کاشت و پرورش جینسینگ

جینسینگ یکی از مشهورترین گیاهان نیروبخش و مقوی در جهان است، که لقب گیاه جوانی یا نوشدارو را به خود اختصاص داده است؛ ما در این مقاله به معرفی و همچنین آموزش نحوه صحیح کاشت و پرورش جینسینگ پرداخته ایم، و نکات کلیدی که در کاشت و نگهداری از گیاه جینسینگ باید به آنها توجه کنیم را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم. اگر شماهم تصمیم به کاشت این گیاه شگفت انگیز دارید، دعوت مکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

آشنایی با گیاه جینسینگ

جنسینگ گیاهی است از خانواده “عَشقه Araliaceae” و نام علمی آن “Panax ginseng” می باشد؛ در کتاب های سنتی و عربی به ریشه این گیاه “جنسه ” و ” جنسا ” گفته میشود. در زبان انگلیسی جینسینگ را Ginseng _ Asiatie ginseng _ Chinsese ginseng مینامند.

دستورالعمل کاشت و پرورش بذر جنسینگ یا پرورش آن در مزرعه در مناطف مختلف دنیا متفاوت می باشد. جنسینگ یک گیاه خزان کننده است به این معنی که با شروع پاییز قسمت بالایی آن خشک می گردد و در شروع فصل بهار مجدد رشد می کند.

آشنایی با گیاه جینسینگ

آموزش کاشت بذر گیاه جینسینگ و نگهداری از آن

مکان مناسب کاشت و پرورش جینسینگ

جینسینگ اغلب در مکان های سایه دار در جنگل های چوبی و مرطوب به ویژه آن جنگل های خزان کننده مانند صنوبر زرد، بلوط، افرا و صنوبر بهترین رشد را دارد. جنگل های بالغ با ۷۵ الی ۸۰ درصد سایه ایدآل می باشد.

خاک مناسب برای جینسینگ

خاک مناسب برای کاشت و پرورش جینسینگ ، شامل ۵۰% پیت ماس – ۲۵% کوکوپیت و ۲۵% ماسه است؛ که بعد از مخلوط کردن کامل باید آن را با محلول سم قارچ و سم حشره کش (به اختیار) شستشو دهید و ۲۴ ساعت در هوای آزاد قرار دهید و سپس برای رفع اثرات سم، آبشویی کنید؛ بعد از ۲۴ ساعت خاک آماده برای کاشت هست.

روش صحیح کاشت و آبیاری بذر جینسینگ

ابتدا بذرها رو با دست خرد کنید (بذر اصلی داخل پوسته هست) و سپس با دست روی خاک از قبل آماده شده که در سینی نشاء ریخته اید، پخش کنید و طوری آبیاری کنید که خاک تا ۵ روز کاملاً خیس باشد و بعد از ۵ روز، هر روز با آبپاش روی بذرها را آبیاری کنید؛ و سپس تا ۳ ماه ادامه می دهیم.

نگهداری جینسینگ پس از کاشت

تا سه ماهگی، هر پانزده روز یک بار، سم قارچ باید به صورت آب پاش به گیاه داده شود؛ و از سه ماهگی به بعد تا یک سالگی ماهی یک بار این کار را انجام دهید. رطوبت مناسب برای رشد جینسینگ باید تأمین شود، این گیاه تا سه ماهگی به آفتاب تند نیاز ندارد و معمولاً در گلخانه ها با شید ۸۰% کاشته میشود. برای تأمین رطوبت تا دو یا سه ماه روی گیاه را با پلاستیک بپوشانید به صورتی که فقط قسمتی جهت رد و بدل شدن هوا باز باشد.

گیاه جینسینگ معمولاً در ۸ ماهگی از سینی نشاء به گلدان انتقال داده میشود، و در یک سالگی برای تبدیل شدن به بونسای سر این گیاه زده میشود، و ظرف مدت ۱۸ ماه به یک پایه بونسای حدود ۳۰ گرمی تبدیل خواهد شد.

کاشت و پرورش جینسینگ

پیشنهاد ویژه روکالبا: کاشت و نگهداری آلوئه ورا

نحوه صحیح نگهداری از بونسای جینسینگ

خاک جینسینگ

خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می باشد.

نور مورد نیاز جینسینگ

جینسینگ مکان های نورگیری را میپسندد که در عین حال دور از تابش مستقیم آفتاب نیز باشد. هر چند که جینسینگ در مقابل نور کم مقاومت خوبی دارد، اما مکان های بسیار سایه گیر برای بونسای جینسینگ نامناسب است.

پس پیشنهاد میکنیم برای سرحال بودن گیاه جینسینگ تان آنرا نزدیک پنجره ای که به سمت جنوب و یا غرب است قرار دهید. اگر از لامپهای گرمایشی استفاده میکنید، مراقب باشید که گیاه را زیاد نزدیک آن قرار ندهید و سعی کنید فاصله ای حدود ۳۱۱ سانتی متر بین بونسای و لامپ حفظ شود. اگر بونسای شما رو به پنجره قرار دراد، آن را در روز ۹۰ درجه بچرخانید.

دمای مناسب جینسینگ

دمای مورد نیاز برای پرورش جینسینگ باید نسبتا ثابت نگه داشته شود. حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد مناسب است. و از ۱۲ درجه کمتر نشود. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد.

آبیاری جینسینگ

آبیاری مناسب برای رشد بونسای جینسینگ، معمولا در بهار و تابستان هفته ای دو بار، در پاییز هفته ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار است. توجه داشته باشید، هرچه محیط روشن تر و گرم تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است. بین زمان دو آبیاری، سطح خاک (معمولا تاعمق یک سانتی متری) باید خشک شود اما هیچگاه اجازه ندهید خاک گیاه کاملا خشک شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاریست، حدود یک سوم فنجان آب را به آرامی در پای گیاه بریزید. اجازه ندهید آب به ریشه های هوایی بخورد و همین طور آب نبایست در پای گیاه جمع شود بلکه باید به سرعت جذب خاک شود. روزی یک و حداکثر دوبار بونسای جینسینگ را به صورت ملایم غبارپاشی (اسپری آب) نمایید.

طرز استفاده از جینسینگ

ریشه خشک شده جینسینگ سالیان سال است که مصرف خوراکی دارد. ریشه خشک شده این گیاه به تنهایی به صورت دمنوش و چای یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مصرف می شود. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد.

چای جینسینگ

آفات و بیماری های گیاه جینسینگ

جنسینگ به بیماری قارچ بسیار حساس هست؛ در صورت مبتلا شدن ابتدا ساقه ی آن چروک و یک دفعه گندیده و خراب می شود و معمولاً درمان خیلی سخت و غیر ممکن دارد؛ بهترین راه پیشگیری از این بیماری استفده از مانکوزب ۸۰%  هست که ماهی یک بار گیاه را از گزند بیماری قارچ بیمه خواهد کرد.

بیماری دوم شپشک آرد آلود است که بسیار بیماری سمجی میباشد و بهترین راه با پیشگیری به صورت سم پاشی از سموم سیستماتیک هر دو ماهه یک بار هست.

پیشنهاد ویژه روکالبا: نحوه صحیح کاشت بذر گل گاوزبان

نحوه صحیح کاشت بذر اسطوخودوس

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *