معرفی انواع پیاز گل

بسیاری از پیاز های گیاهان گلدار پیاز های واقعی هستند. پیاز واقعی یک ساقه زیرزمینی با لایه­ های گوشتی می­ باشد که در اطراف جوانه مرکزی قرار گرفته ­اند. هنگام لایه ­برداری پیازها به این لایه­ ها دقت کنید. فلس­ ها محل ذخیره غذا برای گیاه بوده و در انتها توسط صفحه­ ای که ریحان گفته می ­شود بهم متصل شده­ اند. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع پیاز گل بپردازیم.

 

معرفی و نحوه کاشت انواع پیاز گل :

 

 انواع پیاز گل :

 

معرفی انواع پیاز گل

پیازها را با توجه به زمان گل دهی به چهار دسته تقسیم می شوند : پیاز بهاره، پیاز تابستانه، پیاز پائیزه و زمستانه.
زمان کاشت پیاز بهاره، اواخر پائیز و اوایل زمستان است که در فصل بهار می توان شاهد گل دادن آن بود. نرگس، لاله و سنبل از این دسته از گل های پیازی بهاره هستند.
کاشت پیاز تابستانه فصل بهار است و می توان در تابستان گل دادن آنها را شاهد بود. گلایل، سوسن، مریم، اختر، کوکب و گل شیپوری در این گروه قرار دارند.
گل هایی مانند آلاله، زعفران پیاز پاییزه دارند. فصل کاشت آنها اوایل تابستان است و در پاییز گل می دهند.
پیاز زمستانه مانند زعفران زینتی را نیز در فصل پائیز می کارند تا زمستان گل بدهد.

 

تکثیر گل های پیازی :

 

معرفی انواع پیاز گل

 

تکثیر گل های پیازی از طریق پیاز است به صورتی است که پس از گذشت دوره استراحت باید پیاز را از خاک درآورده و پیازچه های اطراف آن را جدا کرد. هر پیازچه را در یک گلدان جداگانه کاشته و روی آن را با ماسه بپوشانید تا محیط تاریکی برای آن فراهم شود و نزدیک فصل گل دهی آن به مکان پرنور و گرم منتقل کرد.

سرما نقش مهمی بر رویش پیاز دارد به طوری که پیازها باید در دوره استراحت خود سرما ببینند تا گل بدهند در غیراین صورت سبز خواهند شد ولی گل نخواهند داد.

 

 بهتر است بخوانید : معرفی گلهای بهاری

 

انتخاب پیاز گل

 

هر پیازی برای کاشت در باغچه مناسب نیست؛ باید پیازهای گل با کیفیت را برای کاشت انتخاب کنید، پیازهایی که هم گوشتی باشند و هم سفت و سنگین برای کاشت بهترین انتخاب هستند؛ از پیاز گل نرم و له شده دوری کنید.

نکته :  هر چه پیاز بزرگتر باشد، بهتر است. هر چه پیاز گل درشت تر و قوی تر باشد گلی که سبز خواهد شد بلندتر و نیرومند تر خواهد بود.

همچنین پیاز مخصوص باغچه غیر از پیازی است که در گلدان می کارند . پیازهای گلدانی باید طبیعتا پیش رس باشد و قبلا اعمالی روی آن انجام داده باشند. 

 

پیش رس کردن گل های پیازی :

معرفی انواع پیاز گل

 

گل های پیازی، قابل پیش رس شدن هستند به طوری که می توان شرایطی را برای پیاز فراهم کرد تا زودتر از موعد جوانه بزند و گل بدهد.

نحوه پیش رس کردن پیاز: ابتدا لازم است پیازچه ای که از پیاز اصلی جدا شده است در یک گلدان جداگانه کاشته و به مدت ۴۵ تا ۵۰ روز گوشه باغچه یا باغ قرار دهید تا استراحت کند. در این فاصله رطوبت مناسب را برای آن فراهم کنید تا جوانه بزند. پس از آن، گلدان را به گلخانه برده و دمای گلخانه را در حدود ۱۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اگر دمای اتاق نیز حدود ۱۰ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت گلدان تأمین شود می توان آن را در اتاق نگهداری کرد.

پس از چند روز باید گلدان را نزدیک پنجره برد تا نور بیشتری به آن برسد. در عرض چند هفته شکوفه ها شروع به باز شدن می کنند، در این زمان است که باید گلدان را در محیط روشن، دور از نور مستقیم خورشید و حرارت بخاری و شوفاژ قرار داد و دمای مناسب یعنی ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد را برای آن فراهم کرد. گلدان را هر چند روز یک بار باید بچرخانید تا نور به همه قسمت های گلدان برسد.

 

انتخاب محل کاشت گل های پیازی :

انتخاب محل مناسب برای کاشت گل های پیازی یکی از انتخاب هایی است که آینده باغچه شما به آن بستگی خواهد داشت. پیش از توجه به زیبایی و چیدمان گل ها بهتر است میزان تابش نور را در نظر بگیرید.

بیشتر گل های پیازی به فضایی نیاز دارند که حداقل ۶ ساعت در طول روز تابش مستقیم آفتاب داشته باشد و البته کیفیت خاک هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

نحوه کاشت گل های پیازی در گلدان :

 

معرفی انواع پیاز گل

 

پیاز گیاهان را به نسبت درشتی و ریزی در هر گلدان یک تا چهار دانه باید کاشت . مثلا برای هر گلدان ۱۰ سانتیمتری یک عدد پیاز سنبل، سه تا چهار پیاز نرگس و یک تا چهار دانه پیاز لاله بسته نوع آن می کارند .

قبل از آنکه در گلدان ها خاک بریزند ، باید سوراخ ته گلدان را با چند تکه تیله شکسته یا شن درشت پوشاند تا آب زائد به آسانی از ته گلدان خارج شود.

سپس با مخلوطی از پیت ماس یا خاک برگ پوسیده و کود دامی پوسیده و شن که قبلا حاضر کرده اید گلدان ها را تا نیمه خاک گیری کرده با دست خاک را فشرده صاف کنید و پیاز را روی خاک قرار داده روی آن و اطرافش را تا یک سانتیمتر به لبه گلدان مانده خاک ریخته به آرامی بفشارید، آنگاه گلدان ها را آب بدهید.

 

نحوه نگهداری گل های پیازی :

 

معرفی انواع پیاز گل

 

هر کدام از گل های پیازدار دوره استراحت معینی دارند. دوره استراحت این گیاهان از زمان زرد و پژمرده شدن برگ هایشان شروع می شود که در این زمان لازم است به تدریج آبیاری آنها را کم کرده و پس از خشک شدن کامل، به آن آب نداد.

در سال اول، پس از خشک شدن کامل برگ ها پیاز اصلی، دیگر مواد غذایی ندارد بنابراین احتیاج به یک دوره استراحت برای تولید پیازچه های فرعی دارد.

به این ترتیب بدون آن که آن را از خاک خارج کنند در محیط بیرون از خانه قرار داده و سطح خاک آن را با ماسه بپوشانند تا فضای داخل خاک کاملاً تاریک شود و پیاز جوانه نزند.

رطوبت لازم را نیز از باران دریافت خواهد کرد لذا نیاز به آبیاری ندارد. در مواقعی که محل نگهداری این دسته از گل ها، باغچه باشد باید پس از خشک شدن برگ ها، روی پیاز را به وسیله برگ های پوسیده باغچه یا ماسه پوشانده تا در مقابل سرما محافظت شوند.

دوره استراحت برخی پیازها مانند پیاز لاله متفاوت است. شرایط نگهداری پیاز لاله به این ترتیب است که پس از زرد و خشک شدن برگ ها، در اوایل مهرماه، پیازچه های آن را جدا کرده و در یک سبد بیرون از خانه قرار داده تا رطوبت آن تبخیر شود، سپس آن را در یک پاکت کاغذی قرار داده و در محیطی خشک که نور و رطوبت وجود نداشته باشد با درجه حرارت ۴ تا ۹ درجه سانتی گراد مانند زیر زمین نگهداری کنید.

 

امیدواریم که معرفی این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و به شناخت کافی در زمینه با انواع پیاز گل رسیده باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *