نحوه ی کاشت بذر گل

در اینجا می خواهیم نحوه ی کاشت بذر گل را برای شما شرح دهیم. نحوه کاشت بذرهای گیاهانی که احتیاج به سرمادهی ندارند و بصورت عامیانه کاشت می شوند را بیان کنیم؛ اکثر بذرها به این روش کاشت می شوند. این روشی که ما برایتان میخواهیم توضیح دهیم نحوه کاشت بذر گیاهان | بذر گل | بذر درختان زینتی را نیز شامل میشود .

ابتدا قابل ذکر است چندین مورد در جوانه زنی بذرها بسیار مهم هستند؛ که ما آنها را به ترتیب اهمیتشان برایتان بازگو خواهیم کرد:

۱- در ابتدا باید این را بدانیم که کیفیت بذر ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، باید بذرها تازه باشند وزمان زیادی از برداشت هر محصول نگذشته باشد. بهترین روش برای مطمئن بودن از تازه بودن محصول این است که از فروشگاههای معتبر تهیه شود.

۲- دومین گزینه ای که حائز اهمیت است دمای محیط می باشد. بهترین دما برای جوانه زنی بذرها دمایی حدود ۲۰ الی ۳۰ درجه می باشد؛ به یاد داشته باشید که این مرحله یکی از مهمترین مرحله جوانه زنی بذر و کاشت بذر می باشد چنانچه این مرحله به درستی اجرا نشود جوانه زنی ایجاد نخواهد شد.

۳- باید رطوبت لازم برای جوانه سازی بذر وجود د اشته باشد. برای  بذرها محیطی با رطوبت بالای ۸۰ درصد را باید در نظر گرفت تا بتوانیم شرایط جوانه زنی را ایجاد کنیم. برای این کار از روش های مصنوعی نیز میتوانیم استفاده کنیم؛ یعنی بعد از کاشت بذرها بستر را خوب مرطوب نمایید با آب پاش و یا بصورت خیلی سبک آبیاری کنید، روی گلدان ها یا بستر خود را با یک نایلون شفاف مانند کیسه های فریزر شفاف بپوشانید تا بستر رطوبت کافی را داشته باشد.

۴- بهترین حالت این است که بذرها در محیطی قرار بگیرند که مختصر نور روی آنها بتابد؛ بذر ها موجوداتی زنده هستند که تغییرات روزانه را درک می کنند پس بهتر است انها نیز به صورت ساعاتی از شبانه روز زیر نور باشند این روش بصورت بهتری نتیجه خواهد داد.

۵- بستر بذر ها نیز یکی از گزینه هایی است که باید راجع به آن صحبت کنیم، بهتر است سلول های کشت را با مخلوطی مساوی از پیت موس، ورمی کولیت و پرلیت تهیه کنیم که مناسب ترین خاک برای کاشت بذر گل می باشد.

باید به این نکته توجه کرد که اگر بستر شما دارای کود بیش از اندازه باشد قطعا جوانه ها بلافاصله سوخته و از بین خواهند رفت  و اگر مقدار لازم وکافی مواد مغذی برای رشد جوانه ها هم نباشد بدون شک بذرها رشد خوبی نخواهند داشت.

آموزش کاشت انواع بذر

آموزش کاشت بذر گل

نحوه ی کاشت بذر گل

اکنون باید بذر ها را در خزانه نگهداری کنید و در زمان مقرر به گلدان اصلی یا هر ظرف دیگری مانند: ظرف های یک بار مصرف مثل ظرف های بستنی های لیتری، ظرف های غذای یک بار مصرف یا لیوان شفاف که برای کاشتنشون در نظر گرفته اید را انتقال دهید. به یاد داشته باشید قبل از انتقال؛ زیر ظرف مورد نظرتون را چند سوراخ ریز بزنید.

باید ظرف یا گلدان مورد نظر را به اندازه سه چهارم ازخاک پُر کنیم. بذرها را بسته به نوع و گونه متفاوت روی سطح خاک پخش کنید.

با اسپری یا به صورت دستی خیلی کم طوریکه بذرها را نشورد و خاک خیس شود، آبیاری را آغاز کنید. به هر صورت شما باید رطوبت خاک را به منظور جوانه زنی بذر افزایش دهید.

اکنون با یک نایلون شفاف فریزر روی بستر خود را بپوشانید و آن را با شیء تیز چند سوراخ خیلی ریز برای نفس کشیدن بذرها روی سلفون ایجاد کنید و در مکانی ترجیحا با نور کم خورشید در دمای ۲۰ الی ۳۰ درجه قرار می دهیم. دراین مدت هر چند روز یک بار به بستر خود سر بزنید و چنانچه رطوبت آن کم شده باشد مجددا مرطوب نمایید.

زمانی که بذرها جوانه زنی کردند نایلون را از روی آن  برندارید اما آنرا در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.

بعد از چند روز که جوانه ها به برگ تغییر شکل دادند می توانید نایلون را از روی آنها بردارید.

در آخر به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم اگر نیاز به تهیه انواع بذر و کود داشتید میتوانید به فروشگاه اینترنتی روکالبا مراجعه نمایید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *