بذر بلک بری و نحوه کاشت آن

بلک بری یک میوه بسیار خوشمزه از جنس تمشک و از خانواده Rosaceae  می‌باشد. بلک بری یک گیاه دو ساله با ساقه های راست است و دارای برگ های سبز تیره ای می‌باشد و خوشه گل های سفید و صورتی تولید می‌کند که در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند. در این مقاله می خواهیم به توضیحاتی درباره بذر بلک بری و نحوه کاشت آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

ویژگی های میوه بلک بری :

 

 

یکی از خصوصیات بلک بری قابلیت کشت آن در گلدان بخاطر بوته های کوتاه آن است.

بلک بری در اواخر بهار به گلدهی و یا شکوفه می رسد و در فصل تابستان یا اوایل پاییز به باردهی می رسد.

بلک بری میوه ای بسیار با ارزش هم از نظر اقتصادی و هم از نظر خواص است و نباید آنرا با تمشک سیاه اشتباه گرفت.

این میوه دارای مقادیر بسیار زیادی  کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است و هیچ گونه کلسترول مضری ندارد.

این میوه در میان بذر های سردسیری هم خانواده خود مانند بلوبری و رزبری بدلیل سادگی در کشت انتخاب بهتری می باشد.

بلک بری طعم فوق العاده و شیرین دارد که علاوه بر خام خوری از آن در مربا ، دسر ، تنقلات و کیک ها نیز استفاده می شود.

بلک بری باردهی بسیار بالایی دارد و یک منبع غنی از ویتامین A، B1، B2، B3، B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K می‌باشد.

بلک بری گیاهی بوته ای و سردسیر است که دمای تا ۲۰ درجه زیر صفر را نیز تحمل می کند البته سرمای زودگذر و ناپایدار،ولی برای میوه دهی حداقل به یک ماه سرمای زیر ۶-۷ درجه نیاز دارد.

میوه نرسیده بلک بری سبز رنگ می باشد و تغییر رنگ خواهد داد به زرد ، قهوه ای نارنجی قرمز ، قرمز ، قرمز مایل به سیاه و در نهایت وقتی که میوه رسیده است به رنگ سیاه براق در خواهد آمد .

بلک بری در میان بذر های سردسیری همانند بلوبری و رزبری انتخاب مناسب تری به دلیل سادگی در کاشت است. ارزش اقتصادی این میوه بسیار بالاست و مناسب کاشت در فضای باز و گلخانه است.

 

بهتر است بخوانید : خاک مناسب برای کاشت بذر

 

خواص میوه بلک بری برای سلامتی :

 

بذر بلک بری و نحوه کاشت آن

 

۱- مفید برای سلامت مغز

۲- کاهش اختلال نعوظ

۳- مزایای آنتی اکسیدان

۴- سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان

۵- درمان سرطان

۶- کمک به حفظ سلامت لثه ها و دندان ها

۷- سلامت گوارش

۸- تولید LDL را کنترل می کند (به طور قابل توجهی کلسترول LDL ( لیپوپروتئین کم تراکم ) ، که منجر به سکته مغزی، بیماری قلبی و آترواسکلروز می شود را کاهش می دهد . )

 

نحوه کاشت بذر بلک بری :

 

بذر بلک بری و نحوه کاشت آن

 

قبل از کاشت بذرها را به مدت سه ماه در فریزر بگذارید. بعد از گذشت سه ماه، یک سینی نشا را با خاک استارتر پر کنید و بذرها را روی خاک قرار دهید و آن ها را با لایه نازکی خاک (۲ میلی متر) بپوشانید.

بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز ندارند ولی باید خاک را مرطوب نگه داشت و هر زمان که خاک شروع به خشک شدن کرد با استفاده از آب پاش خاک را مرطوب کنید، آب دهی را به آرامی انجام دهید تا جای بذرها تغییر نکند.

برای جوانه زنی بذر بلک بری دما نباید بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. زمانی که بذرها جوانه زدند، سینی نشا را در یک مکان با نور روشن قرار دهید. سه تا ۴ هفته بعد از جوانه زنی، نهال ها را به گلدان های بزرگ تر منتقل کنید و هر نهال را در یک گلدان قرار دهید. در اواسط بهار، نهال های بلک بری را می‌توان به زمین منتقل کرد، فاصله کاشت بین نهال های بلک بری ۴۰ سانتی متر می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *