خواص گل بابونه

یکی از رایج ترین گیاهانی که برای اهداف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار میگیرد، گیاه بابونه است. برای استفاده از خواص گل بابونه، چای گل بابونه و عصاره های گیاهی آن از گل های خشک شده تهیه میشود. بابونه یک روش درمانی گیاهی بسیار خوب است و در دو نوع قابل قبول آلمانی و همچنین رومی ، بابونه را می توان به عنوان یک ضد افسردگی همراه با استفاده از آن مانند یک داروی تسکین دهنده بیماری استفاده نمود. ما در این مطلب به بررسی کامل خواص دارویی گل بابونه پرداخته ایم، برای اطلاع از خواص این گیاه پرفایده تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

خواص گل بابونه

گیاه شناسی گل بابونه

بابونه گیاهی دائمی و کوچک با بویی معطر، به ارتفاع تقریباً ۳۰ سانتیمتر است، که در چمن زارها و زمین های شنی میروید. ساقه های بابونه به رنگ سبز مایل به سفید، با برگ های کوچک و متناوب است که دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک می باشد. گل بابونه در یک سطح و در انتهای ساقه و در تابستان رشد می کند. گلبرگ های گل بابونه به رنگ سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

نام : بابونه

نام لاتین : chamomile ترکیبی از کلمات khamai و malon به معنی گل های کوچک با بوی سیب

مبدا : یونان

مشهورترین نوع بابونه : بابونه رومی ( chamaemelum nobile )

خواص گل بابونه برای سلامت انسان

در روش سنتی از گیاه بابونه، از قرن ها قبل به عنوان نوعی داروی ضد التهاب، آنتی اکسیدان، منقبض کننده ضعیف و دارویی شفابخش مورد استفاده قرار میگرفته است.همچنین از گل بابونه به عنوان دارویی سنتی، برای درمان زخم ها، اگزما، نقرس، سوزش های پوستی، درمان و برطرف کردن کبودی ها و درمان سوختگی ها و نور آلرژی، درمان درد رگ سیاتیک کمر، درمان دردهای روماتیسمی و درمان بواسیر و درمان بسیاری بیماری های دیگر استفاده میشود. در ادامه با دیگر خواص جادویی گل بابونه آشنا میشویم…

خواص دارویی بابونه

پیشنهاد ویژه روکالبا: آشنایی با گیاهان دارویی پرطرفدار در طب سنتی

مقابله با افسردگی و اضطراب

بابونه به شکل اسانس، یا چای به مقابله با استرس کمک می کند و همچنین باعث آرامش می شود. استنشاق بخار بابونه باعث درمان اضطراب و افسردگی عمومی می شود، به همین دلیل، روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد. بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.

تقویت سیستم گوارش با گل بابونه

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود. عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد. روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد. بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IBS ، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود. همچنین یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است.

پیشگیری از سرطان با بابونه

محتوای آنتی اکسیدانی بابونه به ویژه آپژنین ( apigrnin ) میتواند در برابر برخی سرطان ها از جمله سرطتن سینه، سرطان پوست، سرطان پروستات،سرطان رحم و سرطان های دستگاه گوارش، پیشگیری کننده باشد. همچنین دانشمندان به این نتیجه دست یافته اند که چای بابونه میتواند در برابر سرطان غده تیروئید نیز نقش حفاظتی داشته باشد.

خواص گل بابونه برای قند خون

آنتی اکسیدان های بابونه از تخریب و صدمه سلول های پانکراس که مسئول ترشح انسولین و کنترل قند خون هستن جلوگیری میکنن.مطالعه بر روی دیابتی ها نشان داده چای بابونه میتواند قند خون ناشتا و متوسط میزان قندخون دیابتی ها را در دراز مدت و همچنین سرعت افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش دهد،

تاثیر مثبت بابونه بر کاهش وزن

چای بابونه به طور شگفت انگیزی در رفع لاغری و افزایش اشتها مؤثر است. درست است که دمنوش و چای بابونه به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، اما اگر با یک رژیم منطقی . ورزش منظم همراه شود، به طور مؤثری چربی سوز میشود و باعث تناسب اندام شما خواهد شد.

خواص گل بابونه برای پوست

بابونه تاثیر فوق العاده خوبی در مراقبت و حفظ زیبایی و جوانی پوست دارد. یکی از روش های سالم و کاربردی برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور بابونه برای پوست است. بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب ها از روی پوست موجب تحریک گردش خوندر صورت می شود، باعث جوان سازی و شادابی پوست می شود،منافذ پوست را باز کرده و با از بین بردن دانه های سرسیاه و سفید باعث دفع سموم و پاکسازی سریع پوست می گردد. علاه بر بخور از روش کمپرس بابونه به ویژه برای پوست های خشک و حساس میتوان استفاده کرد. برای کمپرس هم مثل بخور آب را بجوشانید و پودر گل بابونه را به آن اضافه کنید و محلول را از صافی رد کرده سپس حوله تمیزی را به محلول آغشته کنید و به مدت پنج دقیقه این حوله را روی پوست صورت خود قرار دهید.

خواص بابونه برای پوست

با استفاده از روغن بابونه میتوانید آکنه و تگزما پوست خود را ریشه کن کنید. همچنین روغن بابونه التهاب و قرمزی پوست را کاهش میدهد. برای درمان آفتاب سوختگی چند قطره آب بابونه را به آب حمام اضافه کنید، و یا آن را به آب سرد اضافه کنید و پارچه ای را به آن آغشته سازید و روی محل سوختگی قرار دهید.

جلوگیری از بروز مشکلات قلبی

بابونه با محافظت از سلامت قلب و عروق ارتباط دارد. بابونه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فلاونوئیدها، با کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی در قلب سالمندان همراه است. این مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف فلاونوئید در ۸۰۵ مرد که ۶۰ تا ۶۵ سال سن داشتند، مصرف بیشتر فلاونوئید از گیاهان و غذاها به طور معکوس با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی قلب ارتباط داشت.

رهایی از مشکلات قاعدگی

چای بابونه دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود خانم هایی که علائم قاعدگی از قبیل گرفتگی، نفخ، عرق کردن، اضطراب، نوسانات روانی و عدم توانایی در خواب دارند، آرامش بخش باشد. چای بابونه تأثیر مستقیمی بر روی این علائم دارد. هم ذهن و هم بدن را تسکین می دهد و باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر آن مصرف بابونه ، ترشحات قاعدگی را افزایش می دهد.

خواص دارویی چای بابونه

موثر در برابر سردردهای میگرنی

چای بابونه به طور موثر به کسانی که با جدیت با حملات درد میگرنی دست و پنجه نرم می کنند، کمک می کند. این گیاه می تواند باعث آرامش بیشتر عضلات شود، همچنین خواب بسیار بهتری را فراهم می کند، که یک دلیل کاملاً رایج در میگرن است. مهمتر از همه، با کاهش برخی از علائم اساسی، به کاهش درد کمک خواهد کرد. علاوه بر این برای سردردهای پراکنده ناشی از آنفولانزا، اضطراب و استرس نیز مفید است

دیگر خواص گل بابونه

  • چای بابونه، برای کمر ، مشکلات روماتیسمی و بثورات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پماد بابونه ، برای درمان بواسیر و زخم ها استفاده می شود.
  • بخور بابونه ، برای کاهش علائم سرماخوردگی یا آسم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بی قراری ، مشکلات دندانپزشکی و قولنج را در کودکان تسکین می دهد.
  •  آلرژی را تسکین می دهد ، به همان اندازه که آنتی هیستامین ها موثر است.
  •  بابونه تهوع صبحگاهی را در دوران بارداری تسکین می دهد
  • بی خوابی را کنترل می کند. بابونه آرامش بخش ماهیچه ها است و ممکن است به کسانی که از بی خوابی رنج می برند کمک کند تا راحت تر بخوابند.
  •  گیاه بابونه بیماری دیورتیکولی ، مشکلات روده تحریک پذیر و انواع مشکلات دستگاه گوارش را درمان می کند.
  •  زخم های دهان را درمان کرده و از بیماری لثه جلوگیری می کند. دهانشویه بابونه ممکن است به تسکین التهاب دهان و سالم ماندن لثه ها کمک کند.

 

اگر قصد کاشت و نگهداری از گل بابونه در منزل را دارید، پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این بذر و  نحوه سفارس محصول به فروشگاه اینترنتی بذر گل بابونه سایت روکالبا مراجعه نمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *