حنا از زمانهای بسیار دور در مصر باستان، شمال و غرب آفریقا و جنوب آسیا به عنوان یک ابزار آرایشی مورد استفاده قرار میگرفت؛ علاوه بر این، این گیاه جذاب با ظاهر زیبایی که دارد، جنبه ی تزئینی و همچنین دارای خواص دارویی و درمانی بیشماری میباشد. اگر شماهم جزء آن دسته از افراد خوش ذوقی هستید که قصد دارید کاشت گیاه حنا را خودتان تجربه کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید؛ ما در این مقاله به بررسی کامل، نحوه صحیح کاشت و نگهداری از درختچه حنا پرداخته ایم؛ در ادامه همراه ما باشید…

آشنایی با گیاه حنا

نام : حنا

نام  لاتین: HENNA

نام علمی: LAWSONIA INERMIS

بومی مناطق: نیمه خشک، شمال آفریقا، غرب و جنوب آسیا و شمال استرالیا

نام های دیگر: hina, the henna tree, the mignonette tree, the Egyptian privet، Mehandi

کاشت گیاه حنا

حنا گیاهی درختی است، که ارتفاع آن تا ۷ متر میرسد و در فصل تابستان گل های صورتی رنگ زیبایی تولید می کند. برگهای درختچه حنا، ساده، بیضی و نوک تیز هستند و طول آنها تا ۳ و عرض آن تا ۱ سانتی متر میباشد. این برگهای کوچک به شکل خوشه مانند بر روی ساقه قرار میگیرند. گلهای حنا نیز به رنگ سفید یا مایل به صورتی هستند. درختچه ی جوان حنا بدون خار، ولی درختچه های مسن، دارای خار میباشند. قسمت مورد استفاده ی گیاه حنا برگ آن است. بسیاری از افراد برای زیبایی منحصر به فرد درخت حنا، آن را کشت می کنند. این درخت در فضای سبز بسیار زیباست، همچنین یکی از ویژگی های درخت حنا معطر بودن آن است. حنا در هندوستان استفاده های زیادی دارد و جزء بی چون و چرای این کشور میباشد.

مصارف حنا

بسیاری از افراد برای زیبایی منحصر به فرد درخت حنا، آن را کشت می کنند. اما از گیاه حنا اغلب برای رنگ آن استفاده می شود. از رنگ حنا در رنگریزی پارچه، تتو (پوست) و رنگ مو استفاده میشود. رنگ دانه های حنا در برگ آن وجود دارد، بنابراین برای بدست آوردن حنا برگ های درخت حنا را خشک و سپس آسیاب می کنند و به صورت پودر درمی آورند.

مصارف زیبایی حنا

مناطق مناسب برای کاشت گیاه حنا

کشورهایی مانند ایران، هند و عربستان بیشترین تولید حنا را در جهان دارند. درختچه ی حنا در مناطق جنوبی ایران از جمله استان کرمان، اطراف بندرعباس و بوشهر، استان سیستان و بلوچستان در چابهار، و اطراف اهواز، به خوبی رویش دارد. اگر چه درخت حنا متعلق به مناطق نیمه استوایی است اما، زمستان های سرد مناطق معتدل را نیز به خوبی دوام می آورد. به همین دلیل کشت آن در مناطق شمالی ایران احتمالا با موفقیت همراه است. پیشنهاد می شود تا بلوغ درخت، آن را از سرمای زمستان محافظت نمایید. در تحقیقاتی که در دانشکده داروسازی تهران بر روی حنای نواحی مختلف ایران صورت گرفته، حنای نرماشیر (استان کرمان) مرغوب ترین و با کیفیت ترین حنا اعلام شد.

نحوه کاشت و پرورش گیاه حنا

طبق تحقیقاتی که در زمینه کاشت، داشت و برداشت حنا انجام شده است، مشخص شد تکثیر جنسی حنا به وسیله بذر با مشکلاتی نظیر دیر سبزشدن و هجوم آفات بذرخوار از جمله مورچه و پرندگان مواجه میشود.

بنابراین تکثیر غیر جنسی یعنی روش قلمه زنی درگلدان و انتقال نهال ریشه دار به زمین اصلی، مطمئن تر و سریع تر به نتیجه خواهد رسید. تکثیر حنا به این صورت است که بذر ها را از قبل در گلدان می کارند و سپس به زمین اصلی منتقل می کنند، در صورتی که زمین شرایط لازم را داشته باشد مستقیما در زمین اصلی کاشته می شود. رشد گیاه حنا در ماه های سرد و خنک، پاییز و زمستان بسیار کند و با توجه به شرایط برودتی تقریباً متوقف می شود اما همزمان با افزایش تدریجی دما، گیاه رشد خود را از سر می گیرد و در بهار و تابستان تولید گل و بذر می نماید.

چینه بندی بذر درخت حنا که شامل سرمادهی بذرهاست سبب افزایش سرعت جوانه زنی بذر حنا خواهد شد. برای چینه بندی، بذرهای درخت حنا را روی یک دستمال کاغذی قرار دهید. آن را مرطوب کنید و درون پلاستیک زیپ دار چند روز در یخچال قرار گیرد. پس از بیرون آوردن بذرهای سرمادهی شده آنها را در خاک حاصلخیز با زهکشی بالا بکارید. محیط جوانه زنی بذرهای حنا باید گرم و روشن باشد. بهتر است نور آفتاب ساعاتی روی بستر کشت بتابد تا هم گرما و هم نور سبب افزایش سرعت جوانه زنی بذرهای حنا شود. نهال های حنا تولید شده از بذر در ۵ ماهگی قابل کاشت در زمین اصلی هستند. درخت حنا به خشکی بسیار مقاوم است.

نحوه کاشت حنا

برداشت حنا

محصول حنا را در دو فصل برداشت می کنند، برداشت اول در بهار است که این محصول ماده رنگ دهنده کمتری در خود دارد و بیشتر به عنوان گیاه دارویی از آن استفاده می شود، بار دوم برداشت پائیزه محصول است که حاوی مقدار بیشتری ماده رنگ دهنده بوده و بیشتر برای اهداف آرایشی و تزئینی مورد استفاده قرارمی گیرد.
برگ های گیاه حنا پس از جمع آوری می بایست در یک محل سایه و نسبتاً تاریک خشک شوند، زیرا نور خورشید باعث تخریب آن می شود.

جمع آوری برگ های حنا

برداشت برگ حنا از سال های دوم و سوم شروع می شود و سالی دو بار صورت می گیرد که در واقع در اوایل تیرماه به نام “حنای گرما” و در اواخر آبان ماه به نام “حنای قوس” مشهور می باشد.

آفات و بیماری های حنا

حنا گیاهی است که آفات و بیماری  زیادی ندارد؛ اما پوسیدگی سیاه ریشه و لکه برگی  Corticium koleroga که به دلیل موجب بوجود می آید، از جمله مهم ترین بیماری های حنا می باشند.

خواص حنا

در این مقاله سعی شد نکات کلیدی اولیه در کاشت و برداشت درختچه حنا را برایتان بازگو کنیم؛ امیدواریم این مطلب برایتان مفید و قابل توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین اگر قصد تهیه بذر حنا را دارید، شما عزیزان میتوانید جهت اطلاع از قیمت و نحوه سفارش بذر گیاه حنا به بخش فروش وبسایت روکالبا مراجعه نمایید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *