چه بذر گلی در زمستان بکاریم ؟

چه بذر گلی در زمستان بکاریم ؟ سوالی است که در این فصل از سال افراد زیادی به دنبال پیدا کردن جواب مناسب برای آن هستند با ما همراه باشید تا شما را با انواع بذر گل برای زمستان آشنا کنیم.

با سرد شدن هوا و فرا رسیدن پاییز و زمستان گل ها کم طاقت می شوند و به خواب زمستانی می روند در بین گونه های مختلف هستند گلهایی که شما می توانید با کاشت آنها در باغچه حیاط و یا گلدان فضای محل کار و خانه خود را زیباتر کنید. لیست زیر شامل اسامی گلهایی است که میتواند پاسخ سوال چه بذر گلی در زمستان بکاریم باشد.با ما همراه باشید.

اگر تمایل به کاشت بذر گل های مقاوم در برابر سرما را دارید میتوانید به بخش بذر گل (زینتی-فصلی) مراجعه نمایید.

چه بذر گلی برای عید بکاریم ؟

کاشت بذر گل برای عید نوروز

گل های مناسب برای فصل زمستان

گل کلم زینتی

کلم زینتی یکی از مهمترین گل‌های فصلی زمستان به ویژه در فضای سبز و باغچه ها است و به دلیل داشتن برگ‌های رنگی و زیبایی که دارد به عنوان یکی از اصلی ترین گیاهان باغچه‌ای در فصول سرد سال در پارک‌ها و فضای سبز کاشته می‌شود. بذر این گیاه در تیرماه در گلخانه کاشته می‌شود و پس از انتقال نشاء‌ها به گلدان در طی فصل تابستان، از حدود اوائل پاییز گلدان‌های حاوی این گیاه جهت فروش عرضه می‌شوند. بوته‌های گل کلم زینتی پس از انتقال به باغچه تا حدود ۶-۵ ماه دوام دارند و با گذشت زمان با افزوده شدن تعداد برگ‌ها بر پهنا و گسترش آنها افزوده می‌شود و منظره ای زیبا به فضای سبز شما در روزهای سرد زمستانی می‌دهند.

گل کلم زینتی

گل خرزهره

گیاه خرزهره همیشه سبز است. انواع پرورش‌ یافته آن درختچه‌هایی با مقاومت زیاد به سرما هستند. گاه ارتفاع آن تا بیش از ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های چرمی و کشیده دارد که رگ برگ‌هایش برجسته است. سمی است و گل‌های بدبو دارد. اما به دلیل مقاومت خوب و تکثیر راحت (از طریق قلمه‌های نیمه خشبی) و هم‌چنین گل‌های زیبای آن که در رنگ‌های صورتی و سفید و لیمویی وجود دارد، در محوطه‌سازی استفاده زیادی دارد. البته این گیاه میزبان خوبی برای شته است و باید مراقب آفات آن باشید.

گل خرزهره

گل بنفشه

این گیاه یک گل فصلی یک ساله محسوب گشته و بذر آن در اواخر تابستان و پاییز کاشته می‌شود و در اوایل زمستان تا اردیبهشت به گل می‌نشیند. نکته مهم در مورد نگهداری بنفشه این است که این گل در زمستان باید به سمت پنجره‌ جنوبی باشد، اما در سایر فصول سال می‌توانید آن را در قسمت شرقی یا غربی منزلتان قرار دهید. خاکی که دارای خاکبرگ و غنی از کود حیوانی باشد، رشد مطلوبی را برای گل بنفشه ایجاد می‌کند و به آبیاری کافی و منظم نیاز دارد. جالب است بدانید گل بنفشه علاوه بر زیبایی فوق العاده و تنوع رنگی جذابی که دارد، از خواص دارویی بیشماری نیز برخوردار است و از این رو طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است.

گل بنفشه

گل شب بو

به شب بوی استاکس یا ماتیولا معروف است و گیاهی یک ساله یا دوساله است که به عنوان یک ساله مقاوم کشت و کار می‌شود. گل آن به صورت خوشه انتهایی است. دارای انواع کم پر و پرپر بوده و به خاطر گل‌های معطر آن ارزشمند است. این گیاه گلدانی عالی به دلیل مقاومت بالایش در مقابل سرما یکی از بهترین گزینه‌ها برای فصل زمستان و بهار بوده و گل‌های بریدنی خوبی تولید می‌کند. در رنگ‌های متنوع صورتی , لاکی , ارغوانی , بنفش , زرد , یاسی , سفید , قرمز گلی و آجری وجود دارد.

گل شب بو

گل مروارید یا مینا چمنی

این گل دائمی بوده و بذر آن را در اواخر تابستان و پاییز می‌کارند و در اواخر زمستان تا اردیبهشت به گل می‌نشیند. گل مروارید، گیاهی است با رشد کم که ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر دارد و به آلودگی هوا مقاوم است. از این رو کاشت آن به عنوان یک گل زمستانی در کلان شهرها توصیه می‌شود. گل‌های این گیاه پس از خشك شدن، عطر بسیاری داشته و در صنعت غذا و حتی تهیه انواع دسر كاربرد فراوان دارد.

گل مروارید

گل پامچال

گل پامچال یکی دیگر از گل‌های فصلی زمستان است که در پاییز به تدریج از خاک بیرون آمده و در اواخر زمستان به گل می‌نشیند. پامچال یک گیاه نشایی است و امکان کاشت آن در باغچه و در گلدان وجود دارد. گل پامچال به نور فراوان نیاز داشته، آبیاری منظم و دادن کود مایع بطور مرتب برای گلدهی بیشتر گیاه در فصل زمستان توصیه می‌شود.

گل پامچال

گل نرگس

نرگس از جمله گیاهان پیازدار است و گونه  های بسیار زیاد و متنوعی دارد. انواع نرگس‌ها به  طور کلی گیاهانی مقاوم هستند و به مراقبت زیادی احتاج ندارند. وجه تمایز نرگس‌ها با سایر جنس‌های خانواده آماریلیراسه این است که حتی اگر تا ۱۰ سانتی‌متر خاک روی آنها ریخته شود نیز مشکلی برایشان پیش نمی‌آید و سبز می‌شوند. خاک رسی شنی هوموس  دار، برای نرگس مناسب است. برای کاشت برخی گونه‌های نرگس، اواخر شهریور یا مهر در حالی که زمین خشک است، پیاز را در خاک قرار می‌دهند. یکی از این گونه‌ها نرگس هلندی است که تاج و گلبرگ‌های آن زرد رنگ است. این گونه  ها معمولا در اوایل بهار گل می‌دهند و عطر ندارند. اما گونه دیگر، نرگس شیراز” Narcissus tazetta” نام دارد که گل‌های آن به صورت تکی یا چندتایی در انتهای شاخه گل  دهنده ظاهر می‌شود. گل‌ها کوچک، با تاج زرد، گلبرگ سفید و بسیار خوش  بو و معطر هستند. این گونه از نرگس بسیار در برابر سرما مقاوم است و از دی ماه تا اوایل فروردین (بسته به محل) امکان گل‌دهی دارد. انواع یاس رازقی (یاس سفید) و انواع پیچک‌ها مانند پیچ امین‌الدوله، پیچ تلگرانی و پیچ درختچه‌ای نیز معمولا مقاومت نسبتا خوبی نسبت به سرما از خود نشان می‌دهند.

گل نرگس

گل سیکلامن

گل سیکلامن از گلهای فصلی زمستان است و در این ایام در گل فروشی‌ها فراوان یافت می‌شود. سیکلامن به طور طبیعی در زمستان غنچه می‌کند و با کمی مراقبت، عمری طولانی خواهد کرد . توصیه می‌شود خاک گل همیشه مرطوب بوده و نور غیرمستقیم به آن بتابد.

گل سیکلامین

گل سینره

گل سینره از جمله گل‌های ممتاز فصل سرما محسوب می‌شود که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. این گل زیبا برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد . نیاز آبی این گیاه بالا است و رطوبت نسبی بالا و هوای خنک برای شاداب نگه داشتن گیاه لازم است.

گل سینره

برای آگاهی بیشتر میتوانید مقاله بذر گل برای حیاط را مطالعه نمایید.

2 پاسخ
  1. امیر ممتحن
    امیر ممتحن می گوید:

    بذر کلها و سبزیجاتی که در بهمن و اسفند با هوای مشابه تهران میتوان کاشت و آیا نیاز به گلخانه دارند یا خیر؟ همچنین نحوه کاشت هر یک مورد سئال است. از پیش پاسخ و همکاری شما را سپاسگزار است.

    پاسخ
    • فروشگاه روکالبا
      فروشگاه روکالبا می گوید:

      سلام وقت بخیر سبزیجات بسیاری میتوانید الان در دست کاشت قرار دهید. چون لیست آنها زیاد هست نمی‌توان نام برد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *