خواص پونه کوهی

پونه کوهی یکی از گیاهان شگفت انگیز است که با نام علمی اوریگانوم ولگار (Origanum Vulgare)،شناخته می شود. پونه کوهی با پونه های معمولی فرق دارد، چرا که میتوان گفت یکی از مهم ترین خواص پونه کوهی داشتن خاصیت آنتی بیوتیک بسیار قوی در آن است. ما در این مطلب به طور کامل به شرح خواص دارویی فراوان این گیاه بینظیر پرداخته ایم برای اطلاع از آنها این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید…

خواص پونه کوهی

گیاه شناسی پونه کوهی

پونه کوهی ظاهری شبیه نعناع دارد و به شکل درختچه ای کوچک با ارتفاع ۷۵ سانتی متر می باشد، برگ های این گیاه به شکل بیضی کوچک، پوشیده از کرک و رنگش سبز مایل به خاکستری بوده و دارای گل هایی کوچک به رنگ سفید یا صورتی می باشد. این گیاه پرخاصیت با نام مرزنجوش یا آویشن کوهی نیز شناخته میشود. و از زمان های بسیار قدیم مصرف دارویی و غذایی فراوانی داشته است. طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می کند، همچنین پونه دارای بوی مطبوع است که فضای خانه را خوش بو و حشرات موذی را دور می کند. پونه کوهی در فصل گرما و در خاک‏ های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می ‏کند.

گیاه پونه کوهی

خواص دارویی پونه کوهی

گیاه فوق العاده پونه کوهی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است به طوری که در این گیاه مواد مغذی مانند فیبر، پیروکسیدین، ویتامین C، B، A، K و عناصری مانند آهن ،کلسیم، منیزیم، منگنز و پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ به وفور یافت می شود. بر اساس مستندات علمی خواص موجود در پونه کوهی به علت وجود ترکیبات ارزشمند غذایی بی شمار بوده و شامل موارد زیر می باشد:

۱- درمان سرما خوردگی و آنفولانزا

وجود محتویات بالای منتول در گیاه پونه کوهی موجب شده، در طی سالیان متمادی به دلیل ویژگی های تحریک کننده و توانایی آن در تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مورد استفاده قرار بگیرد. این گیاه متواند کمک کننده سیستم تنفسی باشد و به عنوان یک عامل تقویت کننده دستگاه تنفسی و ریه ها عمل نماید. طبق گفته طرفداران این گیاه، خاصیت خلط آوری در پونه باعث شل شدن مخاط یا خلط می شود و آن را از سیستم تنفسی شما پاک می کند.

۲- خواص پونه کوهی برای گوارش و درد معده

با رجوع به نسل های گذشته، در می یابیم که از پونه برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و برای درمان چندین اختلال شایع در گوارش استفاده میشده است. دمکرده این گیاه ضد اسپاسم است و تقویت کننده خوبی برای جهاز هاضمه می باشد، میتوانید برای کمک به معالجه نفخ، گاز یا درد و کرم معده و ترش کردن معده مقدار کمی چای پونه بنوشید. دمکرده پونه کوهی همچنین در درمان اسهال و حتی اسهال خونی موثر است و سلامتی روده ها را تضمین خواهد نمود. بسیاری از طرفداران معتقدند که این گیاه را میتوان برای بهبود عملکرد کبد و تشویق تولید صفرا برای کمک به هضم غذا، در حد اعتدال مصرف نمود.

۳- درمان مشکلات کبدی با پونه کوهی

استفاده از این گیاه به علت پاکسازی کبد از سموم و تسریع فرایند حذف مواد زائد از کبد، بسیار مفید در درمان مشکلات کبدی است. از دمکرده ساقه گلدار پونه کوهی به عنوان یک داروی موثر در برطرف کردن اختلالات کبدی مصرف نمایید.

چای پونه کوهی

۴- مؤثر در درد عضلات و مفاصل

روغن پونه از خاصیت گرم و بی حس کنندگی برخوردار است و در ماساژ برای کمک به درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می شود. همچنین،پونه دارای ویژگی قابض میباشد که برای درمان روماتیسم و آرتریت بسیار اثربخش است زیرا می تواند به ریشه کن کردن اسید اوریک از سیستم گردش مواد در پا کمک کند.

جهت استفاده از خواص این گیاه در درمان نقرس و روماتیسم حمام دمکرده پونه را بسیار به شما پیشنهاد میکنیم.

برای این کار ۲۵۰ گرم از ساقه های خشک و گلدار پونه کوهی را در دو لیتر آب جوش بریزید و ۱۲ دقیقه صبر کنید تا کاملا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و در یک وان پر از آب گرم بریزید و راحت درون وان دراز بکشید. در هنگام استحمام عضلات خود را به آرامی ماساژ دهید. با استفاده از این حمام علاوه بر رفع مشکلات یاد شده خستگی های عصبی شما نیز برطرف شده و به جای عصبانیت بسیار با نشاط خواهید شد.

خواص درمانی پونه

۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام های “رزمارینیک اسید” و “تیمول”، در این گیاه به وفور یافت میشود، و این سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. برای درمان سرفه ،درمان سرماخوردگی ناشی از عفونت های ویروسی،درمان گلو درد و برطرف کردن تب های خفیف می توانید روی این گیاه حساب ویژه ای باز کنید.

۶- خواص پونه کوهی در درمان عفونت

خواص پونه کوهی برای عفونت بی شمار است و به دلیل دارا بودن “تیمول” و ترکیب دیگری به نام “کارواکرول” از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ ها و عفونت ها محافظت کند. به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، داروی فوق العاده ای برای رفع عفونت های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مانند آنتی بیوتیک عمل می کند. در واقع پونه کوهی یک عامل تحریک کننده برای عفونت است که می‌تواند تولید سلول‌ های سفید خون را افزایش داده و روند بهبود بیماری ها را سرعت بخشد.

۷- درمان ناراحتی های عصبی با پونه کوهی

گیاه پونه کوهی در رفع ناراحتی های عصبی و داشتن خوابی راحت بسیار توصیه میشود. تیمول موجود در گیاه پونه سبب آرامسازی ذهن و بدن خواهد شد. با استحمام در وانی که حاوی دمکرده این گیاه است می توانید آرامش را به وجودتان بازگدانده و استرس ها را از خود دور سازید.

۸- روغن پونه کوهی مفید برای پوست

برای پیشگیری از چین و چروک صورت روغن پونه بسیار  مفید است. همچنین میتوانید برای رفع خارش و سیاهی پوست، پوست خود را با روغن پونه ماساژ دهید.

خواص روغن پونه

۹- سلامت قلب و عروق با پونه کوهی

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در این گیاه در کاهش کلسترول خون و تنظیم فشار خون موثر بوده و می تواند التهاب را در سیستم قلبی و عروقی کاهش دهد و به این صورت از آمبولی،تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی، و سکته‌ی مغزی جلوگیری کند.

۱۰- خواص پونه کوهی در محافظت استخوان ها

محافظت از استخوان ها از دیگر فواید پونه کوهی است. این گیاه به علت دارا بودن سطح بالایی از منگنز،کلسیم و منیزیم از استخوان ها محافظت نموده و به دلیل داشتن کلیسیم زیاد به خانم های یائسه، افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و کودکان در حال رشد توسط پزشکان توصیه می شود. بنابراین کسانی که تمایلی به مصرف شیر ندارند، بهتر است ماست و دوغ را با پونه میل کنند.

طرز تهیه روغن پونه

پونه تازه را در روغن مایع خیس کنید و برای تبخیر شدن آب آن ، پونه را در معرض آفتاب قرار دهید و یا با کمی حرارت ، آب آن را تبخیر کنید. برای درست کردن روغن پونه، از ظروف در بسته استفاده نکنید زیرا اسانس آن عوض می‎شود. پس از تهیه روغن ، آن را صاف کرده و استفاده کنید.

روش تهیه دمنوش پونه کوهی و خواص آن

برای تهیه ‏ی دمنوش پونه، به تعداد هر فنجان، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه ی تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده در آب جوش استفاده کنید. ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا چای دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی رد کرده و میل کنید. این دمنوش را می توان به طور معمول ۲ تا ۳ فنجان در روز استفاده کرد و محدودیتی در طول درمان وجود ندارد.

خواص دمکرده پونه

برگ، گل‏ و ساقه های پونه جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک ‏ ها هستند. دمنوش پونه را می توان برایی درمان زکام، سرماخوردگی ، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، سردرد ها، تسکین گلودرد ، دردهای قاعدگی ، برای بهبود نفخ شکم ، حالت تهوع و بی ‏خوابی استفاده کرد.

گیاه پونه کوهی علاوه بر تاییدات علمی در طب سنتی و گیاهی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به طوری که میتوان گفت هیچ درد و بیماری وجود ندارد که توسط گیاه پونه کوهی تسکین و یا حتی درمان نشود! بنابراین هرگز از مصرف چنین گیاه پرخاصیتی غافل نشوید، البته به میزان مشخص و کنترل شده. حتی بسیاری از افراد خوش ذوق و سلیقه ای هستند که تمایل به کاشت و نگهداری این گیاه محبوب در منزل را دارند! اگر شماهم از این دست افراد هستید میتوانید برای اطلاع از قیمت و نحوه شفارش بذر این گیاه دارویی پرفایده، به بخش بذر گیاهان دارویی در سایت فروشگاه روکالبا مراجعه نمایید.

سپاس از همراهی شما. فروشگاه روکالبا

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *