اسطوخودوس گیاهی شناخته شده است که به نام های اسطوقدوس یا لاواندولا (لاوندر) نیز شناخته میشود. اسطوخودوس گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف درمانی بسیاری از آن استفاده میشده است، که از جمله این خواص می توان به خواص درمانی برای سرماخوردگی، کاهش فشار خون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود؛ ما در این مقاله قصد داریم، شما را با ۱۰ مورد از مهمترین خواص دارویی اسطوخودوس آشنا سازیم، دعوت میکنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید…

اسطوخودوس چیست؟

در خانواده نعناعیان، تقریبا ۴۰ گیاه وجود دارد که با نام اسطوخودوس طبقه بندی می شوند؛ هر چند که رایج ترین نوع آن “Lavandula angustifolia” است؛ این گونه بیشتر در اروپا، آفریقا، مدیترانه و بخش هایی از آسیا می روید و دلیل مصرف گسترده این گیاه، طیف وسیعی از مزایای موجود در آن است. گیاه دارویی اسطوخودس سرشار از روغن های ضروری است که می تواند اثر قدرتمندی بر روی بدن داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در این میان وجود دارد این است که اسطوخودوس می تواند به سرعت رشد کند و  این موضوع باعث می شود این گیاه در بخش هایی از جهان ه عنوان علف هرز شناخته شود!

مهمترین خواص دارویی اسطوخودوس

این گیاه شگفت انگیز، دارای طعم و بوی شگفت انگیزی است، اما بیشترین دلایل مصرف زیاد آن به خاطر مزایای زیادی است که برای سلامت بدن دارد:

خاصیت درمانی اسطوخودوس برای پوست و مو

روغن گیاه اسطوخودوس، دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان که دارد، در پاک سازی پوست و درمان آکنه و جوش بسیار مؤثر میباشد. برای مراقبت از پوست خود، پیشنهاد ما به شما استفاده از اسپری های گل اسطوخودوس میباشد. زمانی که احساس می کنید پوستتان خشک شده یا تحریک پذیر است، کافیست کمی از عصاره اسطوخودوس روی آن اسپری کنید و از اثر سریع و شگفت انگیز آن لذت ببرید. این عصاره می تواند برای شرایط مزمن مانند “پسوریازیس”، “اگزما” و “آکنه” بسیار مفید باشد.

همچنین نباید از تاثیرات معجزه آسای اسطوخودوس بر روی مو غافل شد! اسطوخودوس یکی از مؤثرترین گیاهان دارویی برای پاک سازی پوست سر، و از بهترین روش های طبیعی برای درمان شپش سر محسوب می شود؛ روغن اسطوخودوس موجب پیشگیری و درمان شوره سر، و تقویت و افزایش رشد مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن با اسطوخودوس

گفته می شود، وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها در گیاه اسطوخودوس به سم زدایی روده ها کمک میکند؛ و با کاهش قدرت جذب چربی در بدن باعث لاغری و کاهش وزن نیز می شود.

سلامت معده و دستگاه گوارش

اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی بوده و به عنوان یکی از بهترین دارو های گیاهی برای بهبود هضم غذا، درمان معده درد و یبوست، اسهال و سلامت دستگاه گوارش شناخته می شود؛ پلی فنول هایی که در گیاه اسطوخودوس یافت میشوند اثرات زیادی بر روی بدن دارند؛ این ماده میتواند مانع از توسعه باکتری های مضر و تجمع گاز در روده شود و به این ترتیب باعث تسکین ناراحتی های معده، کاهش نفخ و از بین رفتن درد و گرفتگی شکم می شود. جویدن برگ اسطوخودوس یا نوشیدن چای آن نیز می تواند بسیار موثر باشد.

خواص دارویی اسطوخودوس بر تنظیم فشار خون و سلامت قلب

مقادیر بالای “لینانول” موجود در گیاه اسطوخودوس باعث بهبود گردش خون در بدن شده و در کاهش میزان فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار کمک کننده است، خاصیت آرام کنندگی اسطوخودوس که از ترکیبات طبیعی و آنتی اکسیدان های موجود در آن ناشی می شود، می تواند با کم کردن فشار رگ های خونی، سلامت قلب را بهبود ببخشد. این موضوع باعث پیشگیری از سکته و حملات قلبی می شود.

درمان بی خوابی با اسطوخودوس

اسطوخودوس از جمله خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان است که باعث آرامش شده و از بهترین روش های طبیعی برای درمان بی خوابی شبانه به حساب می آید. اگر به طور منظم از بی خوابی رنج میبرید، آپنه خواب دارید و یا الگوی خواب بی قرار را تجربه می کنید! برای رفع این مشکل پیشنهاد میکنیم از اسطوخودوس استفاده کنید. بخور اسطوخودوس یا نوشیدن یک فنجان دمنوش اسطوخودوس قبل از خواب به درمان بی خوابی کمک می کند. تاثیر گل های این گیاه بر روی سیستم عصبی اشکار است و می تواند به از بین رفتن افکار منفی نیز کمک کند.

تاثیر اسطوخودوس بر کاهش استرس و اضطراب

از اسطوخودوس در طب سنتی برای رفع استرس و اضطراب استفاده می شود؛ اسطوخودوس دارای خواص آرام بخش طبیعی است و می تواند استرس، اضطراب، تنش عصبی را رفع کند و حتی در درمان افسردگی نیز تا حدودی مؤثر باشد! برای این منظور شما میتوانید چای اسطوخودوس را بنوشید.

خاصیت ضد التهابی و درمان سرماخوردگی

اگر از گل های اسطوخودوس به هنگام استحمام خود استفاده کنید، می توانید از ترکیبات ضد التهابی آن برای کاهش التهاب بهره مند شوید. خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اسطوخودوس بسیار قوی هستند، بنابراین می تواند با پاک سازی سیستم تنفسی از خلط، به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلو درد، سرفه، آسم و سینوزیت کمک کند.

کاهش مشکلات قاعدگی

بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی، بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مواجه هستند؛ اسطوخودوس به دلیل خواص ضد درد و آرام بخش قوی که دارد، برای درمان سندروم پیش از قاعدگی مفید بوده و به درمان درد پریود کمک می کند. قرار دادن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخشی خوبی دارد. همچنین میتوانید ۲ گرم اسطوخودوس را به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب بنوشید.

بیماری های تنفسی

اسطوخودوس برای درمان بیماری‌های تنفسی از جمله برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است؛ این گیاه ضد عفونی کننده ریوی خوبی بوده که ترشحات برونشیتی را کاهش، و به خلط انداختن آن را آسان تر ساخته و گلو درد و سرفه را نیز درمان می‌کند. پیشنهاد میکنیم ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، محلول را از صافی رد کرده و روزانه ۳ فنجان بنوشید، و این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید. البته دقت داشته باشید که مصرف دم کرده اسطوخودوس باید به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری و حتما زیر نظر پزشک صورت گیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *