محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

جوانه زدن گل های باغتان تا تبدیل شدن به شکوفه های معطر و زیبا، تجربه ای است که با کلی ذوق و اشتیاق می توانید شاهد آن باشید. متأسفانه، بسیاری از آفات و حشرات، به گل ها آسیب جدی وارد می کنند. محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات کار دشواری نیست، وقتی که آفات را بشناسید و به طور مؤثر آن ها را دفع کنید.

اگر مي خواهيد آفات گل و گياهان زينتي خود را شناسايي كنيد لازم نيست كه حتما متخصص باشید يا دوره هاي پيچيده اي را براي شناسايي آفات طي كرده باشيد. هر آفتی اثری بر روی گياه می گذارد كه به مانند رد پاي آن آفت بوده و با ديدن آن مي توانيم به حضور آفت پي ببريم. بنابر اين توجه به ظاهر و موقعيت فعلي گياه و مقايسه آن با وضعيت استاندارد گياه مي تواند به ما كمك كند تا تغييرات را تشخيص داده و به موقع از بروز آفت و یا بیماری گیاه آگاه شویم. در این مقاله چگونه راههای تشخیص و مبارزه با آفت شته را می آموزیم.

 آفت شته 

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند. این موجود کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آنها افزایش می یابد.
آنها هم به صورت دو جنسی و هم به صورت تک جنسی وجود دارند. یک شته ماده به تنهایی می تواند تولید مثل کند و تقریبا هر هفته تعداد زیادی نوزاد شته به دنیا می آیند که بعد از یک هفته آنها نیز قدرت تولید مثل دارند.
شته ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و مورچه ها از شیره ای که از شته ها میگیرند تغذیه می کنند.

اگر برگ های جدید گل چروکیده به نظر برسند، شته ها مظنون اصلی شما هستند. بازرسی دقیق تر، ممکن است حشرات کوچک، نرم و سبز مایل به قرمز را نشان دهد که از گل برگ ها تغذیه می کنند.

شته ها با سوراخ کردن بافت گیاهی و سپس با مکیدن آب های حیاتی گیاه، به گل سرخ آسیب می رسانند. آن ها به طور معمول ساقه های نرم، جوانه های لطیف و برگ های جدید را هدف قرار می دهند. به لطف شته ها، گل رز شاداب در طی یک روز، تبدیل به گل هایی چروکیده و نحیف می شود.

 

بیماری های گل های سرخ

 

۱٫ لکه سیاه

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

در بین تمام بیماری هایی که گل رز به آن دچار می شود مخرب ترین آنها لکه سیاه است، این بیماری یکی از رایج ترین بیماری ها است که گل رز به آن مبتلا می شود، این بیماری به صورت لکه های سیاه روی برگ ظاهر می شود سپس به مرور زمان این لکه ها تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند و بعد از آن گل رز برگ های خود را از دست می دهد.

راه جلوگیری:شما می توانید برای کمک به گیاه خود و گسترش لکه های سیاه برگ های آن را از گل جدا کنید و تمام برگ هایی که پای گل ریخته است را جمع آوری کنید.

 

۲٫ کپک خاکستری

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

زمانی که گیاه به این بیماری دچار می شود در ابتدا روی برگ ها و ساقه گل رز لکه هایی به رنگ قرمز ظاهر می شود و سپس کپک خاکستری از روی ساقه شروع به گسترش می کند و در مرحله آخر هم رنگی قهوه ای به خود می گیرد و موجب پوسیده شدن گیاه می شود.

راه جلوگیری: برای از بین بردن کپک خاکستری باید از قارچ کش های مسی استفاده کنید.

 

۳٫ سفیدک پودری

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

این بیماری هم مانند لکه سیاه گل رز از رایج ترین آفات این گیاه هستند، این بیماری به صورت یک پوشش سفید و یکدست بر روی برگ، ساقه و دیگر نقاط گیاه به وجود می آید، اگر این بیماری شدتش زیاد شود تمام قسمت های ساقه و برگ های گیاه را در بر می گیرد باعث ریزش برگ ها و کوتاه شدن گل خواهد شد.

راه جلوگیری: به محض مشاهده چنین پوششی در سطح برگ فورا آن را از گیاه جدا کنید و دور بیاندازید، به هیچ عنوان قسمت جدا شده را در کنار دیگر گیاهان قرار ندهید. برای از بین بردن سفیدک پودری از روی ساقه می توانید از سم های مخصوص شیمیایی برای از بین بردن این مشکل کمک بگیرید.

 

۴٫ زنگ رز

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

این نوع بیماری یک بیماری قارچی است که به صورت لکه های کوچک و بر آمده به رنگ قرمز مایل به نارنجی در می آیند، این بیماری اغلب در پشت برگ های گل رز ظاهر می شوند، با گذشت زمان لکه های قرمز رنگ به رنگ سیاه در آمده و سبب ریزش برگ ها می شود. این بیماری معمولا رزهای نوع رونده را درگیر خود می کند. علت این بیماری کم بودن میزان پتاسیم است.

راه جلوگیری: شما می توانید برای عدم گسترش این بیماری قسمت های درگیر این بیماری را جدا کرده و سپس گیاهتان را در مکانی قرار دهید که هوا در آن رفت و آمد داشته باشد.

 

۵٫سفیدک دروغین

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

این بیماری به صورت لکه هایی ظاهر می شوند که رنگی قرمز متمایل به ارغوانی دارند اما در پشت برگ های گل رز رنگ خاکستری به وجود می آید که در نهایت منجر به ریزش برگ ها می شود، علت ابتلا به این بیماری افزایش و کاهش اختلاف دما است.

راه جلوگیری: برای اینکه بتوانید به درستی به محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات بپردازید واز ابتلا و این بیماری مصون نگهدارید نباید در زمانی که گل در دمای پایین قرار دارد روی برگ و ساقه آن آب بپاشید.

 

۶٫ گال طوقه

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

این بیماری از طریق ریشه به وجود می آید که بیشتر از قسمت هایی که هرس شده است تشکیل می شود و باعث می شود که ریشه گیاه یک طرفه رشد کند.

راه جلوگیری: تعویض خاک با قدرت زهکشی بالا، حذف کامل گیاه، استفاده از پیوند جوانه.

 

۷٫ نماتدها

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

نماتد به راحتی با کمبود مواد حاصلخیز خاک و گال طوقه اشتباه می‌شوند. تنزل گیاه معمولاً به تدریج در یک دوره زمانی چندین ساله تا زمانی که کیفیت ضعیف شاخ و برگ و گل به راحتی قابل مشاهده شود اتفاق می‌افتد. بی‌رنگی و کاهش در مقدار فیبر ریشه‌ها اغلب با خسارت نماتد روی رز مرتبط است.

راه جلوگیری : بهترین کنترل برای آفات نماتد رز پیشگیری است. قبل از کشت رزهای ریشه‌های خالی و رزهای پرورش‌یافته در گلدان ریشه‌هایشان برای علائم صدمه نماتد بررسی می‌شود. قبل از کشت ضدعفونی با واپام یا متیل بروماید (Down fume MC۲) روی بستر جدید یا تازه تعمیر شده استفاده کنید.

 

آفت‌ها بر اساس نحوه تغذیه و اندام گیاهی

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

۱) آفات حشرات گل‌خوار:

در این گروه گونه‌های متفاوتی وجود دارد که با تغذیه از قسمت‌های مختلف گل باعث بد شکلی و کاهش کیفیت گل خواهند شد. سوسک‌های گل‌خوار در بهار در باغچه‌های رز ظاهر شده و از اندام گل‌ها تغذیه می‌کنند. زنبورهای گال زا نیز گال‌های قرمز مژه‌دار روی میوهٔ رزها ایجاد می‌کنند. گونه‌های فعال عبارتند از:

الف) سوسک گل خوار سیاه Oxythyrca cincteua

ب) سوسک گل خوار بور Epicometis hirta

ج) سوسک سبز گل‌سرخ Cetonia aurata

د) زنبور گال‌زای رز Rhodites Rosae

 

۲) آفات چوبخوار

این گروه بر روی ساقه، ریشه و شاخه‌های گل رز فعال هستند. کرم‌های سفید از ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند. سوسک‌ها و زنبورهای چوبخوار نیز در مرحله لاروی به درون ساقه نفوذ کرده و با تغذیه از بافت‌های چوبی دالان‌های طولی ایجاد می‌کنند. گونه‌های مهم عبارتند از:

الف) کرم سفید ریشه Polyphylla olivieri

ب) شاخک بلند رزاسه Osphrateria coerulescens

پ) زنبور چوبخوار رز

 

۳) مبارزه با کرم سفید ریشه Polyphylla olivieri

۱٫ جمع‌آوری حشرات کامل از اواخر بهار به بعد

الف) جمع‌آوری حشرات در صبح زود بوسیله تکاندن درختان

ب) جمع‌آوری حشرات کامل با کمک نور چراغ

۲. از بین بردن علف‌های هرز سطح باغ از علف‌های هرز یکساله و چند ساله چون منبع غذایی خوبی برای لاروهای سن اول است.

۳٫ شخم زمستان و جمع‌آوری لاروها در اسفندماه

۴٫ مبارزه شیمیایی با استفاده از دیازینون (۳ تا ۳,۵ لیتر) و پودر وتابل لیندین ۱۰ کیلو در هکتار به طریق محلول پاشی پای درخت در اوایل بهار و اوایل تابستان. بهتر است بعد از ریختن محلول پای درخت آبیاری سبکی نیز انجام شود.

۵٫ استغاده از باکتری Bacillus popilliae علیه این آفت استفاده می‌کنند که باعث بوجود آمدن بیماری شیری (Milky disease) در لاروها می‌شود.

۶٫ قارچ Metarrhizium anisopliae نیز روی لاروها تأثیر دارد.

 

 

مرتبط بخوانید : مراقبت از گیاهان آپارتمانی

 

۴) آفات حشرات مکندهٔ شیریهٔ گیاهی

این گروه در قسمت بالا و زیر برگ و غنچه، ساقه و جوانه‌های گیاه فعالیت می‌کنند و هنگامی که تعداد آن‌ها بسیار زیاد باشد با مکیدن شیرهٔ گیاه مانع از رشد

گیاه خواهند شد. این آفت‌ها به اندام‌های مختلف گیاه رز خسارت مستقیم و غیر مستقیم وارد می‌کنند، و عبارتند از:

شته گل‌سرخ Macrosiphum Rosea : بر روی سرشاخه‌ها، جوانه‌های برگ و غنچه‌ها مستقر شده و با خرطوم خود از شیرهٔ نباتی گیاه تغذیه می‌کند. شته موجب عدم رشد شاخه و باز نشدن جوانه‌ها و غنچه‌ها خواهد شد و در نهایت گیاه ضعیف و پژمرده می‌شود. بهترین روش کنترل شته، انتخاب یک روش صحیح برای سم‌پاشی است که در آن دشمنان طبیعی شته مانند کفشدوزک از آسیب سم محفوظ بمانند.

الف) شته گندم و گل‌سرخ Metopolophium dirhodum

ب) شپشک سپردار سفید گل‌سرخ Aulacaspis Rosea

پ) زنجرک گل‌سرخ Edwardsiana Rosea

ت) سفید بالک رز Aleurodes Cotesii

ث) تریپس توتون Thripstabaci

ج) تریپس گل Frankiniella intonsa

چ) کنه دو لکه‌ای Tetranychus urticae

 

۵) گروه آفات حشرات برگ‌خوار 

حشرات این گروه در مرحلهٔ لاروی و بلوغ در روی برگ‌ها و جوانه‌ها خساراتی ایجاد می‌کنند.

گونه‌های فعال عبارتند از:

الف) زنبور برگ‌بر رز Megachila sp: حشرات بالغ حواشی برگ‌های رز را نیم دایره برش زده و جهت لانه‌سازی استفاده می‌نمایند.

ب) زنبور برگ‌خوار رز Arge Rosea: لاروها به رنگ سبز با لکه‌های سیاه که از برگ‌های جوان تغذیه می‌کنند.

ج) زنبور برگ خوار ثانوی رز Allantus viennensis: لاروها از پارانشیم برگ‌ها تغذیه می‌کنند و در اوج خسارت تنها رگبرگ‌های اصلی بر جا می‌ماند.

چ) زنبور شبه زالوی برگ خوار رز Caliroa limacine: لاروها از پارانشیم رویی برگ‌ها تغذیه می‌کنند.

ه) پروانه برگ‌خوار رز Cacoccia rosana: با ایجاد تارهایی برگ‌های رز را از طول ریشه می‌کند و از پارانشیم برگ‌ها تغذیه می‌کند.

د) پروانه جوانه‌خوار رز Archips rosanus: لاروها از پارانشیم برگ تغذیه کرد و با تارها برگ‌ها را از طول لوله می‌کنند.

ز) کنه تارعنکبوتی: با چشم غیر مسلح به سختی دیده می‌شود. تعداد بسیاری از آن‌ها بر روی برگ تخم‌گذاری کرده و با مکیدن آب برگ باعث خشک شدن برگ می‌گردند. سطح برگ‌ها کاملاً از تار عنکبوت مانندی پوشیده می‌شود.

 

کنترل موثر آفات 

 

محافظت از گل های سرخ در برابر شته ها و آفات

 

با توجه به این شرایط مراقبت از گل های سرخ محافظت از آنها در برابر آفات و بیماری های حشرات بسیار طول می کشد، اما حتی گل های رز سالم نیز در برابر حمله آنها مصون نیستند. برای مراقبت از گل های سرخ باید به محض دیدن علائم وجود آفات، اقدام به از بین بردن آن ها کنیم.

برای این کار می توانید از آفت کش ها استفاده کنید که نه تنها برای گل های سرخ بلکه برای تمام گیاهان باغچه موثر هستند. و اما نکته ای که اهمیت بالایی دارد این است که آفت کش ها آسیبی به گیاهان وارد نمی کنند و فقط آفت ها را از بین می برند و به طور معمول اثر آن ها تا سه ماه برای محافظت از گیاهان باغچه کافی است.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *