کاشت سیب زمینی در گلدان

سیب زمینی از آن دسته سبزیجات خوش خوراکی است که به زحمتش می ارزد در مورد پرورش آن مطالعه کنید و امسال خودتان سیب زمینی خانواده را تامین کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان را یاد بگیرید.

سیب زمینی گونه‌های مختلفی دارد که معمولاً با نام زودرس، معمولی (second early) و اصلی (main crop) توصیف می‌شوند. این نام‌ها نشان می‌دهند که این سیب زمینی‌ها چه زمانی محصول می‌دهند، به چه فضایی نیاز دارند، با چه فاصله‌ای از هم و چه موقع باید کاشته شوند.

اگر در فضای کمی مانند گلدان می خواهید به کاشت سیب زمینی بپردازید بهتر است که از سیب زمینی زودرس استفاده کنید. این گونه از سیب زمینی چون زود برداشت می شود از آفت زدگی نیز در امان می ماند.

 

گونه های معمولی : سیب زمینی به شانزده تا هفده هفته زمان برای رسیدن نیازمند هستند و از اوایل تیرماه تا شروع مرداد ماه می توانید جهت برداشت این نوع سیب زمینی اقدام کنید.

گونه اصلی : (main crops) هجده تا بیست هفته بعد از کاشت آماده برداشت هستند. بنابراین معمولاً از تیر تا مهر ماه می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. گونه اصلی بیشتر از سایر گونه ها فضای باغچه را اشغال می‌کنند، اما اگر می‌خواهید مقداری از آن را ذخیره کنید، بهترین گونه برای انبار کردن است.

 

وسایل مورد نیاز برای کاشت سیب زمینی در گلدان

۱- گلدان : برای کاشت سیب زمینی به گلدانی بزرگ و حداقل با عمق و عرض ۳۰ سانتی متر و زهکشی مناسب نیاز است.

۲- خاک مناسب : بهترین خاک برای رشد و تغذیه سیب زمینی را تهیه کنید. ( در ادامه برایتان کامل توضیح خواهیم داد.)

۳- سیب زمینی جوانه زده یا بذر سیب زمینی : ( در ادامه به روش های تهیه هر دو حالت خواهیم پرداخت.)

بهتر است از کود بیولوژیکی ۳۰۰ گرمی مخصوص سیب زمینی استفاده کنید.

 

نحوه جوانه زنی سیب زمینی

 

کاشت سیب زمینی در گلدان

 

در این روش سیب زمینی بذری را قبل از کاشت برای جوانه زدن آماده می کنیم. برای اینکار شش هفته قبل از کاشت در نواحی گرم‌تر، در اواخر دی ماه و در نواحی سردتر، در بهمن‌ماه این کار را انجام می دهیم. هر سیب زمینی بذری دارای سر گرد و ضخیمی است که چند چشم در آن نقطه دارد. قسمت های غده ای شکل سیب زمینی را طوری قرار می دهیم که قسمت ضخیم آن در بالاترین نقطه سینی و یا جعبه تخم مرغی قرار بگیرد. به این قسمت باید نور طبیعی و زیادی بخورد، وقتی جوانه ها رشد کردند و به اندازه یک ونیم تا دو نیم سانتی متر رسیدند نشان از این دارد که سیب زمینی آماده کاشت در خاک می باشد.

 

خرید اینترنتی بذر سیب زمینی

 

کاشت سیب زمینی در گلدان

 

بهترین روش و آسان ترین روش  برای کاشت سیب زمینی تهیه بذر آن است. بذر سیب زمینی به دکمه یا تکمه معروف است؛ این بذر فقط برای کاشت است و مصرف خوراکی ندارد. شما میتوانید بسیار راحت و بدون دردسر به خرید اینترنتی بذر صیفی جات در همه اقسام بپردازید.

 

به دلیل راحتی انجام کاشت با بذر سیب زمینی در ادامه برایتان نحوه کاشت سیب زمینی با بذر را توضیح خواهیم داد. اما بهتر است بدانید تفاوتی بین کاشت آن با کاشت جوانه سیب زمینی ندارد.

مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

 

۱- گلدان خود را برای کاشت سیب زمینی آماده کنید. 

سیب زمینی از جمله گیاهانی است که زیر خاک رشد می کند، بنابراین هر چه گلدان بزرگتر و عمیق تر باشد، سیب زمینی ها بهتر رشد خواند کرد. گلدانی به اندازه یک گالن ۱۰ لیتری مناسب است. ته گلدان را سوراخ کنید؛ بذر سیب اگر به مدت طولانی در آب زیاد قرا بگیرد می پوسد. پس لازم است برای جلوگیری از این امر، سوراخ هایی را ته ظرف ایجاد کنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

 

۲- خاک مورد نیاز سیب زمینی

خاک سبک و حاصلخیز بهترین محیط رشد و غده بندی برای آن است سبک بودن آن جهت باز کردن جا و توسعه غده و حاصلخیز بودن از جهت اندوختن نشاسته و بزرگ شدن غده است. خاکهایی که بافت آن به شنی نزدیک تر است باید با کود حیوانی تقویت شوند تا علاوه بر تامین مواد غذایی قدرت نگهداری رطوبت در آن بالا رود زیرا غده های سیب زمینی سطحی است و چنانچه خشکی ببیند. غده به اندازه کافی رشد نمی کند زهکش مناسب و آفتاب رو بودن و pH 6 تا ۶٫۵ بهترین است و در pH اسیدی بیماری «اسکب» Scab در آن کمتر است. کود حیوانی در پاییز به خاک اضافه می گردد و با یک شخم تا بهار آن را به حال خود باقی می گذارند. با این توضیحات روشن می گردد که خاک رسی سنگین ونی خیلی سبک برای آن جالب نیست.

 

۳- نحوه کاشت سیب زمینی

در این مرحله بذر سیب زمینی هایی که در حدود یک روز در فضای تاریک و خنگ نگهداری شده است را بر روی خاک بگذارید. توجه داشته باشید در گلدانی با عمق ۳۰ سانتی متر در حدود ۳ سیب زمینی با فاصله های معین بکارید تا باعث شلوغی و تراکم گلدان نشود. پس از ثابت کردن جای بذرها روی آنها را با خاک بپوشانید. در هنگام پر کردن گلدان ، خاک را فشار ندهید تا به بذرهای سیب زمینی آسیبی وارد نشود.

 

۴- آبیاری بذر سیب زمینی

پس از اتمام کاشت ،گلدان را مقداری آبیاری نمایید تا خاک خیس شده و کمی آب از زیر گلدان خارج شود. سیب زمینی به صورت کلی نیاز به آب زیادی ندارد. با توجه به منطقه جغرافیایی و وضعیت دما به آبیاری گلدان ادامه دهید. به طور معمول گلدان به ۳۰ الی ۵۰ میلی لیتر آب در هفته نیازمند است. در فصل گرما گلدان نیاز به آبیاری بیشتری دارد. توجه داشته باشید که خیس بودن خاک باعث پوسیدگی سیب زمینی ها خواهد شد. اگر در ابتدای کاشت به گلدان آب زیادی بدهید و سپس به گلدان آب لازم نرسد باعث بد شکل شدن سیب زمینی ها خواهد شد. در حدود ۲ هفته قبل از برداشت آبیاری را قطع کنید.

 

۵- فضای نگهداری از گلدان سیب زمینی

 

کاشت سیب زمینی در گلدان

 

سیب زمینی در داخل خاک رشد می کند اما ساقه ها و برگ های آن بیرون از خاک هستند و غده ها در زمان رشد نیاز به محافظت از نور خورشید دارند. نور زیاد خورشید باعث سبز شدن سیب زمینی میشود. بهترین مکان برای رشد سیب زمینی بیرون از فضای خانه و در محیطی هست که هم در معرض سایه و هم نور خورشید باشد . ساقه ها و برگ های سیب زمینی در زمان رشد نیاز به نور خورشید دارند به همین منظور گلدان را در جایی قرار دهید که در روز حدود ۶ الی ۸ ساعت نور آفتاب دریافت کند.

 

۶- شرایط آب و هوایی سیب زمینی

سیب زمینی، سبزی فصل خنک است. تابستان های خنک را دوست دارد و در مناطقی که درجه حرارت بالا است. به علت تجزیه نشاسته و تنفش شدید آنها غده با تشکیل نمی گردد و یا بخوبی رشد نمی کند.

دمای پایین به تنهایی عامل مساعدی نیست بلکه باید شدت نور نیز بالا باشد و به طور کلی تشکیل نشاسته و تجمع آنها در غده به شدت نور و نهایتا به فتوسنتز بستگی دارد. برای رشد رویشی خود در اوایل رشد به روزهای طولانی و آفتابی نیاز دارد به همین منظور گلدان را در جایی قرار دهید که در روز حدود ۶ الی ۸ ساعت نور آفتاب دریافت کند.

 

۷- زمان برداشت محصول سیب زمینی

 

کاشت سیب زمینی در گلدان

 

زمان برداشت سیب زمینی در حدود ۴ الی ۶ ماه بعد از کاشت می باشد. پس از رشد و آبیاری صحیح ، سیب زمینی جوانه زده و از خاک بیرون می آید سپس ساقه و برگ های آن رشد میکند. زمان برداشت محصول پس از زرد شدن برگ ها و ساقه های سیب زمینی می باشد. در صورت زرد شدن برگ ها و ساقه ها میتوانید گیاه را از گلدان خارج کنید. در قسمت وسط و بالای ریشه ها به دنبال سیب زمینی ها بگردید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *