حتما همه شما در اواخر فصل بهار، در کنار جاده ها و صحرا ها گیاه خاردار بسیار زیبایی را دیده اید که بر روی سرشاخه های گرد، تیغ دار و سبز رنگ آن گلی قرار دارد که به صورت یک کلاه بنفش خوشرنگ و زیباست و در بین گیاهان دیگر صحرا کاملا جلوه گری می کند. گیاه دارویی خار مریم ، به عنوان درمانی طبیعی برای بیماری‌ها و مشکلات جسمی مختلف کاربرد دارد؛

“سیلیمارین” ماده فعال در خار مریم است. این گیاه دارویی بیشتر برای درمان مشکلات کبدی توصیه می شود اما برخی افراد معتقدند، می‌تواند کلسترول را نیز کاهش دهد و در کنترل دیابت نوع ۲ کمک کننده باشد، همچنین گروهی از افراد ادعا می‌کنند گیاه خار مریم در درمان بیماری سیروز کبدی، هپاتیت، یرقان و اختلالات کیسه صفرا موثر است. اما اینها تنها بخش کوچکی از خواص دارویی و درمانی این گیاه شگفت انگیز است! ما در این مقاله سعی داریم به بررسی خواص معجزه آسای خار مریم، این گیاه پرطرفدار بپردازیم؛ با ما در ادامه همراه باشید…

گیاه شناسی خار مریم

خار میرم، گیاهی است دو ساله و دارای برگهای منقسم و دندانه دار به رنگ سبز شفاف؛ گل های این گیاه لوله ای و درشت و به رنگ ارغوانی (قرمز مایل به بنفش) میباشد و میوه سیاهرنگ و شفاف و دارای تار دارد. این گیاه بومی کشورهای مدیترانه ای است، با این حال این گیاه خود رو بوده و در صحراهای ایران و بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان و کلاردشت، در گرگان، مازندران، آذربایجان، لرستان، فارس و خراسان می‌روید.

بررسی خواص گیاه دارویی خار مریم

۱٫ پاکسازی و سم زدایی کبد

گیاه دارویی خار مریم به دلیل دارا بودن از مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سیلیمارین ، یکی از از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی کبد از سموم، الکل و آفت کش هاست. در طب سنتی نیز از خار مریم برای پیشگیری و درمان بیماری های کبدی، از جمله هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می شود.

۲٫ حفظ سلامت و جوانسازی پوست

خارمریم در کاهش التهابات پوستی بسیار کمک کننده است؛ هم چنین از پیری پوست جلوگیری کرده و درخشندگی طبیعی آن را نمایان می کند. وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک در جوان سازی پوست صورت و رفع لکه های تیره پوستی نیز به خوبی تاثیر میگذارد. همچنین طبق تحقیقات اولیه انجام شده، گفته میشود سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

۳٫ کاهش کلسترول خون با گیاه خار مریم

بالا بودن سطح کلسترول در خون، به بروز مشکلاتی در سلامت قلب و افزایش احتمال ابتلا به سکته مغزی منجر می‌شود. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۶ نشان داد، گیاه خار مریم، به دلیل داشتن ماده مؤثر “سیلیمارین” نقش حائز اهمیتی در پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون در بدن دارد.

۴٫ کمک به کاهش وزن

بنابر نتایج به دست آمده در تحقیقات اولیه در سال ۲۰۱۶ ، نشان داده شد که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

۵٫ تاثیر مثبت خار مریم در کاهش مقاومت به انسولین

مقاومت انسولینی، مشکلی است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار آن هستند؛ ترکیب آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین در عصاره گیاه دارویی خار مریم، می تواند در جهت تنظیم مقادیر انسولین و حفظ سطح قند خون در بدن، حتی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد.

۶٫ بهبود علائم آسم آلرژیک با گیاه خار مریم

همانطور که اشاره کردیم، وجود ماده فعال در گیاه خار مریم، در کاهش التهابات بسیار موثر است. در سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ ای انجام شد که نشان داد سیلیمارین به کاهش التهاب در مجرای تنفسی موش‌های مبتلا به آسم آلرژیک کمک میکند.

۷٫ جلوگیری از پیشرفت سرطان

مقادیر بالای ماده فعال “سیلیمارین” موجود در خار مریم، که در واقع نوعی آنتی اکسیدان است، به کاهش میزان رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به تومور و سرطان را کاهش می دهد. در طی مطالعات انجام شده توسط محققان در دانشگاه مینه سوتا در سال ۲۰۰۷ مشخص شد که خار مریم به مهار رشد سلول های سرطانی پروستات، پوست و پستان کمک شایانی می کند.

۸٫ حفظ سلامت استخوان ها

خار مریم نقش اساسی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد، و به جلوگیری از آسیب های استخوانی ناشی از کمبود استروژن کمک می کنند همچنین از خطر پوکی استخوان جلوگیری می کند.

۹٫ کند شدن روند شروع آلزایمر به کمک خار مریم

“استرس اکسیداتیو” عامل اصلی بیماری آلزایمر است؛ نتیجه مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ گویای آن است که گیاه خار مریم مقاومت بدن رادر برابر استرس اکسیداتیو افزایش می‌دهد. ماده فعال در خارمریم توانایی ادراکی را تحریک، و مسیرهای عصبی جدیدی را باز می کند، که به طور موثر ظهور جنون و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

۱۰٫سلامت معده و دستگاه گوارش

یکی از فواید خارمریم درمان سوزش معده و سوهاضمه است. خارمریم تلخ است، و گیاهان تلخ، گوارش را با کاهش ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی و همچنین فعال کردن عصب بهبود میبخشند. در طب سنتی از دمنوش خار مریم برای درمان معده درد، کاهش نفخ شکم، درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

مقدار و زمان مصرف خار مریم

میزان مصرف روزانه ی خار مریم، ۱۴۰ تا ۴۲۰ میلی گرم، در ۲ تا ۳ نوبت می‌باشد. به نظر می‌رسد تجویز گیاه، تا ۴۸ ساعت پس از بلعیدن قارچ آمانیتا در جلوگیری از بروز آسیب کبدی موثر باشد.

موارد منع مصرف خار مریم

به دلیل نبود مطالعات کافی، و حساسیت به گیاهان تیره‌ی کاسنی، گیاه خار مریم نباید در کودکان زیر ۱۲ سال و بانوان باردار و شیرده مصرف شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *