خرید اینترنتی بذر پیاز

جهت خرید اینترنتی بذر پیاز ابتدا باید بدانید که چه بذری مورد نیاز شماست زیرا واریته های مختلف پیاز از نظر فصل و طول روز دارای احتیاجات مختلفی است.

اگر تمایل به خرید اینترنتی بذر پیاز دارید محصولات روکالبا شامل لیست زیر میشود:

طبقه بندی پیازها

طبقه بندی بر اساس رنگ:

  1. رنگ زرد یا قهوه ای مناسب سرخ کردن و پخت و پز ( کباب، شامی، سس، سوپ)
  2. پیاز قرمز یا ارغوانی مناسب خام خوردن (ترشی، سالاد و ساندویچ)
  3. پیاز سفید، تردترین و معمولاً تندترین (سالسا، چاشنی)

 

پیازهای ایرانی :‌

  1. سفید :‌ پیاز سفید کاشان ،‌ سفید قم
  2. قرمز :‌ پیاز طارم ،‌ ری ،‌ آذر شهر
  3. صورتی :‌ پیاز نوشهر
  4. بنفش :‌ پیاز کهریزک

 

پیازهای آمریکایی :‌

  1. زرد :‌ کُره زرد Yellow globe
  2. سفید :‌ کره سوت پرت سفید South white globe
  3. قرمز :‌ کره قرمز سوت پرت South port red globe

بذر انواع پیاز

طبقه بندی پیاز بر اساس طول روز

همانطور که گفته شد پیاز با توجه به نیازش به نور و دما به سه دسته روز بلند و روز کوتاه و روز متوسط تقسیم می شود.

۱-پیازهای روز کوتاه :‌   

پیازهای روز کوتاه به کمترین میزان روز نیاز دارند در نتیجه مناسب برای کاشت پاییزه بوده و در روزهایی با طول ۱۱ تا ۱۲ ساعت پیاز به خوبی تشکیل می شود و ۶ تا ۷ ماه بعد و در زمستان یا اوایل بهار برداشت می شود.

۲- پیازهای روز متوسط :‌

آب و هوای ملایم و معتدل برای کاشت این نوع پیاز مناسب است و در روزهایی با طول ۱۳ تا ۱۴ ساعت نیاز دارند و معمولاً این نوع پیاز در زمستان کاشته می شود و به ۵ تا ۶ ماه زمان برای رشد نیاز دارد و معمولاً در خرداد یا تیر ماه سال بعد برداشت می شود.

۳- پیازهای روز بلند :‌

این مدل پیازها به روزهای بلند و گرم نیاز دارند، روزهایی با طول ۱۶ ساعت که طولانی ترین روزهای سال می باشند برای کاشت و غده زنی این رقم پیازها مناسب است، این ارقام پیاز در مناطق معتدل سرد کاشته می شود، فصل کاشت بذر این ارقام اوایل بهار می باشد و در یک دوره ی ۶ ماهه قابل برداشت شده و در شهریور یا مهر ماه نیز برداشت می شود.

پیاز روز بلند در مناطق سردسیر و پیاز روز کوتاه در مناطق گرمسیر بهتر رشد می کنند.

آموزش کاشت بذر پیاز

پیاز معمولاً به دو روش و دو طریق کاشته می شود:

  1. کاشت از طریق سوخ (پیازهای کوچک)
  2. کاشت از طریق بذر

برخی کشاورزان کاشت از سوخ را به کاشت بذر ترجیح می دهند زیرا کاشت پیاز چه نسبت به بذر در شرایط نامناسب آب و هوایی مقاوم تر است، برای کاشت خانگی کاشت بذر مناسب تر است.

پیاز محصول فصل خنک است ولی در آب و هوای گرم نیز کاشته می شود و محصول دهی دارد، پیاز را به دو صورت کاشت مستقیم بذر و نشاء کردن تکثیر می کنند.

در روش دیگر که رایج نیست می توان ابتدا در سینی نشاء سوخ یا پیازهای کوچک را کاشت و پس از رشد و بعد از رفع سرما و یخ بندان آنها را به زمین اصلی و باغچه منتقل کرد.

آموزش کاشت بذر پیاز

دما:

پیازها باید با توجه به روز بلند یا روز کوتاه بودنشان در فصل مناسب کاشته شود تا رشد ایده آل داشته باشد، کاشت بذر در آّب و هوای سرد امکان پذیر نیست، دمای کاشت بذر پیاز باید حداقل ۱۲ درجه باشد، بذرها را می توان چند هفته قبل از بهار در خزانه یا محیطی گرم نشاء نمود و بهار به زمین اصلی منتقل کرد، برای کاشت خانگی در بهار یا پاییز بذرها را به صورت مستقیم بکارید.

آب و هوای سرد باعث تندی پیاز می شود در نتیجه پیازهایی که در جنوب ایران کاشته می شود معمولاً شیرین تر و ترد تر است.

پیاز در کل تحمل سرمای نسبی خوبی دارد ولی یخ بندان را تحمل نمی کند، بهترین دما برای رشد گیاه پیاز حدوداً ۲۵ درجه می باشد ولی در دماهای پایین تر و بالاتر را نیز رشد دارد.

پیاز برای رشد نیاز به نور مستقیم دارد و کاشت پیاز در سایه و نیم سایه نتیجه مطلوبی ندارد.

خاک:

خاکی که پیاز در آن کاشته می شود باید نیمه سبک باشد، ترکیبی از ماسه و رس و کود حیوانی که در پاییز به خاک اصلی اضافه نموده اید برای کاشت پیاز مناسب است، PH خاک تحت کشت پیاز بهتر است ۶ تا ۶٫۸ در نظر گرفته شود.

در فصل پاییز خاک باغچه را به عمق ۲۰ سانتی متر بیل بزنید و زیر و رو کنید و با کود حیوانی یا کمپوست مخلوط نمایید، برای کاشت در گلدان نیز از ترکیب خاک باغچه و کمپوست پوسیده می توانید برای کاشت بهره ببرید.

پیاز در خاک رسی و نیمه سنگین رشد بهتری نسبت به خاک های سبک دارد، خاکی با رس بالا برای کاشت پیاز مناسب است.

کاشت بذر پیاز

کاشت بذر پیاز

برای کاشت در باغچه منزل بذر پیاز را به صورت مستقیم بعد از رفع سرما و در فصل مناسب که در بالا توضیح دادیم در ردیف هایی (خطوطی) به فاصله ی ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر و بذرها را به فاصله ی ۲ تا ۶ سانتی متر از هم بکارید. در هر گود دو تا سه عدد بذر به عمق ۲ سانتی متر قرار می دهیم یا اینکه بذرها را در سینی نشاء یا گلدانی دیگر میکاریم و بعد از رشد و رسیدن به حداقل ۵ سانتی متر به زمین و باغچه به فواصلی که در بالا گفته شد انتقال می دهیم.

روش دیگر برای کاشت بذر به صورت ردیفی و دست پاش است به این صورت که به فواصل ۲۰ سانتی متر از یکدیگر شیارهای به عمق ۵ سانتی متر ایجاد می کنیم و بذر ها را در سرتاسر کف شیارها می ریزیم و سپس با خاک نرم بر روی بذر ها را به ارتفاع ۲ سانتی متر پر می کنیم، بعد از رشد پیاز ها گیاهان را به فواصل ۵ سانتی متر از هم تنک می کنیم.

بذر پیاز را می توان به صورت دست پاش نیز در باغچه همانند بذر سبزی و پیازچه کاشت ولی باید توجه داشت که برای اینکه پیازهای درشت تری داشته باشیم بعد از رشد بذرها گیاهان را به فواصل حداقل ۵ سانتی متر از یکدیگر تنک کنیم و گیاهان اضافی را به آرامی از خاک خارج کنیم.

برای کاشت بذر در گلدان نیز ابتدا گلدان را با خاک مناسب پر کنید و سپس بذرها را به صورت مستقیم به فواصل ۱ تا ۲ سانتی متر از یکدیگر در عمق ۲ تا ۳ سانتی متر بکارید، بعد از رشد پیازها گیاهان را به فواصل ۵ سانتی متر از یکدیگر تنک کنید و چند گیاه قوی تر را نگه دارید.

 

آبیاری:

بعد از کاشت بذرها بلافاصله زمین یا گلدان را به خوبی آبیاری کنید تا رطوبت به بذرهای زیر خاک برسد و تا قبل از جوانه زنی خاک مرطوب باشد تا بذرها تلف نشود و نشاء های قوی تری تولید شود، بعد از رشد گیاهان آبیاری را هر ۲ تا ۳ روز یک بار انجام دهید، البته بستگی به گرمای هوا دارد هنگامی که احساس کردید خاک خشک شده و گیاه نیاز به آبیاری دارد آبیاری کنید، آبیاری زیاد برای پیاز و ریشه های ان خوب نیست.

توجه داشته باشید که اگر پیاز خشکی نبیند و آبیاری منظم و مناسب داشته باشد کمتر تند می شود و پیاز شیرین تری را برداشت می کنید.

 

داشت:

حذف علف های هرز از همان ابتدا برای پیاز ضروری است، ریش های علف هرز به پیاز آسیب می زنند، هنگام حذف علف های هرز مراقب باشید ریشه های پیاز آسیب نبیند.

کود دهی:

برای کاشت خانگی در باغچه و منزل نیاز به مکمل کودی برای رشد نیست و همان کود حیوانی یا کمپوست که در ابتدای کاشت به خاک اضافه کردید کافی است، برای تقویت بیشتر گیاه می توانید از کودهای فسفر استفاده کنید این کود به تقویت قسمت زمینی پیاز که همان غده هاست کمک می کند می توانید از این کود قبل از کاشت بذر استفاده نمایید و کود را در عمق ۱۵ سانتی متری زمین بریزید و روی آن را با خاک پر کنید تا گیاه بعد از رشد از این کود استفاده کند.

برای تقویت بیشتر گیاهان پیاز بعد از رشد گیاهان می توانید از کودهای نیتروژن در هر ماه استفاده کنید.

مالچ پاشی:

برای حفظ رطوبت و کاهش آبیاری و عدم رشد علف های هرز می توانید پای بوته ها را با چمن زده شده یا کاه و کلش، تکه های سنگ و آجر، پلاستیک و…  بپوشانید.

هر کدام از بوته های پیاز را می توان بیرون کشید. این پیازها رشدشان دیگر ادامه پیدا نمی کند.

 

زمان برداشت پیاز و بذر گیاه

هنگامی که بخشی از غده پیاز از خاک بیرون زد برداشت پیاز برای مصرف پیاز سبز آغاز می شود.

معمولاً در فصل پاییز ساقه های پیاز زرد شده و از بین می روند و پوست خارجی پیاز در زیر خاک خشک می شود و برداشت آغاز می شود در این زمان برگ ها و ساقه ها را از پایه بشکنید و به زمنین نزدیک کنید، برای این کار می توانید بر روی زرعه پیاز قدم بزنید تا ساقه ها بشکند این کار باعث می شود انرژی بیشتری صرف غده زنی شود و به جای رشد ساقه ها غده پیاز رشد کند.

بعد از یک یا دو روز از انجام این کار برداشت شروع می شود، پیازها را به طور کامل از خاک خارج کنید.

اگر پیازها برداشت نشود قسمت میانی پیاز مجدد در فصل بهار شروع به برگ دهی می کند و در این بار ساقه های گل دهنده رشد می کنند و گلها تبدیل به دانه قابل کاشت شده، بعد از رسیدن بذرها می توان آنها را برداشت و برای کاشت سال بعد ذخیره نمود، گلهای پیاز معمولاً سفید و دانه های آن مشکی هستند.

زمان برداشت پیاز

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *