کاشت بذر آویشن

گیاه آویشن از جمله گیاهان دارویی است که از گذشته های بسیار دور از خواص آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشد. علاوه بر خواص درمانی بسیار گیاه بذر آویشن، به دلیل عطر خوش و بوی معطری که دارد استفاده از آویشن به عنوان یک ادویه در انواع سالاد و پخت و پز نیز بسیار رایج است. از دیگر مشخصات بذر این گیاه مقاومت بالای آن در برابر بی آبی و گرما است که همین موضوع  امکان کشت و رشد آن را بسیار راحت‌تر می‌نماید. به دلیل محبوبیت زیاد و کاربرد بالای این گیاه خوش عطر و طعم ما در این مقاله روش صحیح و اصولی کاشت بذر آویشن را به شما آموزش خواهیم داد.

از این پس میتوانید خودتان به راحتی این گیاه پرطرفدار را کشت کرده و سپس برگ های آن را خشک و جهت طعم دار کردن غذاهایتان از آن استفاده کنید. در ادامه همراه ما باشید…

خواص دارویی آویشن

گیاه شناسی آویشن

نام فارسی : آویشن

نام انگلیسی : Thymus vulgaris

خانواده : نعناعیان

مبدا : شرق مدیترانه

آویشن یک گیاه خزنده و مقاوم است، شیوه رویش این گیاه به شکلی است که سطح زمین را پوشش می دهد و گاهی اوقات در امتداد یک دیوار هم رشد می کند و به راحتی میتوانید در ظروف و گلدان هایتان کاشت را انجام دهید. آویشن دارای گل های کوچک صورتی و ا بنفش کمرنگ است و با عطر خود باعث جذب زنبورهای عسل می شود. بیش ۳۰۰ گونه از این گیاه مقاوم در سراسر دنیا وجود دارد. آویشن توانایی رشد در هر آب و هوایی را دارد و ارتفاع این گیاه حدودا بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر میرسد. بذر آویشن به صورت خودرو نیز در مناطق جنوبی و مرکزی ایران می روید.

کاشت بذر آویشن

خواص دارویی آویشن

آویشن در صنایع مختلفی از جمله دارویی، غذایی، بهداشتی و… کاربرد فراوان دارد. از آویشن به روش های مختلف و برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلفی میتوانید استفاده کنید. استحمام با آب جوشیده آن در تسکین دردهای روماتیسمی و همچنین برای لاغری موضعی بسیار مؤثر میباشد. همچنین دم کرده ی آویشن درمانی مفید برای بیماری‌هایی مانند صرع، تب، دفع انگل و میگرن مسباشد. آویشن تصفیه کننده خون، افزاینده شیر مادر، التیام بخش، دفع کننده سودا، مقوی حافظه، افزاینده نیروی جنسی، قاعده آور و محرک است.

نوع خوراکی آویشن در درمان سرطان، درد معده، کلسترول، ورم روده، مسمومیت، دندان درد، چاقی، سیاه سرفه، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، سوء هاضمه، واریس، برفک دهان و آرتروز و بسیاری دردها مؤثر است. اسانس آویشن خاصیت ضد اسپاسم دارد و استفاده از اسانس آویشن از ریزش مو نیز جلوگیری می‌‌کند. شستشوی سر با محلول رقیق آن، جریان خون را در پوست سر افزایش داده و باعث تقویت غده های مو میشود. و این تنها بخشی از خواص معجزه آسای گیاه پرفایده آویشن است.

کاشت آویشن

شرایط مناسب برای کاشت بذر آویشن

آویشن گیاهی مقاوم در برابر شرایط محیطی مختلف است، کم آبی را تحمل میکند و در مناطقی با آب و هوای نیمه خشک تا معتدل و همچنین تحت گرما و دمای بالا می‌‌تواند به خوبی رشد کند.

دمای مناسب کاشت بذر آویشن

بذر گیاه آویشندر برابر سرما چندان مقاوم نیست و برای رشد خوب، به هوای گرم نیاز دارد. به همین دلیل جوانه زنی و رشد این گیاه در ماه های سرد سال بسیار کندتر از تابستان و بهار است. بنابراین توصیه میکنیم زمانی که هوا شروع به گرم شدن میکند، اقدام به کاشت بذر آویشن نمایید. اگر کاشت آویشن را در مزرعه انجام دهید، تأثیر بیشتری بر ترکیبات معطر آن نسبت به کاشت در گلخانه دارد، علت این موضوع دمای پایین مزرعه در شب است. به طور کلی دمای بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد مناسب ترین دما برای کاشت گیاه آویشن است.

نور مناسب براس کاشت و پرورش بذر آویشن

آویشن برای رشد نیازمند نور کافی میباشد، و نسبت به سایه حساس است و در صورتی که در معرض آفتاب قرار بگیرد، رشد بهتری خواهد داشت به همین علت توصیه میکنیم آویشن را در سطوح شیب دار کشت نمایید.

خاک مناسب بذر گیاه آویشن

خاک مناسب از جمله مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در رشد گیاهان است. خاک سبک که حاوی ترکیبات کلسیم است و PH آن بین ۴٫۵ تا ۸ باشد، مناسب کشت و پرورش آویشن است. معمولا خاک‌های شنی لومی مخلوط شده با کمپوست و کود دامی پوسیده شرایط رشد بذر آویشن را فراهم میکند.

رطوبت کافی برای کاشت و رشد آویشن

آویشن در خشکی شرایط مطلوب تری دارد، و به غرقابی بودن حساس است. بهتر است برای کشت این گیاه زمین های عمیقی که در آنها آب و سطح زمین فاصله کمی نسبت به یکدیگر دارند را انتخاب نکنید.

روش کاشت آویشن

روش های کاشت بذر آویشن

کاشت آویشن به دو صورت کاشت بذر و یا کاشت نهال آن در خانه و یا غیر از خانه مانند مزارع و… هم در زمین و هم در گلدان صورت میگیرد. در کشت گیاه آویشن توسط بذر، دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.

کشت مستقیم آویشن

این روش کشت برای سطوح کوچک مثل گلدان مناسب است. در این روش بذرها در عمق بالای خاک و به شکل متراکم در چند ردیف کاشته میشوند. و پس از جوانه زدن بذر و رویش آن، بوته‌‌ها را به اندازه مطلوب تنک می‌‌کنند. آبیاری در این روش قبل از جوانه‌زنی باید با آب پاش انجام شود و نباید خاک را خیلی گل کرد. این بذر بعد از ۴ تا ۶ روز سر از خاک برمی‌آورد.

کشت غیرمستقیم آویشن

این روش مناسب فصل پاییز است، و به جای باغچه از ظروف مخصوص کشت بذر برای کاشت بذرها استفاده می‌شود. طبق این روش بذرها را در فاصله‌‌ای مناسب در عمق نیم سانتی‌‌متری در هوای آزاد می‌‌کارند. البته معمولاً به منظور افزایش سرعت کاشت و یکدست بودن تراکم بذرها، آن‌‌ها را با نسبت یک به سه با ماسه نرم مخلوط می‌‌کنند. سپس در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان، بعد از جداسازی علف‌‌های هرز و آبیاری منظم، نشاءها به زمین اصلی منتقل می‌شوند.

 بذر آویشن

روش تهیه بذر آویشن

اگر از قبل گیاه آویشن دارید، می توانید با استفاده از میوه ی آن که حاوی دانه های آویشن است برای کاشت مجدد استفاده نمایید. یا ساقه ای از آن را در لیوانی از آب مقابل نور خورشید قرار داده و پس از ریشه دادن آن را در خاک بکارید. البته این روش ها گاها با شکست مواجه شده و گیاه با ضعف ها و آفات مختلفی روبرو خواهد شد. پیشنهاد می کنیم سری به صفحه فروش بذر گیاهان دارویی در سایت فروشگاه روکالبا زده و برای خرید بذر اصلاح شده آویشن بوته ای زیبا و کامل تحویل بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *