گیاه مریم گلی

مریم گلی چیست؟ گیاهی خوش عطر و طعم و چند ساله است که علاوه بر زیبایی ظاهری اش تاثیرات شگفت انگیز فراوانی بر روی سلامت انسان دارد. مریم گلی گیاهی همیشه سبز است با ساقه‌های چوبی و گل‌های آبی یا بنفش. محل اصلی رویشش در مناطق مدیترانه ای است و به وفور در انواع غذاهای اروپایی – ایتالیایی، و همچنین غذاهای خاورمیانه و آمریکایی استفاده می­شود. که اغلب به عنوان چاشنی برای مرغ شکم پر و برای طعم­دار کردن گوشت، و همچنین سبزیجات استفاده می­شود. مریم گلی و رزماری ارتباط نزدیکی باهم دارند و معمولا این دو گیاه را «گیاهان خواهر» می نامند. درواقع بسیاری از خواص دارویی مریم گلی به دلیل وجود «رزمارینیک اسید» (ترکیبات آلی مفید در رزماری) موجود در آن است. ما در این مقاله از خواص بینظیر، و روش کاشت و نگهداری مریم گلی و موارد مصرف این گیاه پرطرفدار خواهیم گفت.

گیاه مریم گلی

پس اگر شماهم مایلید خودتان کاشت و نگهداری مریم گلی را انجام دهید، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید…

شناسنامه گیاه مریم گلی

نام : مریم‌ گلی

نام علمی : Salvia officinalis

خانواده : تیره نعناعیان

ارتفاع : ۵۰ – ۸۰ سانتی متر

مبداء : شمال مدیترانه

مریم گلی از گیاهان دارویی پر مصرف در دنیا به حساب می آید و در بخش دارویی دارای مصارف متعددی است. برگ های بلند و نیزه ای شکل، ساقه‌هایی به رنگ سبز تیره یا آبی-خاکستری و پوشیده از کرکهای فراوان و خاکستری رنگ دارد. مریم گلی به صورت وحشی در کوهستان ها و صحراها میروید، این گیاه اگر در طول چند سال کاشته شود، ساقه های آن چوبی و قهوه ای رنگ می شود، مریم گلی دارای انواع بسیار زیادی بوده که گاهی شناخت آنها از هم مشکل است.

مریم گلی بومی مناطق ندیترانه ای است ولی بخاطر اهمیت دارویی اش، در کشورما نیز کشت می شود. مریم گلی گیاهی است که در گرما و هوای خشک به طور مطلوبی رشد میکند.

کاشت گیاه مریم گلی

خواص دارویی گیاه مریم گلی

شاید تصور کنید از گیاه مریم گلی فقط در آَپزی استفاده میشود، ولی جالب است بدانید از برگ‌های این گیاه که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است به‌صورت چای نیز استفاده می‌شود. مریم گلی از جمله گیاهان دارویی پرمصرف است به صورت تازه و خشک استفاده میشود. برگ ها و سرشاخه های گلدار مریم گلی دارای خواص درمانی بسیار زیادی هستند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

خواص دارویی مریم گلی

  • یک منبع عالی از ویتامین­های K و A است
  • در کاهش قند خون، کاهش فشار خون، التیام درد، بسیار کمک کننده و آرام بخش است
  • امروزه به عنوان ماده آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها شناخته میشود
  •  دارای خواص ضد سرطانی است
  • تسکین دهنده گلو درد، کاهش دهنده میل جنسی، کاهش دهنده شیر در زنان باردار
  • مؤثر در درمان داغ شدگی در دوران قاعدگی و گرگرفتن و رفع بی نظمی های این دوران
  • موجب بهبود دردهای مفصلی، روماتیسم و راشیتیسم در کودکان میشود
  • برای درمان شوره سر، و همچنین برطرف کردن آکنه و جوش، سر و صورت خود را با دم کرده مریم گلی یا عصاره های موضعی آن شست و شو دهید
  • محرک قوی برای کبد، جریان صفرا
  • مقوی حافظه و افزایش تمرکز، و ضدآلزایمر است
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • مؤثر در کنترل دیابت و کلسترل خون بالا

خاک مناسب برای کاشت بذر مریم گلی

مریم گلی را در زمین های حاصلخیز، اصلاح شده و نسبتا مرطوب و در خاک رسی غنی با زهکشی مناسب که حاوی مقادیر مناسبی ترکیبات کلسیم باشد و ترجیحا اراضی رو به آفتاب بکارید. چرا که خاکهای شنی و فاقد عناصر غذایی، در مناطق سرد و یا با رطوبت فراوان به شدت رشد این گیاه را محدود میکند.

خاک مناسب گیاه مریم گلی

مریم گلی برای رشد مناسب به چه آب و هوایی نیاز دارد؟

این گیاه مدیترانه ای در طول رویش نیازمند آب و هوای گرم و خشک است و در گرما به خوبی مقاومت نشان میدهد، در حالی که در زمستان در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی شده و طی ۵ – ۶ روز خشک می‌شود.

نور مناسب برای کاشت و پرورش گیاه مریم گلی

در حالت ایده آل، مریم گلی باید در نور کامل نگهداری شود، ولی در مناطقی با هوای گرم در سایه هم زنده میماند و رشد میکند. اگر گیاه مریم گلی بیش از حد در سایه بماند، افتاده می شود، بنابراین اگر مریم گلی را در جایی نگهداری میکنید که نور خورشید زیاد به آن نمیرسد میتوانید از چراغ های فلورسنتی کمک بگیرید که این چراغ های فلورسنتی را باید در فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی متری گیاه قرار دهید.

گیاه دارویی مریم گلی

روش کاشت بذر مریم گلی

مریم گلی به دو روش کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر میشود. برای کاشت در مزرعه باید فواصل بین دو بوته را ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر و فواصل بین ردیف ها را ۷۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

روش کاشت بذر

اگر قصد کاشت مریم گلی در خانه و در ابعتد کم را دارید، در فصل بهار و پاییز اقدام به کاشت نمایید. و اگر میخواهید کاشت تجاری و در ابعار وسیعتر مریم گلی را کشت کنید، در آبان ماه اقدام کنید. و همچنین میتوانید، در اوایل فصل بهار اقدام به نشاء زنی از بذرها کرده و بعد از آماده سازی، آن ها را در اوایل پاییز هنگامی که ارتفاع نشاء ها به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسید به زمین اصلی منتقل کنید. بذرهای مریم گلی به اندازه ی دانه ی ماش است و باید آنها را در عمق ۳ تا ۴ سانتی متری زمین بکارید.

کاشت گیاه مریم گلی

روش تقسیم بوته

در این روش گیاهان ۳ تا ۴ ساله مورد استفاده قرار میگیرند. گیاهان را در فصل پاییز از زمین خارج کرده و آنها را به چند قسمت تقسیم میکنیم به نحوی که در هر قسمت ساقه و ریشه وجود داشته باشد، آنها را به زمینی دیگر منتقل کرده و در فواصل ۵۰ سانتی متری از یکدیگر می کاریم.

کاشت گیاه مریم گلی

کاشت بذر مریم گلی در خانه

برای کاشت خانگی مریم گلی، در فصل بهار یا تابستان اقدام نمایید. به این صورت که بذر گیاه مریم گلی را ۲۴ ساعت در آب خیسانده و سپس در سینی نشاء یا لیوان های یکبار مصرف که با خاک تمیز ترجیحاً ترکیب (کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس) پرکرده اید، در عمق ۳ تا ۴ سانتی متری بکارید. توجه داشته باشید، محل رشد گیاه، تا قبل از جوانه زنی بذرها و همچنین در اوایل رشد گیاه، همیشه مرطوب باشد ولی غرق آبی نه. هنگامی که گیاه به خوبی رشد کرد و ارتفاعش به ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر رسید، آنها را به زمین اصلی یا گلدانی با سایز بزرگتر، (حداقل ۱۶ سانتی متر) انتقال دهید.

برای تسریع در جوانه زنی بذرها میتوانید روی سطح کشت را یک نایلون شفاف بکشید، توجه کنید که این کار دما را بالا میبرد و در صورتی که هوا خیلی گرم باشد از انجام این کار پرهیز کنید و تنها درنظر داشته باشید که خاک خشک نشود.

نحوه صحیح برداشت گیاه مریم گلی

برداشت مریم گلی، شامل چیدن برگ ها یا قطع ساقه های گیاه از قسمت چوبی شده است (قسمت های چوبی نباید جدا شوند) که از سال دوم کاشت می توان ۲ تا ۳ مرتبه این عمل را انجام داد.

البته میتوان در سال اول نیز برداشت نمود، و این برداشت معمولاً قبل از گلدهی یعنی در خرداد ماه انجام می شود. بعد از ۲ ماه یعنی در مرداد ماه، برداشت دوم آغاز می شود، برداشت سوم نیز در مهر ماه انجام می شود، در مناطقی که دارای زمستان شدید می باشند، در برداشت آخر سال اول، نباید اندام های هوایی (ساقه و برگ) بر گیاه باقی بماند که موجب یخزدگی در سرمای زمستان شود. مریم گلی در فصل گل دهی بیشترین مقدار اسانس را تولید میکند، برداشت در این زمان، بهتر است در ظهر روز آفتابی و زیر تابش نور خورشید باشد.

برداشت مریم گلی

نگهداری و مصرف مریم گلی بعد ار برداشت

برگ ها و ساقه های مریم گلی را میتوانید پس از برداشت به صورت تازه و خشک شده مصرف کنید، خشک کردن این گیاه در سایه به افزایش و ثبات اسانس کمک می کند.

مریم گلی حساسیت زاست؟

اگرچه مقدار قابل توجهی، اگزالات‌ یا پورین‌ها در مریم گلی وجود ندارد، و این گیاه معمولا گیاهی آلرژیک نیست، اما ازآنجا که مریم گلی از خانواده‌ی نعنائیان است، اگر شما به خانواده‌ی نعنائیان واکنش‌های آلرژیک نشان میدهید، باید قبل از مصرف مریم گلی با پزشک مشورت کنید.

اگر چای مریم گلی را گهگاهی بنوشید، با هیدراته نگهداشتن بدن و افزایش آنتی‌اکسیدان، به سلامتی کلی شما کمک می‌کند. اما در پژوهش‌های علمی موردی مبنی بر اینکه مصرف چای مریم گلی، درمان مفیدی برای هر مشکل و بیماری است یافت نشده.

گیاه مریم گلی

پیشنهاد ویژه روکالبا:

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *