قهوه گواتمالا

در مقاله های قبلی شما را با ۳ نژاد اصلی موجود در جهان آشنا کرده ایم، که محبوب ترین و پرمصرف ترین نوع آن از نژاد قهوه عربیکا میباشد که پیشتر به طور مفصل با ویژگی های آن آشنا شدیم. حالا در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از پرطرفدارترین قهوه های دنیا یعنی قهوه گواتمالا که از نژاد عربیکاست بپردازیم. کشور گواتمالا از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در سراسر جهان محسوب می شود. این دانه با ارزش نقش بسیار مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند، خوب است بدانید قهوه عربیکا بیش از نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. شرایط آب و هوایی متنوع این کشور باعث شده طرفداران قهوه با هر سلیقه ای بتوانند قهوه ایده آل خود را در میان انواع قهوه گواتمالایی انتخاب کنند.

قهوه گواتمالا

مشخصات کلی قهوه گواتمال

مناطق رشد قهوه گواتمالا

گواتمالا کشوری با بارندگی و رطوبت زیاد است. بسیاری از زمین‌های کشاورزی این کشور مربوط به کشت قهوه میباشد. شرایط اقلیمی و آب و هوایی گواتمالا بستر بسیار مناسبی برای رشد دانه قهوه فراهم کرده است. ارتفاع مناسب برای رشد این قهوه بین ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ متر بالای سطح دریا میباشد که تاثیر خوبی روی کیفیت قهوه تولید شده در این کشور گذاشته است. در برخی نواحی مانند گوئتنانگو حداکثر ارتفاع به ۱۸۰۰ متر نیز می رسد. عمده قهوه تولیدی این کشور در جنگل‌های بارانی مناطق مرتفع و کوهستانی مانند آنتیگوا، کوبان، گوئگوئتنانگو و آتیتلان رشد می‌کنند.

طعم قهوه گواتمالا

طعم قهوه گواتمالا

قهوه گواتمالا عطر و طعم پیچیده، غنی و غلیظ دارد، و با غلظت متوسط ​​تا کامل و طعم شکلاتی غالب شناخته می‌شود. دانه‌های آن بیش‌تر طعم تلخ و شیرین کاکائویی و یا طعم شیرین شکلات شیری دارند و بسیاری از مردم نوعی طعم دودی نیز در آن تجربه کرده اند. میزان اسیدیتی (ترشی) دانه‌های این قهوه متوسط رو به بالاست جوری که طعم ترشی و تلخی قهوه را در کنار هم حس می‌کنید.

انواع مختلف قهوه گواتمالا

در گواتمالا بسیاری از انواع قهوه عربیکا از جمله بوربون، تیپیکا، کاتوای و کاتورا تولید میشود. همانطور که اشاره شد آب و هوای گواتمالا یکی از متنوع ترین انواع آب و هوای جهان برای تولید قهوه است، هفت ناحیه رشد قهوه در گواتمالا وجود دارد که از این میان نواحی آنتیگوا، گوئتنانگو و آتیتلان محبوب ترین آن ها محسوب می شوند، و هر ناحیه شرایط خاص و آب و هوای خودش را دارد.

قهوه آنتیگوا

قهوه آنتیگوا یکی از بهترین، شناخته شده ترین و قدیمی ترین انواع قهوه گواتمالایی است که به خاطر طعم پیچیده، کاکائویی، شکلاتی و میوه ای آن معروف شده و دارای شیرینی غنی و اسیدیته کم تا متوسط می باشد. این قهوه عطر و طعم ادویه ای و غلظت کامل قهوه گواتمالایی را نیز دارا می باشد. آنتیگوا از نظر خاک و آب و هوا برای رشد قهوه ایده آل است. از خصوصیات بارز قهوه آنتیگوا این است که حتی با دارک و اسپرسو رست نیز طعم منحصر به فرد خود را حفظ می کند.

قهوه گوئتنانگو

ناحیه گوئتنانگو “نزدیک مرز مکزیک” مرتفع ترین نواحی کشور گواتمالا برای رشد قهوه می باشد و ارتفاع آن به حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ متر میرسد. طعم قهوه گوئتنانگو پیچیده و میوه ای است و اسیدیته واضح، شیرینی و غلظت متوسط از خصوصیات دیگر آن است.

قهوه آتیتلان

طعم قهوه آتیتلان شکلاتی و آجیلی می باشد و کشاورزان ناحیه معمولا از آفت کش ها برای رشد بهتر قهوه بهره نمی برند. از دیگر مناطق رشد قهوه در گواتمالا می توان به فلات فرایجان، جنگل بارانی کوبان، ولکان سان مارکوس (گرم ترین و مرطوب ترین ناحیه) و اورینت (منطقه خشک آتشفشانی) اشاره کرد.

روش دم کردن قهوه گواتمالا

روش دم کردن قهوه گواتمالا

۱٫ روش پور اور یا دستی (Pour Over)

pour over یکی از بهترین روش‌ها برای دم کردن قهوه به‌شمار می‌آید به‌طور کلی هرچه دانه قهوه روشن‌تر باشد، استفاده از روش pour over نتیجه بهتری خواهد داد. این روش برای افرادی که دوست دارند قهوه‌ای با عطر و طعم میوه‌‌ای را حس کنند یک گزینه عالی است.

۲٫ فرنچ پرس (French press)

استفاده از روش فرنچ پرس برای دم کردن قهوه گواتمالا، قهوه شیرین‌تری را می‌دهد چون مدت زمان مجاورت پودر قهوه و آب طولانی است.

۳٫ روش سرد (Cold Brew)

قهوه گواتمالا شیرینی زیاد و اسیدیته متوسط دارد به‌همین دلیل کلدبرو یک روش ایده‌آل برای دم کردن آن است. ماندن طولانی مدت قهوه در آب باعث می‌شود تا شیرینی و غلظت قهوه بیش‌تر استخراج شده و یک فنجون قهوه بی‌‌نظیر تهیه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *