معرفی کامل گیاه آپارتمانی سانسوریا

گیاه سانسوریا (Sansevieria) که با نام‌های گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود، پرطاقت‌ترین گیاه درون خانه‌ای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمی‌شود، از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه است. ارتفاع برگها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیرزمینی است ، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگها به نور بیشتری احتیاج دارد . در این مقاله می خواهیم به معرفی کامل گیاه آپارتمانی سانسوریا بپردازیم.

 

نیاز‌های محیطی گیاه سانسوریا

 

۱- نور : نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند .

۲- دما : در زمستان تا درجه حرارت ۱۰ درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۶ است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان ۲۴ درجه . نسبت به سرما حساس است و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می گردد.

۳- آبیاری: در زمستان هر ۳ هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید چون باعث پوسیدگی گیاه می گردد . در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.

 

۴- خاک : بهترین خاک ، خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده یا کود دامی به مقدار کم ) ) است . استفاده بیش از حد از مواد آلی باعث پوسیدگی ساقه گیاه و از بین رفتن آن می گردد .

۵- تکثیر : تکثیر این گیاه ساده است یا از گیاه مادری از ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای ریشه و برگ جداگانه است و در گلدان جدید کاشت می گردد . یا از طریق قلمه : ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود ۸ سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور ۲ تا ۳ برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .

 

نکته مهم : سانسوریا گیاه کم توقعی است فقط از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمایید که باعث پوسیدگی ساقه می گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است .

 

کاشت و تکثیر گیاه سانسوریا

 

۱- تکثیر از طریق قلمه :

استفاده از قلمه برگ آسان‌ترین راه تکثیر این گیاه است. یک برگ سالم از گیاه را به قطعات ۱۰-۷ سانتیمتری تقسیم کنید.

قلمه‌ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر کاشت سبک (مخلوط ۳ قسمت پیت خزه اسفاگنوم و یک قسمت شن درشت) بکارید.

لازم است بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه‌ها به طور دائم مرطوب نگهداشته شوند، البته لازم است دقت شود تا بستر غرقابی نشود.

قلمه‌های کاشته شده را در محیطی با دمای در حدود ۲۳-۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

ریشه‌دهی قلمه‌ها ۴-۳ هفته طول می‌کشد و ظهور و رشد برگ‌های جدید ۴-۳ ماه زمان می‌برد.

در رابطه با قلمه‌های برگ این گیاه می‌توان از هورمون‌های ریشه‌زایی موجود نیز استفاده کرد. (البته بدون مصرف هورمون نیز ریشه می‌دهند، اما کمی بیشتر زمان می‌برد.)

توجه داشته باشید که قلمه‌ها را اگر برعکس در خاک فرو کنید، اصلا ریشه نمی‌دهد.

 

مرتبط بخوانید : خرید اینترنتی بذر گل های زینتی

 

۲- تکثیر از طریق ریزوم

تقسیم ریزوم (تقسیم بوته) دیگر روش تکثیر این گیاه است که بخصوص برای ارقام ابلق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع مختلف گل سانسوریا با عکس

 

انواع مختلف سانسوریا

۱ – سانسوریای ابلق طلایی ( Black Gold  )

 برگ های این نوع از سانسوریا سبز تیره است که دور آن یک نوار طلایی رنگ زیبا وجود دارد.

 

معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا

۲ – سانسوریا Futura Robusta

کوتاه ترین نوع سانسوریاست. برگ های سبز براق و درخشانی دارد و در سطح آن رگه هایی از سبز تیره هم دیده می شود.

 

۳ – سانسوریا Futura Superba

این مدل از سانسوریا مانند سانسوریای ابلق طلایی است. فقط کمی از آن کوچک تر است و برگ های پهن تری دارد.

 

معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا

۴ – سانسوریا نیزه آفرقایی یا لوله ای (Cylindrica  )

سانسوریا نیزه ای خاص ترین شکل سانسوریاست. چون ساقه های آن حالت گرد مانند دارند و شبیه گیاه بامبو هستند.پ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

 

 

۵-سانسوریا پاکوتاه یا گل شمشیری

درخشان ترین نوع سانسوریاست. برگ های زیبای آن به همراه لبه های ضخیم طلایی و رد هایی از سبز روشن در وسط، آن را به یکی از زیباترین انواع سانسوریا تبدیل کرده است.

 

معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا

۶- سانسوریا Black Robusta

Black Robusta ، که در میان برگ های سبز رنگش، رگه هایی از رنگ نقره ای هم دیده می شود.

 

معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا

۷- سانسوریا Black Jack

سانسوریای Black Jack ، بسیار شبیه سانسوریای ابلق طلایی است ولی کمی کوتاه تر است. این گونه در ایران کمتر یافت می شود.

 

 

بیماری ها و آفات سانسوریا:

بیماری های قارچی عمده ترین بیماری شایع در سانسوریاست. در صورتی که سطح برگ هایش همواره خیس باشد، این امر باعث می شود تا قارچ ها به سرعت در آن محل رشد کنند و منجر به ضعف، پلاسیدگی و نهایتا قرمز شدن برگها شوند. تغییر رنگ برگهای سانسوریا به قرمز و قهوه ای و ایجاد قسمت های سفید رنگ روی سطح برگ ها، دو علامت بروز بیماری در گیاه است که به درمان فوری نیازمند است.

برای جلوگیری از بروز چنین بیماری در سانسوریا بهترین راه، خشک نگهداشتن برگ های آن است، بعد از آبدهی به گیاه به مقدار مناسب، اجازه دهید تا آب به خوبی جذب شده و خاک گیاه خوب خشک شود. رعایت همین موراد ساده می تواند سانسوریای شما از گزند بیماری های قارچی در امان نگه دارد.

 

خواص گیاه سانسوریا :

یكی از خواص این گیاه كه آن را برای استفاده در منازل مناسب كرده است توانایی این گیاهان در پاك سازی هوا است. بنا بر تحقیقات انجام شده این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند “تولوئن ” یا ” فرمالدئید ” را تصفیه كند. از این رو كارشناسان توصیه می كنند كه از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر شود.

“سانسواریا” به مانند سایر اعضای خانواده كاكتوس ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشك برخوردار است و می تواند در درون ساقه و برگ های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد. در زمان های قدیم از این گیاه برای تهیه فیبر و گاهی از برگ های آن برای بانداژ زخم ها استفاده می شده است. امروزه بیشتر از این گیاهان برای زیبا سازی محیط های خانگی مخصوصا آپارتمان ها استفاده می شود. این گیاه دارای رشد بسیار آرامی است و برای سالهای طولانی سبز و شاداب باقی می ماند.

این گیاه همچنین دارای گلی است كه به رنگ تركیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *