تاثیر قهوه بر فشارخون

قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان به شمار میرود. مردم در سراسر جهان سالانه نزدیک به ۱۹ میلیارد پوند (۸٫۶ میلیارد کیلوگرم) قهوه مصرف می‌کنند. در واقع محبوبیت این نوشیدنی به خاطر تأثیر چندانی که بر سیستم عصبی ما می‌گذارد نیست، با وجود طعم تلخ آن یاد گرفته‌ایم که این نوشیدنی را دوست داشته باشیم زیرا به ما کمک می کند از خواب بیدار شده و هشیاری بیشتری داشته باشیم. اما با افزایش مصرف قهوه، حتما برای کسانی که دچار فشار خون بالا هستند این سوال پیش می آید که تاثیر قهوه بر فشارخون و سلامت قلب چیست؟ آیا باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟ ما در این مطلب به این سوال شما پاسخ می دهیم، در ادامه همراه ما باشید…

اثرات نوشیدن قهوه

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون چگونه است؟

طبق گفته کارشناسان، اثرات فیزیولوژیکی نوشیدن قهوه می‌تواند فراتر از مقدار کمی بیداری باشد. کافئینی که ما آن را روزانه از چای و قهوه مصرفی دریافت می‌کنیم، یک محرک طبیعی است. با توجه به اینکه محرک‌ها می‌توانند موجب انقباض عروق خونی شوند، طی تحقیقاتی، محققان به بررسی تاثیر مصرف کافئین در بالا رفتن فشار خون پرداختند. طبق نتایج به دست آمده، میتوان گفت ممکن است قهوه فشار خون را برای مدت کوتاهی پس از مصرف افزایش دهد، اما خطر ابتلا به پرفشاری خون (وضعیت پزشکی طولانی‌مدت) را افزایش نمی‌دهد! و اغلب این افزایش، افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به صورت مرتب کافئین دریافت نمی‌کنند. اما اگر به طور مرتب آن را بنوشید، این اثر کم می‌شود. و این به دلیل تحمل کافئین، که هنگام عادت به نوشیدن آن به‌وجود می‌آید، میباشد.

تاثیر قهوه بر فشارخون

به طور کلی به گفته ی اعضای کمیته ملی علیه فشارخون، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه نوشیدن قهوه باعث پرفشاری خون می‌شود، وجود ندارد.

تاثیر قهوه بر فشارخون چه افرادی بیشتر است؟

محقق ایتالیایی Giuseppe Grosso دو نکته را روشن می‌کند:

  • اول اینکه افزایش فشارخون ناشی از کافئین موقت است.
  • دوم اینکه افزایش فشارخون روی افرادی است که هرروز کافئین مصرف نمی‌کنند. بنابراین افرادی که هرروز قهوه می نوشند دچار Hypertention ناشی از آن نمی‌شوند.

در واقع، به گفته کارشناسان ممکن است دوز خاصی از قهوه در برخی افراد منجر به افزایش فشارخون نشود، اما همان دوز در فرد دیگر باعث افزایش فشارخون شود.

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون

مزایای نوشیدن قهوه

اگرچه ممکن است قهوه درست بعد از نوشیدن فشار خون شما را به طور موقت افزایش دهد، اما به نظر نمی‌رسد این اثر طولانی باشد. برای مبتلایان به فشار خون بالا نیز، تحقیقات فعلی نشان می‌دهد، بعید است که  مصرف روزانه قهوه، تأثیر قابل توجهی در فشار خون یا خطر کلی بیماری قلبی داشته باشد. با این حال قهوه برخی مزایا برای سلامت بدن را داراست.

  1. در مورد افراد سالم، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه ۳ – ۵ فنجان قهوه، با کاهش ۱۵% خطر بیماری قلبی، خطر مرگ زودرس را کاهش میدهد.
  2. قهوه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد ممکن است سلامت قلب را ارتقا بخشد.
  3. قهوه حاوی چندین ترکیب فعال زیستی شناخته شده است، که دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند و این استرس اکسیداتیو را در بدن شما به خوبی کاهش میدهد.

مزایای نوشیدن قهوه

پیشنهاد ویژه روکالبا (حتما بخوانید): انواع قهوه عربیکا و خواص آن

خواص درمانی چای ماسالا

قهوه گواتمالا را بیشتر بشناسید!

با این وجود، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر قهوه، در سلامت بدن در درازمدت، مورد نیاز است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه  کاملاً بی خطر است و حتی ممکن است یک عادت مفید نیز باشد.

چند نکته مهم

  • اگر از قبل تجربه نوشیدن قهوه به طور مرتب را ندارید، بهتر است کمی صبر کنید تا فشار خون شما بعداز اضافه کردن این نوشیدنی به رژیم روزانه به حالت عادی برگردد، زیرا ممکن است در کوتاه مدت فشار خون شما را افزایش دهد.
  • درنظر داشته باشید که خوردن یا نوشیدن بیش از حد از هر چیزی می‌تواند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد، قهوه نیز از این قاعده مستثنی نیست. حفظ تعادل در سبک زندگی و عادات غذایی همیشه مهمترین نکته است.
  • فعالیت بدنی منظم که با رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل، از بهترین راه‌های تقویت فشار خون و سلامت قلب است.

 

بنابراین، همانطور که گفته شد، قهوه، این نوشیدنی محبوب، هیچ ارتباط طولانی مدت با افزایش فشار خون یا خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که به طور مرتب آن را می‌نوشند نخواهد داشت. قهوه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد ممکن است سلامت قلب را ارتقا بخشد و نوشیدن قهوه در حد اعتدال به احتمال زیاد برای اکثر افراد یک عادت ایمن میباشد.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید و مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با انواع چای و قهوه، وه  همچنین برای ثبت سفارش به بخش چای-قهوه در وبسایت فروشگاه روکالبا مراجعه نمایید.

با آرزوی سلامتی و سپاس از همراهی شما “فروشگاه روکالبا”

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *