انواع گل بگونیا

بیش از ۱۰۰۰ نوع گل بگونیا در جهان وجود دارد که باعث طبقه بندی پیچیده ای بر اساس گل آنها، روش تکثیر و برگهای آن وجود دارد. بگونیا یکی از گل های تزئینی آپارتمانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد، نام علمی آن Begonia می باشد و از خانواده بگونیاسه هاست. برخی از انواع گل بگونیا یا هیچ گلی ندارند یا گل آنها چندان زیبایی قابل توجهی ندارد و تنها به خاطر شکل و رنگ زیبای برگهایشان نگهداری میشوند. رنگ گل های آن سفید و صورتی کم رنگ، نارنجی و زرد و قرمز است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مختلف این گیاه زیبا و دوست داشتنی آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید…

انواع گل بگونیا

معنی گل بگونیا

معانی مختلفی به گل بگونیا نسبت داده می شود. این گل برای بیان و بروز حس احترام، منحصر به فرد بودن، صلح و عدالت به کار برده می شود. شما میتوانید این گل را برای دوستی که در آینده نزدیک، سفری در پیش دارد، هدیه دهید، این گل پیام آرزوی سلامتی شما برای او را منتقل می کند. هم چنین اگر می خواهید از کسی طلب بخشش داشته باشید، گل بگونیا به او هدیه دهید.

رنگ های مختلف بگونیا میتواند انواع احساسات مختلف را بیان کند، گل های قرمز بگونیا مثل اکثر گل های قرمز دیگر، بیانگر احساسات عاشقانه شماست. رنگ صورتی گل بگونیا نماد عشق و شوق است. رنگ زرد بگونیا با خود پیام ثروت دارد و هم چنین گل های سفید آن مناسب زمانی است که بخواهیم معصومیت کسی را به او یادآور شویم.

انواع گل بگونیا

۱٫ بگونیا عروس یا واکسی

بگونیا عروس گیاهی یک ساله است و از انواع همیشه گلدار بگونیا محسوب می شود و با نام بگونیا واکسی نیز شناخته شده است. گل بگونیا عروس ساقه قرمز و برگهای این گیاه ضخیم و به طور عجیبی براق و درخشان هستند و گونه ای بسیار مقاوم است. این گیاه زیبا همچون گل بنفشه با توجه به نور و کودش، میتواند در تمام فصل سال گل دهد.  و برگ های براق، درخشان و چرم مانند دارد و گل های آن صورتی، سفید و یا قرمز است. این گل برای نگهداری در باغچه و گلدان و حتی در خانه مناسب است اما نور زیادی نیاز دارد و با ظاهر زیبایش بسیار چشم نواز است.

گل بگونیا عروس

۲٫ بگونیا رکس یا مخملی

این گونه از بگونیا جزء انواع گلدار آن است، اما گل های آن بین برگ ها پنهان می شود. تنوع در رنگ های زیبا در برگهای این گیاه علفی، لذت و حس آرامش خاصی به بیننده منتقل میکند. برگ های این گیاه کرکی و دارای بافت هستند و حالت یک قلب پیچ و تاب دار را دارند و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نامساوی تقسیم میکند. ساقه های آن بافتی گوشتی و خزنده دارند. بگونیا رکس جزء گل های آپارتمانی است اما در حیاط هم میتوانید آن را پرورش دهید، سهولت در نگهداری و مقاومت بعضی از انواع بگونیا رکس در برابر خشکی و گرمای زیاد و امکان تکثیر آن در همه شرایط، موجب محبوبیتش شده.

گل بگونیا رکس یا مخملی

۳٫ بگونیا ببری

بگونیا ببری یا tigel begonia گونه دیگری از انواع بگونیا است، همانطور که از نام این گیاه مشخص است، برگهای این گل به شکل خالدار و شبیه به پوست ببر است. زیبایی فوق العاده بگونیا ببری بخاطر تضاد رنگها و مقایسه لکه های سبز در بین رنگ قهوه ای برگ است. در این نوع بگونیا، دمبرگ کاملا بلند و گلبرگها نمایان هستند، برگها حاشیه دارند و کرک های بسیار ظریف در کناره آنها دیده میشود. تکثیر این گیاه از طریق تقسیم ریشه ها و هم چنین ریشه دادن قلمه ها انجام میشود.

گل بگونیا نوع ببری

۴٫ بگونیا دکمه ای یا غده ای

بگونیا دکمه ای از خانواده بگونیاسه هاست که تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و به شکل بوته ای رشد می کند، پرورش آن در هوای آزاد در تابستان، ساده است. این نوع از بگونیا رنگ های متنوعی مثل قرمز، زرد و نارنجی دارد و زمان گلدهی آن از اواسط تابستان تا اواخر پاییز می باشد. بکونیا دکمه ای مناسبترین گل برای حیاط منازل و فضای عمومی نظیر پارک ها و باغ هاست.

گل بگونیا نوع دکمه ای

۵٫ بگونیا هلندی یا هیمالیس

این گونه از بگونیا، چیزی بین بگونیا دکمه ای و بگونیا عروس است. ارتفاع آن معمولا بین ۲۵ الی ۴۰ سانتی متر می شود. و دارای گلهایی پرپر و به رنگهای قرمز، زرد، صورتی و حتی سفید میباشد. بگونیا هلندی گل روز کوتاه است یعنی در روزهای کوتاه سال گل می دهد. گلدهی بگونیا هیمالیس هم از بهار تا پاییز انجام میشود.

گل بگونیا نوع هلندی

۶٫ بگونیا خالدار یا بال اژدها

بگونیا خال دار یکی از انواع گل بگونیا است که دارای برگ هایی نامتقارن و منحنی شکل، با نقاط روشنی روی آن میباشد و به دلیل شکل برگ های آن، برگ اژدها هم نامیده می شود. ارتفاع این نوع از گیاهان بین ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. بگونیا خالدار رشد سریع دارد و فصل گل دهی آن بهار و پاییز است. نگهداری از این گیاه نیز آسان است. آبیاری منظم ، نور غیر مستقیم و کمی کود برای نگهداری آن کافی است.

گل بگونیا نوع خالدار

۷٫ بگونیا ساقه عصایی

برگهای بگونیا ساقه عصایی همیشه به رنگ سبز و نقره ای هستند و به دلیل زیبایی چشم نوازش بسیار محبوب اند. ارتفاع این نوع از بگونیا می تواند حتی به ۳ متر نیز برسد.توجه داشته باشید این گونه بگ.نیا به سرمای بالا حساس بوده و ممکن است از بین برود .

گل بگونیا نوع ساقه عصایی

۸٫ بگونیا بوته ای

یکی دیگر از انواع بگونیا ، بگونیا بوته ای است که به شکل بوته ای رشد می کند. برگهای آن بیشتر به رنگ سبز پر رنگ دیده می شود. البته ممکن است رطوبت و نور زیاد برگها را روشن تر نماید. برای جلوگیری از رشد علفی گیاه با چیدن برگها میتوانید شکل درختچه ای آن را حفظ نمایید.

گل بگونیا نوع بوته ای

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *