ذرت، گیاهی ترد و نازک، از خانواده Poaceae و مخصوص نواحی گرم و معتدل است که بعد از گندم و برنج، از نظر سطح زیر کشت سومین محصول زراعی دنیا و دومین محصول بعد از گندم از نظر میزان تولید است. که علاوه بر تامین دانه و علوفه مورد نیاز مرغداری ها و دامداری ها در صنعت غذایی، شیمیایی و دارویی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو امروزه به کاشت بذر ذرت توجه ویژه ای میشود. اگر شماهم قصد کاشت و پرورش این گیاه پرخاصیت را دارید، باید با نکات مهمی در مورد پرورش این گیاه آشنا شوید. در این مطلب با آموزش کامل روش صحیح کاشت بذر ذرت همراه ما باشید…

کاشت بذر ذرت

گیاه شناسی ذرت

ذرت را می توان در فصل های گرم سال به صورت دستی کاشت؛ دقیقا بعد از اینکه دمای خاک به ۶۰ درجه سانتیگراد میرسد، یعنی معمولا دو یا سه هفته بعد از آخرین سرمای بهار است. توجه داشته باشید کاشت ذرت در سرما و خاک مرطوب مانع از جوانه زدن میشود. گیاه ذرت نیاز به آفتاب کامل دارد تا به حداکثر رشد خود برسد، در این صورت ذرت میتواند ۱۲۱ تا ۳۶۵ سانتیمتر قد بکشد، گرده افشانی در تخم های ابریشمی در گوشه های ذرت اتفاق می افتد. گل های نر گیاه ذرت تاسل و گل های ماده کرنل نام دارد. کرنل های ذرت شیرین، زرد، سفید، سیاه، قرمز و یا ترکیبی از رنگ ها می باشند.

مکان مناسب برای کاشت ذرت

این گیاه باید در محیط هایی کشت شود که قبلاً در آن کاشت بادمجان، بذر گوجه فرنگی یا محصولاتی که به مراقبت زیاد نیاز دارند، انجام نشده باشد. وضعیت نور محیط منتخب خود را کاملا مورد بررسی قرار دهید، گیاه ذرت را باید در نور کامل بکارید. و همچنین بهتر است این محدوده در منطقه وزش باد قرار نداشته باشد.

کاشت ذرت

بذر ذرت را چه زمانی بکاریم؟

همانطور که در بالا گفتیم، ذرت را باید در فصل گرما کاشت، این گیاه معمولا ۱۰ الی ۱۴ روز بعد و در دمای حدود ۷۵ درجه سانتیگراد، شروع به جوانه زدن می کند.

خاک مناسب کاشت بذر ذرت

بذر ذرت در خاک با خاصیت قلیایی حدود ۵٫۸ تا ۶٫۸ به خوبی رشد می کند. خاک باید قبل از کاشت ذرت آماده شود، یعنی به وسیله شخم زدن آن را یکدست کنید. خاک باید سبک باشد و از نظر زهکشی در حد عالی باشد، چون گیاه ذرت به نسبت زیاد آبیاری می شود بنابراین خاک با زهکشی نا مناسب باعث غرقابی شدن و پوسیدگی گیاه میشود. ذرت برای جوانه زنی نیازمند مواد مغذی می باشد، در صورت غنی نبودن خاک آن را با کود تغذیه کنید، کافی است قبل از کاشت بذر ذرت، خاک با کمی کود آلی مخلوط شود. این کار را در فصل پاییز قبل از کاشت انجام دهید.

خاک مناسب کاشت ذرت

شکل و میزان مناسب آبیاری بذر ذرت

توجه داشته باشید که گیاه ذرت نباید تشنه نگه داشته شود. این گیاه را باید به صورت مداوم مرطوب نگه دارید و به آن آب دهید. حفظ ذخیره رطوبتی به خصوص در فصل جوانه زنی باید اعمال گردد. در هوای گرم برای پژمرده نشدن باید مراقب باشید که آن را در آب غوطه ور نکنید. همچنین توجه داشته باشید آب دادن هنگام گرده افشانی می تواند کرنل ها را کاهش دهد.

نحوه کاشت بذر ذرت

سعی کنید منطقه ی نسبتاً عاری از علف های هرز انتخاب کنید، چرا که برای گیاه ذرت رقابت با علف های هرز موجود در بستر کاشت کار مشکلی است. در هنگام کاشت ذرت برای انتخاب بذر مناسب بسیار توجه کنید. انتخاب بذر خوب مهم ترین گام در پرورش ذرت محسوب میشود. بهتر است محدوده کاشت، در منطقه وزش باد قرار نداشته باشد. برای جلوگیری از تاثیر وزش باد بر روی ذرت، آن ها را باید در عمق ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متری و در چهار ضلعی هایی با اضلاع ۳*۳ بکارید. این فضاهای چهار ضلعی ۳*۳، شامل سه ردیف هستند و در فواصل ۳۰ سانتی از یکدیگر قرار می گیرند. البته اگر شما همچنان به فضای کافی برای کاشت ذرت دسترسی دارید، میتوانید تعداد آن ها را افزایش دهید. هر گودال محل کاشت یک یا دو عدد بذر ذرت است در انتها روی بذرها را با خاک بپوشانید.

کاشت بذر ذرت

بعد از گذشت یک هفته جوانه ذرت شما سر از خاک در می آورد. ذرت نیتروژن بالایی استفاده میکند. زمانی که این گیاه به ۱۰ سانتی متر برسد، نیاز به کوددهی دارد و همچنین هنگام ۱۸ سانتی شدن نیز باید دوباره کود دهید. کود دادن دور سوم نیز در زمانی است که ریشه ها بیرون زده اند. بعد از اتمام کوددهی، آبیاری را انجام دهید. اگر جوانه ها با تراکم بالا رشد کرده اند، بهتر است ترتیب یک تنک سازی را در ردیف های ذرت بدهید به گونه ای که جوانه های ضعیف از فضای کشت حذف گردند.

کاشت و پرورش بذر ذرت

تکثیر گیاه ذرت

گرده افشانی ذرت به وسیله باد صورت میگیرد. بنابراین برای تکثیر ذرت آن ها را در فضاهایی کشت نمایید که امکان گرده افشانی به راحتی برقرار شود. این گیاه عمل گرده افشانی را به شکل یکنواخت انجام نمی دهد و گاهی متقاطع عمل میکند. اما گرده افشانی متقاطع برای کاشت ذرت مناسب نیست و باعث شیرین نبودن ذرت و سفتی آن میشود. برای جلوگیری از گرده افشانی متقاطع، هنگامی که میخواهید ذرت را در باغچه بکارید، هرگز از دو نوع بذر متفاوت استفاده نکنید.

با شکل گیری منگوله ذرت و رویت ابریشم آن، متوجه می شوید که این گرده افشانی چگونه توسط باد منتشر می شود. این گرده افشانی به کلیه گوش های ذرت می رسد. شما میتواند برای منتشر کردن گرده، یک کیسه را از گرده پر کنید. کیسه باید بر روی گوش قرار بگیرد. یعنی قسمت انتهایی کیسه به وسط گوش متمایل شده باشد.

تکثیر گیاه ذرت

مراقبت از گیاه ذرت

این گیاه را باید در عمق کم بکارید و از عمیق بودن کاشت ذرت خودداری کنید. گیاه ذرت معمولا به رقابت در آب و غذا نمی پردازند. برای محافظت از دانه های ذرت در برابر حمله پرندگان، می توانید آنها را با کیسه های کاغذی مخصوص بعد از گرده افشانی بپوشانید. حشرات نیز می توانند به این گیاه حمله کنند. این حشرات معمولا کرم، کرم ریش، سوسک های بال دار و … هستند. پس حتما این حشرات را از گیاه دور کنید. این نوع حشرات معمولا در اطراف گیاه تخم ریزی هم می کنند که برای از بین بردن آن ها می توانید از قرص های مخصوص استفاده کنید.

رشد کم این گیاه می تواند نتیجه گرده افشانی ضعیف باشد که بیش از حد شلوغ بودن اطراف این گیاه یا کمبود پتاسیم در خاک نیز می تواند یکی از دلایل گرده افشانی ضعیف باشد. اگر ساقه های گیاه بنفش بودند ، احتمالا گیاه شما با کمبود فسفر روبرو است.

مراقبت از بذر ذرت

زمان برداشت ذرت

ذرت بسته به نوع و گونه آن به ۶۰ الی ۱۰۰ روز زمان نیاز دارد تا زمان برداشتش از راه برسد. زمانی که قسمت های سبز کم کم تیره شوند، از نشانه های نزدیک شدن فصل برداشت است. برای برداشت به این نشانه ها توجه کنید:

  • منگوله باید خشک شده باشد
  • گوش ذرت از قسمت ساقه کمی منفصل شده باشد.
  • گوش ها مستحکم و پر شده باشند.
  • با دست زدن به دانه ها، شاهد شکستن آن ها باشید

 

نکته ی مهم اینکه معمولا ذرت را از ریشه برداشت می کنند. این گیاه را باید صبح ها برداشت کنید و بعد آن را به جای خنک منتقل نمایید تا شیرینی آن حفظ شود.

ما در این مطلب سعی کردیم مراحل کاشت اصولی بذر ذرت را به سادگی به شما آموزش دهیم و امیدواریم که با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله موفق به کاشت و بهره برداری مفید از محصول ذرت خود برسید. همچنین پیشنهاد میشود برای سفارش بذر ذرت به بخش خرید اینترنتی بذر ذرت سایت روکالبا مراجعه نمایید.

«با سپاس از همراهی شما. فروشگاه روکالبا»

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *