20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

سبزی کامل گیاهان آپارتمانی هماهنگی بیشتری با رنگ ‌های دکوراسیون منزل شما دارند زمانی که جای‌ جای خانه را گیاهان سبز و شاداب پر کنند، با نگاه کردن به هر نقطه از فضای دلنشین ‌تان انرژی و حسی مثبت به شما القا می ‌شود. در این مطلب می خواهیم ۲۰ گیاه زینتی همیشه سبز در خانه را معرفی کنیم که به دلیل زیبایی برگ آنها به فضای خانه آورده می شوند.

 

گیاهان زینتی همیشه سبز

.

 

۱- برگ انجیلی

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه همیشه سبز و بالا رونده است. برگ های پهنی دارد که بریدگی های عمیقی روی آن دیده می شوند. این گیاه ریشه های هوایی دارد که از طریق آن میتواند به اطراف تکیه کند. در ابتدای زندگی برگ قلبی شکل است و بریدگی ها با بالا رفتن سن و به مرور زمان ظاهر می شوند. رنگ برگ ها سبز تیره هستند که در گیاه بالغ می تواند حتی به طول یک متر هم برسد.

فرم گیاه: برگ پهن با بریدگی عمیق
آبیاری ۱۰-۱۵ روز یکبار
نور غیر مستقیم و نیم ‌سایه
نیاز به رطوبت کافی
تکثیر: قلمه ساقه

 

۲- فیلودندرون

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

 

گیاهی همیشه سبز و دائمی است. فیلودندرون از نظر ظاهری شباهت زیادی با پوتوس دارد تنها با این تفاوت که اندازه بزرگتری داشته، ساقه چوبی دارد و برگ های آن کشیده تر است. ولی هر دو رونده و پوشاننده هستند. این گیاه ریشه هوایی دارد و نیار به قیم دارد. اغلب از تکیه گاهی خزه دار استفاده می شود تا ریشه های هوایی درون آن فرو بروند.

فرم گیاه: برگ سبز تیره بیضی ‌شکل کمی مواج

آبیاری ۷-۴ روز یکبار (تابستان هفته ای دوبار و زمستان هفته ای یک بار)

نور کنار پنجره و غیرمستقیم

غبارپاشی هفته ‌ای دوبار

تکثیر: قلمه ساقه

 

۳- پپرومیا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه از خانواده ای است، همیشه سبز که بیش از ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد که اغلب آن ها دارای برگ های زیبا به همراه بافت هستند.

این نوع گیاه دارای برگ های فراوان به شکل قلب دارد.

گل پپرومیا دارای رنگ زرد یا سفید است که در اوایل بهار تا اواخر پاییز دیده می شود.

در هر فضای داخلی باعث ایجاد یک تکه رنگی زیبا در فضا می شود.

ارتفاع آن به ۸ تا ۲۵ سانتی متر میرسد.

نیازمند نور متوسط و رطوبت زیاد است.

گیاهی سمی است.

 

بهتر است بخوانید : معرفی چند گیاه آپارتمانی

 

۴- آگلونما پیکتوم

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

گیاه آگلونما پیکتوم بومی منطقه اندونزی از خانواده گلشیپوریان است و این گیاه را با نام جنگل طوطی هم میتوان یافت.

دارای برگ های فراوانی است که به رنگ های سبز، نقره ای و آبی رشد میکنند سطح آن ها کاملا صاف و بدون بافت است اما حاشیه آن ها دارای چین خوردگی می باشد.

این گیاه همیشه سبز، میتواند گزینه ای مناسب برای درخشان کردن فضاهای کم نور خانه شما باشد.

گل آگلونما پیکتوم به رنگ سفید و زرد است و معمولا در اواخرتابستان و اواسط پاییز شکوفه می زند.

مناسب برای نگهداری داخل خانه است، نیازمند نور و رطوبت کم است. نورخورشید نباید مستقیم به آن بتابد.

فرم گیاه: برگ نیزه‌ ای ابلق و بزرگ
آبیاری هفته‌ ای یکبار
نور غیر مستقیم
اسپری برگی در صورت نبود رطوبت
تکثیر: تقسیم جوانه ریشه ‌دار

 

۵- بگونیا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

بگونیا در واقع نام دسته ای بزرگ از گیاهان است که تنوع زیادی از نظر شکل برگ، گل و… دارند. از آنجایی که در این مطلب به معرفی گونه های برگدار می پردازیم، نوعی از بگونیا را معرفی می کنیم که زیبایی برگ مخملی شکل آن خیره کننده است. برگ ضخیم و با لبه های تقریبا مواج ظاهر می شود. بگونیا بومی آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری مرطوب است. به طور معمول بعضی از گونه ها در هوای سرد و داخل خانه ها به عنوان گیاه خانگی و زینتی رشد می کنند.

بگونیا دارای بیش از ۲۰۰۰ گونه است نام علمی Begonia از گیاهان چند ساله است همیشه سبز علفی و گیاهان خزان کننده است که برای برگها و گلهای زیبایشان پرورش داده میشود.

 

مرتبط بخوانید : مراقبت از گیاهان آپارتمانی 

 

بگونیا هیمالیس گیاهی گلدار و زیباست که گل هایی به رنگ های قرمز، صورتی، زرد و نارنجی و… تولید می کند. معمولا به دلیل نگهداری ناصحیح گیاهی یک ساله محسوب می شود و بیشتر افراد تجربه ی ناموفقی در نگهداری آن دارند. اما اگر کمی حوصله کنید و شرایط را برای آن مهیا کنید می توانید چندین سال از زیبایی آن لذت ببرید. بگونیا هیمالیس گیاه روز کوتاهی است و در نیمه ی دوم سال گلدهی دارد.

آبیاری ۱۰ روز یکبار
نور طبیعی کنار پنجره
اسپری برگی هفته ‌ای یکبار
تکثیر: قلمه برگی، تقسیم ریشه

 

۶- دیفن باخیا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه چند ساله و همیشه سبز برگ هایی دارد که زیبایی طرح و نقش آن باعث محبوب شدنش شده است. ناگفته نماند که مقاومت خوب این گیاه هم نقش مهمی در مشهور شدن به عنوان گیاه آپارتمانی داشته است. شیذه این گیاه سمی است و می تواند باعث آسیب شود. با بالا رفتن سن این گیاه، ساقه قطورتر و برگ ها هم بزرگتر می شوند.

فرم گیاه: برگ نوک‌ تیز بزرگ دارای لکه ‌های سفید تا زرد در دو طرف

آبیاری ۷-۴ روز یکبار (در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هفته ای یک بار)

نور غیر مستقیم

اسپری برگی روزانه

تکثیر: قلمه ساقه، جدا کردن پا گیاه

 

۷- فیکوس لیراتا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه از خانواده انجیر است و بومی منطقه گرمسیری غرب آفریقا است.

این گیاه در شرایط مطلوب خود تا ارتفاع ۱۲ متری رشد میکند.

دارای برگ های پهن، سبز، ویولونی شکل، براق و روبه بالایی است.

نیازمند نور زیادی است. بهترین جا برای این گیاه در کنار پنجره جنوبی در فضای داخلی است. اگر نور به مقدار کافی به آن برسد سرعت رشد بالایی خواهد داشت.

به علت داشتن برگ های پهن سطح تبخیر آب نیز بیشتر است پس گیاه نیاز به آب دارد. در واقع باید ببینید اگر سطح آن خشک است آن را سیرآب کنید زیرا چه به آن دیر به دیر یا کم آب بدهید یا بیش از اندازه آب بدهید باعث ریزش و تغییر رنگ برگ هایش می شوید

آبیاری ۷-۴ روز یکبار

نور زیاد و غیر مستقیم

غبارپاشی ۲ روز یکبار

تکثیر: قلمه ساقه، خوابانیدن هوایی، پیوند

 

۸- فیکوس بنجامین

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

فیکوس ها نوعی از گیاهان بوده که دارای گونه های بسیاری هستند. فیکوس بنجامین که با نام بنجامین شناخته می شود، یکی از درختچه های زینتی در فضای داخلی است که ظاهری حاره ای دارد. برگ بیضی شکل و نوک تیز این گیاهان زیبایی خاصی به آن بخشیده است. باید قبل از هر افدامی بدانید که بنجامین نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به گیاهان مقاوم دارد.

فرم گیاه: درختچه با برگ سبز روشن، بیضی و نوک تیز

آبیاری ۷-۴ روز یکبار

نور زیاد و غیر مستقیم

غبارپاشی ۲ روز یکبار

تکثیر: قلمه ساقه، خوابانیدن هوایی، پیوند

 

۹- دراسنا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه آپارتمانی را می توان به عنوان درختچه ای همیشه سبز در نظر گرفت که برگ های تیزه ای و بلند آن همیشه در فضای خانه رنگ و رخسار خود را حفظ می کنند. این گیاه نسبتا مقاوم بوده و تنش های مختلف را تحمل می کند. ساقه خشبی و بلند ایت گیاه مانند تنه ای استوار برگ ها را نگه می دارد. اگر روی برگ رگه های زرد مشاهده کردید، نور بیشتری در اختیار گلدان خود قرار دهید.

فرم گیاه: درختچه با برگ سبز تیره بزرگ و نوک تیز

آبیاری هفته ‌ای دوبار

نیاز به مکان پرنور

اسپری برگی هفته ‌ای دوبار

تکثیر: قلمه ساقه، خوابانیدن شاخه

 

۱۰- پوتوس

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

پوتوس گیاهی رونده و همیشه سبز است. برگ های قلبی شکل و زیبای این گیاه از ویژگی های برجسته آن است، رشد زیادی داشته و ارزان قیمت نیز هست. پوتوس ابلق دارای لکه های سفید، کرم یا سبز روشن هستند و طول برگ های قدیمی تر می تواند به ۳۰ سانتی متر هم برسد. تکثیر این گیاه به سادگی انجام می شود و به سادگی در آب ریشه می دهد.

گیاه پوتوس هم جذاب است و هم بسیار مقاوم و برای راحت بودن رشدش شهرت دارد.آن ها بومی جنگل های جزایر سولومون هستند و قادر به سازگاری با گستره وسیعی از شرایط خارج از زیستگاه طبیعی مناطق گرمسیری خود می باشند.گیاه پوتوس نه تنها می تواند فضای شما را با رنگ و بافتش تغییر دهد، بلکه رتبه بالایی را در لیست گیاهانی دارد که به تصفیه هوا کمک می کنند. علاوه بر این، آن ها رطوبت جو را افزایش می دهند و دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین می کنند.

 

فرم گیاه: بالارونده با برگ قلبی نوک تیز سبز یا ابلق
آبیاری ۱۰-۴ روز یکبار
نیم ‌سایه تا نور کامل غیر مستقیم
غبارپاشی هفته ‌ای دوبار

تکثیر: قلمه ساقه

 

۱۱- پیله آ

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

پیله آ گیاهی همیشه سبز بوده و چند ساله است. این گیاه به طور کلی جثه کوچکی داشته و حدود ۳۰ سانتی متر رشد می کند. نام انگلیسی این گیاه از رنگ برگ هایش می آید. این گیاه به دلیل زیبایی برگ هایش شهرت دارد. طول برگ ها نهایت به حدود ۸ سانتی متر می رسد. برگ ها دندانه ندارند.

فرم گیاه: برگ بیضی نوک تیز با نقش خاکستری رنگ

آبیاری ۷-۵ روز یکبار (بین دو آبیاری خاک خشک شود)

نور پنجره آفتابگیر

اسپری دوبار در هفته

تکثیر: قلمه ساقه، تقسیم بوته

 

۱۲- سانسوریا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

سانسوریا گیاهی همیشه سبز و دائمی است که برگ های نیزه ای شکل از شاخصه های اصلی آن به شمار می رود. برگ ها دارای خطوط و نقوش موازی هستند که با بزرگ شدن گیاه، ارتفاعشان بیشتر می شود. این گیاه به کم آبی مقاوم است و این روزها می توانید مدل های مختلف آن را مثل سانسوریا بافته شده، رنگ زده، لوله ای و … را مشاهده کنید. این گیاه با برگ به راحتی تکثیر می شود.

فرم گیاه: برگ بلند، کشیده و سر نیزه ‌ای سبزرنگ یا با حاشیه زرد

آبیاری ۱۵-۱۰ روز یکبار

نور کامل تا سایه

تکثیر: تقسیم ساقه زیرزمینی، جدا کردن پاگیاه، قلمه برگی

 

بهتر است بخوانید : فواید نگهداری کاکتوس در منزل

 

۱۳- گندمی یا گیاه عنکبوتی

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

از گیاهان آپارتمانی محبوب و مقاوم گندمی است. این گیاه همیشه سبز و چندساله دارای برگ های بلند و کشیده است که از درون به بیرون آویزان بوده و حالت فواره ای دارند. ارتفاع این گیاه حدود ۳۰ سانتی متر و برگها حدود ۲۵ سانتی متر است. این گیاه هم به شکل تک رنگ و هم دو رنگ با رگه های سفید دجود دارد. برای تکثیر باید گیاهچههای آویزان از ساقه های کناری را درون خاک قرار دهید.

گیاه گندمی مناسب برای محیط های آپارتمانیست و همچنین گیاهی کم توقع با رشدی سریع برای افراد تازه کار است. گیاه گندمی به خاطر دارا بودن برگهای بلند و خمیده گیاه مناسبی برای گلدانهای آویز میباشد.

ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. برگ‌های خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوار‌های سبز‌ی به نظر میرسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می‌شود در بعضی از گونه‌ها به برگ‌ها سفید و قسمت میانی سبز میباشد.

فرم گیاه: برگ‌ های کشیده و آویزان با رگه ‌های موازی سفید و کرم
آبیاری ۷-۳ روز یکبار
نور کنار پنجره تا نیم ‌سایه
اسپری برگی یک تا دو روز یکبار
تکثیر: جدا کردن گیاهچه‌ های کوچک

 

۱۴- برگ عبایی

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

این گیاه آپارتمانی بدون ساقه هوایی زندگی می کند. برگ های سبز تیره آن پهن و براق هستند و تا ۵۰ سانتیمتر طول خواهند داشت. دمبرگ بلند این گیاه به طور مستقیم از درون خاک بیرون می آید . ظاهر کلی آن را تشکیل می دهد. این گیاه بدون توجه زیاد می تواند سال های طولانی زندگی کند و گیاهی مقاوم است.

فرم گیاه: برگ بلند و کشیده شبیه برگ ذرت، به رنگ سبز تیره

آبیاری ۷-۵ روز یکبار (بین دو آبیاری خاک خشک شود)

نیم ‌سایه نیم ‌آفتاب

اسپری برگی هفته‌ ای یکبار

تکثیر: تقسیم ساقه زیرزمینی

 

۱۵- فیتونیا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

فیتونیا گیاهی چندساله و همیشه سبز است که رشدی خزنده است. ویژگی برجسته و مشهور این گیاه، رگبرگ و رگه هایی است که روی سطح برگ دیده می شود و رنگ صورتی و سفید دارند. ساقه فیتونیا دارای مو و کرک های ریزی است که به صورت افقی رشد می کند.

فرم گیاه: برگ قلبی پهن با رگبرگ‌ های رنگین و مشخص

آبیاری ۵-۲ روز یکبار (هفته ای سه بار و رطوبت ۷۰ درصد)

نیم ‌سایه

اسپری برگی ۳-۱ روز یکبار

تکثیر: قلمه ساقه

 

۱۶- شفلرا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

یکی از درختچه های آپارتمانی زیبا شفلرا است. این گیاه همیشه سبز به دلیل فرم برگهای پنجه ای شکلی که براق و دارای دمبرگ بلند هستند، ظاهری زیبا به فضای خانه می بخشند. در ابتدا تعداد برگچه هت کم بوده و با رشدب بیشتر به ۸ عدد هم می رسند. ارتفاع آن به چند متر هم می رسد.

این جنس از ۲۰ گونه گیاهان استوایی و استوایی همیشه سبز، درختی ودرختچه ای تشکیل یافته است. گونه مورد نظر بومی استرلیا بوده و ارتفاعی در حدود یک تا ۲ متر وگسترشی در حدود ۷۰تا ۱۰۰ سانتی متر دارد. گیاه شفلرا رشد آهستهای داشته وتک ساقه ای می باشد. برگهای مرکب و پنجهای این گیاه از پنج برگچه مستطیلی –تخم مرغی تشکیل شده و به رنگ سبز براق است.

فرم گیاه: درختچه با برگ چرمی پنجه‌ ای شکل با دمبرگ بلند
آبیاری هفته‌ای دوبار
نور غیر مستقیم
غبارپاشی هفته‌ ای دوبار
تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر

 

۱۷- یوکا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

ارتفاع این درختچه بومی آمیرکا می تواند تا کنتر از ۶ متر باشد. طبیعتا در گلدان به دلیل فضای اندک برای رشد ریشه، ابعاد گیاه کنترل خواهد شد. برگ های این گیاه باریک و بلند بوده و بصورت زاویه دار رو به بالا قرار گرفته اند.

گیاه یوکا برگهای بزرگ و کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز می باشد. با حذف جوانه انتهایی ، گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد. این گیاه به آبیاری کمتری نیازمند است. ساقه گل دهنده هر چند سال یکبار نمودار شده و گلهای سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون ظاهر می شوند ولی در آپارتمان به گل می نشیند.

ساقه گل دهنده گیاه یوکا هر چند سال یکبار نمودار شده و گل های سفید و کرم به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون می دهند که محل قرار گرفتن گل آذین وسط برگ است.میوه های قهوه ای رنگ گوشتی و تخم مرغی شکل ظاهر میشود که تا ۲٫۵ سانتی متر طول دارد .گیاه یوکا می تواند تا ۹ متر در ارتفاع رشد کند و در عرض تا ۴٫۵ متر گسترده شود، اما معمولا کمتر از ۶ متر ارتفاع میگیرد.برگ های آن مانند بند، بدون ستون فقرات و تا ۱٫۲ متر طول دارد.

فرم گیاه: درختچه با برگ بزرگ، کشیده و خنجری نوک ‌تیز
آبیاری ۷-۳ روز یکبار (در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هفته ای یک بار)
نور کافی غیر مستقیم
اسپری برگ هفته ‌ای یکبار
تکثیر: جدا کردن پاگیاه، کاشت بذر، قلمه ساقه

 

۱۸- کاج مطبق

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

کاج مطبق سورنی برگ است و واریته ای گیاهی است که به دلیل قد کوتاهش در گلدان کاشته می شود. ارتفاع این واریته گلدانی به دو متر می رسد. ظاهر طبقه طبقه این گیاه بسیار منحصر به فرد است و زیبایی خاصی به همراه دارد. این گیاه همیشه سبز بوده و رشد عمودی و افقی دارد.

کاج مطبق نام های زیادی دارد. به عنوان کاج نورفولک یا کاج آندز هم شناخته می شود، ارتفاع آن تا ۶۰ متر در حیات وحش می رسد.از طرف دیگر، این شاخه های زنده اش تنهایی به حدود ۱ متر و ۸۰ می رسد.

منشا کاج مطبق جزیره نورفولک استرالیا است. باغبانهای آماتور که درختچه ها را دوست دارند، باید در مورد هرس کردن درست این درختان مطلع باشند؛ در غیر این صورت، کاج بیش از حد رشد خواهد کرد.

کاج مطبق با شکوه و جلال مانند سالن های ورودی بالا می رود، شاخه های خود را در سالن ها گسترش می دهد و یک بنیان شفاف در اتاق های نشیمن متناسب ایجاد می کند. این تنها نوع مطبق است که می تواند در فضای داخلی پرورش داده شود.

فرم گیاه: درختچه سوزنی ‌برگ با شاخه‌ های مطبق
آّبیاری ۱۰-۴ روز یکبار
نور ملایم کنار پنجره از بالا
غبارپاشی یک تا دوبار در هفته
تکثیر: قلمه ساقه، کشت بذر

 

۱۹- یشم

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

گیاهان یشم ممکن است برای افرادی که ساکولنت دوست دارند و می خواهند انواع آن را داشته باشند، انتخاب خوبی باشد. خوشبختانه می توانید با سرعت زیاد آنها را رشد دهید. این گیاه با ماندگاری بالا تا ۱۵۰ سانتی متر رشد می کند. همانطور که می دانید ساکولنت ها مانند کاکتوس در برگ های خود آب ذخیره کرده و به محیط ها (و آب و هوای خشک) عادت دارند. این گیاه به نور زیاد خورشید و دمای تا ۷۵ درجه فارنهایت تمایل دارد.
یادتان باشد که گیاهان یشم در مقابل حمله حشرات آسیب پذیر بوده و شپشک آردی می تواند به آنها آسیب برساند. این حشرات که شبیه پنبه های کوچک هستند به آسانی تشخیص داده می شوند. می توانید با اسپری آفت کش یا پنبه آغشته به الکل و مالیدن آن روی برگ و ساقه این موجودات را از بین ببرید.

آبیاری هفته‌ای دوبار
نور غیر مستقیم
غبارپاشی هفته‌ ای دوبار
تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر

 

۲۰- آلوئه ورا

 

20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه

 

اگر به دنبال یک گیاه با رشد سریع هستید و نمی خواهید برای آن وقت و زحمت زیادی صرف کنید، آلوورا می تواند انتخاب خوبی باشد. این گیاه به خانواده لیلیوم تعلق داشته و برگ های گوشتی دارد که سریع رشد می کنند. این گیاه در زمستان هایی با هوای ملایم رشد کرده و گل های زرد و سفید دارد. تنها کاری که باید برای این گیاه انجام دهید این است که به طور منظم گلدان آن را تعویض کنید.

این گیاه برخلاف دو گیاه قبلی به نور مستقیم نیاز دارد. هرچند می توانید آن را در مقابل پنجره قرار دهید.

آبیاری هفته‌ای دوبار
نور مستقیم
غبارپاشی هفته‌ ای دوبار
تکثیر: قلمه ساقه، کاشت بذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *