آموزش کاشت گل برای عید نوروز

فرا رسیدن فصل بهار و نو شدن سال، کاشت گل برای عید نوروز از جمله کارهایی است که علاقه مند به گل و گیاه و باغبان انجام می دهند تا باغچه و گلدان ایده آل خود را پرورش دهند. فصل بهار را می توان با وجود رشد گلها و درختان زیباترین فصل سال نامید. ما در این مقاله سعی کرده ایم شما را با تعدادی از گلهای بهاری آشنا کنیم که می توانید در گلدان و یا باغچه حیاط خود پرورش دهید.

برای عید نوروز چه بذر گلی بکاریم؟

گل بنفشه

بنفشه گلی زیبا از گل های فصل بهار می باشد، بنفشه تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و با رنگ های زیبایش انرژی زیادی را به منزل شما می دهد. برخی از گونه های گل های بنفشه عطر خوشی دارند .گل بنفشه مقاوم به سرما بوده و تحمل سرما را دارد. به همین علت با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه فصل کاشت این گل زیبا در اواخر پاییز،در طول زمستان و یا اوایل بهار می باشد. گلدهی آن از اواخر زمستان تا اوایل بهار شروع می گردد و تا اواسط بهار و زمانی که هوا خنک باشد گلدهی دارد.

این گل نیاز به آبیاری کافی و خاک همیشه مرطوب دارد. گل های بنفشه در نور مناسب درشت تر خواهند بود و کیفیت بهتری خواهند داشت. اگر محیط گرم باشد طول عمر آن ها کاهش می یابد. بنفشه به نور کامل نیاز دارد ولی طول عمر آن در محیط های سایه و خنک بیشتر خواهد بود. جهت کاشت این گل زیبا، دانه های رسیده و بذرهای آن که بعد از پایان گلدهی روی خاک می ریزند را می توان در اوایل تابستان کاشت و سپس موقعی که گیاه دارای ۳ تا ۵ برگ گردید آن ها را در شهریور ماه نشاء کرد. در این صورت گیاه نشاء شده سال آینده در بهار گلدهی خواهد داشت.گل های بنفشه استفاده دارویی نیز دارند.

گل بنفشه

خرید اینترنتی بذر گل بنفشه

گل پامچال

گلی زیبا از گل های بهاری که نام گل نوروز هم به خود گرفته است.گل پامچال معرف فصل بهار بوده و با آمدن آن به بازار نویدبخش فصل بهار می باشد.گل پامچال گیاهی چندساله با تنوع رنگ بالا و گلبرگ هایی جذاب می باشد.کاشت این گل زیبا در فصل خنک سال انجام می گردد. با گرم تر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل بهار گلدهی آن آغاز می گردد.برگ های آن دارای پرز بوده و فرم گلبرگ ها و رنگ آن ها دارای تنوع بالایی هستند.

گلبرگ های زیبای آن نرم و بسیار لطیف هستند.هرچه رنگ برگ های گل پامچال مایل به سبز روشن باشد نشان از سالم و سرحال بودن این گل دارد.گل پامچال نیاز به آبیاری بالا و خاک همیشه مرطوب دارد.برای دوام گل های آن نیاز به آب و هوای خنک دارد.هرچه محیط پامچال خنک تر باشد طول عمر گل های آن بیشتر خواهد بود.در دماهای بالا و هوای گرم کم کم گل های خود را از دست می دهد.در طول زمستان نیاز به نور مناسب و کافی دارد تا بتواند گلدهی داشته باشد. بعد از گلدهی بهتر هست که در محیط نیم سایه قرار گیرد.گل پامچال علاوه بر تنوع رنگ بالا و زیبایی منحصر به فردش در فصل بهار استفاده دارویی نیز دارد.پامچال دارای گونه های مختلفی بوده که هم به عنوان گل های داخل منزل می توان از آن استفاده کردو هم گل های فضای باز.

 گل پامچال

خرید اینترنتی بذر گل پامچال

گل مینا چمنی

گلی زیبا و ظریف از گل های بهاری.گل مینا چمنی یا بهار چمنی از گیاهان دائمی بوده که می تواند هر ساله گلدهی زیبایی را در فصل بهار داشته باشد.گل مینا چمنی دارای انواع گونه های پرپر و کم پرپر می باشد.مینا چمنی می تواند زیبایی خاصی را در ترکیب با گل بنفشه داشته باشد ضمن این که شرایط نگهداری آن تا حدودی مشابه با گل بنفشه می باشد.

کاشت این گل در محیطی که بستر آن چمن هم باشد بسیار جذاب خواهد بود.گل هایی تکمه ای شکل و با رنگ های جذاب و ظاهری ظریف در بستری سبز بسیار شگفت انگیز خواهند بود.همچنین این گل زیبا می تواند منظره زیبایی را در بالکن شما و روی نرده ها داشته باشد.گلدهی آن از اواسط تا اواخر اسفند شروع شده و تا پایان فصل بهار گلدهی خواهد داشت.این گل زیبا با ارتفاع کوتاه خود حتی می تواند بستر مناسبی باشد برای گل هایی با ارتفاع بالا همچون لاله، اختر، زنبق و

بعد از اتمام گلدهی این گل اگر گل های پژمرده شده حذف گردند در سال بعد می تواند گلدهی داشته باشد.مینا چمنی گیاهیست مقاوم به سرما. بهتر است که در محیط های خنک و سایه دار نگهداری شود تا گل های طول عمر بیشتری داشته باشند.این گیاه نیاز به نور کافی دارد. اگر در محیط های نیم سایه نگهداری شود طول عمر گل های آن بیشتر خواهد بود.در محیط های گرم با تابش مستقیم آفتاب گل ها حالت سوختگی پیدا می کنند و از بین می روند.

نیاز به رطوبت مناسب دارد.غبارپاشی با آب بدون کلر در سایه به رشد بهتر آن کمک می کند.جهت کاشت می توان بذر آن را در اواخر تابستان در خزانه در هوای آزاد کشت نمود.از طریق تقسیم بوته هم قابل تکثیر هست که می توان در اواخر زمستان و اوایل بهار این عمل را انجام داد.

پیشنهاد ویژه روکالبا: آموزش کاشت بذر گل مینا

گل مینا چمنی

 خرید اینترنتی بذر گل مینا چمنی

گل لادن

اگر قصد کاشت گل برای عید را دارید، گل لادن گلی جذاب با برگ های زیبا و خاص از گل های مناسب برای فصل بهار می باشد. لادن دارای انواع رقم های چندساله و یک ساله می باشد.معمولا پاکوتاه با ارتفاع پایین بوده و اکثرا رشد آن به صورت بالارونده و پیچنده می باشد.برگ های گل لادن فرم دایره شکلی دارند و بسیار جذاب هستند.رنگ گل های آن زرد، نارنجی و قرمز می باشد.گل زیبای لادن مناسب جهت انواع باکس های ردیفی و گلدان های آویز می باشد.

لادن از اواخر زمستان تا اوخر بهار می تواند گلدهی داشته باشد.البته اگر در فضای آزاد کاشته شود و محیط خنک باشد می تواند در پاییز هم گلدهی داشته باشد.این گل نیاز به هوای خنک و رطوبت مناسب دارد.برای گلدهی بیشتر نیاز به نور کامل ولی غیر مستقیم دارد.بهترین روش تکثیر گل لادن کاشت بذر آن می باشد که می توان بذر آن را در زمستان کاشت و با مناسب شدنهوا گیاه را به مکان اصلی انتقال داد با این روش لادن در فصل بهار گلدهی بسیار خوبی خواهد داشت.

لادن خواص دارویی زیادی دارد. برگ ها و میوه های لادن معمولا در کشورهای دیگر استفاده خوراکی دارد.برگ های آن به صورت دم کرده مناسب جهت رفع عفونت می باشد و به طور کلی تمام قسمت هایاین گیاه خاصیت دارویی داشته و به عنوان یک آنتی بیوتیک جهت التیام درد استفاده می گردد.ضمن این که بذرهای خیسانده شده آن برای رفع مشکلات ریزش مو مناسب می باشد.

گل لادن

خرید اینترنتی بذر گل لادن معطر

 گل سینره

گلی خوش رنگ و دوست داشتنی از گل های بهاری با تنوع رنگ بالا.با وارد شدن این گل زیبا به بازار نوید سال نو و فصل زیبای بهار داده می شود.گل سینره گیاهی چندساله می باشد که معمولا به صورت دوساله پرورش داده می شود.گل های جذاب آن به رنگ های بنفش، آبی، صورتی، سفید و یا ترکیب این رنگ ها دیده می شود.دارای برگ هایی پهن به رنگ سبز تیره می باشد.این گل زیبا معمولا از طریق بذر تکثیر می گردد و در فصل تابستان کشت می شود.

گلدهی سینره از اواخر زمستان تا اواسط بهار می باشد.نیاز به محیطی خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب دارد.آبیاری بالا می تواند به گیاه آسیب برساند.جهت آبیاری مناسب این گل بهتر است که بعد از هر زمان که خاک گلدان خشک گردید اقدام به آبیاری مجدد کرد.برای تامین رطوبت مناسب گل سینره می توان گیاه را غبارپاشی کرد.اکثر مردم در نگهداری سینره در منزل دچار مشکل می شوند،برای این که سینره دوام بالایی در منزل داشته باشد نیاز به محیط خنک و تهویه مناسب دارد.

 گل سینره

خرید اینترنتی بذر گل سینره

گل لاله

گل لاله گلی از گل های زیبای بهاری که بسیار مورد پسند علاقه مندان گل و گیاه قرار می گیرد.لاله از گل های پیاز دار می باشد که معمولا به صورت یک ساله پرورش داده می شود.برگ ها از قسمت پایین ساقه رشد می کنند و حالت پوشش دهی و محافظت برای گل ها دارند.لاله از اواخر زمستان وارد بازار می شود و در فصل بهار گلدهی دارد.

جهت گلدهی مناسب نیاز به نور کافی دارد.اگر نور نامناسب باشد گلدهی دچار مشکل خواهد شد.گل ها و گیاهانی که دارای پیاز هستند نیاز آبی پایین تری نسبت به بقیه گیاهان دارند.آبیاری بالا در این گیاهان موجب پوسیدگی و از بین رفتن پیاز می گردد.

بهتر است جهت آبیاری مناسب، خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک گردد.بهترین روش تکثیر گل لاله افزایش آن از طریق پیاز می باشد.معمولا پیازچه هایی در کنار پیاز اصلی مادر رشد می کند کهاین پیازچه ها می توانند به یک گیاه کامل تبدیل شوند.بهترین زمان کشت پیاز گل لاله در فصل پاییز می باشد که با نزدیک شدن به فصل بهار و گرم تر شدن هوا گیاه رشد کرده و می تواند در بهار گلدهی داشته باشد.

گل لاله

خرید اینترنتی بذر گل لاله

گل سنبل

گل سنبل نمونه ای زیبا از گل های خوش عطر بهاری که در سال های اخیر نیز در سفره هفت سین قرار داده می شود.سنبل یکی دیگر از گل های پیاز دار می باشد که در فصل بهار گلدهی دارد و عطر بسیار دل انگیزی دارد.گل های آن به رنگ های بنفش، سفید، صورتی و ارغوانی دیده می شود.برگ های آن باریک، کشیده و به رنگ سبزه روشن می باشد. برای این که گل های سنبل دوام بیشتری داشته باشند بهتر است که در محیط های خنک نگهداری شود.

نیاز آبی سنبل بالا نیست باتوجه به این که گل پیازدار می باشد بهتر است که بین دو آبیاری خاک گلدان خشک گردد.جهت تکثیر و افزایش، بهتر است که پیاز گل سنبل در فصل پاییز کشت شود تا در بهار گلدهی داشته باشد. بعد از اتمام گلدهی می توان پیاز سنبل را در باغچه و فضای آزاد که دارای  نور کم و سایه باشد کشت نمود همچنین می توان با گلدان در محیط تاریک در منزل نگهداری کرد.

در پاییز و زمستان باید گلدان در محیط خنک و تاریک قرار گیرد تا دوره سرمایی خود را طی کند و بعد از آن با توجه به گرم تر شدن آب و هوا گلدان باید مرحله به مرحله به مکان پر نور ترو گرم تر انتقال داده شود تا گیاه بتواند گلدهی داشته باشد.

پیشنهاد ویژه روکالبا: آموزش مرحله به مرحله نحوه صحیح کاشت گل سنبل برای عید نوروز

 

گل سنبل

گل آستر(ستاره‌ای)

گل آستر یا Astron (نام یونانی این گل که به معنای ستاره است) نماد صبر زیاد و عشق می‌باشد. گل آستر در رنگ های مختلفی دیده میشود اما در تابستان تنها در رنگ های صورتی ، بنفش و یاسی دیده می‌شود.

گل آستر یا ستاره ای

گل صد تومانی

همانطور که از نام این گل پیداست، سنبل ازدواج و ثروت است و می‌توانید از آن در دسته گل عروس و تزیین جشن عروسی نیز استفاده کنید. گلبرگ های پف پفی شکل این گل در بهار و تابستان خودنمایی می‌کنند و به گفته‌ی محققان، این گل عمری در حدود نیم قرن خواهد داشت.

گل صد تومانی

گل نیلوفر پیچ

گل نیلوفر پیچ یک گیاه بالارونده و پیچشی است. این گل زیبا عمری چند ساله دارد و به گرما مقاوم است. یکی از نکات جالب در مورد این گل، باز و بسته شدن گلها در شبانه روز است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. گل نیلوفر به خشکی مقاوم است و به همین علت باید در آبیاری آن دقت لازم را داشته باشید.

گل نیلوفر پیچ

خرید اینترنتی بذر گل نیلوفر پیج

آموزش کاشت گل برای عید نوروز

برای آماده نمودن باغچه برای کاشت گل برای عید ، بهتر است یکی از روزهای آفتابی دی ماه را انتخاب کنید. مقداری کود پوسیده حیوانی یا خاکبرگ تهیه نموده و به خاک باغچه اضافه نمایید. همچنین میتوانید مقداری از برگهای پاییزی را جمع آوری نموده و با خاک باغچه مخلوط کنید. این برگها تا بهار فرصت دارند، پوسیده و به کود گیاهی تبدیل شوند و خاک شما را حاصلخیز کنند. سپس خاک باغچه را با بیلچه زیر و رو کنید.

دو یا سه روز بعد زمین را صاف و یکنواخت نموده و گلهای مورد نظر خود را (چه به صورت نشاء و یا پیاز) بکارید.

چنانچه آپارتمان‌نشین هستید و قرار است گلدانهای گل را در محیط داخل خانه و یا بالکن برای بهار آماده کنید، تا هنوز فرصت باقی است جعبه های گل را تهیه کنید. پیشنهاد ما استفاده از جعبه‌های گل مستطیلی شکل است که برای کاشت گل برای عید بسیار مناسب و جلوه ای زیبا به منزل شما خواهد داد.

آموزش کاشت گل برای عید نوروز
به این منظور کف جعبه را مقداری شن بریزید و به قطر سه سانتی متر روی آن را با ذغال بپوشانید. تا ارتفاع ۵ سانتی متر از این جعبه باید به وسیله خاک پر شود، خاک مناسب مخلوطی است از خاک باغچه، ماسه و خاکبرگ و در صورتی که مقصود شما کاشت گلهای پیازی باشد، بهتر است از ماسه بیشتر و خاکبرگ کمتری استفاده کنید. دقت کنید تا گلدانهای جعبه ای شما از زهکش ماسب برای خروج آب اضافی برخوردار باشد، زیرا تمام گلهای بهاری به ماندابی حساسیت داشته و باعث پوسیدن شدن ریشه گیاه میشود.

نشا و پیازهای گل مورد نظر خود را بکارید و گلدان یا جعبه های گل را روی تراس یا هر محل آفتابگیر دیگری در خارج از ساختمان قرار دهید.

کاشت سبزه عید نوروز

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *