تاثیر قهوه بر قند خون و دیابت

کافئین روزانه ما از منابع مختلفی از جمله قهوه، چای، شکلات و … تأمین میشود. اما مصرف این ماده محبوب، چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟ در مقالات قبلی از اثرات نوشیدن قهوه بر انواع بیماری ها گفتیم، حال در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر قهوه بر قند خون ، بپردازیم. احتمالا شما که اکنون این مقاله را میخوانید، دچار قند خون بالا هستید و از طرفی هم از علاقه مندان نوشیدن قهوه میباشید. حتما این سوال در ذهن این دست از دوست داران قهوه، نقش میبندد، که آیا نوشیدن قهوه تاثیر سوء بر قند خون (دیابت) دارد؟ یا برعکس، دارای اثرات مفیدی در این مورد است؟

تاثیر قهوه بر قند خون

شواهد در حال رشد و معتبری که وجود دارد، گویای این است که قهوه می تواند در برابر انواع خاصی از سرطان ها، بیماری های کبدی و حتی افسردگی محافظت کند، همچنین تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون را نمیتوانیم نادیده بگیریم، این موضوع در مورد دیابت هم صادق است! در ادامه این مطلب همراه ما باشید، تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم…

تاثیر نوشیدن قهوه بر قند خون و پیشگیری از دیابت

همانطور که که میدانید، دیابت بر نحوه پردازش گلوکز خون (قند خون) بدن تأثیر می گذارد. قند خون چیزی است که مغز شما برای انرژی بخشیدن به عضلات و بافت های شما احتیاج دارد. اگر مبتلا به دیابت هستید، این بدان معنی است که بیش از حد گلوکز در خون شما گردش می کند. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، نتایج قانع کننده ای به دست آمده که نشان میدهد افزایش مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. محققان بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر را حدود ۲۰ سال تحت نظر داشتند. آنها در یک دوره چهار ساله تمرکز کرده و نتیجه گیری های آنها در این مطالعه در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

آنها به این نتیجه رسیدند، افرادی که نوشیدن قهوه را به بیش از یک فنجان در روز افزایش داده اند، ۱۱ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را دارند. در حالی که، در افرادی که مصرف قهوه خود را به میزان یک فنجان در روز کاهش دادند، خطر ابتلا به دیابت ۱۷ درصد افزایش یافت! این موضوع حتی در مورد مصرف چای هم صحت دارد! بنابراین قهوه می تواند برای محافظت از افراد در برابر دیابت مفید باشد، البته باید بدانید، برخی مطالعات نشان میدهد قهوه سیاه ممکن است برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، خطراتی را ایجاد کند.

تاثیر نوشیدن قهوه بر دیابت

قهوه جایگزینی برای انسولین!

به گزارش “اسپوتنیک” و به نقل از “گاردین” ، محققان سوئیسی ایمپلنتی را ابداع کرده اند که در صورت تشخیص وجود کافئین در خون، دیگر نیازی به مصرف انسولین نخواهد بود؛ به گفته محققان در موسسه فناوری فدرال سوئیس، آینده درمان دیابت، تزریق انسولین بعد از صرف غذا نخواهد بود؛ بلکه به جای آن احتمالا می توان یک فنجان قهوه نوشید. در این راستا، محققان امیدوارند، با ایمپلنتی که ابداع کرده اند و حاوی صدها هزار سلول طراح است، بتوانند زندگی دیابتی هایی را که به تزریق منظم انسولین وابسته است، تغییر دهند. سلول های طراح این ایمپلنت در صورت احساس وجود کافیین در جریان خون، به طور خودکار انسولین تزریق می کنند.

قهوه جایگزین انسولین

مصرف قهوه (کافئین) و انسولین قبل و بعد از غذا

در سال ۲۰۰۴، یک مطالعه نشان داد که مصرف کپسول کافئین قبل از غذا و بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ منجر به افزایش قند خون شد و همچنین افزایش مقاومت به انسولین را نشان داد. بعد از آن در یک مطالعه از یک منبع معتبر، گفته شد ممکن است یک عامل ژنتیکی درگیر باشد، در این مطالعه، افرادی که کافئین را کندتر متابولیزه می کردند، سطح قند خون بیشتری نسبت به افرادی که ژنتیکی کافئین را سریعتر متابولیزه می کردند، داشتند.

در قهوه نیز غیر از کافئین چیزهای بیشتری وجود دارد، که این موارد ممکن است مسئول تأثیر محافظتی قهوه در برابر دیابت باشد، که در مطالعه سال ۲۰۱۴ مشاهده شده است. بنابر نتایج به دست آمده در تحقیق جدیدتر که از منبع معتبر سال ۲۰۱۸ انجام شده، نشان داده شد که اثرات طولانی مدت قهوه و کافئین ممکن است با کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت در ارتباط باشد.

پیشنهاد ویژه روکالبا : کمترین میزان کافئین در قهوه لیبریکا

تاثیر قهوه و انسولین ناشتا بر قند خون

طبق نتایج بدست آمده در مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۰۴، که تأثیر “متوسط” قهوه، بر افراد مبتلا به دیابت، که روزانه ۱ لیتر قهوه معمولی می نوشیدند، با دیگر افراد، بررسی شد؛ در پایان این مطالعه چهار هفته ای، افرادی که بیشتر قهوه مصرف کرده بودند، مقدار بیشتری انسولین در خون خود داشتند. این موضوع حتی در هنگام روزه گرفتن نیز صادق بود.

“توجه داشته باشید”

اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، بدن شما قادر به استفاده مؤثر از انسولین برای مدیریت قند خون نیست. چراکه اثر “مقاومت” که در مصرف طولانی مدت قهوه دیده می شود، بیش از چهار هفته طول می کشد.

تاثیر نوشیدن قهوه ناشتا بر دیابت

خطرات و هشدارها

کافئین موجود در قهوه، حتی برای افراد سالم نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد؛ این عوارض جانبی رایج در کافئین شامل مواردی مانند سردردها، بی قراری، اضطراب است. بنابراین اعتدال در مصرف قهوه نکته ای بسیار مهم است. با این حال، حتی مصرف متوسط قهوه، خطراتی دارد که باید در موردش با پزشک خود مشورت کنید. این خطرات شامل موارد زیر میباشد:

  • افزایش کلسترول با نوشیدن قهوه های نوع فیلتر نشده یا اسپرسو
  • احتمال ابتلا به سوزش سر دل و نفخ معده
  • افزایش سطح قند خون بعد از صرف غذا
  • نوجوانان باید در روز کمتر از ۱۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند. این شامل تمام نوشیدنی های کافئین دار مثل نوشابه ها، و نه فقط قهوه است.
  • کودکان خردسال باید از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند.
  • اضافه کردن بیش از حد شیرین کننده یا کرم به قهوه می تواند خطر دیابت و اضافه وزن شما را افزایش دهد.

خطرات ناشی از مصرف قهوه

راه حل ها و توصیه های مهم

هیچ ماده غذایی یا مکمل، محافظت کامل در برابر دیابت نوع ۲ ایجاد نمیکند. بنابراین، اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، بهترین راه برای کاهش خطر، کاهش وزن، ورزش و مصرف یک رژیم متعادل و متراکم از نظر مواد مغذی است.

در نظر داشته باشید، نوشیدن قهوه البته به روش درست آن به منظور جلوگیری از دیابت نتیجه خوبی را برای شما می تواند داشته باشد. پس سعی کنید مقدار قند یا چربی که همراه قهوه خود می نوشید را کاهش دهید. همچنین با پزشک خود در مورد گزینه های رژیم غذایی، ورزش و تأثیراتی که ممکن است نوشیدن قهوه داشته باشد صحبت کنید.

امیدواریم، این مطلب که در جهت افزایش آگاهی و دریافت اطلاعات مفید مربوط به ارتقاء سطح سلامت شما عزیزان گردآوری شده، برایتان مفید و مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

با آرزوی سلامتی برای شما عزیزان و سپاس از همراهی شما “فروشگاه روکالبا”

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *