معرفی و روش کاشت گیاه ریحان

ریحان بومی مناطق گرم آفریقا می‌باشد. نام علمی ریحان Ocimum basilicum L. متعلق به تیره Libiatae است. گیاهی است یک‌ساله و طول بوته آن به ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های آن پهن بوده، به رنگ‌های سبز و یا ارغوانی روی ساقه آن قرار دارند. برگ‌های تازه و یا خشک شده آن را به مصرف می‌رسانند. گل‌های کوچک سفید رنگ آن که خوشه‌ای می‌باشند، در اطراف یک محور قرار دارند. در این مقاله می خواهیم به معرفی و روش کاشت گیاه ریحان بپردازیم.

وقتی یک ساقه گل می دهد، تولید برگ در آن ساقه متوقف و آن ساقه چوبی می شود. در این حالت میزان اسانس برگهای آن ساقه هم کم می شود. جهت جلوگیری از این حالت باید مرتبا از شاخه ها سربرداری شود. ممکن است واریته های مختلف ریحان عطر و طعم های مختلفی داشته باشند ولی شاخص ترین رایحه گیاه ریحان ناشی از یوگنول است که در همه واریته ها مشترک است. دیگر ترکیبات ریحان عبارتند از: سیترال، آنتول، کامفور، متیل کاویکول، سیترونلول، لینالول، pinene، ocimene، terpineol، linalyl acetate، fenchyl acetate، trans-ocimene و … .

 

پیشنهاد ویژه : فروش اینترنتی بذر سبزیجات و صیفیجات

 

خواص و اثرات دارویی ریحان :

 

معرفی و روش کاشت گیاه ریحان

۱- ریحان دارای خواص آرام بخشی است.
۲- مقوی معده و روده و تقویت کننده ی قلب است.
۳- ضد اسهال، بادشکن و ضد عفونی کننده ی دهان و دستگاه گوارش است.
۴- ریحان ضد گریپ و آنژین، ضد تشنجات دردناک، ضد التهاب و ضد اسپاسم است.
۵- خواب آوری و ضد سردرد و میگرن از دیگر خواص میگرن است.
۶- ریحان ملین، تونیک، مقوی و محرک اشتها است.
۷- کمک به هضم غذا و شیر افزا بودن از دیگر خواص ریحان است.
۸- ریحان مدر است. جهت انسداد عروق مغزی، تحلیل ورم های جمیع اعضا و تنگی نفس مفید است.

 

مضرات ریحان :

 

معرفی و روش کاشت گیاه ریحان

 

از آنجایی که ریحان دارای استراگول است، مصرف بلند مدت آن می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. به خصوص مصرف روغن ریحان به صورت خوراکی توصیه نمی شود زیرا دارای مقادیر بالایی استراگول است.

تکثیر گیاه ریحان در بهار و با استفاده از کشت بذر انجام می شود. بذرها معمولا سریع جوانه می زنند. در مناطقی که سرمای بهاره دارند از نشاکاری برای کاشت ریحان استفاده می کنند. در این مناطق وقتی خطر سرما رفع شد و گیاهان به اندازه ای رسیدند که در هنگام انتقال آسیب نبینند آنها را به زمین اصلی منتقل می کنند.

 

ریحان به سرما بسیار حساس است و بهترین رشد را در آب و هوای گرم و خشک دارد. گیاه ریحان به نور کامل آفتاب برای رشد نیاز دارد. برگهای زرد و کوچک در پایین ساقه نشان می دهد که گیاه در شرایط استرس قرار دارد. این استرس می تواند ناشی از کمبود رطوبت و یا حاصلخیزی پایین خاک باشد. گیاه ریحان به کود پتاسیم پاسخ رشدی خوبی می دهد و عملکرد اسانس آن هم افزایش می یابد.

 

مراحل و احتیاجات کاشت ریحان :

 

معرفی و روش کاشت گیاه ریحان

 

۱- آب و هوای مورد نیاز ریحان :

ریحان در طول دوره رشد و نمو خود به هوای گرم و تابش نور کافی نیاز دارد و درجه حرارت مطلوب برای جوانه زنی بذر ریحان ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد است. این گیاه به سرما حساس بوده و در طول دوره رشد خود به آب کلفی نیاز دارد. ریحان در طول رویش خود به نور زیادی محتاج است و همچنین به مواد و عناصر غذایی نیاز دارد، خاک مناسب برای کشت گیاه ریحان خاک هایی با بافت متوسط یا خاک های لومی شنی با مقادیر فراوانی از ترکیبات هوموسی است

۲- آماده سازی خاک ریحان:

کود حیوانی موردنیاز پس از برداشت محصول قبل باید به خاک اضافه شود و کود شیمیایی موردنیاز گیاه را نیز پس از انجام شخم عمیق باید به خاک اضافه کرد.

۳- روش کاشت گیاه ریحان:

کاشت و تکثیر ریحان توسط بذر به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد. کاشت ریحان بصورت ردیفی انجام می شود.

کاشت مستقیم ریحان:

نیمه اول اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای کشت مستقیم بذر در زمین اصلی است. در کشت مستقیم فاصله ردیف های کاشت را ۵۰-۴۰ سانتی متر و فواصل بوته ها را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند. عمق بذر ریحان باید ۱-۰.۵ سانتی متر در نظر گرفته شد و بذر مورد نیاز برای هر هکتار زمین ۴-۳ کیلوگرم است.

کاشت غیر مستقیم ریحان:

در کشت غیرمستقیم نیمه دوم اسفند ماه زمان مناسبی برای کاشت بذر در خزانه زیر پلاستیک است. از این روش معمولا در سطوح کوچک استفاده می شود. ابتدا بذر ها را در ردیف هایی با فواصل ۲۰-۱۰ سانتی متر از یکدیگر در خزانه زیر پلاستیک می کارند مقدار بذر مصرفی برای هر مترمربع متفاومت است، معمولا به کیفیت بذر بستگی دارد و بین ۲۰-۱۰ گرم است، پس از کاشت، آبیاری منظم و وجین علف های هرز سطح خزانه باید با دقت انجام گیرد و هنگامی که ارتفاع گیاهان به ۱۰-۶ سانتی متر رسید با رعایت فواصل ذکر شده آن ها را به زمین اصلی منتقل کرد.

۴- برداشت ریحان:

 

معرفی و روش کاشت گیاه ریحان

 

برحسب شرایط اقلیمی محل رویش می توان دو یا حتی سه مرتبه به برداشت گیاه ریحان اقدام نمود، اولین برداشت را اوایل تابستان (اوایل تیرماه) دومین برداشت را اواخر تابستان (اوایل شهریورماه) و سومین و آخرین برداشت را می توان تا قبل از سرما (اواخر مهرماه) انجام داد. هنگام اولین و دومین برداشت گیاهان را باید از فاصله ۸-۶ سانتی متری از سطح زمین چید زیرا اگر گیاهان از سطح زمین برداشت شوند امکان رویش مجدد را ازدست خواهند داد.

 

امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده را کرده باشید و توانسته باشید اطلاعاتی کامل در زمینه با شناخت، معرفی و روش کاشت گیاه ریحان به دست آورده باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *