مراقبت از گیاهان آپارتمانی

خیلی از خانم ها با اینکه در آپارتمان زندگی می کنند اما باز به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی می پردازند. گیاهان خانگی در فضای داخلی خانه نیز مانند دیگر گیاهان در فضای آزاد نیاز به مراقبت زیادی دارند و برای حفظ زیبایی و سالم ماندن این گیاهان باید روش های مراقبت از گیاهان آپارتمانی را خوب بدانید.

نکته اول : اولین نکته‌ای که در هنگام انتخاب گیاهی که می خواهید برای منزلتان تهیه کنید این است که چه مقدار زمان آزاد برای مراقبت و نگهداری از گیاهان دارید؟ چون بعضی از گیاهان نیاز به مراقبت خاصی ندارند و در نتیجه وقت زیادی نمی‌گیرند ولی بعضی از گیاهان به مراقبت دقیق و روش‌های آبیاری خاص نیاز دارند.

نکته‌ دوم : نکته بعدی این است که شرایط  محیطی منزلتان را در نظر بگیرید و گیاهی را انتخاب کنید که با مقدار نور، رطوبت هوا، گرما و سرما و مقدار گردش هوا در منزل‌تان سازگار باشد. درهنگام خرید با فروشنده‌ی گیاه مشورت نمایید و در نهایت گیاهانی را انتخاب کنید که به راحتی بتواند در منزل‌تان رشد کند و زنده بماند.

در هنگام خرید بذر گل های آپارتمانی ، حتما دقت کنید که بذر سالم باشد. از خرید بذرهای مانده و کهنه پرهیز کنید. بذر تازه و سالم میتواند گیاهی بهتر و شاداب تر تولید کند. پس در انتخاب فروشگاهی که از آن می خواهید بذر خریداری کنید دقت کنید.

 

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی

 

۱- هوای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

تعویض هوای درون اتاق با بازگذاشتن پنجره‌ها و ورود هوای تازه سبب می‌شود که اکسیژن کافی و مورد نیاز به گیاه برسد و در نتیجه ساقه گیاهان قوی‌تر شده و در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری پیدا کند.  اما باید گیاه را از وزش مستقیم باد که به سرعت و مستقیماً به گیاه می‌وزد، نظیر باد کولر حفظ کنید. همچنین هنگامی که دمای بیرون اتاق از درون آن کمتر است از باز نمودن پنجره برای ورود هوای تازه اقدام نکنید زیرا برای گیاهان زیان‌آور است. تغییر درجه هوا ناگهانی محیطی که گیاه در آن قرار دارد، باعث ریزش برگ‌های تحتانی آن می‌گردد.

 

۲- نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم می‌باشد. در تاریکی هیچ گیاهی رشد نمی‌کند. دیوار به رنگ روشن (سفید) سبب رویش بهتر گیاهان می‌شود علت این امر انعکاس نور متوسط رنگ‌های روشن در آپارتمان‌های کم نور است.

برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان مستقر در پشت پنجره اغلب به طرف نور کشیده شده و خم می‌شوند. جهت جلوگیری از این نقیصه و حفظ توازن رویش بایستی گهگاهی آن را به یک طرف بچرخانید. مواظب باشید که گیاهان گلدار را هنگامی که گل‌ها روییده‌اند حرکت ندهید.

نور فلورسنت را می‌توان به عنوان منبع کمکی نور به جای نور طبیعب جهت رشد گیاهان استفاده نمود. از لامپ‌هایی که از خود حرارت می‌دهند نظیر لامپ‌های مدادی برای گیاهان گلدار و از مهتابی‌ها یا لامپ‌های گازی برای گیاهان بدون گل و با برگ زینتی استفاده می‌گردد. بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی که نور طبیعی کافی نمی‌باشد، استفاده از چند لامپ مهتابیِ آفتابی و سفید است. گیاهان مورد نظر باید به فاصله حدود ۲۴ سانتی‌متر در زیر مهتابی‌ها قرار بگیرند، به شرطی که لامپ‌ها حداقل حدود ۱۴ ساعت در روز روشن باشند. برای آسان‌تر شدن کار می‌توان از کلیدهای تایمر دار استفاده کرد. البته این تجویز برای مکان‌هایی است که نور غیرمستقیم به میزان بسیار کم به آنجا می‌رسد و فاقد نور کافی می‌باشد.

از دیدید که گیاه در ساعات گرم روز بین ساعات ده تا شانزده حالت پژمردگی پیدا کرده و برگ‌ها ابتدا به زردی و سپس به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ پیدا کرده مطمئن باشید که از نور زیاد رنج می‌برد. آن را از نور دورتر کنید. اصولاً نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی، به خصوص برگ‌های تازه جوانه‌زده مضر است و نباید نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشه پنجره به آنها بتاید. بهتر است نور از پرده توری عبور کند و به اصطلاح فیلتر شده باشد.

 

۳- آبیاری مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

گیاهان نیز مانند همه ی موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند پس آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه سبب خشک شدن یا گندیده شدنشان خواهد شد. لازم است بدانید در زیر گلدان ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند.

 

از چه آبی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده کنیم ؟

۱- به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنیم. بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار داده وبعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته نشین شود.

۲- اگر تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید. چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان‌های شما می‌باشد.

۳- اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید؛ آب آن را دور نریزید؛ زیرا بهترین کود برای گل‌ها می‌باشد.

۴- آبی که در آن سبزی شسته اید، بهترین آب برای گلدان‌ها می‌باشد.

 

عوامل مؤثر در آبیاری گیاه آپارتمانی کدامند ؟

چنانچه درجه حرارت محیط و شدت نور به هر دلیلی در آپارتمان بیشتر شود نیاز گیاه به آب طبیعتاً بیشتر می‌شود. گیاهانی که در گلدان‌های کوچک هستند یا برای مدتی خاک و یا گلدانشان تعویض نشده نسبت به گیاهانی که در گلدان‌های بزرگ بوده یا خاک آنها و گلدانشان تازه عوض شده، نیاز بیشتری به آب دارند.

در فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود و به خصوص در فصل زمستان، رشد گیاه هم کمتر شده و ممکن است به طور کلی متوقف گردیده باشد. در این فصل که هنگام استراحت گیاه است، تبخیر آب داخل خاک گلدان نیز کمتر می‌گردد. پس باید از میزان آبیاری آن کاسته و فواصل آن را زیادتر و از افراط در آبیاری آن خودداری نمود. مجدداً در فصل بهار و تابستان میزان آبیاری را بسته به نیاز گیاه افزایش دهید.

به طور کلی گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها به فواصل آبیاری بیشتری نیاز دارند تا گونه‌های دارای برگ‌های نازک نظیر حسن یوسف و پیله‌آ. خلاصه اینکه هرچه گیاهان دارای برگ‌های پهن‌تر و بزرگ‌تر بوده و رشد سریع‌تر داشته باشند دفعات بیشتری به آب نیاز دارند.

۴- به خاک گل های آپارتمانی رسیدگی کنید.

در نگهداری از گلدان های خانگی باید به خاک آن توجه کرد ، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه ها به سوراخ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید.

همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

 

انواع گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری از آن ها

 

۱- نگهداری کروتون Croton از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:بین دو آبیاری سطح خاک خشک باشد.

خاک:قلیایی و جنگلی، مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم برای نگهداری آن مناسب است

کود دهی:۳ گرم در لیتر از فروردین تا شهریور هر دو هفته کوددهی شود.

تکثیر:از طریق قلمه انتهایی ساقه از اواخر بهار تا اواخر تابستان تکثیر می یابد.

 

۲- نگهداری کراسولا خرفه ای Jade Plant از گیاهان آپارتمانی

 

 

آبیاری:این گیاه تقریبا به دو بار در هفته برای روزهای گرم نیاز به آبیاری دارد.

نور:این گیاه عاشق نور است و آفتاب مستقیم را تحمل می کند اما با نور کم نیز سازگار است. پنجره های جنوبی بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان است.

تکثیر:تکثیر این گیاه از طریق قطع کردن یکی از ساقه های جوان آن امکان پذیر است. ساقه ای به طول ۶ تا ۷ سانتی متر انتخاب کرده، برگ های پایین آن را جدا کنید و شاخه را درون خاک قرار دهید.

خاک:سبک، مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و ماسه بهترین خاک برای گیاه است.

تغذیه:کود کامل در بهار، تابستان و پاییز هر ماه

 

۳- نحوه نگهداری سینگونیوم Goose foot plant از گیاهان آپارتمانی

 

 

آبیاری:در تابستان هر هفته بین دو تا سه بار و در زمستان یک بار در هفته نیاز به آبیاری دارد.

نور :این گیاه عاشق نور ملایم است و سایه روشن پنجره ها جایی مناسب برای نگه داری این گیاه است.

تکثیر :تکثیر سینگونیوم ازاین طریق است که قلمه ساقه را از گیاه اصلی جدا کرده و در آب نگه داری کنید تا ریشه دار شودسپس آن را می کارند.

خاک:مخلوط پیت و کمپوست بهترین خاک برای گیاه است.

تغذیه:کود مخصوص نصف میزان توصیه شده در بهار و تابستان، هر سه هفته

 

۴- نگهداری حسن یوسف از گیاهان آپارتمانی

 

 

آبیاری:خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد. کم آبی ساقه و برگ های این گیاه را پژمرده می کند.

نور:این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد. نور زیاد آن را قوی تر و خوش رنگ تر می کند. در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد، برگ های آن به رنگ سبز کامل درآمده و به صورت علفی رشد می کند و زیبایی اش را از دست می دهد.

تکثیر:حسن یوسف از گیاهانی است که تکثیر آن به راحتی انجام می شود. در همه ی فصل ها می توان ساقه های گیاه را جدا کرده و در آب ریشه دار کرد. حتی این گیاه در آب هم می تواند رشد کامل داشته باشد.

 

۵- نگهداری کاج مطبق Norfolk Island Pine از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور :نور ملایم کنار پنجره نیاز دارد.

آبیاری:در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان ۷ تا ۱۰ روز یکباربه آبیاری نیاز دارد و هر روز اسپری برگی باید انجام شود.

خاک:کمپوست، مخلوط دو قسمت ماسه و سه قسمت خاک برگ بهترین خاک برای رشد این گیاه است.

کود دهی:۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یکبار از فروردین تا شهریور ماه کود مناسب برای این گیاه است.

تکثیر:کشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان با تکثیر سخت

 

۶- نگهداری نخل ماداگاسکار Madagascar Palm از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور زیاد و حتی مستقیم نیازمند است.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان هفته ای دوبار و زمستان هفته ای یکبار انجام گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه خاک شنی و سبک، ترکیب ماسه، خاک برگ و خاک برگ است.

کود دهی:اضافه کردن ورمی کمپوست روی سطح خاک در فصل رشد برای گیاه مناسب است.

تکثیر:کشت بذر، قلمه و پیوند

 

۷- نگهداری دراسنا Dragon Tree از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:در تابستان هفته ای دو بار و زمستان هفته ای یکبارآبیاری شود.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه پیت و لیمونی است.

کود دهی:بهترین کود برای گیاه ، کود محلول در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی است.

تکثیر:قلمه ساقه قدیمی اواخر زمستان، کشت بذر و خوابانیدن شاخه در بهار

 

۸- نگهداری پپرومیا قاشقی Desert Privet از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان دو سه روز یکبار و زمستان هفته ای یکبارصورت گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه ،خاک پیت، ماسه و خاک باغچه است.

کود دهی:کود محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر سه هفته یکبارانجام شود.

تکثیر:قلمه ساقه و برگ در اواخر بهار یا تابستان

 

۹- نگهداری کاکتوس Cactus از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.

آبیاری:به۱۰تا ۱۵ روز یکبار آبیاری نیازمند است.

خاک:خاک این گیاه باید ، سبک/ دو قسمت ماسه شسته شده و یک قسمت خاک برگ باشد.

کود دهی:هر دو ماه یکبار تغذیه با کود مخصوص کاکتوس

تکثیر:قلمه با جدا کردن قسمت هوایی در فصل تابستان

 

۱۰- نگهداری پوتوس Pothos از گیاهان آپارتمانی

 

 

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان چهار روز یکبار و زمستان هر هفته، صورت گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه سبک و لیمونی است.

کود دهی:۳ گرم در لیتر از فروردین تا آبان ماه، هر دو هفته

تکثیر:قلمه ساقه از اواخر بهار تا اواسط تابستان

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *