خواص چای سبز

اگر بگوییم استفاده از چای سبز، درمان تمام بیماری ها و راهی برای زیبایی و تناسب اندام است، اغراق نکرده ایم. چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شود و  جایگاه قابل توجهی در میان نوشیدنی ها به دست آورده است همچنین یکی از اولین نوشیدنی هایی است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان طرفداران زیادی دارد. خواص چای سبز، در مدت کوتاهی بسیاری از افراد در جهان را به خود جذب کرد و بسیاری از علاقه مندان به چای سیاه به چای سبز رو آوردند زیرا خاصیت های آن برای سلامتی غیر قابل انکار است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با خواص شگفت انگیز این نوشیدنی جذاب بیشتر آشنا کنیم…

خواص چای سبز

آشنایی با چای سبز

چای سبز نوعی گیاه دارویی است که از جوانه ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می آید و از نظر علمی با عنوان ” Camellia sinensis ” شناخته می شود. در حقیقت همان چای است اما به شیوه ی متفاوتی پرورش داده می شود و انواع مختلف چینی و ژاپنی دارد، چای سیاه با ترش شدن برگ های چای بدست می آید که این ترش شدن رنگ و مزه ی آن را تغییر می دهد در حالی که سطح کافئین آن را بالا می برد. در مورد چای سبز نیز برگ های چای خشک می شوند یا کمی بخار داده می شوند اما ترش نمیشوند. همین باعث سبز شدن آن در زمان جوشاندن می شود.

ویژگی های چای سبز

 اما چه چیزی در چای سبز وجود دارد که آن را تا این حد خاص و سالم می سازد؟

خواص چای سبز

چای سبز در طب سنتی چینی و هندی در کنترل خونریزی و بهبود زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن مورد استفاده قرار می گرفت.امروزه مطالعات نشان داده است که چای سبز به طور کلی می تواند بر همه چیز از کاهش وزن گرفته تا اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر تأثیرات مثبتی داشته باشد. باهم به چند نمونه از این خواص میپردازیم:

خاصیت چای سبز

خاصیت چای سبز برای سرطان

خوب است بدانید، میزان آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. بنابراین نوشیدن چای سبز را میتوان عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دانست. طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان، نشان داده شده است که پلی فنولهای موجود در چای سبز باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی میشوند.

چای سبز و جوانی و زیبایی

رادیکال های آزاد ایجاد شده در بدن باعث آسیب دیدگی بدن به طرق مختلف می شوند، یکی از آنها به شکل پیری زودرس و علائم مرتبط با آن نمایان میشود. دلیل اصلی ضد پیری بودن چای سبز را وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی در آن میدانند. نقش اصلی آنتی اکسیدان ها، خنثی کردن اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد موجود در بدن است، چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود. بنابراین مصرف منظم چای سبز می تواند به طور چشمگیری از پیری زودرس جلوگیری کند.

چای سبز و کاهش وزن

چای سبز بدون داشتن عوارض خطرناك داروهای كاهش وزن، ميتواند موجب كاهش وزن، اندازه دوركمر و تری گليسريد خون مبتلايان به چاقی شود، به این طریق که مقدار متابولیسم بدن را بالا می برد، بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می دهد. اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز از چاقی و اضافه وزن خلاص شوید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی بدون برنامه پرهیز کنید.

نوشیدن یک یا دو فنجان چای هر روز صبح باعث کاهش وزن تا چند کیلو در طول یک هفته یا بیشتر می شود. همچنین بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت بعد از صرف غذا است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید.

خواص چای سبز در سلامت قلب

وجود ترکیبات خاصی در چای سبز باعث جلوگیری از غلظت خون میشود. بنابراین شانس تصلب شراین، لخته شدن خون و همچنین سکته ی قلبی و مغزی را به شدت کاهش می دهد.

در یک مطالعه نشان داده شده که مصرف چای سبز ، به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. این مطالعه بیش از ۴۰،۰۰۰ شرکت کننده ژاپنی بین ۴۰ تا ۷۹ ساله را برای ۱۱ سال دنبال کرد، خطر مرگ (به ویژه در اثر بیماری های قلبی عروقی) در شرکت کنندگانی که حداقل ۵ فنجان چای سبز در روز می نوشیدند، از افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشیدند، به میزان قابل توجهی کمتر بود.

پیشگیری از آلزایمر با مصرف چای سبز

چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را به خوبی تحریک و تقویت میکند. همچنین چای سبز باعث کاهش میزان “استیل کولین” در سلول های مغز شده و با این حرکت از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می شود.

محققان تأثیر CAGTE ( عصاره چای سبز “موجود در روده بزرگ”) را پس از هضم آن  آزمایش کردند تا ببینند که چگونه این پروتئین مهم در بیماری آلزایمر تأثیر دارد. انجمن آلزایمر اظهار داشت: چای سبز میتواند به كاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر كمك كند. 

تقویت استخوانها و مفاصل با چای سبز

چای سبز دارای درصد بالایی از فلوراید است، که دلیل اصلی تاثیر مثبت آن بر روی استخوانهاست. فلوراید درون چای سبز می تواند استخوان ها و دندان ها را در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند. همینطور چای سبز توصیه متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل، ناشی از روماتیسم میباشد.

 

چای سبز و کاهش کلسترول

یکی دیگر از اثرات مثبت چای سبز، کاهش قابل توجه میزان کلسترول خون است. مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف چای سبز، به کاهش قابل توجه کلسترول LDL یا “کلسترول بد” و فزایش میزان کلسترول خوب کمک می کند.

درمان جوش صورت

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم میتواند برای درمان آکنه‌ها مؤثر باشد؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. در چای سبز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد به نام اپی‌گالوکاتکین ۳ گالات یا به طور مخفف EGCG. این ماده  چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد. از آنجا که این موارد عوامل اصلی بروز جوش محسوب می‌شوند، این یافته‌ها برای درمان آکنه در آینده بسیار جالب هستند.

تاثیر چای سبز بر زیبایی

عوارض و خطرات جانبی در چای سبز

با اینکه عوارض جانبی و موارد منع مصرف نوشیدن چای سبز برای بزرگسالان بسیار ناچیز است، اما با این حال باید به آنها توجه کرد:

  • حساسیت به کافئین: کسانی که حساسیت شدید به کافئین دارند با مصرف چای سبز ممکن است دچار بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا معده درد شوند.
  • تداخل مصرف با رقیق کننده های خون: افرادی که از رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقاد پذیر) مانند کوادامین / وارفارین استفاده می کنند به دلیل داشتن ویتامین K ، باید چای سبز را با احتیاط مصرف کنند. همچنین از مصرف چای سبز و آسپرین خودداری کنید.
  • منع استفاده همراه با داروهای محرک: در صورت مصرف داروهای محرک، چای سبز می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد.
خواص چای سبز

درنظر داشته باشید همیشه قبل از شروع هرگونه رژیم گیاهی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید. به طور خاص باید بگوییم، زنان باردار یا شیرده، افرادی که دچار مشکلات قلبی یا فشار خون بالا، مشکلات کلیوی یا کبد، زخم معده یا اختلالات اضطرابی هستند، نباید از مکمل یا عصاره چای سبز استفاده کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با تشکر از همراهی شما “فروشگاه روکالبا”

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *