روش های نگهداری از انواع بگونیا

پیش تر شما را با انواع مختلف گل بگونیا در جهان آشنا کردیم، و گونه های متنوع و زیبای هرکدام را باهم بررسی کردیم. شما نیز حتما، بعد از آشنایی با این گل زیبا، جذاب و دوست داشتنی، علاقه مند به نگهداری از انواع مختلف گل بگونیا در منزل، برای تزیین اتاق‌خواب، آشپزخانه، باغچه، بالکن و راهرو شده اید. گیاه بگونیا به دلیل گل‌ها و برگ‌های خیره‌کننده خود به‌ طور گسترده‌ای پرورش می‌یابد. این گیاه دارای ۱۰۰۰ گونه در نقاط مختلف جهان است که بر اساس انواع برگ‌ها، گل‌ها و همچنین روش تکثیر، قابل‌تمایز از یکدیگر هستند. در ایران نیز، بگونیا عروس به خاطر زیبایی گل‌هایش طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب شما با روش نگهداری از انواع گل بگونیا آشنا خواهید شد، پس در ادامه ما را همراهی بفرمایید…

روش نگهداری از انواع گل بگونیا

این گیاه نیازمند رطوبت و گرما است اما در گرمای شدید، خشکی و یخ زدگی آسیب می‎بیند و اکثر انواع این گیاه در دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی گراد به خوبی رشد می ‎کنند. به جز چند نمونه خاص، اکثر گیاه بگونیا، نیازمند نور غیرمستقیم است و برخی از انواع آن قابل پرورش در سایه هستند. برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی برای این گیاهان، نیاز به سیستم تهویه هوا مناسب است. بگونیا به خاکی غنی از مواد آلی و داری قابلیت جریان یافتن هوا نیازمند است. استفاده از خاک رس برای این گیاه به دلیل سنگین شدن آن هنگام آبیاری و عدم امکان ورود هوا به آن مناسب نیست.

گیاه بگونیا دارای گونه‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن گونه برگی، گونه دکمه‌ای و گونه گل‌دار است. معروف ترین نوع بگونیا، یعنی بگونیا عروس، در گونه بگونیا گل‌دار قرار می‌گیرد.

نگهداری از گل بگونیا عروس

بگونیا عروس که به بگونیای همیشه گلدار معروف است، با گل‌های رنگارنگش دل‌تان را حسابی خواهد برد. این گونه برگ‌های چرمی و براق دارد و برای نگهداری از آن به نور زیادی نیاز خواهید داشت. اما در نظر داشته باشید، این نوع از بگونیا، اگر در فصل تابستان و روزهایی که خورشید مستقیم می‌تابد در زیر نور خورشید قرار بگیرد ممکن است برگ‌های آن بسوزد.

نگهداری از گل بگونیا عروس

نگهداری از گل بگونیا رکس یا برگی

گیاه بگونیا رکس یا برگی، رطوبت پسند است و اگر محیط اطرافش خیلی خنک باشد، کم‌کم از بین می‌رود. در فصول بهار تا پاییز نیاز به آبیاری مداوم دارد. همچنین تعداد دفعات لازم برای کودپاشی با کود مایع، برای این گیاه، هر دو هفته یک‌بار میباشد. باید گلدان‌ها را هر سال یک‌بار تعویض کنید. بگونیا برگی را در خاکی مملو از پیت ماسه سیلیسی بکارید. تکثیر این گیاه نیز به‌صورت قلمه برگ یا تقسیم بوته انجام میشود.

نگهداری از گل بگونیا رکس

نگهداری از گل بگونیا ببری

این نوع از بگونیا گزینه‌ای عالی برای نگهداری بر روی میز کار است و می‌توانید شاهد رشد و پربار شدن آن باشید. بگونیای ببری نیز رطوبت و نور زیاد را میپسندد.

روش نگهداری از بگونیا ببری

نگهداری از گل بگونیا دکمه ای

از زیباترین انواع بگونیا، بگونیای دکمه‌ای است. بگونیا دکمه‌ای که از پرطرفدارترین انواع بگونیا و گیاهان گلخانه‌ای به شمار می‌رود، به رطوبت فراوان و نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. در زمان رشد، چنانچه بوته‌ها به ارتفاع ۵ سانتی‌متر رسیدند، باید آن‌ها را به گلدان‌های کوچک منتقل کنید و به خاک آن‌ها مقداری کود اسبی یا گاوی اضافه کنید. پرورش این گیاه آپارتمانی در محیط‌های گوناگون ساده است و به رطوبت زیاد برای رشد و تکثیر، نیاز دارد. پس از ظاهر شدن گل‌ها، ماهی یک بار باید کود مخصوص گل‌های زینتی را به خاک گلدان اضافه کنید. گل‌های نر نسبت به نوع ماده از زیبایی بالاتری برخوردارند؛ بنابراین گل‌های ماده را باید هرس کرد تا امکان رشد گل‌های میانی حاصل شود.

نگهداری از بگونیا دکمه ای

نگهداری از گل بگونیا هلندی یا هیمالیس

بگونیا هیمالیس نوع گلدار و زیبا از این گیاه بوده که به نور و رطوبت زیاد نیاز دارد. این نوع بگونیا دارای برگهای چرمی، براق و همچنین لبه‌های دندانه‌دار و ساقه قرمز می‌باشد. هیمالیس تقریبا ۶ ماه از سال را با ظاهری پر گل سپری می‌کند. طول این گیاه آپارتمانی معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر میباشد.

نگهداری از گل بگونیا هلندی

نگهداری از گل بگونیا خالدار یا بال اژدها

نگهداری از بگونیا خالدار بسیار ساده است. گل‌های این نوع بگونیا به‌صورت خوشه‌ای بر روی سطح گیاه ظاهر می‌شوند و ممکن است صورتی، سفید، قرمز و نارنجی باشند. بگونیا خالدار رشد سریع دارد و فصل گل دهی آن بهار و پاییز است. آبیاری منظم، نور غیر مستقیم و کمی کود برای نگهداری آن کافی است.

نگهداری از گل بگونیا خالدار

نگهداری از بگونیا مخملی

بگونیای مخملی با طرح و رنگ جذاب، رگ برگ‌های برجسته و فرم برگ هایش یک گیاه آپارتمانی منحصر به فرد است. برخلاف نامش که مخملی است اما پرزهای تیز دارد و بهتر است از لمس و دست زدن به برگ‌های این گیاه خودداری کنید. بگونیای مخملی نسبت به دیگر نمونه‌ها به آبیاری بیشتری نیاز دارد و نور مناسبی هم باید داشته باشد.

نگهداری از گل بگونیا مخملی

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *