قهوه لیبریکا

گونه های قهوه در جهان، از نظر نژاد، سه نوع میباشد که در دنیای قهوه های تجاری مصرف می شود. اگر شما هم از عاشقان قهوه باشید، احتمالا تا به حال درباره ی انواع قهوه بسیار جستجو کرده اید. اما همانطور که میدانید، در بیشتر مطالب و مقالات از دو نوع رایج قهوه یعنی عربیکا و روبوستا به عنوان اصلی ترین گونه های قهوه یاد میکنند و حرفی از گونه ی سوم قهوه ها یعنی قهوه لیبریکا در میان نیست.

ما نیز در مطالب قبلی به بررسی این دو نوع قهوه مفصل پرداخته ایم و همچنین از تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا برایتان گفتیم، و حالا در این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی های گونه ی کمیاب قهوه یعنی لیبریکا میپردازیم. اگر علاقه مند به آشنایی با این قهوه جذاب هستید این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید…

قهوه لیبریکا

قهوه لیبریکا چیست؟

قهوه لیبریکا ” Liberica ” از بین انواع مختلف دانه های قهوه، یکی از نادرترین و کم کشت ترین نوع بوده، که حدود ۲ درصد از قهوه تولیدی جهان را شامل می شود و به همین علت مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قهوه قرار گرفته است.منشا این نوع قهوه در لیبریا، کشوری در سواحل غربی آفریقاست. در سالیان گذشته این قهوه در مناطق دیگر جهان نیز گسترش پیدا کرده و عمدتا در جنوب شرقی آسیا به طور طبیعی در حجم بالایی کشت میشود.

گیاه قهوه لیبریکا بسیار بزرگتر از گیاهان Arabica یا Robusta است، و گاها ارتفاع درخت آن به بیش از ۲۰ متر میرسد، همچنین گیلاس های این قهوه نیز نسبت به انواع دیگر اندازه بزرگتری دارد. دانه های بزرگ این نوع قهوه به دلیل داشتن چوب قوی و طعم دودی آن شناخته شده هستند.

درخت قهوه لیبریکا

احتمالا به خاطر نادر بودن این قهوه در جهان شما تا بحال با آن از نزدیک آشنا نشده باشید، یکی از دلایل نادر بودن آن نیز، دشواری در برداشت و پردازش این نوع دانه های قهوه است. اما توصیه می کنیم در صورت دسترسی پیدا کردن به این قهوه در اولین فرصت آن را امتحان کنید و از طعم بینظر آن بهره مند شوید. به دلیل عرضه محدود دانه های لیبریکا، قیمت بسیار بالایی دارند، اما عطر و طعم آن معمولاً ارزشش را دارد.

طعم قهوه لیبریکا

اگرچه قهوه لیبریکا از کافئین کمتری نسبت به Arabica و Robusta برخوردار است، اما با طعم و عطر قوی این کمبود کافئین را جبران میکند. بنابراین با نوشیدن این قهوه، یک تجربه بسیار متفاوت از آنچه که دو نوع دیگر قهوه ارائه میدهند، (به خصوص با رایحه دودی اش، و نشانه هایی از شکلات تیره) را خواهید داشت. برخی نیز به دلیل طعم و مزه دودی که دارد، طعم آن را با طعم تنباکو مقایسه می کنند. اگر کسی از قهوه عربیکا یا روبوستا طعم تلخی دریافت نمیکند، لیبریکا میتواند جایگزین خوبی باشد. البته لیبریکا از عربیکا و روبوستا تلخ تر نیست، اما طعم بسیار قوب تری دارد.

قهوه کمیاب لیبریکا

چه مقدار کافئین در قهوه لیبریکا وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، لیبریکا حاوی کمترین مقدار کافئین نسبت به دانه های قهوه عربیکا و روبوستا است.

  • دانه های قهوه روبوستا با ۲٫۲۶ گرم کافئین در هر ۱۰۰ گرم، بیشترین میزان کافئین را دارد. 
  • قهوه عربیکا با تنها ۱٫۶۱ گرم کافئین، در هر ۱۰۰ گرم جایگاه دوم را دارد.
  • قهوه لیبریکا نیز، در هر ۱۰۰ گرم دانه، تنها ۱٫۲۳ گرم کافئین دارد. که از این نظر جایگاه سوم را به خود اختصاص میدهد.

با توجه به این امار میتوان گفت، قهوه لیبریکا برای کسانی که با مشکل کم خوابی مواجه هستند، گزینه بسیار مناسبی میباشد.

انواع مختلف قهوه در جهان

تفاوت قهوه لیبریکا با عربیکا و روبوستا در چیست؟

با توجه به اینکه سه نوع نژاد اصلی قهوه در جهان وجود دارد، دو نوع قهوه عربیکا (با ۷۵% مصرف در جهان) و روبوستا (با ۲۰% مصرف در جهان) از محبوبیت بیشتری برخوردارند، گذشته از بحث قیمت بسیار بالاتر و کمیاب بودن قهوه لیبریکا، ویژگی های زیادی وجود دارد که می توان قهوه لیبریکا را از دانه های رایج دیگر متمایز کرد. دانه های این قهوه در مقایسه با دونوع دیگر، اصولا از لحاظ اندازه بسیار بزرگتر می باشند، علاوه بر آن شکل دانه ها نیز نوعی خاص و متفاوت است. 

و همچنین همانطور که قبلا اشاره کردیم، لیبریکا در مقایسه با عربیکا و روبوستا دارای مقدار کافئین بسیار کمتری می باشد و از عطر و طعم بسیار قوی تری برخوردار است.

البته نیازی به گفتن نیست، که طعم هر نوع قهوه سلیقه ای می باشد و کاملا بستگی به طبع و مزاج شما دارد که انتخاب کنید کدام نوع آن را نوش جان کنید و از طعمش لذت ببرید. امیدواریم این مقاله نیز مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

با تشکر از همراهی شما عزیزان، “فروشگاه روکالبا”

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *