کود گیاهان آپارتمانی

همه میدانیم که تغذیه و کوددهی مناسب به گیاهان خانگی یکی از مهمترین فاکتورها برای شادابی و زیبایی گیاهان آپارتمانی است و طبیعتا انتخاب صحیح نوع کود گیاهان آپارتمانی هم یکی از سخت ترین مراحل فرآیند پرورش گیاه است. کود مناسب نه تنها مواد مغذی اولیه مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برای رشد گیاه فراهم می‌کند، بلکه منبعی سرشار از مواد آلی نیز هست. حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته که برای رشد مطلوب و سلامت گیاهان آپارتمانی چه کودی به گیاه بدهیم؟ ما در این مقاله با یک راهنمای شگفت‌انگیز در مورد تقویت گل‌های آپارتمانی با بهترین کودها و مواد مغذی برگشته‌ایم! لطفا ما را تا انتهای این مطلب همراهی بفرمایید تا نحوه تقویت گیاهان خانگی و گل‌های آپارتمانی را باهم بررسی کنیم…

کود گیاهان آپارتمانی

کود های مناسب گیاهان آپارتمانی

کودها در نوع ترکیب، مواد معدنی و نحوه تولید تفاوت دارند. برخی از کودها برای گیاهان برگ دار و برخی دیگر برای پرورش گل ها و درختان میوه مناسب اند. برای تشخیص کود مناسب، اولین قدم شناسایی نیاز گیاه و سپس تهیه نمونه مناسب از این محصول و استفاده از آن است. کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی استفاده میشوند، به سه دسته تقسیم میشوند. این کودها عبارتند از:

  • کودهای شیمیایی
  • کودهای آلی (ارگانیک)
  • کودهای بیولوژیک (زیستی)

کود شیمیایی گیاهان آپارتمانی

کود های شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی

کودهای شیمیایی، در مقایسه با کود های طبیعی حجم کمتری دارند. این کودها ، دارای عناصر و مواد غذایی مختلف می باشند که موجب تقویت  رشد گیاه میشوند که از جمله این عناصر پر مصرف میتوان به ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم اشاره کرد. کود های شیمیایی، انواع مختلف دارند که به شکلهای پودری مثل کود NPK، کریستالون، گرانول یا دانه ای (مثل سوپرفسفات) و کود های مایع (مثل اسید هیومیک) تولید می شوند.

کود NPK

کود NPK، بصورت مخلوطی از عناصر اصلی ازت و فسفر و پتاسیم است. این کود، هم بصورت پودری و هم به شکل مایع موجود است. ترکیب این کود را به ترتیب با درصد ازت (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) ذکر می کنند. به این صورت که مثلاً کود ۱۰-۱۰-۲۰ دارای ۲۰ درصد ازت، ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم می باشد.

کود کریستالون

کریستالون هم، از دیگر انواع کود های شیمیایی مناسب برای گیاهان آپارتمانی است. این کود، به شکل پودری تولید میشود و در رنگهای مختلف بخصوص سبز و قرمز در بازار موجود است. معمولا کود قرمز، برای گیاهان گلدار و کود سبز، برای برگدارها توصیه میشود. کریستالون، علاوه بر سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاسیم، معمولا دارای برخی عناصر دیگر نیز میباشد.

کود سوپرفسفات

کود سوپرفسفات به شکل دانه ای یا گرانول تولید میشود. این کود دارای فسفر فراوان است و از آنجا که فسفر در گلدهی نقش مهمی دارد، برای گیاهان گلدار بسیار توصیه میشود.

کود دانه ای گیاهان آپارتمانی

توجه: در نظر داشته باشید، مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی به محیط‌ زیست و آب‌ و خاک صدمات زیادی وارد میکنند و نیز سلامت انسانها را به خطر می‌اندازند.

کود های آلی / طبیعی برای گیاهان آپارتمانی

کودهای طبیعی کودهایی هستند که منشا طبیعی دارند و اکثرا از گیاهان تولید میشوند. مواد مغذی این گیاهان به آرامی آزاد می‌شوند، زیرا میکرو ارگانیسم‌ها در خاک در حال تجزیه شدن هستند. اکثر مواد مغذی ارگانیک که اغلب به شکل دانه‌ای استفاده می‌شوند، آهسته رها شده و مواد آلی را به خاک اضافه می‌کنند. بنابراین نیازی نیست به دفعات از آن استفاده شود. کودهای آلی (ارگانیک) شامل: کودهای حیوانی، خاکبرگ، کومپوست و ورمی کمپوست هاست، که در ادامه به معرفی هریک پرداختیم.

کودهای حیوانی

کود حیوانی بهترین کود برای رشد گیاهان و تقویت گل‌های آپارتمانی است. انواع کود رایجِ مورد استفاده در گیاهان خانگی شامل «کود گاو» و «کود اسب» است. درصد مواد غذایی در کود حیوانی و کیفیت فیزیکی آن، به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از: نوع حیوان، میزان پوسیدگی کود، مقدار بذر علفهای هرز و آفات و بیماریهای آن. مثلا درصد ازت کود گاوی بیشتر از کود گوسفندی و مرغی است. ولی درصد فسفر و پتاسیمِ کود مرغی از کودهای گاوی و گوسفندی بیشتر است. پوسیدگی کود حیوانی سبب میشود که هم بوی بدی نداشته باشد و همچنین از میزانِ تخمِ علفهای هرز و آلودگی به امراض و حشراتِ آن نیز کاسته میشود.

خاکبرگ

خاکبرگ ( که حاصل پوسیده شدن موادی مانند برگ، دمبرگ درختان، چمن های قیچی شده و… است)، ارزش غذایی چندانی ندارد. از خاکبرگ تنها به منظور سبک و قابل نفوذ کردن خاک استفاده میکنند.

کمپوست / ورمی کمپوست

کمپوست، بقایای گیاهان و حیوانات، و یا زباله های شهری است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته است. به این صورت که مواد سمیِ آنها از بین رفته، و مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده اند. ورمی کمپوست هم نوعی کمپوست تولید شده است که به کمک نوعی کرم خاکی که فاقد هرگونه علف هرز، آفت و بیماری است، تولید میشود.

کود حیوانی گیاهان آپارتمانی

کود های بیولوژیک برای گیاهان آپارتمانی

کودهای بیولوژیکی کود های جدیدی هستند که توسط برخی میکروبهای مفید تولید میشوند. این کودهای زیستی در جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه بسیار مؤثرند. از انواع کودهای بیولوژیکی (زیستی) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوزر

بیوزرها، که از یکسری از باکتریهای مفید تهیه میشوند. باعث کاهش مصرف کود ازت و فسفر میشوند و همچنین تقویت گیاه از طریق تامین عناصر ضروری، کاهش آلودگی ناشی از باقیمانده سموم فسفر، افزایش حاصلخیزی خاک از دیگر مزایای این کود است.

کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک‌، از بقایای تجزیه‌شده مواد ارگانیک است. به ۳ شکل پودر، گرانول و مایع در بازار توضیع میشوند. از مزایای این کود، کاهنده شوری خاک، افزایش جذب مواد غذایی نظیر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. کود اسید هیومیک همچنین موجب افزایش رشد ریشه، حفظ و نگهداری بیشتر آب در اطراف ریشه، افزایش طول دوره های آبیاری و جلوگیری از خشکی خاک میشود.

کود اسید آمینه

این کود، در بازار به صورت مایع و پودری موجود است و موجب تقویت سیستم ایمنی گیاه، افزایش کیفیتی محصول، تحریک گرده افشانی و … میشود.

کود بیولوژیکی

آیا همه گیاهان نیازمند کوددهی هستند؟

یک سری از گیاهان خاص وجود دارند که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها متفاوت بوده و نیاز به کود ندارند. اما به‌جز آن‌ها می‌توان گفت تقریباً اکثر گیاهان آپارتمانی را باید کود دهی کرد. گیاهان آپارتمانی به سه دسته تقسیم میشوند: دسته اول گیاهان با برگ‌های تزئینی، دسته دوم گیاهان گل‌دار که تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد و کاکتوس‌ها و ساکولنت ها که نوع کوددهی آنها کمی باهم متفاوت است.

گیاهان با برگ‌های تزئینی

این گیاهان آپارتمانی که فقط برگ‌های آن‌ها جنبه زینتی داشته و در آپارتمان یا گلدهی نمی‌کنند یا سن گلدهی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد، گیاهانی مثل پتوس، برگ انجیری، فیکوس بنجامین، حسن یوسف، برگ بیدی و… بسیاری از گیاهانی که فقط رویش برگی دارند و برگ‌های آن‌ها جنبه زیبایی و زینتی دارد.
برای این گیاهان از کودهایی با نسبت مساوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم استفاده کنید و یا اگر نتیجه بهتری می‌خواهید می‌توانید از کودهایی با نیتروژن بالاتر استفاده کنید که مقدار نیتروژن آن‌ها کمی بیشتر از مقدار پتاسیم و فسفر می‌باشد. عنصر نیتروژن در تولید برگ و رشد رویشی گیاهان تأثیر فراوانی دارد.

گیاهان گل‌دار

برخی گیاهان آپارتمانی هستند که بیشتر به واسطه گل‌هایشان نقش زیبایی و زینتی دارند. گیاهانی همچون انواع کاکتوس‌ها، گل کاغذی، یاس رازقی، شمعدانی و بسیاری گیاهان دیگر که گل‌دار بوده و تولید گل در آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.
برای این گیاهان از ترکیب کودهایی با فسفر و پتاسیم بیشتری استفاده کنید که نسبت آن‌ها به نیتروژن بیشتر باشد. و اصطلاحاً به آن‌ها کودهای پتاس بالا نیز میگویند.
یک نمونه از کودهایی که پتاسیم آن بالا بوده و میزان ازت آن پایین و دارای فسفر به مقدار متوسط می‌باشد کود ۳۸_۱۱_۳ می‌باشد. (رقم اول میزان ازت یا همان نیتروژن بوده، رقم دوم میزان فسفر و رقم سوم‌ میزان پتاسیم در کودها می‌باشد).

کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

کود مناسب برای هر گیاهی که آب درون بافتی بالایی دارد، مثل کاکتوس‌ها و ساکولنت ها، باید دارای درصد کمی ازت باشد. برای کاکتوس‌ها می‌توانید از کودهای ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید.
کود گیاهان آپارتمانی
«چند نکته مهم»
  • گیاهان را حتماً در فصل رشد یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند کود دهی کنید و در فصل پاییز و زمستان به گیاهان استراحت داده و کود دهی نکنید.
  • اگر از کودهای مایع یا پودری استفاده می‌کنید به علت شیمیایی بودن این کودها حتماً به مقدار توصیه شده یا حتی مقداری کمتر از آن را در آب حل کنید و ماهی یک‌بار به میزان لازم به گیاهان خود بدهید.
  • استفاده بیش از حد و بی مورد دلیل بر رشد بیشتر گیاهان نیست و با این کار مطمئناً گیاهان را رو به نابودی می‌برید.
  • در هنگام خرید کود مخصوص گیاهان به تاریخ انقضا توجه کرده و حتما راهنمای مصرف را داشته باشد.

کود گیاهان آپارتمانی

 

پیشنهاد ویژه روکالبا ( حتما بخوانید ) : خاک مناسب برای کاشت انواع بذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *