انتقال گل ها به گلدان جدید

انتقال گل ها به گلدان جدید از مواردی است که در طول دوران نگهداری از گیاه، اکثر ما با آن مواجه میشویم. اما در نظر داشته باشید نکات بسیار مهمی در این باره وجود دارد که عدم توجه به آنها ممکن است سلامت گیاه را به خطر بیاندازد و یا گاهی باعث از بین رفتن کامل گیاه شود! اما با توجه به این نکات دیگر جای نگرانی نیست و با خیال راحت میتوانید سلامت گیاه مورد علاقه تان را پس از جابجایی گلدان تضمین کنید.

انتقال گل ها به گلدان جدید

چه موقع باید به فکر جابجایی گل به گلدان جدید باشیم؟

وقتی گیاهان به زمان پیک رشد خود می‌رسند. این زمان بهترین موقع برای انتقال گل ها به گلدان جدید است. وقتی گیاه شما به یک مکان بزرگ‌تر منتقل می‌شود با مواد مغذی بیشتری روبه‌رو می‌شود؛ از این رو برای رشد بیشتر، شرایط مناسب‌تری پیدا می‌کنند.

معمولا اواخر بهار، درست زمانی که هوا رو به گرم شدن است با افزایش دما به طور طبیعی گیاهان نیز میل به رشد کردن و تکثیر ریشه پیدا می‌کنند. ریشه‌های آن‌ها به مرور زمان به دیواره گلدان برخورد می‌کند و از سوراخ زهکشی گلدان بیرون می آیند. این حجم بالای ریشه درون گلدان می‌تواند باعث آسیب دیدگی گل و یا گیاه شما شود. از یاد نبرید که وقتی ریشه‌ها به دیواره گلدان برخورد می‌کنند به خوبی نمی‌توانند گیاه را تغذیه کنند، در چنین شرایطی گل‌های شما ضعیف و پژمرده می‌شوند این زمان شاید بهترین وقت برای تغییر گلدان‌های کوچک گیاهان‌تان است تا با استفاده از گلدان‌های بزرگ راحتر بتوانند رشد و نمو پیدا کنند.

انتقال گل ها به گلدان جدید

 

توجه داشته باشید که لزوما نباید گلدان همه گل‌ها را تغییر داد، شما باید با توجه به نیاز گیاه این کار را انجام دهید. چرا که در بعضی موارد تغییر گلدان می‌تواند به ضرر گیاه باشد و درصد خشک شدن آن را بالا ببرد، چرا که گیاهان به محیطی که در آن رشد می‌کنند عادت می‌کنند و هر گیاهی در هر شرایطی نمی‌تواند خود را با تغییرات پیش رو وفق دهد. در نتیجه ممکن است خشک شود.
با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب، شما را با شیوه درست و اصولی انتقال گل ها به گلدان جدید آشنا کنیم تا با پیروی از آن بتوانید گل و گیاهان شادتر و سالمتری داشته باشید.

قبل از تعویض گلدان درخت بونسای خودتان مقاله آموزش تعویض گلدان درخت بونسای را حتما مصالعه بفرمایید…

 

انتخاب یک گلدان بزرگ و جادار

در هنگام جابجایی گل به گلدان بزرگ‌تر، دقت کنید که تناسب بین گل و گلدان‌تان به خوبی رعایت شود. هنگام انتخاب یک گلدان جدید و بزرگ، گلدانی را انتخاب کنید که فقط چند سانتی متر از گلدان قدیمی بزرگ‌تر باشد؛ چرا که وقتی گل‌تان را درون گلدان خیلی بزرگ قرار میدهید، خاک زیاد درون آن می‌تواند رطوبت زیادی را جذب کند. این رطوبت زیاد با توجه به عدم تناسب بین گل و گلدان جدید می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه شود.
از این رو شما باید در انتخاب گلدان جدید وسواس بیشتری به خرج دهید. از یاد نبرید که اگر بنا به هر دلیلی گلدان جدیدتان دارای سوراخ زهکشی مناسبی نبود، حتما با استفاده از ابزار نوک تیز سوراخ‌های زهکشی مناسبی در گلدان جدید ایجاد کنید تا هوای کافی به ریشه‌های گیاه برسد. البته این کار می‌تواند رطوبت اضافی را نیز از گلدان خارج کند.
انتقال گل ها به گلدان جدید

شستن گلدان جدید پیش از بارگذاری گل در آن

وقتی که می خواهید گل تان را درون یک گلدان جدید قرار دهید سعی کنید پیش از این کار گلدان را با آب گرم خوب بشویید این کار باعث می شود که اگر آلودگی و یا بیماری قارچی در آن باشد به وسیله شستشو با آب گرم نابود شود. اگر میخواهید از یک گلدان قدیمی، اما بزرگ‌تر برای این کار استفاده کنید دقت داشته باشید که گلدان قدیمی را با استفاده از یک محلول ضد عفونی کننده رقیق به خوبی بشوید و سپس با چند بار آبکشی گلدان قدیمی آن را از وجود مواد ضد عفونی کننده نیز پاک کنید و پس از خشک شدن مراحل انتقال گل خود را به درون گلدان انجام دهید. هر چقدر تعداد جابجایی گل از یک گلدان به گلدان دیگر بیشتر باشد احتمال خشک شدن و آسیب دیدن آن نیز بیشتر می شود.

یک الی دو روز قبل از جابجایی درون گلدان آب بریزید

قبل از انتقال گل ها به گلدان جدید، سعی کنید به مدت یک الی دو روز گلدان‌تان را به خوبی آبیاری کنید. این کار باعث می‌شود که گیاهاتان آب کافی را جذب کرده باشد و این عمل از شوکه شدن آن جلوگیری می‌کند. همچین رطوبت زیاد در گلدان عمل جداسازی گل‌ها را راحت‌تر می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری به آن‌ها وارد میشود.

آبیاری گل

با احتیاط گل‌تان را از گلدان جدا کنید

برای اینکه بتوانید به راحتی گل را از گلدان قدیمی جدا کنید، ابتدا خاک آن را به وسیله مقدار زیادی آب کاملا خیس کنید و چند ساعت گل و گلدان‌تان را به حال خود رها کنید. وقتی آب درون خاک گلدان نفوذ کرد جداسازی گل از درون آن به راحتی انجام میشود.
در هنگام جابجایی گل از گلدان دقت کنید که به ریشه و تنه اصلی آن آسیبی وارد نشود. بهتر است با استفاده از یک بیلچه خاک کناره گلدان را شل کنید، سپس به آرامی آن را به همراه خاک گلدان قدیم وارد گلدان جدید کنید
نکته مهم این است که در چنین شرایطی به هیچ عنوان ساقه گل را به صورت مستقیم از گلدان نکشید؛ چرا که ممکن است به گل آسیب وارد شود.  برعکس کردن گل و کمی چرخاندان آن درون دست باعث می‌شود تا به راحتی از گلدان جدا شود. معمولا با توجه به خاکی که برای گل‌تان درنظر گرفته‌اید، جدا سازی آن کار آسانی است. هر چقدر خاک گلدان اسفنجی‌تر و سبک‌تر باشد عمل جدا سازی آن از گلدان راحت‌تر خواهد بود. فقط دقت داشته باشید تا در هنگام جدا سازی، گل از دستانتان رها نشود؛ چرا که در صورت برخورد گل بر روی زمین می‌تواند آسیب فراوانی به آن وارد شود. بهترین گزینه برای این کار این است که در حالت نشسته این کار را انجام دهید. در ضمن در هنگام جدا سازی گل از گلدان به هیچ عنوان خاک آن را از ریشه گل جدا نکنید. چرا که این خاک برای سازگار شدن گل با گلدان و خاک جدید کاملا ضروری است.
قرار دادن دست روی خاک گلدان و مهار کردن ساقه گل و برعکس کردن و چرخاندن گلدان روی دست، روشی است که از طریق آن به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری می‌توانید گل را از گلدان قدیمی جدا کنید.
انتقال گل ها به گلدان جدید

پاکسازی ریشه‌های قدیمی و بیمار

وقتی که که گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیمی جدا می‌کنید، معمولا با یک تکان ساده خاک از ریشه‌ها جدا می‌شود. در این هنگام می‌توانید ریشه‌های شکسته، کهنه و احیانا بیمار را از گیاه خود جدا کنید. در ضمن ریشه‌های که به هم پیچیده است را ببرید تا گیاهاتان بتواند ریشه‌های جدید در گلدان جدید ایجاد کند. این کار باعث قوی‌تر شدن گیاه می‌شود و همچنین به آن کمک می‌کند تا با رشد ریشه‌های جدید در خاک گلدان جدید، سازگاری بیشتری با آن پیدا کند. سعی کنید تا ۳/۲ ریشه‌های اضافی و به هم پیچیده را ببرید تا گیاه راحت‌تر بتواند درون خاک جدید مستقر شود.
تعویض گلدان

اضافه کردن تراشه چوب و یا پوشال برنج در انتهای گلدان جدید

سعی کنید قبل از اینکه گل را درون گلدان جدید قرار دهید انتهای گلدان جدید را با پوشال برنج به همراه ماسه بپوشانید (حدود ۵قاشق) و خوب فشار دهید گلدان جدید را از آب اشباح کنید. این کار باعث می شود که وقتی گلدان گل را در آینده آبیاری می کنید خاک گلدان باعث مسدود شدن سوراخ های انتهایی گلدانتان نشود چرا که وقتی انتهای گلدان مسدود شود، آب درون گلدان باعث پوسیده شدن ریشه‌های گلدان میشود.

 

گیاه خود را در گلدان جدید قرار دهید

وقتی بستر مناسب را آماده کردید، گل یا گیاه‌تان را به آرامی درون گلدان جدید قرار دهید و خاک مورد نیاز را به آن اضافه کنید و به آرامی روی خاک فشار بیاورید تا گیاه‌تان بتواند در گلدان به صورت ایستاده باقی بماند. پس از این مرحله کمی آب به آن اضافه کنید تا رطوبت خاک تامین شود. به هیج وجه خاک را با فشار درون گلدان جدید جا نزنید، چرا که این کار هوای مورد نیاز برای ریشه‌ها را از گلدان خارج می‌کند و این اصلا به نفع گیاه‌تان نیست.

انتقال گل ها به گلدان جدید

 

 

پیشنهاد روکالبا حتما بخوانید: شیوه صحیح و اصولی تعویض خاک گلدان

 

شوکه شدن گیاه در اثر جابجایی

پس از انتقال گل ها به گلدان جدید ، گیاه شما به اصطلاح شوکه می‌شود. در این شرایط نباید نگران باشید، این امر کاملا طبیعی است. ممکن است، وقتی گلی را از گلدانش جدا کنید، کمی پژمرده شود و یا حتی در پاره‌ای از مواقع حتی برگ‌ها و گل‌هایشان را از دست بدهند.

دقت کنید، پس از آبیاری اولیه تا چند روز به آن آب ندهید تا ریشه بتواند در خاک جدید رشد کند. البته خاک جدید باید رطوبت کافی داشته باشد تا ریشه‌های جدید به راحتی بتوانند درونش رشد کنند. بهتر است، گلدان جدید را در یک نقطه خنک‌تر و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. البته بسته به نوع گلی که انتقال داده‌اید، میزان نوری که قرار است به آن برسد متغییر است.

چطور از شک شدن گیاه جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از شوک ناشی از تغییر گلدان تقریبا غیر ممکن است و باید بپذیرید که این اتفاق برای گیاه دوست داشتنی تان موقتا خواهد افتاد، چرا که گیاهان برای جا به جا شدن ساخته نشده اند و هنگامی که ما می‌خواهیم این کار را برایشان انجام دهیم، مشکلاتی ایجاد میکنیم.

اما در ادامه راهکارهای جلوگیری از شوکه شدن گیاه را خواهیم گفت و همچنین با نکاتی برای درمان شوک گیاه پس از انتقال آن، آشنا می‌شوید.

 

علائم شوکه شدن گیاه در اثر جابه‌جایی

  •  یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین علائم شوک شدن گیاه، کاهش رشد است. در چنین شرایطی گیاه رشد نمی‌کند و یا رشد آن بسیار کند است.

 

  •  طویل و باریک شدن گیاه یکی از نشانه‌های اختلال رشد گیاه می‌باشد. همچنین کوچک شدن اندازه برگها و کوتاه شدن فاصله بین گره ها و خمیده شدن شاخه ها از علائم کندی رشد هستند. گیاهانی که پس از جابه‌جایی آب کافی دریافت نمی‌کنند، پژمرده و چروکیده می‌شود.

 

  •  یکی دیگر از علائم متداول شوکه شدن، پژمردگی برگها است. همچنین ممکن است برگها پیچ خورده و لوله شوند یا به رنگ زرد در بیایند. در گیاهان خزان دار بافت بین رگبرگها یا در امتداد حاشیه برگها زرد شده و خشک و سپس قهوه ای می‌شود

 

نکات مهم برای شوکه نشدن گیاه هنگام تعویض گلدان

  •  تا حد امکان به ریشه ها هیچ کاری نداشته باشید و به آنها دست نزنید: هنگام انتقال آن به محل دیگر (خواه مقصد گلدان دیگر باشد یا باغچه)، هر چه کمتر به توپ ریشه دست بزنید بهتر است. در صورتی که مشکل تنگی گلدان یا در هم پیچیدگی ریشه (Root Bound) وجود داشته باشد چاره ای به جز عوض کردن گلدان ندارید اما نباید بگذارید خاک اطراف سیستم ریشه بریزد، نباید آن را تکان بدهید و باید با ریشه ها با ملایمت برخورد کنید.

 

  •  تا حد ممکن همه ریشه ها را همراه گیاه منتقل کنید: همان طور که در بالا گفته شد، برای جلوگیری از تنش باید تا حد ممکن همه ریشه را همراه گیاه جا به جا کنید. هر چه ریشه های بیشتری همراه گیاه باشد، شوک وارد شده کمتر خواهد بود.

 

  •  پس از تعویض گلدان، آبیاری کامل و عمیق انجام دهید: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از تنش جا به جایی در گیاه، این است که مطمئن شوید پس از انتقال آب کافی دریافت میکند. به این صورت گیاه به موقعیت جدید خود خو می‌گیرد.

 

  •  حتما هنگام جا به جایی ریشه ها مرطوب باشند: باید سیستم ریشه در هنگامی که گیاه به خاک جدید منتقل می‌شود، رطوبت داشته باشند تا استرس زیادی به آن وارد نشود. هر بخشی از ریشه که خشک باشد، آسیب می‌بیند.

انتقال گل ها به گلدان جدید

درمان شوکه شدن گیاه

هیچ راه مطمئنی برای درمان قطعی تنش حاصل از تغییر گلدان وجود ندارد، اما می‌توانید برای به حداقل رساندن تاثیر آن کارهایی انجام دهید.

مقداری قند اضافه کنید

شاید باور نکنید اما تحقیقات نشان داده اند که دادن محلول رقیق آب و قند (قند یا شکر ساده که از مغازه ها خریداری می‌کنید) به گیاهان پس از جا به جایی و تعویض خاک، می‌تواند به کاهش زمان شوک آنها کمک کند. همچنین میتوان از آن به عنوان محافظ در مقابل شوک انتقال، استفاده کرد. این روش تنها به برخی از گیاهان کمک میکند اما به هر صورت هیچ ضرری برای آنها ندارد بنابراین ارزش امتحان دارد.

گیاه را هرس کنید

هرس کردن کمک میکند گیاهان بر رشد و تولید ریشه تمرکز کنند. در گیاهان چند ساله تقریبا یک سوم کل آن را هرس کنید. در انواع یکساله اگر نوع آن بوته ای است، یک سوم را هرس کنید و در صورتی که یک ساقه اصلی دارد، نیمی از هر برگ را ببرید.

ریشه ها را مرطوب نگه دارید

در این شرایط باید رطوبت خاک را حفظ کنید اما اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد و آب در داخل آن جمع نمی‌شود.

 

صبور باشید

مراحل انتقال گل ها یه گلدان جدید به اتمام رسید.

گاهی اوقات چند روز زمان میبرد تا گیاه از شوک وارده ریکاوری شود. به آن فرصت بدهید و مراقبتهای معمول را انجام دهید تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *