کاشت درخت گردو

در بین میوه های خشک باغی گردو از ارزش بالایی برخوردار است. زیرا نگهداری و صادرات آن نیاز به سرد خانه و دیگر وسایل پر هزینه ندارد. و همچنین به علت خشک بودن هسته آنها صدمه نمی بیند. کاشت گردو پروسه ای زمان بر است و بعد از ۱۰ سال به بار می نشیند اما با این حال افراد بسیار زیادی تمایل به کاشت و نگهداری از این درخت پرخاصیت دارند. ما در این مطلب به صفر تا صد نکات کاشت و نگهداری درخت گردو برای شما عزیزان پرداخته ایم. اگر شما هم از جزء همین دسته هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

انواع مختلفی از درخت گردو وجود دارد اما دستور العمل کاشت این گونه‌ها تقریبا یکسان است.

کاشت و نگهداری درخت گردو

گیاه شناسی درخت گردو

گردو درختی یک پایه و دارای برگ‌هایی مرکب از برگچه‌های فرد و بزرگ است. گل‌های نر آن وضع آویخته و گل‌های ماده آن دارای وضع قائم بر روی شاخه‌ها هستند. هر گل نر آن دارای پوششی مرکب از ۳ تا ۴ قطعه فلس مانند است که تعداد زیادی پرچم را از خارج دربرگرفته. مجموعه گل‌های ماده درخت گردو هیچ وقت از ۲ تا ۴ تجاوز نمی‌کند.

انواع گردو به شش نوع تقسیم میشود. که بهترین آنها گردوی سیاه و گردوی انگلیسی (که نام درستش گردوی ایرانی است) می باشد. گردوی کرمان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و قدمت آن به ۵۰۰۰سال می رسد. درختان تنومند خمیده وکهنسال این محصول نشانگر قدمت این درخت است.میزان محصول هر هکتار گردو با بکارگیری روشهای مکانیزه بطور متوسط ۵/۳ تن در هکتار است. درخت گردو در مناطق معتدل و سردسیر پرورش می یابد و در ایران در نقاط غربی و شرقی مثل قوچان کرمان کوهای لاله زار بردسیر شمال جیرفت و سیرجان به فراوانی یافت میشود. به دلیل وجود انواع مختلفی از این گیاه و تفاوت در برابر آفات و بیماری‌ها، بهترین گزینه نوع آجیلی این گیاه است، درختان گردو آجیل‌‌های خوش طعم و چوب با دوامی دارند. آجیل دهی درخت گردو ممکن است ۱۰ سال بطول بیانجامد.

 

اگر می‌خواهید در باغچه‌ی خانه‌ خود یک درخت گردو داشته باشید بهتر است قبل از هر اقدامی بدانید که گردو همسایه‌ی خوبی برای درخت‌های اطراف خود نیست، این گیاه مواد شیمیایی از خود تولید کرده و این مواد را از طریق ریشه به خاک منتقل می‌کند که باعث می‌شود گیاهان نزدیک درخت خشک شوند. برای مثال درخت کاج در نزدیکی درخت گردو رشد نمی‌کند و خشک می‌شود، سبزی‌ها و گوجه فرنگی نیز در نزدیکی این گیاه خشک می‌شوند.

کاشت درخت گردو

شرایط محیطی مناسب برای کاشت و نگهداری درخت گردو

 

آب و هوای مناسب

درخت گردو در طول دوره خواب زمستانه می‌تواند سرمای ۱۱- درجه سانتی گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند، ولی پس از شروع رشد، در فصل تابستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است به طوری که سرمای ۲- تا ۳- درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن برگها، شاخه‌ها و گلهایش شده و در نتیجه محصول کاهش می‌یابد. همچنین دمای بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد موجب آفتاب سوختگی پوست سبز و همچنین چروکیدگی مغز گردو می‌شود و گاهی اوقات نیز باعث پوک شدن میوه‌ها می‌شود. درنظر داشته باشید رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد به گردو خسارت جدی وارد میکند. دمای پائین در تابستان نیز مناسب نیست، زیرا موجب می‌شود میوه‌ها به اندازه کافی پر نشود.

نور مناسب لازمه ی کاشت درخت گردو

گردو درختی بزرگ و گسترده است و بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد. درخت گردو در سن بلوغ میوه می دهد و در قسمتهایی از درخت که نور بیشتری می تابد باردهی بهتری دیده میشود و در قسمتهای داخلی که نور به آن نمی تابد گردوها ریز و کوچک میشوند. در هنگام کاشت درخت گردو باید توجه داشته باشید درختها طوری کاشته شوند که فاصله بین آنها کمتر از ۱۰متر نباشد. چون تاج این درخت بسیار بزرگ است و بعد از چند سال که از رشد آن بگذرد، شاخه ها مزاحم یکدیگر می شوند و علاوه بر ریزش برگهای درخت مانع از تابش نور به تمام شاخ و برگها خواهد شد.

کاشت درخت گردو

آماده سازی خاک برای کاشت درخت گردو

قبل از اقدام به کاشت درخت گردو ابتدا باید خاک رویی، خاک زیرین، تهویه، زهکشی، واکنش شیمیایی خاک (PH) و قابل استفاده بودن عناصر مختلف مورد آزمایش قرار بگیرد. میزان اسیدیته خاک در قابل جذب بودن مواد معدنی موثر است. اکثر عناصر معدنی در دامنه اسیدتیه ۶ تا ۷ برای این گیاه قابل جذب است.

معمولاَ در مناطق سرد واکنش شیمیایی خاک اسیدی است و با اضافه کردن آهک می‌توان میزان آنرا افزایش داد. گفتیم غیر از خاک رویی وضعیت خاک زیرین نیز برای گردو اهمیت دارد، به این دلیل که ریشه‌های آن تا عمق ۳ متری خاک نفوذ می‌کنند بنابراین خاک زیرین باید عاری از سنگ، رس سفت و لایه‌های غیر قابل نفوذ که ریشه را محدود می‌کنند باشد. درخت گردو میتواند خاک فقیر، خاک سطحی و خاک خشک را بهتر از شرایط آب و هوای نامساعد تحمل کند.

دقت داشته باشید قبل از کاشت درخت گردو محیط را از هر گونه علف هرز یا پوشش گیاهی پاک کنید.

 

مراحل کاشت درخت گردو

بهترین فصل کاشت درخت گردو اوایل بهار است. کاشت درخت گردو و تکثیر آن از طریق بذر گردو صورت می گیرد و حتما باید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند تا محصول باغ گردو یکدست شود. البته پرورش گردو از طریق بذر ممکن است زمان زیادی طول بکشد. و اگر قصد احداث نهالستان گردو را دارید، ما به شما توصیه می کنیم نهال پیوندی آماده تهیه کنید. اما اگر تصمیم دارید به روش کاشت بذر پیش بروید، باید مراحل زیر را برای آماده شدن بذر مناسب طی کنید.

 

  • گردوهای رسیده را جمع کنید

در فصل پاییز گردوهای رسیده خودشان از درخت می افتند و میتوانید آنهارا جمع آوری و به عنوان بذر استفاده کنید. همچنین می توانید با چوب بلند به شاخه های قطور درخت بزنید تا گردوهای مناسب برای کاشت پایین بریزند.

بذر مناسب هر منطقه در شعاع ۱۶۰ کیلومتری همان منطقه باید یافت شود. میتوانید نوعی از آن را بخرید که با منطقه شما سازگار است.

کاشت درخت گردو

 

  • پوست بذر را بگیرید

گردوها را درون سطل آب به مدت ۳ روز قرار دهید. بعد از اینکه خیس خورد، پوسته را به آرامی حذف کنید.

پرورش درخت گردو

 

  • زمستان گذرانی بذرها

بذرها برای جوانه زدن نیاز به زمستان گذرانی دارند. در زمستان گذرانی گردو، بذرها را ۳ الی ۴ ماه در مکانی سرد و مرطوب قرار دهید. به این عمل به اصطلاح چینه سرمایی یا استراتیفه کردن نیز می گویند. یکی از مراحل زیر را باید انجام دهید:

۱- بذرها را درون نایلون زیپ دار کیپ که داخل آن از ماسه نرم مرطوب یا پیت ماس مرطوب، پرشده است، درون یخچال در دمای ۲ الی ۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.
۲- اگر تعداد بذرها زیاد است، چاله ای به عمق ۳ الی ۶ متر بکنید و یک لایه بذر قرار دهید و یک لایه ماسه نرم مرطوب و دوباره به همین صورت لایه بندی شده بذر و ماسه بریزید.

کاشت درخت گردو

 

  • بذرها را مرطوب نگه دارید

تقریبا ۹۰ روز بعد از چینه سرمایی بذرها شروع به جوانه زدن میکنند. از یک هفته قبل از کاشت، بذرهای جوانه زده را مرطوب نگه دارید.

کاشت درخت گردو

 

  • حذف علف های هرز

قبل از کاشت بذر گردو، حتما محیط را از هر گونه علف هرز یا پوشش گیاهی پاک کنید.

کاشت درخت انجیر

 

  • کاشت در حفره ای کوچک

عمق کاشت بذر گردو ۵ الی ۷ سانتی متر و فاصله کشت ۳٫۷ الی ۵٫۲ متر از یکدیگر است.

 

اگر قصد کاشت بذر را ندارید، به روش زیر پیش بروید

  • انتخاب نهال مناسب

قطر طوقه نهال انتخابی حداقل ۲٫۵ سانتی متر باشد. قطر ساقه اصلی نهال حداقل نزدیک به ۱ سانتی متر باشد. دقت کنید که این دو نکته مهم ترین اصل برای انتخاب نهال خوب به شمار می رود. نهال ریشه لخت را در بهار قبل از ورود هوای گرم بکارید.

  • کاشت نهال آماده

خاک لومی با زهکش مناسب را برای کاشت گردو انتخاب کنید و فاصله کاشت نهال ها از یکدیگر ۵٫۲ تا ۵٫۷ متر باشد. توصیه میشود در موقع کاشت از کود دامی پوسیده و کودهای آلی با توجه به نتایج آنالیز خاک استفاده نمایید.

کاشت درخت گردو

 

ما در ادامه این مطلب درباره نگهداری و مراقب های لازم از نهال گردو صحبت کردیم که توصیه می کنیم به دقت مطالعه کنید و نکات آن را رعایت نمایید…

 

بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد(به اندازه ای رسید که بتوان آن را جابجا کرد ) نهال گردو را با ریشه از خاک در آورده و درچاله های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده است بکارید. و با خاک اطرافش را بپوشانید تا برای آبیاری درخت مشکلی پیش نیاید. .در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود. تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود.

در چاله هایی که نهال گردو در آنها کاشته می شود بایستی بعداز حفر چاله، خاک آن را از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی غنی کنید. هر چه عمق و قطر چاله ها بیشتر باشد بهتر است. اما معمولا باید چاله هایی به عمق و قطر ۱-۲ متر حفر کرده و خاک مناسب و غنی شده داخل آن بریزید. بهتر است این کار چند ماه یا سال قبل ازکاشت نهال صورت گیرد. بعد از کاشت نهال گردو در چاله ها می توانید در فصل بهار و تابستان سطح خاک اطراف نهال درخت گردو را با برگهای پوسیده یا باقی مانده گیاهان مانند کاه و کلش گندم بپوشانید. تا از تبخیر و هدر رفتن آب جلوگیری شود و خاک پای طوقه اصلاح شود.

آبیاری درخت گردو

در طول دوره رشد، درخت گردو مراحل مختلفی را می گذراند که دراین مدت غفلت در آبیاری درخت گردو میتواند هم محصول سال و هم محصول سالهای آینده را کاهش می دهد. در مناطق کم باران آبیاری برای درختان گردو ضروری است. کمبود آب کافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می‌شود و همینطور آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماری‌های طوقه و ریشه می‌گردد. آبیاری خصوصا برای درختان جوان و درختان پیوندی بسیار ضروری است، ولی در درختان بالغ با گذشت زمان با افزایش توسعه ریشه‌ها میزان نیاز به آب کمتر می‌شود. تعیین میزان دقیق آب مورد نیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت کار آسانی نیست. زیرا عوامل متعددی مثل سن و قدرت رشد و عملکرد و تراکم درخت، در این امر دخالت دارند و میزان آب به شرایط محل کاشت نیز بستگی دارد.

آبیاری درخت گردو به چند روش مثل آبیاری غرقابی، نواری، قطره ای، بارانی و بابلر انجام می شود که می تواند آب چاه ، رودخانه و یا قنات باشد. در بین سیستمهای تحت فشار بهترین روش بابلر است به این صورتکه در کنار هر درخت یک یا دو شیر نصب میشود.  باید دقت کنید درختان گردو از اواخر مهر ماه دیگر آبیاری نشوند. چون آبیاری درخت گردو در فصل پاییز و زمستان موجب سرمازدگی درختان می شود.

کاشت درخت گردو

هرس درختان بارده گردو

هرس گردو بسته به نوع رقم شما دارد. بعضی از درختان فقط در قسمت سر شاخه ها بار می دهند و بعضی ها مثل گردوی سیاه به طور جانبی (لترال) میوه می دهند. اگر شما نوع درخت و باردهی را نشناسید امکان دارد شاخه بارده را حذف کنید. بنابراین هرس از جمله مواردی ست که نیاز به آشنایی کامل به نوع رقم خریداری شده دارد.

هدف اصلی از این هرس تولید محصول منظم زیاد و با کیفیت بالا است. در کل هرس چهار هدف عمده دارد

(۱) کنترل اندازه درخت. (۲) حفظ قدرت رشد و باردهی سیخکها. (۳) تولید شاخه‌های جدید برای جایگزینی شاخه‌های پیرتروکم بارورتر. (۴) حذف شاخه‌های ضعیف خشک و مزاحم و ایجاد تسهیلات برای عملیات زراعی

عمل هرس در دوره خواب درختان انجام می‌شود، ولی بهتر است این کار در اوایل بهار انجام گیرد. تاخیر در هرس موجب خروج شیره گیاهی می‌شود تمامی سطوح قطع شده باید با چسب پوشانده می‌شود. بهترین روش هرس درختان جوان (۱۶ تا ۱۷ ساله) و میان سال گردو (۳۴، ۳۵ ساله) بریدن انتهایی شاخه‌های سه ساله است. روش مناسب برای هرس درختان بالغ (۴۰ ساله) قطع انتهای شاخه‌های ۴ تا ۵ ساله است.

پرورش درخت گردو

هرس کردن شامل دو مرحله می باشد

۱- هرس فرم درخت گردو

۲- هرس باردهی درخت گردو

 

هرس فرم 

با این روش هرس که معمولا در سالهای اولیه رشد نهال صورت میگیرد فرم اصلی درخت شکل می گیرد. بدین صورت است که از فاصله ۱٫۵ متری نهال سر برداری میشود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود و این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود. در سالهای بعد نیز به مرور تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شوند.

هرس باردهی 

این نوع هرس معمولا در اواخر زمستان و گاهی در تابستان هم انجام میشود که شامل: حذف شاخه های مزاحم خشک و ناجور می باشد و باید سعی کرد که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شود. منظور از هرس حذف کامل شاخه ها ی زیادی یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت می شود. با دقت در انجام هرس می توان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد و از نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد. این نوع هرس را می توان هر سال یکبار انجام داد.

 

کود دهی و تغذیه درخت گردو

قبل از کاشت نهال گردو باید نیرو بنیه خاک از لحاظ عناصر خاک مانند: ازت، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، منگنز وکلسیم و…که توسط کارشناسان تعیین می شود غنی شود. این عناصر بایستی همراه خاک مخلوط و در چاله های حفر شده ریخته شود.

نوع کود و میزان آن بستگی به نوع خاک دارد.تقویت خاک قبل از کشت بسیار مفید و در رشد درخت مؤثر است و چون درخت گردو در سالهای اولیه رشد و ریشه بندی زیادی دارد کودهای آلی (کود حیوانی) بایستی همراه کودهای شیمیایی در زمستان به صورت چال کود در سایه انداز درخت داده شود. چال کود گودالی به عمق یک متر وعرض ۴۰ سانتیمتر و به طول یک متر است که در سایه انداز درخت حفر می گردد.

بعد از آنکه قطر درخت به ۱۰ سانتی متر و ارتفاع آن به یک متر و نیم رسید از کودهای شیمیایی می توان استفاده کرد. میزان استفاده از کود بستگی به برند کودی خریداری شده و نتایج آزمایش خاک دارد.

پرورش درخت گردو

کنترل آفات در کاشت درخت گردو

بزرگترین مشکل حمله سنجاب ها هستند. برای مقابله با آنها شاخه های پایین تر از ۱متر و ۸۰ سانت را ببرید و به تنه درخت رنگ محافظ بزنید تا نتوانند از درخت بالا بروند. برای مقابله با آفاتی از قبیل شته و کرم سبز صدپا میتوانید از سموم ارگانیک استفاده نمایید.

نگهداری درخت گردو

برداشت محصول درخت گردو

فصل برداشت گردو بستگی به شرایط محیطی دارد. مثلا در مناطق سردسیر در اواخر مهر ماه است. اما آنچه مهم است، هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد و به راحتی از گردو جدا شود. برداشت محصول گردو باید در اولین فرصت که گردو ها پوست می دهند انجام شود و بعد از چیدن گردوها باید آنها را پوست کنده و محصول را در سایه و در جای خشک پهن کرد تا خشک شوند.

محل خشک کردن گردوها باید طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد تا محصول به طور کامل خشک شود و در مناطقی که آفتاب ملایم باشد می توان محصول را بعد از پوست گیری در آفتاب ملایم خشک کرد. اما اگر آفتاب شدید باشد موجب سیاه شدن مغز گردو و در نتیجه عدم بازار پسندی آن میشود.

روش سنتی برداشت محصول گردو به این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه میزنند تا محصول پایین بریزد، که باعث ترکیده شدن گردوها میشود و این روش علاوه بر زحمت زیاد و وقت گیر بودن آن، باعث صدمه به درخت گردو می شود و ثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین می برد.

برای برداشت مکانیزه و اصولی درخت گردو، از آنجایی که ارتفاع درخت زیاد است از بالابر استفاده می شود که می توان آنرا به تراکتور متصل نمود.

درخت گردو

و در آخر چند نکته کلیدی در کاشت درخت گردو

در طراحی فاصله کاشت چند عامل باید در نظر گرفته شود:

۱- درخت گردو حدود ۱۵ تا ۲۰ سال فضای معینی را اشغال می‌کند لذا در طراحی فاصله باید نهایت کار در نظر گرفته شود.

۲- در سال‌های اول تولید محصول بطور مستقیم به تعداد درخت بستگی دارد و هر چه درخت بیشتر باشد محصول بیشتر خواهد بود

۳- در نظر گرفتن ارقامی که در جوانه‌های جانبی بارده هستند.

۴- عملیات هرس و حذف درختان اضافی امکان کشت متراکم را فراهم می‌کند.

۵- هنگامیکه درختان نزدیک بهم و به صورت انبوه کاشته شده اند تنک کردن شاخه‌ها برای تامین نور کافی ضروری است. حذف درخت باید قبل از متراکم شدن آن‌ها صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *