شرایط نگهداری بنجامین در خانه

گیاه بنجامین یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی می باشد که در بسیاری از خانه ها دیده ایم و نگهداری از آن باعث تصفیه هوا شده و زیبایی خاصی به منزل می دهد. حال اگر قصد خرید گیاه بنجامین را دارید لازم است نکاتی را در مورد شرایط نگهداری بنجامین بدانید که برای نگهداری از آن لازم است.

معرفی انواع بنجامین

بنجامین ها بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ ها دسته بندی شده اند و به همین دلیل گیاه بنجامین دارای انواع مختلفی است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید :

  • گل بنجامین ابلق : این نوع از بنجامین دارای برگ های سبز روشن و سفید یا کرم است و شاخه ها نسبت به انواع دیگر بیشتر آویز شده و به نور بیشتری نیاز دارد.
گل بنجامین ابلق

 

  • گل بنجامین بلک ( سیاه ) : بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره و نزدیک به سیاه است. بافت تنه در این بنجامین بسیار رایج و پرطرفدار است.
گل بنجامین بلک ( سیاه )

 

  • بنجامین آمستل : دارای برگهای باریک و کشیده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است.
بنجامین آمستل

 

  •  بنجامین سبز : بنجامین سبز دارای برگهای بیضی شکل با رنگ سبز روشن است.

 

بنجامین سبز

شرایط نگهداری بنجامین

نگهداری بنجامین به دقت نسبتا زیادی نیاز دارد اما با کمی توجه و تامین نیاز های آن، سالیان سال برای شما سبز می‌ماند و در کنار شما بزرگ می‌شود. درخت بنجامین انواع مختلفی دارد که در ظاهر و شرایط نگهداری با یکدیگر متفاوتند و در بین آنها، گل بنجامین ابلق و فیکوس بنجامین الاستیکا از محبوبیت زیادی برخوردارند.

برگ های گیاه بنجامین هنگام سبز شدن در جوانی به رنگ سبز روشن بوده و به مرور به رنگ سبز تیره در می‌آیند. این درختچه‌ی زیبا می‌تواند سال ها عمر کند و برای نگهداری در آپارتمان گزینه ای مناسب است. درخت بنجامین نگهداری آسانی دارد اما نسبت به جا به جایی و تغییر نور، دما، رطوبت حساس است و زمانی که گیاه را به خانه می‌آورید دچار استرس تغییر مکان می‌شود و اگر آن را از محیطی با نور کافی و رطوبت مناسب به فضای کم نور و خشک منتقل کنید باعث پژمردگی، زرد شدن و ریزش برگ ها و حتی منجر به نابودی کامل گیاه می‌گردد. پس باید در مراقبت از این گیاه دقت لازم را انجام دهید.

نور

گیاه بنجامین به نور زیاد غیر مستقیم نیازمند است. توصیه می‌شود این گیاه را در محیط دارای نور زیاد مانند پشت پنجره شرقی قرار دهید تا کمبود نور باعث ریزش برگها نشود. همچنین نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی و در نتیجه ریزش برگ های بنجامین می‌شود.

دما

گیاه بنجامین در دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که این گیاه به سرمای بیش از حد حساس است.

آبیاری

برای آبیاری گیاه بنجامین، از آب بدون املاح استفاده کنید، آب را از قبل در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن از بین برود. رعایت نکات زیر برای آبیاری بنجامین ضروریست :

  • استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است.
  • اجازه دهید رویه خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. برای پی بردن به خشکی خاک لازم است انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو برده و در صورت خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری کنید.
  • آب سرد برای این گیاه مضر است.
  • برای آبیاری در تابستان حداکثر هفته ای دوبار و در زمستان یک هفته تا ده روز یک بار مناسب است.

رطوبت

جهت تامین رطوبت درخت بنجامین یک ظرف آب در نزدیکی آن قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب، رطوبت گیاه تامین شود. هم چنین جهت تامین رطوبت میتوانید هفته ای دو بار آب را بر روی برگ های گیاه اسپری کنید. مقدار آب اسپری شده نباید زیاد یاشد و در حد نشستن شبنم بر روی برگ ها کافی است.

غبار پاشی روزانه در صبح و عصر از ریزش برگها جلوگیری می‌کند اما در صورت ظاهر شدن لکه های قهوه ای روی برگ، غبارپاشی را متوقف کرده و برای گیاه جزیره بسازید.

کود دهی

برای کود دهی گیاه بهتر است هر ۳ هفته یکبار از کود مخصوص بنجامین و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

خاک

بهترین خاک برای گیاه بنجامین خاک و کود آماده و یا کمپوست است.

تمیز کردن برگ ها

به هیچ عنوان از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه بنجامین استفاده نکنید چرا که باعث ریزش برگ های آن می‌شود. بهترین روش برای تمیز و براق کردن برگ گیاهان، استفاده از محلول رقیق شیر و آب است.

تعویض گلدان

گلدان گیاه بنجامین را می‌توانید هر سال متناسب با رشد گیاه تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان درخت بنجامین در فروردین و اردیبهشت ماه است.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *