ترفند های مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

کاکتوس‌ها از بهترین گیاهان خانگی هستند که ابعاد کوچک، مقاومت بالا و زیبایی فوق العاده آن، آنها را منحصر به فرد کرده. کاکتوس ها دارای گونه های بسیار مختلفی بوده که هر کدام از انواع گل کاکتوس، ظاهری متفاوت دارند. در این مقاله در مورد ترفندهای مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه برایتان خواهیم گفت.

بهترین فصل خرید کاکتوس :

بهترین زمان برای تهیه و خرید کاکتوس فصل تابستان است زیرا فصل تابستان زمان مناسبی است برای پیوند و قلمه زدن کاکتوس‌ها و در این فصل می توانید گیاهان خود را تکثیر کنید. همچنین فصل تابستان زمان گلدهی اکثر کاکتوس ها می باشد که با گرده افشانی می توان از آنها بذر تهیه کرد.

آبیاری گیاه کاکتوس:

ترفند های مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

گیاه کاکتوس هم به مانند دیگر گیاهان موجودی زنده است و حتما به آبیاری نیاز دارد و این تصور که کاکتوس به آب نیاز ندارد کاملا غلط است.

آبیاری گیاه کاکتوس باید بر حسب اندازه گلدان باشد اما معمولا چیزی حدود ۴ تا ۸ قاشق غذاخوری در هفته است. میتوانید گاهی از زیر گلدان و گاهی روی گلدان را آبیاری کنید اما دقت داشته باشید که برگ ها و ساقه کاکتوس به هیچ وجه نباید خیس شوند.

 

 برای تهیه بذر نیازی ندارید به خارج از منزل بروید : فروش اینترنتی بذر کاکتوس در روکالبا

 

گیاه کاکتوس باید به گونه ای آبیاری شود که سطح خاک آن فقط کمی نمناک شود و آب آنقدر زیاد نباشد که به داخل خاک نفوذ کند. دور بعدی ابیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترین روش اطمینان حاصل کردن از خشکی خاک این است که یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید.

فصل استراحت کاکتوس در پاییز و زمستان است و در این فصل گیاه تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.

همچنین از دادن آب به گل کاکتوس در زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می شود.

 

دام و نور گیاه کاکتوس:

 

ترفند های مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

 

از قرار دادن کاکتوس ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید زیرا آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس ها می شود.

زمانی که گیاه از همان ابتدای زندگی در زیر نور آفتاب باشد به مرور زمان خود را با این شرایط تطبیق می دهد و نور آفتاب را تحمل می کنند اما اگر کاکتوس را از جایی خریدید که نور کمی به آن می‌رسیده، نباید آن را یزر نور زیاد و مستقیم قرار دهید بلکه باید یک هفته‌ای به گیاه زمان بدهید و آرام آرام به نور خورشید نزدیکش کنید.

درواقع شما برای نگهداری از گیاه کاکتوس نیاز به نور آفتاب فیلتر شده یا ملایم دارید آن هم حداقل ۳-۴ ساعت در روز.

کاکتوسها ميتوانند در فصل رشد خود دماي ۳۲ تا ۳۸ درجه را تحمل کنند و بهترين دما در فصل استراحت آنها، ۷ تا ۱۲ درجه سانتيگراد است.

 

کود مناسب کاکتوس:

 

ترفند های مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

 

شما باد در فصل تابستان کاکتوس ها و ساکولنت ها را باکودهایی با ازت پایین و پتاس بالا هر ماه یکبار کود دهی کنید؛ کودهايي که به تدريج در خاک آزاد ميشوند نيز براي کاکتوس مناسب هستند، اما اين کودها تنها يک مرتبه در بهار به خاک افزوده ميشوند.

البته توجه داشته باشید کاکتوس هایی که خواب هستند را نباید کودهی کرد.

 

گلدان گیاه کاکتوس:

 

ترفند های مهم نگهداری انواع کاکتوس در خانه

 

هنگام تعویض گلدان گیاه کاکتوس بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج نمایید زیرا خارج کردن گل کاکتوس با بیلچه و ابزراهای دیگر موجب زخمی شدن ریشه گیاه می شود.

برای جلوگیری از زخمی شدن دست، گل کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده اید جابجا کرده و برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.

گلدان انتخابی باید متناسب با گیاه شما باشد اگر گلدان خیلی کوچک باشد، ریشه‌های کاکتوس به خاطر فضای کم؛ فشرده می شود واحتمال مرگ کاکتوس‌ زیاد است زیرا ریشه‌ها آنقدر متراکم می‌شوند که آب به همه آن‌ها نمی‌رسد و در نتیجه خشک می‌شوند.

گلدان مناسب کاکتوس های گرد تنها بايد ۴ تا ۵ سانتيمتر عريضتر از کاکتوس باشد.

امیدوارم از مقاله ترفندهای مهم نگهداری انواع کاکتوس توانسته باشید نهایت استفاده را کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *