تعویض خاک گلدان

اگر تا به حال این تجربه تعویض خاک گلدان را نداشته اید با ما همراه باشید تا تمام نکات لازم برای انجام این کار را برای شما عزیزان آموزش دهیم. معمولا زمانی که گیاهان به آبیاری و برقراری شرایط محیطی نشان نمی دهند، نیاز به تعویض خاک گلدان دارند تا جان تازه ای بگیرند، این تعویض باید به موقع انجام شود تا گیاه مواد مورد نیاز خود را جذب کند.

چه زمانی باید خاک گلدان را تعویض کرد؟

الف) ریشه های گیاه باید از روی سطح خاک گلدان قابل مشاهده باشد و یا در انتهای گلدان نزدیک سوراخ ته گلدان ریشه ها جمع شده باشند و از زیر گلدان قابل مشاهده باشد. این نشان می دهد که جای گیاه شما تنگ شده است
ب) برگ‌هایی که به تازگی رویده است در اندازه های کوچک‌تری نسبت به برگ‌های قدیمی‌تر رشد کرده اند. این نیز یکی از نشانه های تنگ شدن جای گیاه است.
ج)برگ ها در فواصل زمانی معین و مشخصی زرد، پژمرده و پلاسیده می شوند.

مراحل تعویض خاک گلدان

۱. یک الی دو روز قبل از جابجایی درون گلدان آب بریزید.

قبل از اینکه بخواهید گل و یا گیاهاتان را از یک گلدان به گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید، سعی کنید به مدت یک الی دو روز گلدان‌تان را به خوبی آبیاری کنید. این کار باعث می‌شود که گیاهاتان آب کافی را جذب کرده باشد و این عمل از شوکه شدن آنان جلوگیری می‌کند. همچین رطوبت زیاد در گلدان عمل جداسازی گل‌ها را راحت‌تر می‌کند و آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌کند.

۲. با احتیاط گل‌تان را از گلدان جدا کنید.

در هنگام جابجایی گل از گلدان دقت کنید که به ریشه و تنه اصلی آن آسیبی وارد نشود. بهتر است با استفاده از یک بیلچه خاک کناره گلدان را شل کنید، سپس به آرامی آن را به همراه خاک گلدان قدیم وارد گلدان جدید کنید. البته با تکان دادن گیاه می‌توانید خاک را از ریشه‌ها جدا کنید و در انتها مقداری خاک به همراه مواد مغذی به گلدان جدید اضافه کنید و گیاه‌تان را درونش قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از جداسازی، خاک گلدان به اندازه کافی مرطوب باشد تا در هنگام جدا کرد با مقاومت گیاه برای جدا شدن از گلدان قدیم روبرو نشوید، در صورت مقاومت گیاه برای جدا شدن، سعی کنید به مقدار کافی آب درون آن بریزد تا خاک آن شل شود. اگر می‌بینید گیاهتان بیش از اندازه ریشه دارد، می‌توانید با استفاده از قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز ریشه‌های اضافی را که معمولا به صورت افشان هستند را ببرید. البته توجه داشته باشید که به ریشه اصلی گیاه آسیبی وارد نکنید.

۳. پاکسازی ریشه‌های قدیمی و بیمار

وقتی که که گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیمی جدا می‌کنید، معمولا با یک تکان ساده خاک از ریشه‌ها جدا می‌شود. در این هنگام می‌توانید ریشه‌های شکسته، کهنه و احیانا بیمار را از گیاه خود جدا کنید. در ضمن ریشه‌های که به هم پیچیده است را ببرید تا گیاهاتان بتواند ریشه‌های جدید در گلدان جدید ایجاد کند. این کار باعث قوی‌تر شدن گیاه می‌شود و همچنین به آن کمک می‌کند تا با رشد ریشه‌های جدید در خاک گلدان جدید، سازگاری بیشتری با آن پیدا کند. سعی کنید تا ۳/۲ ریشه‌های اضافی و به هم پیچیده را ببرید تا گیاه راحت‌تر بتواند درون خاک جدید مستقر شود.

۴. شستن گلدان جدید پیش از بارگذاری گل جدید در آن

وقتی که می‌خواهید گل‌تان را درون یک گلدان جدید قرار دهید، سعی کنید پیش از این کار گلدان را با آب گرم خوب بشویید. این کار باعث می‌شود که اگر آلودگی و یا بیماری قارچی در گلدان باشد، به وسیله شستشو با آب گرم نابود شود. در ضمن اندازه آن را نیز تقریبا دو برابر گلدان قدیمی خود انتخاب کنید تا چند سال نیازی به تغییر دوباره گلدان برای گل و یا گیاه‌تان نباشد. هر چقدر تعداد جابجایی گل از یک گلدان به گلدان دیگر بیشتر باشد، احتمال خشک شدن و آسیب دیدن آن نیز بیشتر می‌شود.

۵. اضافه کردن ۵ قاشق غذا خوری تراشه چوب و یا پوشال برنج در انتهای گلدان جدید.

سعی کنید قبل از اینکه گل را درون گلدان جدید قرار دهید انتهای گلدان جدید را با پوشال برنج به همراه ماسه بریزید و خوب فشار دهید گلدان جدید را از آب اشباح کنید. این کار باعث می شود که وقتی گلدان گل را در آینده آبیاری می کنید خاک گلدان باعث مسدود شدن سوراخ های انتهایی گلدانتان نشود چرا که وقتی انتهای گلدان مسدود شود، آب درون گلدان باعث می شود که ریشه‌های گلدان پوسیده شوند.

۶. گیاه خود را در گلدان جدید قرار دهید.

وقتی بستر مناسب را آماده کردید، گل یا گیاه‌تان را به آرامی درون گلدان جدید قرار دهید و خاک مورد نیاز را به آن اضافه کنید و به آرامی روی خاک فشار بیاورید تا گیاه‌تان بتواند در گلدان به صورت ایستاده باقی بماند. سعی کنید پس از این مرحله کمی آب به آن اضافه کنید تا رطوبت خاک تامین شود. به هیج وجه خاک را با فشار درون گلدان جدید جا نزنید، چرا که این کار هوای مورد نیاز برای ریشه‌ها را از گلدان خارج می‌کند و این امر اصلا به نفع گیاه‌تان نیست.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *