نحوه کاشت و نگهداری بذر فلفل

فلفل از جمله سبزیجات بسیار خوش طعم است که تقریبا در همه غذاها از آن استفاده می کنیم. پرورش فلفل در منزل مانند تهیه یک محصول ارگانیک و سالم است. در ادامه با هم به نحوه کاشت و نگهداری بذر فلفل خواهیم پرداخت.

فلفل سرشار از ویتامین ث می باشد و سبزی خوش طعمی است که در بسیاری از غذاها و سالاد ها مورد استفاده قرار گرفته و ارزش غذایی آن ها را بالا می برد.
 به طور کلی، فلفل را به دو دسته تند یا شیرین تقسیم بندی می کنند. بهترین نمونه فلفل شیرین، که همیشه و در هر شرایطی شیرین است فلفل دلمه‌ای است. البته فلفل های دیگری نیز هستند که شیرین هستند.

دلیل تند بودن فلفل های چیلی نیز، کپسای‌سین (نوعی الکالوئید) است که در آنها وجود دارد. میزان تندی فلفل ها نیز با هم فرق دارد. به طور مثال، فلفل های قرمز بسیار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

مراحل کاشت فلفل

مرحله اول : تهیه بذر

شرایط مناسب برای کاشت فلفل

ابتدا بذر فلفل سبز را تهیه کنید، بذر‌های فلفل را در سینی نشا در لایه سطحی بستر کاشت بکارید و روی آن را با لایه نازکی از کمپوست به ضخامت ۵ میلی متر بپوشانید. که بذر فلفل برای جوانه زدن و رشد بهتر به نور آفتاب نیاز دارد، یکی از بهترین نقاط خانه برای قرار دادن سینی نشا برای کاشت فلفل، آشپزخانه و پشت پنجره است. روی سینی نشا را می‌توانید با پلاستیک شفاف بپوشانید. برای تهویه بهتر هوا روی آن چند سوراخ کوچک ایجاد کنید.بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر فلفل، دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. 

بذر فلفل بسته به شرایط محیطی و رقم فلفل، در حدود یک تا دو هفته بعد جوانه خواهد زد.

شما می توانید برای تهیه این بذرها به صفحه فروش اینترنتی بذر فلفل روکالبا مراجعه کنید.

 

گام دوم : شرایط مناسب برای کاشت فلفل

 

شرایط مناسب برای کاشت فلفل

 

  • خاک: خاک‌های لوم شنی که رطوبت را تا اندازه‌ای در خود نگه می‌دارد، برای کاشت فلفل مناسب است.
  • آبیاری: به گیاه فلفل خود روزانه آب دهید. نیاز آبی فلفل بالا است و لازم است سطح بستر کاشت همواره مرطوب باشد، به ویژه زمانی که گیاه تازه در حال رشد است. بهترین زمان برای آبیاری گیاه فلفل صبح اول وقت، بعد از ظهر یا شب است.
  • نور: گیاه فلفل به نور کافی و مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین گلدان را در محلی قرار دهید که به راحتی نور به گیاه برسد.
  • کوددهی: استفاده از کود‌های مایع به رشد سریعتر گیاه فلفل و تولید میوه کمک می‌کند.
  • دما: بهترین دما برای نگهداری و کاشت فلفل دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

گام سوم : انتقال بذر به گلدان 

 

 

شرایط مناسب برای کاشت فلفل

 

بعد از دو برگی شدن جوانه‌ها، جوانه‌های ضعیف را حذف و گیاهچه‌های قوی‌تر را به گلدان اصلی انتقال دهید. برای انتقال، ظرفی که فلفل ها را به آن انتقال می دهید باید اندازه نسبتا بزرگی داشته باشد. فاصله میان هر نشا باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر از هم باشد. بذر‌ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری سطح خاک بکارید. نحوه کاشت و نگهداری بذر فلفل در اینکه چه محصولی برداشت کنید بسیار موثر است.

گام چهارم : برداشت فلفل

 

نحوه کاشت و نگهداری بذر فلفل

 

برای جدا کردن فلفل از ساقه گیاه، حتما از قیچی استفاده کنید. زمان مناسب برداشت فلفل دلمه ای وقتی است که به رشد کافی رسیده باشد و رنگش نیز تغییر کرده باشد. هرچه فلفل رسیده تر باشد، طعم شیرین تری نیز خواهد داشت. پیمیینتو نوعی فلفل اسپانیایی است که تا زمانی که کاملا قرمز نشده باشد، نباید آنها را برداشت کنید.

معمولا زمان کاشت فلفل در بهار و اوایل تابستان است و چگونگی برداشت فلفل نیز به نوع فلفلی که کاشتید و طرز مصرف آن بستگی دارد.

فلفل های تند را نیز پس از اینکه کاملا قد کشیدند می توانید برداشت کنید. فلفل های تند اصولا یا قرمز یا زرد هستند. بنابراین، برای اینکه حسابی تند و آتشین شوند باید صبر کنید تا رنگ آنها به طور کامل تغییر کند. هنگام چیدن فلفل های چیلی بهتر است دستکش دست کنید و هرگز با چشمان خود در تماس نباشید. اسید موجود در فلفل تند موجب سوزش پوست و چشم می شوند.  

جالب است بدانید شما می‌توانید همزمان و در یگ گلدان بزرگ، در کنار کاشت فلفل به کاشت گوجه فرنگی و کاشت جعفری و گشنیز نیز اقدام کنید، زیرا این گیاهان با یکدیگر سازگاری داشته و کاشت آن‌ها با همدیگر، مشکلی در روند رشد ایجاد نمی‌کند. نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *