد.
  • مقداری از خاک را با کود مخلوط کرده و چند سانتیمتری بالای گلدان را با مخلوط خاک و کود پر کنید.
  • گیاه را به طور کامل آبیاری کرده تا آب از کف گلدان خارج شود و آن را در محلی گرم با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید.
  • اسطوخودوس گیاهی حساس به سرما است. بنابراین در زمستان گلدان را در محلی دور از سرما منتقل کنید و مواظب باشید، اگر آب زیادی در گلدان جمع شود ممکن است باعث یخ‌زدگی آب و از بین رفتن گیاه اسطوخودوس شود.
  • در سال اول، رشد گياه اسطوخودوس كند است. همچنین لازم است، عمليات هرس در پائيز سال اول و سال دوم انجام شود، تا از رشد طولی گياه جلوگيری شود. بعد از هرس بايد قد گياه ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر شود (سال اول).
  • در سال دوم گیاه را به فرم نيمكره هرس کنید با ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتيمتر و پهنا از هر طرف ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر شود.
  • قسمت مورد استفاده دارویی اين گياه سرشاخه‎های گلدار آن است و بهترين زمان برداشت اوايل تير تا اواسط مرداد، هنگامی است كه گل‌ها روی گياه ظاهر می‎شوند.

کاشت اسطوخودوس از طریق بذر

برای کاشت بذر اسطوخودوس ابتدا شرایط مناسب برای بذر آن را تهیه کنید. ترکیب خاکی مناسب برای اسطوخودوس به دو شکل خواهد بود.

  • ماسه(۲۰ درصد)- کود حیوانی(۲۰ درصد)-خاک باغچه(۶۰ درصد)
  • پرلیت(۲۰ درصد)-کوکوپیت(۳۰ درصد)- پیت ماس(۵۰ درصد)

برای کاشت اسطوخودوس از ترکیب یکی از این دو نوع خاک در زمین کرت استفاده کنید. خاک را دارای سطح صاف کنید و قبل از پاشیدن بذر، خاک را آب دهید. آن گاه بذرها را روی خاک بپاشید. در ادامه نیم سانت کود دامی سرند شده و کامل پوسیده بر روی خاک خیس بریزید و آب دهید.

نیازهای اکولوژیک اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی از مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. پرورش اسطوخودوس با رطوبت کم و هوای گرم میسر است. این گیاه همچنین می تواند درجه حرارت های پایین را متحمل شود. ضمن اینکه در زمان رویش گیاه و تکثیر شاخه و برگ(فصل بهار) به سرما حساسیت نشان می دهد. در نتیجه با شروع سرما یخ می زند و خشک می شود. اسطوخودوس از زمان تشکیل گل می تواند خشکی را برای طولانی مدت متحمل شود. اسطوخودوس در خاک هایی با ترکیب کلسیم و بافت سبک عملکرد خوبی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *