کاشت پیاز گل لاله

بعید است در سطح مردمان کشور ها و فرهنگ‌ های سراسر جهان بگردید و کسی را پیدا کنید که علاقه ای به انواع گل لاله نداشته باشد. گل زیبای لاله از طریق پیاز تکثیر می‌شود و در فصل بهار گل می‌دهد. کاشت پیاز گل لاله کار چندان دشواری نیست و فقط اندکی دقت می خواهد و مقداری حوصله و در نهایت انتظاری شیرین.  کاشت گل لاله را هم می‌توانید در باغچه و هم در داخل گلدان انجام دهید. این گل زیبا بیشتر در مناطق سرد کشت می‌شود زیرا برای سبز شدن پیازها نیاز به طی دوره سرما می‌باشد. گل لاله گلی زیبا با تنوع رنگی بسیار زیاد است و بیش از ۱۵۰ نوع از این گل در جهان شناخته‌ شده‌ است. در این مقاله از روکالبا قصد داریم کاشت گل لاله را به‌ صورت جامع و به شکلی ساده برای شما عزیزان شرح دهیم.

نام فارسی : لاله

نام انگلیسی : TULIP PULCHELLA

خانواده : LILIACEAE  – سوسنی ها

کاشت گل لاله

 

اگر به دنبال زیبا کردن آپارتمان خود با گل های زیبای بهاری هستید مقاله گل های بهاری را مطالعه بفرمایید.

 

انواع گل لاله

گل لاله از جمله گل های پیازی شکل است. برگ های طویلی دارد و ساقه ای که همراه با یک گل در رأس آن از میان این برگ ها سر در آورده است. کاشت پیاز گل لاله از مقاومت بالایی در مقابل انواع شرایط بد اقلیمی مانند سرما های سخت و یا خشکسالی های طولانی برخوردار است؛ اما تا زمانیکه شرایط اقلیمی مساعد نباشد، هرگز جوانه نزده و سر از خاک بیرون نخواهد آورد؛

گل‌ های لاله دارای سه گلبرگ و سه کاسبرگ در رنگ بندی های گوناگون هستند. آن چیزی که می ‌تواند موجب خلق تنوع در انواع گل لاله باشد، همین تنوع در رنگ بندی گلبرگ های آن است. بهتر آن است که قبل از کاشت متوجه رنگ نهایی گل لاله باشید تا در نهایت باغ و باغچه و گلدان خود را در رنگ مورد علاقه ای که دارید تزئین کنید. در رنگبندی گل های لاله می توانید در انواع گوناگون آن شاهد رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش و… باشید.

گل لاله

 

 

پیشنهاد روکالبا: برای خرید بذر گل لاله عباسی کلیک کنید!

 

زمان مناسب برای کاشت پیاز گل لاله

پیاز گل لاله در ابتدای بهار همراه با نسیم ملایمی که هر گیاهی را از خواب بیدار می کند، بیدار خواهد شد، جوانه خواهد زد و خیلی زود رشد خواهد کرد. تا جاییکه تقریباً در اوایل اردیبهشت می توانید شاهد زیبایی‌ های گل های رنگارنگ آن باشید. البته کاشت پیاز گل لاله نیاز به حضور طولانی در خاک برای گذراندن دوره طبیعی خواب خود دارد. بنابراین بهترین زمان برای کاشت پیاز گل لاله فصل پاییز بخصوص ماه های آبان و آذر می‌باشد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد پیاز لاله برای جوانه زنی نیاز به دوره سرما دارد.

اگر قصد کاشت پیاز گل لاله در گلدان را دارید، بعد از کاشت باید گلدان را در بیرون از منزل و در هوای آزاد قرار دهید.

لاله ها از زمان کاشت پیاز اغلب به پنج تا هشت سال برای رشد کافی و گل دادن نیاز دارند. تولید کنندگان تجاری معمولا برداشت گل لاله را در اواخر تابستان و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شده باشند آغاز می نمایند، و گل های کوچکتر را دوباره کاشته و برای فروش در سال آینده میگذارند.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش و نگهداری گل لاله

انتخاب پیاز مناسب برای کاشت گل لاله

برای انتخاب پیاز سعی کنید پیازهایی سالم را انتخاب نمایید. پیاز لاله هلندی فقط دو سال گل می‌دهد و نمی‌توانید آن را تکثیر کنید، چون کشور هلند گلها را عقیم می‌کند. ولی پیاز ایرانی هر سال گل می‌دهد و قابل تکثیر است.

کاشت پیاز گل لاله

خاک مناسب برای کاشت پیاز گل لاله

در انتخاب خاک مطلوب برای کاشت پیاز گل لاله نیز مانند تمام گل های پیازی شکل نیاز به یک خاک سبک احساس می ‌شود. از این رو پس از شخم زنی و زیر و رو کردن کامل خاک، بهتر است خاک را همراه با مقداری شن مخلوط نمود. از ترکیب خاک‌های مختلفی برای کاشت پیاز گل لاله می‌توان استفاده کرد مانند ترکیب ۷۰ درصد خاک باغچه با ۳۰ درصد پیت ماس یا کوکوپیت. خاک مناسب برای کاشت این گل بهتر است PH خنثی داشته‌باشد. خاک باغجه ۶۰%، بادی ۲۵%، برگ پوسیده ۱۵%، مناسب کاشت گیاه است. بعد از کاشت پیازها یک بار خاک را آبیاری کنید.

همچنین میتوانید از ورمی یا کود حیوانی پوسیده نیز برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید.

کاشت پیاز گل لاله

نحوه ی صحیح کاشت و قرار دادن پیاز گل در خاک

در تعیین عمق مطلوب در کاشت پیاز گل لاله بسته به نوع محیط و میزان دما در سطح خاک باید اقدام کنید. اگر محیط در مناطق گرم واقع شده است، بهتر است پیاز گل لاله در عمقی با اندازه ‌ای سه برابر ارتفاع پیاز قرار بگیرد. در مناطق با شرایط آب و هوایی معمولی تر می توانید این اندازه را تا حدود دو برابر ارتفاع پیاز گل لاله کاهش دهید. به یاد داشته باشید، برای کاشت باید سرپیاز رو به بالا کاشته شود و حداقل فاصله بین پیازها ۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

در صورت کاهش دما در مناطق سردسیر، می توان از پوشش برگ خشک شده و یا کاه بر روی خاک برای در امان ماندن پیاز ها از یخزدگی استفاده نمود. همچنین دقت داشته باشید که پیاز گل لاله بسیار حساس به تابش مستقیم نور آفتاب است، از این رو ممکن است در اثر کاشت در مناطقی که در آینده در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرند، با گل ‌هایی که چندان سرحال نیستند مواجه باشید. برای این منظور حدالامکان کاشت پیاز گل لاله را در محیط هایی که در ساعاتی از روز می‌ توانند در سایه و یا تابش ملایمی از آفتاب بمانند بکارید.

کاشت پیاز گل لاله

آبیاری پیاز گل لاله به چه صورت است؟

گل لاله بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد پس از آبیاری زیاد خودداری کنید و هر زمان خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری نمایید.

در کاشت پیاز گل لاله غالباً تاکیدی همیشگی در مسیر آبیاری برای تکامل رشد گیاه می شود. پیاز گل لاله نسبت به رطوبت زیاد خاک نیز ضعیف است. از این رو آبیاری را تنها به مدت متوالی در هفته ای یکبار به انجام رسانید. اگر خارج از آبیاری های هفتگی ای که دارید، شرایط جوی دچار بارندگی‌ ها و یا بارش برف باشد، از آنجا که رطوبت خاک یقینا تامین شده است، تا زمانیکه احساس کنید خاک خشک نشده است، از آبیاری های مجدد پرهیز کنید.

دمای مناسب برای رشد گل لاله

گل لاله نسبت به سرما مقاوم است و در مناطق سردسیر، گلی همیشگی به شمار می‌رود.. دمای مناسب برای ریشه‌دهی پیاز این گل، ۹ درجه و برای رشد گیاه ۱۸-۱۵ درجه سانتیگراد است. لازم به ذکر است، همانند گل نرگس، بالا بودن دمای محیط باعث عدم گلدهی می‌شود بنابراین بهترین کار این است که در یک مکان خنک نگهداری شود.

پس از کاشت پیاز ها در گلدان، گلدان ها را به مدت ۴ الی ۶ هفته در مکانی تاریک و در دمای ۳ الی ۵ درجه نگهداری کنید و سپس به مدت ۴ الی ۶ هفته به مکانی با دمای ۵ الی ۱۰ درجه منتقل و پس از سپری شدن این مدت دمای محیط را به ۱۵ درجه افزایش دهید. در این مرحله گیاه شروع به سبز شدن می کند، از زمان سبز شدن میتوان دمای محیط را بین ۱۰ الی ۱۵ درجه نگهداشت تا رشد پیاز سرعت نگیرد در این مرحله در صورت افزایش نور محیط، برگ های سبز شروع به رشد می کند. برای کاهش سرعت رشد می توان با قراردادن یک برگ کاغذ و کاهش نور، سرعت رشد را کنترل نمود.

کاشت گل لاله

نور کافی و مناسب برای رشد گل لاله

پس از رشد و رویش جوانه‌ها، گل لاله به نور زیادتری نیاز دارد. پس سعی‌ کنید پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پشت پنجره آفتابگیر قرار دهید. و یا اگر قصد کاشت در باغچه را دارید حتما محلی که حداقل در روز ۵ ساعت نور به گیاه بتابد را انتخاب کنید.

نحوه کاشت پیاز گل لاله در گلدان

درست است که گل لاله در ظاهری که ما می ‌بینیم، چندان فضایی را اشغال نمی کند؛ اما درون خاک به اندازه ‌ای که لازم است نیاز به فضایی برای تکثیر کامل ریشه هایش دارد. از این رو حداقل باید یک دایره به شعاع ۷ سانتیمتر که پیاز گل لاله در مرکز آن قرار گرفته باشد، برای تکامل رشد ریشه هر پیازی در نظر بگیرید. اگر می خواهید آنها را به شکل دسته جمعی در یک گلدان بزرگ داشته باشید، باید پیاز ها را در فاصله ‌ای ۱۵ سانتیمتری از یکدیگر بکارید.

هر پیاز لاله را می‌توانید در یک گلدان با اندازه ۱۰ یا ۱۲ بکارید. یک سوم گلدان را از خاک پر کنید سپس پیاز گل لاله را به طوری که نوک آن به سمت بالا باشد درون گلدان قرار دهید و بقیه خاک را درون گلدان بریزید. روی پیاز در حدود یک سانتی متر خاک بریزید و گلدان را در محلی خنک و در هوای آزاد قرار دهید. برای شروع گلدهی حدود بیست روز مانده به اول بهار می‌توانید گلدان را به جای گرم‌تری منتقل کنید تا به گلدهی برسد.

کاشت پیاز گل لاله

 

نکات کلیدی در کاشت و پرورش پیاز گل لاله در گلدان

۱- در اوایل اسفند ماه گلدان را از زیر ماسه بیرون آورید و شروع به آبیاری کنید ( هفته ای ۲ مرتبه) اگر این نیاز آبی توسط نزولات جوی تأمین شد که هیچ و گرنه بصورت دستی آبیاری نمائید .
۲- در اواسط اسفند گلدان را به محیط منزل بیاورید و به آبیاری هفته ای ۲ مرتبه ادامه دهید. پس از آن توصیه می گردد گلدان در محیط خنک و بدور از نور آفتاب نگهداری شود تا طول عمر گل لاله افزایش یاب.
۳- پس از گلدهی به آبیاری هر هفته ۱ مرتبه ادامه دهید تا ساقه و برگ گل کاملا زرد و خشک گردد . ( این امر در اواخر تیر ماه معمولا صورت می گیرد )
۴- پس از آنکه از گل لاله چیزی باقی نماند و کاملا زرد و خشک شد آن را از گلدان در آورده و در صورتی که پیاز مادر تولید مثل کرده بود ، بچه آنرا از پیاز مادر جدا کنید و آن را با آب سرد شستشو دهید.
۵- پیاز شسته شده را در محیطی باز و به دور از نور مستقیم خورشید کاملا خشک کنید ( این امر به ۲ تا ۳ روز وقت نیاز دارد )
۶- پیازهای خشک شده را داخل یک جعبه چوبی قرار دهید بطوری که وزن هر جعبه بیشتر از ۱ کیلو نشود .
۷- جعبه ها را در محیطی تاریک ، خشک و خنک و بدون رطوبت تا زمان کاشت نگهداری کنید. ( مراجعه شود به بند ۴ کاشت گلدانی )
۸- در کاشت گلدانی احتمال اینکه پیاز مادر ضعیف شود وجود دارد که این امر با کوچکتر شدن سایز پیاز نمایانگر است . بنابراین آن پیاز از شرایط کاشت در گلدان خارج می شود و برای گلدهی حتما باید در بستر زمین کشت شود .

پیاز گل لاله

مراقبت های ویژه از پیاز گل لاله

پیاز لاله طبیعتاً پیازچه تولید می کند و هر ساله تجدید می شود، از  اواسط خرداد ماه زمان شروع برداشت پیازها است و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. پیازها را پس از برداشت، درجه بندی می کنند و پیازهایی که باید کاشته شوند برحسب درشتی پیاز و قابلیت تولید تعداد پیازچه به دو گروه طبقه بندی می شوند.

پیازچه های معمولی را در دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد به مدت ۳ تا ۴ هفته و پس از آن در درجه حرارت ۲۰ درجه تا آبان ماه و از آن به بعد در حرارت ۱۷ درجه در انبار نگهداری می کنند.

پیازهایی که سخت تر پیازچه تولید می کنند در دمای ۱۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تا شهریور ماه نگهداری می شوند و پس از آن در دمای ۲۰ درجه تا آبان ماه و پس از آن در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد در انبار نگهداری می شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات کلیدی مربوط به نحوه صحیح کاشت و نگهداری از گل لاله را به عرض شما عزیزان برسانیم. امیدواریم این مطلب در جهت راهنمایی شما مؤثر بوده باشد. اگر قصد خرید بذر گل لاله عباسی را دارید،  پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از قیمت و نحوه سفارش اینترنتی بذر گل لاله عباسی به فروشگاه اینترنتی روکالبا مراجعه نمایید.

با تشکر، فروشگاه روکالبا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *