نحوه پرورش گل شب بو

گل شب بو با نام علمی “Matthiola incana”گیاهی یک ساله بوده و یک گیاه زینتی بسیار زیباست که در ایام عید نوروز طرفداراهای زیادی دارد. این گل علاوه بر زیبایی فوقالعاده گلهایش به علت عطر بی نظیرش نیز بسیار مورد توجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچه ها انتخاب می شود. در ادامه این مطلب شما را با نحوه پرورش گل شب بو و شرایط نگهداری مورد نیاز این گل آشنا می کنیم.

 

انواع گل شب‌بو

گل شب بو در ایران به سه گونه تعلق دارد که در اینجا به بررسی این سه گونه می پردازیم.

۱٫ گونه ی Matthiola incana

 

نحوه پرورش گل شب بو

 

به شب بوی معمولی معروف است که دو نوع بهاره و زمستانه دارد. شب بوی معمولی یک گیاه یک ساله و نهایتا دو ساله است. گل های شب بوی معمولی به صورت خوشه های انتهایی هستند و دامنه ی رنگ های آنها بسیار زیاد است.
این گونه از نظر ارتفاع دارای دو نوع پا بلند و پا کوتاه است که ارتفاع گونه ی پا کوتاه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و ارتفاع گونه پا بلند تا ۶۰ سانتی متر نیز می رسد.

۲٫ گونه ی Cheiranthus spp. Erysimmum spp

گونه ی دیگر آن است که به شب بوی خیری معروف است.

۳٫ گونه ی Malcolmia maritime

 

نحوه پرورش گل شب بو

 

به شب بوی ویرجینیا مشهور است که به آن مروارید شیرازی هم می گویند. شب بوی ویرجینیا در شب ها گل هایش باز می شوند و در روز گل ها بسته می شوند. شب بوی ویرجینیا گیاهی یک ساله است. این گل ها تا ارتفاع ۱۵تا ۳۰ سانتی متر رشد می کنند. گل های آن دارای چهار گلبرگ و در رنگ های سفید، صورتی، ارغوانی و یاسی می باشد. این گونه از شب بو به سرما مقاوم است اما به نور کامل نیاز دارد.

 

بذر گل شب‌بو را از کجا تهیه کنیم ؟

 

نحوه پرورش گل شب بو

قبل از این که تصمیم به کاشتن گل شب بو بگیرید باید بذز و خاک مناسب برای کاشت گل شب‌بو را تهیه کنید. و این سوال برای شما پیش می‌آید که بذر گل شب‌بو را از کجا تهیه کنیم؟

فروشگاه روکالبا کار را برای شما هموار و آسان کرده است. شما با کلید روی گزینه زیر می توانید بذر گل شب بو و بذر دیگر گل ها را تهیه کنید.

 

بذر گل

 

پرورش گل شب بو در گلدان :

 

نحوه پرورش گل شب بو

 

برای کاشت، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کرده و بذرها را در عمق ۸ سانتیمتری خاک بکارید. فاصله مناسب بذرها در خزانه کاشت نیز حدود ۳-۲ سانتیمتر است. وجود لایه روی بذرها ;آنان را از خشک شدن تا حدودی محافظت می کند. خاک سبک غنی از خاک برگ و کود آلی برای پرورش گیاه محبوبه شب مناسب است. گلدان ها را در معرض نور غیرمستقیم خورشید و در مکانی نیم سایه قرار دهید.

 

زمان گلدهی :

بسته به زمان و محل کاشت بذر میتوان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

اگر گل شب بو قبل از گلدهی بیش از شش ساعت در هر روز در دمای بالاتر از ۱۸ درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد.

بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن ۴ ـ ۲ درجه سانتیگراد است.

نیازهای گل شببو

آبیاری: این گیاه، به آبیاری منظم نیاز دارد . اگر آبیاری زیاد باشد، ریشه دچار خفگی شده و می پوسد و گیاه از بین می رود و اگر خاک خشک شود، رشد گیاه کم شده و گیاه پژمرده می شود. بنابراین هم در خشکی و هم در آبیاری بیش از حد، گیاه پژمرده شده و از بین می رود. بنابراین، بهترین زمان آبیاری، وقتی است که سطح خاک تقریبا خشک شده است.

نور : شب بو به نور کافی و مستقیم نیاز دارد. این گیاه نمی تواند هوای گرم را تحمل کند، پس در هوای خنک، هرچه نور بیشتر باشد، رشد گیاه بیشتر خواهد شد ولی اگر هوا گرم باشد، نور زیاد به گیاه آسیب زده و باعث سوختگی و پژمردگی گیاه می شود.

دما: این گیاه به سرما نیمه مقاوم است و به هوای خنک برای رشد ایده آل نیاز دارد و با نزدیک شدن به تابستان، گلدهی آن کاهش می یابد. به طور کلی دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد برای گلدهی و رشد آن مناسب است. به طور کلی بعد از جوانه زنی، دما محیط رشد آن باید خنک باشد.

خاک: خاک مناسب برای گل شب بو باید تا حدی حاصلخیز و مرطوب باشد. زهکش خاک باید مناسب باشد تا باعث پوسیدگی ریشه ها نشود.
گل شب بو به پتاسیم خاک حساس است و درصورت کم بودن پتاسیم حاشیه ی برگ های مسن زرد و سوخته خواهد شد.

کوددهی: در مورد کوددهی می توان زمانی که گیاهان جوان از بذرها در آمده اند غذادهی این گیاه را شروع کرد . بدین صورت که برای گیاهان جوان با عمر یک هفته می توان کود را استفاده کرد اما بهشرط آنکه غلظت آن به یک چهارم معمول کاهش یابد.
زمانی که گیاها به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر رسید ازهمان فرمول کودی اما با غلظت نصف غلطت معمول استفاده کنید و زمانی که گیاهان به طول ۲۰-۱۵ سانتیمتر رسید غلظت کود را به شکل معمولی استفاده کنید. فواصل کوددهی را نیز بر اساس دستور العمل کارخانه سازنده بکاربرید. به طور کل اگر از کودهای که نیتروژن کمتری نسبت به پتاسیم دارد استفاده شود به گلدهی این گیاه کمک خواهد شد.

هرس: هرس این گیاه محدود به حذف گلهای پژمرده و خشکیده می شود تا توان گیاه صرف تولید بذر نشود و گلهای بیشتری بتواند تولید کند.

تکثیر: معمول ترین روش تکثیر گل شبو کاشت بذر است. برای کاشت مستقیم بذرها در محیط باز باید تا اواسط بهار دست نگه دارید تا دمای خاک به حداقل ۱۰ درجه برسد و آنزمان نسبت به کاشت بذر ها اقدام نمایید.

 

قلمه زدن شب بو : تکثیر از طریق قلمه یکی دیگر از روشهای کاشت گل شب بو در مورد انواع چند ساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

 

آفات و بیماری های گل شب بو :

 

نحوه پرورش گل شب بو

 

گیاهان شب بو به پوسیدگی ریشه بسیار حساس هستند.بنابراین خاک آنان باید دارای زهکش بسیار خوبی باشد و نباید در آبیاری آنها زیاده روی شود.نشانه های این بیماری ریزش برگها و حالت پژمرده گی گیاه است و یکی از عوامل مهم بروز این بیماری همان آبیاری زیاد است.

آفات گل شب بو عبارتند از:

شته، سفیدک داخلی (سفیدک دروغی)، زنگ شب بو ، کنه تارعنکبوتی، معدنچی برگ و تریپس

در آب و هوای مرطوب بیماریهای قارچی مانند “کپک سفید پودری” و یا ” لکه برگی قارچی” می توانند گاهی مشکلاتی را برای گیاه ایجاد کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *