عربیکا و روبوستا دو نژاد از انواع دانه قهوه فراوان و بسیار محبوب در سراسر جهان هستند و اکثر دانه‌های قهوه، یکی از این دو نوع است. البته منظورمان نوع نوشیدنی قهوه یا روش درست کردن آن نیست. بلکه نوع و نژاد دانه‌های قهوه است ممکن است قهوه ی عربیکا و روبوستا شبیه هم به نظر برسند, اما باید بگوییم اینطور نیست و تفاوت های زیادی میان این دو قهوه ی محبوب وجود دارد. ما قصد داریم در این مطلب تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را باهم بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ تمامی سوالات خود در این مورد برسید…
تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

آشنایی با انواع نژاد قهوه

احتمالا متوجه شده اید، برچسب‌های روی بعضی از بسته‌ بندی‌های قهوه درباره اینکه دانه های قهوه شان ۱۰۰% عربیکا است تاکید میکنند. باید بدانید که عربیکا نام یک نوع نژاد قهوه و میتوان گفت محبوب ترین آن است که دانه‌های قهوه از آن بدست می آیند. حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی مربوط به عربیکا می‌باشد و ۲۵ درصد از آن ربوستا است.کشور برزیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان عربیکای جهان به شمار میرود.

ویژگی قهوه عربیکا

همه چیز درباره انواع و خواص مفید قهوه عربیکا

بیش از صد گونه‌ قهوه در دنیا وجود دارد و عربیکا و روبوستا تنها دو نوع از این صد گونه (فراوان ترین گونه ها) می‌باشند. ربوستا در ارتفاعات پایین و نزدیک به سطح دریا رشد می‌کند اما گیاه عربیکا در مناطق مرتفع پرورش می‌یابد. شکل دانه‌ی ربوستا گردتر است اما عربیکا کشیده و حالت s مانند دارد.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

تفاوت ظاهری قهوه عربیکا و روبوستا

 

تفاوت در نوع گیاه و پرورش آنها

در ابتدا بهتر است نگاهی به نوع این دو گیاه و شیوه‌ی پرورش آنها بیندازیم؛ به طور کلی باید گفت که پرورش ربوستا آسان‌تر از عربیکا می‌باشد؛ گیاه روبوستا تا ارتفاع ۶ متر رشد می‌کند و در مقابل نفوذ حشرات نیز مقاوم است؛ اما عربیکا حداکثر تا ۴٫۵ متر رشد دارد و نسبت به روبوستا آسیب‌پذیرتر است. همچنین ربوستا در ارتفاعات پایین و نزدیک به سطح دریا رشد می‌کند اما عربیکا در مناطق مرتفع پرورش می‌یابد.

در سرتاسر جهان عربیکا محبوب‌تر از روبوستا می‌باشد. در حقیقت حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی مربوط به عربیکا می‌باشد و ۲۵ درصد از آن متعلق به ربوستا است. برزیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان عربیکای جهان است.

تفاوت ظاهری میان قهوه عربیکا و روبوستا

دانه های این گیاهان از لحاظ شکل ظاهری، تفاوت هایی باهم دارند. عربیکا بزرگتر و بیضی تر است در صورتی که روبوستا شکل گرد تر دارد.

تفاوت در میزان کافئین 

هرکدام از انواع قهوه، دارای سطح متفاوتی از مواد معدنی و دیگر ترکیبات شیمیایی هستند. کافئین موجود در روبوستا نسبت به عربیکا بیشتر می‌باشد. به این صورت که در هر دانه‌ی روبوستا حدود ۲٫۷ درصد کافئین وجود دارد در حالیکه این مقدار در عربیکا ۱٫۵ درصد است. این یعنی کافئین موجود در دانه‌های روبوستا تقریبا دوبرابر کافئین عربیکا می‌باشد.

میزان چربی و شکر

دانه‌های عربیکا نسبت به ربوستا چرب‌تر هستند و یقینا این باعث می‌شود روی طعم قهوه‌ نیز تاثیر داشته باشد. قهوه عربیکا تقریبا دو برابر حریف خود شکر دارد و شیرین است و این نشان می دهد اکثر مردم طعم شیرین این قهوه را به نوع تلخ آن ترجیح می دهند.

میزان آنتی اکسیدان در قهوه عربیکا و روبوستا

میدانید که قهوه دارای آنتی اکسیدان های مفیدی برای بدن ماست، و میزان آنتی اکسیدان در قهوه روبوستا بیشتر از نوع عربیکاست. “کلرژنیک اسید” به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم عصبی فعالیت می‌کند و عوامل ایجاد کننده التهاب در سیستم عصبی را به خوبی سرکوب میکند. میزان کلرژنیک اسید در دانه های قهوه روبوستا ۷ تا ۱۰ درصد و در قهوه عربیکا این میزان بین ۵٫۵ تا ۸ درصد متغیر است.

آیا طعم و رایحه عربیکا از روبوستا بهتر است؟

قهوه عربیکا بخش عمده‌ای از مصرف جهانی قهوه را شامل می‌شود اما دلیل آن چیست؟! طبق نظر اکثر مردم جهان، طعم قهوه‌ی خروجی عربیکا بهتر از روبوستا می‌باشد و اغلب دارای مزه شکلات، آجیل، میوه ها و انواع توت ها میباشد. همچنین عطر و رایحه‌ی آن بهتر از روبوستا می‌باشد.

تفاوت در قیمت دانه های عربیکا و روبوستا

به صورت کلی قیمت دانه‌های عربیکا در سراسر جهان گران‌تر از روبوستا می‌باشد. این شاید به دلیل دشوارتر بودن پرورش آن و میزان بیشتر تقاضای مردم باشد.

ویژگی قهوه روبوستا ویژگی قهوه عربیکا

 

البته نکته قابل توجه این است که مصرف قهو‌ه سلیقه‌ ایست. ممکن است شما قهوه‌ای تلخ و با کافئین بیشتر دوست داشته باشید پس ربوستا گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما می‌باشد. کسانی هستند که طعم ملایم‌تر را نیز بیشتر می‌پسندند و از قهوه‌ی عربیکا استفاده می‌کنند. همچنین برخی ترکیباتی که از هر دوی عربیکا و ربوستا نیز تشکیل شده است طعم و رایحه‌ی خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *