خواص قهوه عربیکا

قهوه از نوشیدنی های رایجی است که امروزه خصوصا در بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده، همانطور که میدانید این نوشیدنی محبوب انواع مختلفی دارد، که هر کس متناسب با سلیقه اش قهوه موردعلاقه خود را انتخاب میکند. عربیکا یکی از معروف ترین گونه های قهوه در جهان به حساب می آید، که بیشترین سطح کشت را داراست! ما در این مقاله به معرفی کامل انواع و خواص قهوه عربیکا ، پرداخته ایم. برای آشنایی با این نوع قهوه پرطرفدار این مطلب را تا انتها دنبال کنید…

خواص قهوه عربیکا

قهوه عربیکا چیست؟

بیش از ۷۵ نوع قهوه‌ی شناخته شده در جهان وجود دارد و حدود ۷۰ درصد از آن از گونه “Coffea Arabica” تولید میشود. همچنین عربیکا با داشتن ۵۹% از سهم فروش قهوه در دنیا ، در رتبه برتر پرفروش ترین نوع قهوه در جهان می باشد. عربیکا نوعی قهوه است که از دانه‌های گیاه عربیکا به دست می‌آید، این گیاه یک بوته همیشه سبز است و در گروه کافئا (Coffea) قرار دارد. انواع مختلف کافئا وجود دارد که بهترین نوع آن همین عربیکاست. ریشه اصلی قهوه عربیکا به جنوب غربی کوهستان‌های یمن، اتیوپی و سودان برمیگردد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این قوه را عربیکا مینامند؟ در اتیوپی، مردم دانه‌های این قهوه را خرد و با چربی و روغن مخلوط می‌کردند و به‌ عنوان غذای انرژی‌زا از آن استفاده میکردند. در قرن هفتم، دانه‌های این قهوه از اتیوپی به مناطق عربی فرستاده شد. گفته می‌شود اولین بار سربازان عربی این نوشیدنی را کشف کردند و ادعا کردند با مصرف آن می‌توانند ساعت‌ها بی وقفه کار کنند. و این باعث شد آوازه قهوه در سراسر جهان بپیچد! و چون سربازان عربی این نوشیدنی را کشف کردند، به آن قهوه عربیکا یا عربی گفته میشود.

احتمالاً بیشتر قهوه‌هایی که در کافه ها می‌نوشید، عربیکا هستند. اگر می‌خواهید خودتان نیز در خانه قهوه درست کنید، پیشنهاد میکنیم قهوه عربیکا تهیه کنید.

برای تهیه قهوه عربیکا آسیاب شده، به بخش خرید اینترنتی قهوه فروشگاه روکالبا مراجعه نمایید.

قهوه عربیکا چه طعمی دارد؟

قهوه مرغوب و باکیفیت عربیکا کمی مزه شیرین و ته‌ مزه شکلاتی، و کاراملی و شاید کمی مزه میوه‌ای دارد. این نوع قهوه مزه خوشایند و کمی اسیدی و تلخ دارد. به گفته بسیاری، بهترین طعم و مزه قهوه را از دانه های عربیکا میتوان استخراج کرد. البته ناگفته نماند میزان بودادگی دانه‌های قهوه و همچنین منطقه و خاکی که دانه‌ها در آن رشد می‌کنند روی طعم قهوه اثر می‌گذارد.

قهوه عربیکا

خواص قهوه عربیکا

صدها نوع قهوه در جهان وجود دارد ;i هرکدام خواص مخصوص خود را دارند، اما در این بخش مزایا و معایب قهوه عربیکا را بررسی میکنیم.

مزایای قهوه عربیکا

  1. قهوه عربیکا به دلیل طعم بی نظیر و فوق العاده ای که دارد، مناسب درست کردن قهوه یخی است
  2. عربیکا نسبت به سایر انواع قهوه، کافئین کمتری دارد که باعث آرامش میشود
  3. به دلیل دارا بودن کافئین باعث کاهش وزن و لاغری میشود
  4. دانه های عربیکا دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد
  5. خواص ضد میکروبی فراوان دارد
  6. در جلوگیری از آلزایمر ، پارکینسون و بیماری های اختلال حافظه بسیار مؤثر است
  7. نسبت به سایر انواع قهوه کالری کمتری دارد (بدون شیر و شکر)
  8. ویتامین ها و مواد معدنی مثل نیاسین، ریبوفلاوین، منگنز و پتاسیم دارد، که باعث تقویت ناخن و استخوان ها میشود
  9. %۹۵ قهوه عربیکا از آب تشکیل‌شده است، و به خوبی رطوبت بدن را تامین میکند

معایب قهوه عربیکا

  1. قیمت گرانتر نسبت به بقیه انواع قهوه دارد
  2. در مقابل آفات آسیب پذیرتر است
  3. نسبت به دانه های ربوستا قند و چربی بیشتری دارد

نحوه صحیح تهیه قهوه عربیکا

در روش سنتی، برای دم کردن قهوه عربیکا (عربی) باید در ابتدا دانه های قهوه را با حرارت زغال خوب برشته کرده و سپس آنها را درون هاون خوب بکوبید. و در ادامه داخل ظرفی شبیه به دله آب بریزید و بر روی حرارت زغال قرار دهید، تا به جوش بیاید، سپس پودر قهوه را به آن اضافه کنید. درنظر داشته باشید که نباید آن را بهم بزنید. بعد از ۲۰ دقیقه که آب جوشید، آنرا کاملا هم بزنید، از روی حرارت بردارید و پس از ۱۰ دقیقه، زمانی که خنک شد، آن را نوش جان کنید.

در صورتی که تمایل دارید، این قهوه را بر روی اجاق گاز تهیه نمایید، باید به ازای هرنفر، یک لیوان آب داخل دله بریزید و روی حرارت قرار دهید، پس از جوشیدن آب، دله را برای چند ثانیه از روی حرارت بردارید، سپس مقداری قهوه آسیاب شده ( به ازای هر لیوان یک قاشق غذاخوری ) به آن اضافه کرده و مجددا روی حرارت بسیار کم قرار دهید. کمی قبل از جوشیدن قهوه، زمانی که قهوه شروع به کف کردن کرد، از روی حرارت برداشته و بعد از حدود ۳۰ ثانیه دوباره آن را به مدت ۱دقیقه روی حرارت بگذارید. قهوه عربی شما اکنون آماده سرو است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *