کاشت و نگهداری پسته

پرورش پسته بسیار ارزشمند است چرا که پسته یکی از خوراکی های مورد علاقه ی اکثر مردم جهان است. نکته جالب در مورد پسته این است که خوردن زیاد آن باعث بیماری نمیشود و به سلامتی شما ضرر نمیرساند. اکثرا بر این باورند که پرورش پسته یک کار مشکل و سخت است در حالیکه سخت در اشتباه هستند. در این مقاله به نحوه کاشت و نگهداری پسته خواهیم پرداخت.

درختان پسته را به آسانی مي توان در اکثر خاک ها با بافت و جنس مختلف کاشت، به شکلی که در زمين هاي آهکي و شور هم طاقت و تحمل آن بهتر از ساير درختان ميوه می باشد، اما در اراضي زهدار و کم عمق، سخت و سنگي نتيجه خوبي حاصل نمی شود. بهترين خاک مورد پسند پسته، خاک هاي شني و رسي با زهکشي مطلوب و تهويه شده است که هر چه عمق آن بيشتر و يکنواخت تر باشد رشد آن بهتر و توليد آن زيادتر خواهد بود. همچنین نیاز آبی درخت پسته بسیار پایین بوده با این وجود به معنای آن نیست که گیاه به طور کلی نیاز به آبیاری نخواهد داشت.

بهترين زمان كاشت نهال پسته

 

کاشت و نگهداری پسته

 

مناسبترین زمان کاشت نهال پسته بستگی به شرایط محیط، رقم گیاه و شیوه تکثیر گیاه دارد. به طور کلی از نظر شرایط محیطی، زمان کاشت نهال پسته به شرح زیر میباشد:

  • در روزهاي آفتابي و گرم و يا يخبندان و روزهايي كه باد شديد است از كاشتنهال پسته بایستی خودداري شود. 
  • در مناطق دارای آب و هوای گرم و متعدل و همچنین در نواحی با اقلیم نيمه سردسير، بهترين زمان كاشت نهال پسته، فصل پائيز پس از خواب رفتننهال پسته است. 

” خرید اینترنتی بذر ارزان “

 

  • در مناطق با اقلیم سردسير مناسبترین زمان کاشت نهال پسته، بهتر است پس از سپري شدن يخبندان انجام گردد. 
  • ذکر این نکته ضروری است که پایان زمان كاشتنهال پستهدر فصل پائيز بایستی طوري تنظيم و برنامه ريزي شود كه ريشهنهالبا محيط جديد قبل از فرارسيدن يخبندان انس پيدا نموده باشد، لذا بايستي پايان زمان كاشت ۲ الي ۳ هفته قبل از بيداري ظاهرينهال درخت پسته باشد.

برای کشت پسته و دیگر محصولات شما باید ابتدا این موارد را بررسی کنید:

۱- بررسی منطقه: ابتدا باید اقلیم منطقه مورد کشت را بررسی کنید. آب‌وهوای مناسب برای کاشت پسته در مناطق گرم و نیمه‌خشک است.

۲- بررسی خاک و تسطیح زمین: خاک‌های لوم شنی عمیق با پی اچ خنثی برای کاشت پسته بسیار مناسب هستند. همچنین باید نسبت به تسطیح زمین اقدامات لازم را انجام دهید.دح

۳- تهیه بذر مناسب: می‌توانید برای کاشت پسته از نهال و یا بذر آن استفاده کنید. در صورت استفاده از بذر، باید بذر سالم و بدون هیچ بیماری و آفتی را از مراکز معتبر تهیه کنید.

۴- خیس کردن بذرها : اگر برای کاشت پسته از بذر استفاده می‌کنید، حتماً بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب خیسانده و آن‌ها را ضدعفونی کنید. بذرها را به مدت چند روز در پارچه‌ی مرطوب نگه‌دارید. بذرها را می‌توانید به گلدان انتقال دهید و بعد از تبدیل‌شدن به نهال آن‌ها را کشت کنید.

۵- انتقال بذر به محل کاشت: ی‌توانید بذرهای جوانه‌زده را به زمین اصلی انتقال دهید. بذرهای جوانه‌زده را پس از گاورو شدن زمین کشت کنید. سپس روی بذرهای داخل هر گودال را با ماسه بپوشانید.

۶-اقدامات لازم : اقداماتی مانند هرس کردن، حذف علف‌های هرز و کنترل آفات و بیماری‌ها را انجام دهید. برداشت پسته بایددر زمان مناسب انجام شود. زمان برداشت پسته به عوامل بسیاری بستگی دارد اما معمولاً در اوایل شهریورماه باید اقدام به برداشت کرد.

 

  • روش کاشت مستقیم پسته :

 

کاشت و نگهداری پسته

در این روش پسته خود پسته را در زمین میكارند. اگر آب باغ شور نباشد مي توان پسته را در زمين اصلي سبز كرد، چون رشد نهال در اين روش بيشتر می باشد. در این جهت بهتر است از پسته هاي دست پوست استفاده شود و این یعنی پستههايي كه با دستگاه پوست گرفته شده اند، براي كاشت در این شیوه مناسب نيستند. در اوايل فروردين ماه ابتدا پستهها را بشوييد و در آب بخوابانید. دو تا سه بار آب آن را عوض كنيد و تا ۲۴ ساعت داخل آب بخیسانید و بعد از ۲۴ ساعت از آب دربیاورید و بين يک پارچه نخي و روي يک سيني پهن كنيد و در يک اتاق كه دماي آن حدود ۲۴ درجه سانتی گراد است قرار دهید تا زماني كه جوانه بزند.

باید توجه داشته باشید که رطوبت پسته ها همواره حفظ و به عبارتی پارچه خشک نشود و زمانی که جوانهها به حدود نيم سانتي متر رسيد، به زمين اصلي انتقال دهید. هنگام كاشت باید جوانه به سمت پايين باشد. پس از كاشت پسته، روي سطح خاک را مخلوط كود گاوي و كمي ماسه بريزيد و چنانچه احتمال مي دهيد پسته ها را جانوراني مانند روباه و كلاغ بيرون بياورند روي آن را بوسيله خار و يا ظرف يكبار مصرف بپوشانيد. تا جوانه ها حفظ شوند

روش کاشت پسته در گلدان :

 

کاشت و نگهداری پسته

در این روش بذر پسته را اول داخل پلاستيك ميكارند و پس از سبز شدن به زمين اصلي منتقل ميكنند. بهترین زمان کاشت نهال پسته گلدانی در طول فصل تابستان است. این روش به صرفه جویی آب کمک شایانی میکند.

در اين روش ممكن است گلدان‍ها به صورت آزاد در كنار يكديگر قرار گيرند يا به صورت كرتي درآيند. پس از خيساندن بذور مورد نظر و ضدعفوني آنها، دو عدد بذر در عمق ۳-۲ سانتي‍متري خاك گلدان قرار گرفته و روي آن با ماسه يا خاك اره پوشانده میشود. زمان كاشت در گلدان اواخر زمستان و اوايل بهار مي باشد.

درصورت توليد نهال پسته گلداني در گلخانه، مي‍توان در پاييز يا اوايل زمستان نيز اقدام به كاشت بذر نمود. از دیگر مزاياي اين روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، بالا بودن بازده توليد نهال، سهولت و عدم محدوديت زماني در امر جابجايي گلدانها مي باشد.

نکاتی که باید در کاشت و نگهداری پسته رعایت کنید :

 

کاشت و نگهداری پسته

 

۱- به ثمر رسیدن درخت پسته به زمان زیادی نیاز دارد؛ بنابراین در این زمینه بسیار صبور باشید.

۲- درخت پسته در سال هشتم شروع به میوه دادن می‌کند و در پانزده‌سالگی به‌طور کامل میوه می‌دهد.

۳- برای کاشت درخت پسته بهتر است از نهال آن استفاده شود؛ زیرا استفاده از نهال باعث افزایش بازده می‌شود.

۴- در انتخاب منطقه موردنظر برای کاشت پسته بسیار دقت کنید. همچنین این درخت در رطوبت زیاد عملکرد خوبی ندارد.

۵- درخت پسته در خاک‌های شور می‌تواند رشد کند؛ اما بهتر است شرایط مناسب برای رشد آن فراهم شود.

۶- درخت پسته قادر است دمای ۴۵ درجه‌ی سانتی‌گراد در تابستان‌ها و دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد را در زمستان‌ها به‌خوبی تحمل کند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان منطقه مناسب کشت پسته را شناسایی کرد.

۷- اجازه دهید بذرها نیم سانت جوانه بزنند سپس آن‌ها را به زمین انتقال دهید. دقت کنید که جوانه بذرها به سمت پایین باشد و روی آن‌ها را با مخلوطی از کود گاوی و ماسه بپوشانید.

۸- آبیاری در اواسط آبان را باید متوقف کنید. درواقع آبیاری درختان پسته باید در زمان مناسب انجام شود.

۹- در زمان رسیدن میوه درخت پسته، باید بلافاصله برداشت آن انجام شود؛ زیرا در آن زمان در برابر بیماری‌ها و قارچ‌ها آسیب‌پذیر است.

۱۰- پسته برداشت‌شده را بلافاصله باید به مراکز فرآوری و بهداشتی انتقال دهید.

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه با کاشت و نگهداری پسته کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *