آموزش کاشت و نگهداری ترب

ترب داراي انواع و اقسام فراواني بوده برگ هاي آن بيضي شكل و كشيده هستند و اطراف برگ داراي بريدگي و شكاف بوده و زبر مي باشد .برگ ها مستقيم از ريشه خارج مي شوند . قسمت اصلي و خوراكي تربچه برجستگي انتهايي برگ ها است كه به رنگ هاي مختلف ، سفيد ، قرمز ، و دورنگ ديده مي شود. ترب، يكي از سبزيهاي اشتها آور است كه در اكثر خانواده ها آن را مصرف مي كنند . برگ آن نيز خوراكي مي باشد. در این مقاله می خواهیم به آموزش کاشت و نگهداری ترب بپردازیم.

برای شروع کاشت ترب ابتدا باید بدانید چه نوع تربی میخواهید بکارید نیاز به چه ابزار و مکانی دارید. در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد تا با آگاهی کامل به پرورش ترب بپردازید.

 

۱- انتخاب نوع ترب

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

ابتدا تصمیم بگیرید که چه نوع تربی می ­خواهید بکارید. همانند بسیاری از سبزیجات، انواع بیشماری ترب در دسترس می ­باشد که هم به صورت پیوندی و هم گرده افشانی پرورش پیدا می کنند. اگر یک باغبان تازه کار هستید، رشد گیاه ترب گیلاسی را در نظر بگیرید. آن­ها در طول ۲۲ روز بالغ می­ شوند و عطر و طمع مطبوع و ملایمی دارند.

ترب بهاری :

یکی از انواع ترب است که افراد با آن آشنایی بیشتری دارند. مثل : مانند ترب قرمز که در آن قسمت بیرونی قرمز و داخل سفید است.

در بهار و پاییز شما می­ توانید این گیاه را پرورش دهید. این ترب بسیار زود رشد می کند.

ترب تابستانی :

تا حدودی شبیه ترب بهاری است اما نسبت به آن رشد کندتری دارد و بالغ شدن آن حدود ۸-۶ هفته طول می ­کشد.

ترب زمستانی :

نسبت به ترب بهاری و تابستانی بسیار بزرگ بوده و سفت­ است و برای رشد به زمان بیشتری نیاز دارد. این نوع ترب بهتر است در اواخر تابستان برای برداشت در پاییز یا زمستان کشت شود.

 

۲- شرایط پرورش ترب 

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

نور مناسب برای کاشت ترب :

شما باید برای پرورش تربچه بذر را در مکانی با نور کامل بکارید هرقدر سرعت رشد گونه انتخاب بیشتر باشد نیاز نوری نیز بیشتر خواهد بود. برخی از واریته های تربچه می توانند تا حدی سایه را تحمل کنند.

دمای مناسب برای کاشت ترب :

این گیاه تا دمای ۳- درجه را تحمل میکند، تربچه از جمله سبزیجات فصل سرد است. این گیاه در گرمای بیش از حد ، پوک خواهد شد، تربچه گیاه گلخانه سرد است. بازه دمایی برای پرورش تربچه ۶ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

آبیاری مناسب برای کاشت ترب :

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

به‌دليل حجم و شاخ و برگ کم تربچه اين گياه به آب زيادى نياز ندارد و نگهدارى ظرفيت مزرعه بين ۶۰ تا ۷۰ درصد کفايت مى‌کند. مهم‌تر از آن يکنواختى در آبيارى است، زيرا نوسانات شديد در آبيارى باعث ترکيدن غده‌ها خواهد شد. آبيارى نامرتب و خشکى هوا در پوک شدن غده‌ها نيز اثر دارد. همچنين آبيارى و رطوبت زياد هم باعث بروز بيمارى مختلف خواهد شد. پرورش تربچه نیازمند آب فراوان است ، خاک نباید خشک شود. آبیاری را اول صبح انجام دهید تا گیاه شما دچار بیماری نشود. البته این گیاه به دلیل دوره رشد کوتاه حساسیت کمی به بیماری دارد.

خاک مناسب پرورش ترب :

از آنجا که تربچه دارای رشد سریع می باشد ، یک خاک غنی و حاصلخیز ضروری می باشد. برای رسیدن هر چه زودتر به محصول ، خاک ماسه ای یا ماسه ای – لومی پیشنهاد شده است. خاک باید عاری از سنگ و سنگ ریزه ، کلوخ ، توده های انباشته ی خاکی باشد. محل تخم ریزی باید بصورت یکنواخت باشد تا یک محصول خوب را بتوان تضمین نمود.

PHمحيط يا محلول غذايي براي رشد گياه بسيار مهم است. هر گياهي محدوده PH خاصي دارد که خارج شدن از اين محدوده باعث کم شدن رشد يا حتي مرگ گياه مي شود. PH کمتر از ۴٫۵ يا بيشتر از ۹ صدمات سختي به ريشه گياه وارد مي کند و اثرات زيان آوري روي رشد گياه دارد.

 

 مرتبط بخوانید : آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه

 

کود دهی گیاه ترب :

اگر شما در سطح خانگی این گیاه را پرورش می دهید استفاده از کود شیمیایی ۱۰-۱۰-۵ (نیتروژن – فسفر- پتاسیم ) توصیه می شود. شما می توانید از آب آکواریوم برای فراهم کردن نیتروژن برای این گیاه استفاده کنید. کود دامی برای بهبود شرایط خاک پیشنهاد می شود.

کاشت بذر ترب :

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

بذر تربچه باید به تناوب ۱۵ روز یکبار کاشته شود، بذر به دو روش کاشت خطی و کاشت کرتی کاشته می شود. در کاشت خطی بذر در ردیف هایی مشخص با فاصله کاشته می شود.

از زمان کاشت بذر تا زمان برداشت ۲۰ تا ۴۰ روز بسته به گونه زمان مورد نیاز است.

برداشت ترب :

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

وقتی که ریشه­ های آن حدود ۳ سانتیمتر قطر دارد، آماده برداشت است. بسته بذر خود را از نظر زمان برداشت و زمان بلوغ بررسی کنید. برای برداشت، کل گیاه را با دست خود از زمین خارج کنید.

همچنین، شما می ­توانید خاک را کنار زده و مشاهده کنید که پیاز آن رشد کرده یا خیر. اگر رشد کرده چند ترب را بیرون کشیده و آن را مزه کنید. این امر به شما نشان می­ دهد که آیا آماده برداشت است یا خیر.

برخلاف بسیاری از سبزیجات ریشه ­ای، ترب نمی ­تواند در زمین باقی بماند، زیر انجام این کار باعث سخت و چروکیده شدن آن می­ شود.

 

بذر گیری ترب :

برای به دست آوردن بذر مرغوب باید در پایان دوره رشد، از بین آخرین بوته ها، تربچه های سالم و قوی و یکدست را انتخاب و جدا نموده و آن ها را در زیر خاک و ماسه خشک در محل تاریک انبار کرد و پس از گذشتن فصل زمستان آن ها را بیرون آورده و در زمین آماده شده به فواصل ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر کاشته و آبیاری کنید.

پس از مدت ۱۵ تا ۲۰ روز جوانه ها به تدریج ظاهر و گل ها تشکیل می شوند. در اوایل تابستان بذر روی گیاه تشکیل می گردد. پس از رسیدن بذرها آن ها را جمع آوری کرده و بعد از خشک کردن به آهستگی آن ها را کوبیده و بذور جدا شده را در سایه خشک کرده و نگه داری نمایید.

 

۳- عوامل مشکل ساز ترب

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

گیاه ترب نیز مانند دیگر گیاهان هنگام پرورش و بعد از کاشت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. برای پیشگیری و رفع این مشکلات ابتدا باید انها را بشناسید.

۱٫ مقابله با مشکلات قارچ

انواع مختلفی از قارچ وجود دارد که می­ تواند ترب شما را از بین برده و یا طعم و مزه آن را تغییر بدهد. چندین علائم برای مشکلات قارچی وجود دارد که می ­توانید مراقب آن باشید.

اگر لکه­ های زرد و خاکستری کم رنگ روی برگ­ های ترب ظاهر شد، ممکن است گیاه شما دارای بیماری لکه برگی باشد. این بیماری تحت عنوان پوسیدگی سپتوریا نامیده می ­شود که نوعی بیماری قارچی است.

برای جلوگیری از این مشکل، محصولات خود را به صورت گردشی کشت کنید و همیشه در بستر ترب کشت نکنید. همچنین، باغ خود را عاری از بقایای گیاهان (گیاهان مرده، علف­ های هرز حذف شده و غیره) نگهدارید.

۲٫ خلاص شدن از شر حشرات آسیب زا 

قارچ ­ها تنها مواردی نیستند که می ­توانند در ترب شما مشکل ایجاد کنند. برخی از حشرات می ­توانند از گیاه شما تغذیه کرده و آن را از بین ببرند. در بسیاری از موارد می ­توانید با پاک نگه داشتن باغ خود از بقایای گیاهی و علف­ های هرز از این مشکلات جلوگیری کنید. اگر این مشکلات ظاهر شوند برای مقابله با آن­ها روش­ هایی وجود دارد.

اگر برگ ­های گیاهان شما پژمرده به نظر می ­رسند و در کنار ریشه تونل ­ها و شیارهایی را مشاهده کردید، ممکن است ریشه­ ها دارای کرم باشند. این کرم­ های کوچک به رنگ خاکستری/ سفید و بی­رنگ هستند. این حشرات معمولا تخم­ های خود را در خاک و در کنار گیاه قرار می ­دهند. برای خلاص شدن از شر آن­ها، آهک یا خاکستر چوب را به پایه گیاهان ترب خود اضافه کنید. برای کشت ترب تا زمان خشک شدن هوا منتظر بمانید، این امر باعث جلوگیری از چرخه عمر کرم می­ شود.

۳٫ بررسی خاک گیاه

دمای خاک، نوع و میزان آبیاری می ­تواند نقش مهمی را در عملکرد گیاه ترب شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که بایستی آبیاری را به صورت مکرر انجام دهید (بیش از حد صورت نگیرید) و pH خاک را اصلاح کنید.

اگر ترب شما دارای طعم خیلی گرم است، احتمال زیاد ناشی از خاک خیلی خشک یا بالا بودن دمای خاک است (بالای ۳۲ درجه سانتیگراد). برای محافظت از ریشه ­ها و خنک کردن خاک، ۵ تا ۸ سانتیمتر مالچ اضافه کنید. ترب ­های خود را به صورت همزمان ۲ تا ۳ ساعت آبیاری کنید و سپس صبر کنید تا خاک تا عمق ۱۰ سانتیمتر خشک شود.

 

۴- فواید و خواص سلامتی ترب

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

۱٫ تامین کننده فیبر رژیمی :

آن ها غنی از فیبر رژیمی هستند. این درصد بالا به بهبود توانایی بدن برای هضم غذا کمک می کند و همچنین متابولیسم را با سرعت درست حفظ می کند. هم چنین محتوای فیبرش به مقداری است که شما در روز نیاز دارید، اضافه می کند و باعث می شود که احساس سیری برای مدت زمان بیشتری داشته باشید.

۲- سرشار از آنتی اکسیدان :

ترب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در مرکبات و سبزیجات یافت می شود. این آنتی اکسیدان ها از بدن در مقابل واکنش های اکسیداسیون و محصولات جانبی که ممکن است سرطانی باشند و یا بدن را مستعد بیماری کنند، محافظت می کنند.

۳- غنی از انواع ویتامین :

ویتامین های A، C و K که در ترب وجود دارند، به جلوگیری از اختلالات پوستی تا حد زیادی کمک می کنند. مصرف ترب همچنین منجر به تولید بهتر و ترمیم سلول ها می شود.

۴- غنی از آهن :

آهن موجود در ترب اثرات مثبتی بر روی خون و در نتیجه بر عملکرد کلی قلب دارد. آهن به حفظ سلول های سالم، پوست، مو و ناخن ها کمک می کند. مصرف مواد مغذی غنی از آهن به صورت روزانه ظاهر عمومی را بهبود می بخشد.

۵- حاوی مواد معدنی ضروری :

بسیاری از مواد معدنی نظیر پتاسیم، آهن، سدیم و کلسیم در ترب یافت می شوند و نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می کنند.آن ها به عنوان حامل اکسیژن و مواد مغذی عمل می کنند و قند خون را کنترل می نمایند.

۶- حاوی ویژگی های ضدمیکروبی و ضدباکتریایی :

ریشه هایش خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارند که به ما در درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کنند.

۷- کمک به سلامت کبد :

ترب برای کبد و معده بسیار خوب هستند. آن ها عوامل سم زدایی قوی هستند و به تصفیه خون و ریشه کنی مواد زائد و سموم کمک می کنند.

۸- خنک سازی سیستم بدن:

خواص سم زدایی آب ترب, درد را تسکین می دهد و سیستم گوارشی و ادراری را تسکین می دهد. بنابراین, نوشیدن آب ترب به درمان پیل کمک می کند. به صورت طبیعی خنک کننده نامیده می شوند. طعم تلخ ترب به شدت در کاهش حرارت اضافی بدنموثر است. در علم پزشکی شرقی, استفاده از ترب قرمز برای حفاظت بدن از اثر گرما در طول فصل داغ توصیه می شود.

۹- دارای میزان زیادی آب :

ترب قرمز حاوی آب زیادی است و حاوی مقدار زیادی روی, فسفر و ویتامین c که برای تغذیه بافت های شما مناسب است.میزان آب زیادش بدن شما را مرطوب نگه می دارد، حتی در یک روز طولانی و گرم.

۱۰- جلوگیری از بیماری های پوستی :

ترب سفید شامل ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که باعث می شود آن ها در پیش گیری از بیماری های پوستی و التهاب موثر باشند. مصرف منظم ترب در رژیم غذایی شما به داشتن پوستی سالم و درخشان منجر می شود.

پروش و نحوه کاشت ترب در گلدان :

 

آموزش کاشت و نگهداری ترب

 

۱- گلدان مورد نظر خود را با خاک مناسب ( مخلوط خاک باغچه با خاکبرگ و ماسه ) پر کنید.

۲- خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و با کودهای آلی غنی شده باشد. همچنین می‌توانید به جای گلدان از ظروف پلاستیکی موجود در منزل نیز استفاده کنید. فقط کافی است ته آن سوراخی برای خروج آب اضافی ایجاد نمایید.

۳- برای پر کردن گلدان به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر داخل آن خاک بریزید و سطح آن را مرطوب کنید. اضافه کردن مواد مغذی به خاک بهتر است قبل از کاشت بذر انجام شود زیرا ترب دوره رشد کوتاهی دارد.

۴- بهتر است برای سبز شدن بذرها آن ها را یک شب بخیسانید؛ به این منظور بذرها را در یک دستمال نخی یا گونی مرطوب قرار دهید.

۵- بذرهای تربچه را بر روی سطح رویی خاک بکارید و به عمق نروید. می‌توانید بذرها را به آرامی بر روی سطح خاک بپاشید و سپس روی آن را با لایه نازکی از خاک در حد چند میلیمتر بپوشانید. فاصله بین بذرها را ۲ تا ۴ سانتیمتر در نظر بگیرید.

۶- گلدان‌ها را به محلی گرم و دور از وزش مستقیم باد منتقل کنید. لازم است بستر کاشت تربچه همواره مرطوب و نه غرقاب نگه داشته شود و حداقل روزی ۶ ساعت برابر نور خورشید به گیاه بتابد.

نکته : چنانچه رشد ترب ها کند بود، می‌توانید به آن مقداری کمپوست اضافه کنید.

۷- سبزی ترب خیلی زود رشد می‌کند (بذر ترب ۴ تا ۷ روز بعد از کاشت سبز می شود)، بنابراین بعد از گذشت سه هفته به تربچه‌های خود سر بزنید. زمانی که تربچه ها به اندازه مورد نظرتان رسیدند آن‌ها را برداشت کنید.

۸- ترب های کوچکتر طعم بهتری دارند. همچنین بزرگ شدن زیاد تربچه باعث سفت شدن و آسیب به ریشه گیاه می‌شود.

۹- در حالت معمول باغبان‌ها، هنگامی که قطر ترب ها، به ۲/۵ سانتیمتر رسید، برداشت را آغاز می‌کنند. اما اگر قصد دارید از برخی تربچه‌ها برای تهیه بذر استفاده کنید، باید اجازه دهید گیاه برای مدت بیشتری درخاک باقی بماند.

 

برای تهیه اینترنتی بذر ترب کافیست روی لینک فروش اینترنتی بذر سبزیجات و صیفیجات کلید کنید و با اطمینان خاطر بذر سالم و تازه تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *