کاشت و پرورش هل

گیاه هل، در واقع یک نوع ادویه و چاشنی خوش عطر و بو و سرشار از خاصیت است؛ بسیاری افراد، به دلیل فواید و خواص شگفت انگیزی که در هل برای سلامتی وجود دارد، علاقه مند به کاشت این گیاه در گلدان و استفاده از محصول ارگانیک خود هستند؛ کاشت هل در گلدان، بسیار آسان و لذت بخش است؛ در این مقاله ما به آموزش اصولی و مرحله به مرحله کاشت و پرورش هل پرداخته ایم؛ بنابراین اگر شماهم جزو آن دسته افراد خوش ذوقی هستید که تصمیم دارید این گیاه محبوب را خودتان کشت و پرورش دهید، و از زیبایی و رایحه ی بینظرش در منزل بهره مند شوید، دعوت میکنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید…

کاشت و پرورش هل

آشنایی با گیاه هل

“هِل” میوه ای کوچک از خانواده زنجبیل هاست و انواع گوناگونی از جمله هل سیاه، هل سفید و هل سبز را دارد؛ نوع سبز آن به دلیل عطر تندش محبوبیت بیشتری دارد. هل سبز،به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و زیر سایه درختان می‌روید. ارتفاع درخت هل ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و بعضی‌ از آنها دارای اعضاء چوبی تا ۳ متر ارتفاع هستند؛ شاخه‌های هوایی و برگ‌های درخت هل، متناوب، نوک تیز با گل‌های ریز سفید، مانند گل باقلا میباشد؛ میوه آن کوچک و ناشکوفا (پوشینه دار) با پوست تیره رنگ و دانه‌های متعدد و به اندازه بند انگشت می‌باشد.

از هل به عنوان یک طعم دهنده و چاشنی خوش عطر در بسیاری از غذاها، شیرینی ها و هم چنین مرباها استفاده میکنند. از هل، به دلیل طعم خوبش و همچنین خاصیت ضد نفخ بودن آن، در چای نیز استفاده فراوانی می شود. در بسیاری از منابع علمی از میوه هل به عنوان تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش یاد شده است.

امروزه، هل بیشتر در کشورهای واقع در شبه جزیره هند کاشت میشود، به طوری که حدود ۶۰ درصد از تولید آن در گواتمالا، تانزانیا، سریلانکا و هندوستان میباشد.

آشنایی با گیاه هل

شرایط مناسب برای کاشت و پرورش هل

در این بخش به بررسی عوامل محیطی که برای کاشت و نگهداری هل باید به آنها توجه داشته باشیم، میپردازیم:

مکان مناسب برای کاشت و پرورش گیاه هل

گیاه هل در زمان رشد، نسبت به وزش باد بسیار حساس است؛ بنابراین توصیه میکنیم در مکان هایی که باد خیز هستند، کاشت هل را انجام ندهید چرا که باعث کاهش شدید راندمان گیاه و مانع محصول دهی آن می شود.

دمای مناسب برای هل

مناسب ترین دما برای رشد هل ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد؛ البته هل در دماهای بین ۳۰ تا ۳۵ درجه نیز می تواند رشد مناسبی داشته باشد.

مکان مناسب برای کاشت هل

خاک مناسب برای کاشت و پرورش هل

خاک مناسب برای کاشت هل، خاک های سنگین رسی و لوم رسی میباشد. برای رویش و رشد بهتر گیاه هل PH خاک بین ۴٫۲ تا ۶٫۸ مناسب است.

کود مورد نیاز برای رشد هل

پیشنهاد میکنیم، جهت بهبود کیفیت و افزایش محصول دهی گیاه هل، از میزان مناسبی کودهای شیمیایی به همراه کودهای آلی در طول رشد استفاده نمایید؛ چرا که این گیاه برای رشد مناسب خود نیاز بالایی به مواد معدنی و مغذی دارد.

خاک و کود مناسب برای کاشت هل

نور مناسب برای گیاه هل

مکانی که برای کاشت هل در نظر میگیرید، باید پرنور و روشن اما بخ دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد، در غیر اینصورت اگر این گیاه در معرض نور مستقیم قرار بگیرد کناره و نوک برگ ها دچار سوختگی و هم چنین پژمرده و خشکیده می شود. در صورتی که نور محل کافی نباشد نیز فاصله برگ ها از هم دیگر زیاد و اندازه آن ها کوچکتر و کمرنگ میشوند.

نحوه صحیح آبیاری هل

برای رشد مطلوب گیاه هل، علاوه بر اینکه خاک بتید مرطوب باشد، هوای اطراف برگ ها نیز باید دارای رطوبت باشد. در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از حد نیز باعث سیاه شدن برگ ها، پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه‌های گیاهتان می شود.

روش کاشت و تکثیر هل

کاشت و تکثیر هل به دو روش رویشی (تقسیم ریزوم) و زایشی (کاشت بذر در گلخانه) انجام میشود؛

کاشت گیاه هل

کاشت هل به روش رویشی

در روش تکثیر رویشی، توده های بزرگی از ریزوم را از گیاه در حال رشد گرفته و آنها را از هم جدا میکنیم و به توده های کوچک تر تبدیل می کنیم. سن هر کدام از توده ها باید دسته کم یک سال باشد و یک جوانه نیز داشته باشند و سپس آنها را در چاله های از قبل آماده شده میکاریم. با تکثیر رویشی، گیاه سریعتر رشد می کند. برای کاشت آن، ابتدا گودالی هایی حدود ۳۰ * ۶۰ سانتی متر و به ارتفاع ۶۰ سانتی متر با فاصله ۱٫۵ تا ۲ متری از هم ایجاد میکنیم، یک تا دو ماه قبل از شروع کاشت، چاله ها را با مخلوطی از خاک سطحی و کمپست و کود گاو پر میکنیم.

کاشت هل از طریق بذر

در این روش، ابتدا کپسول های بذر ( همان هل )  را برای چند دقیقه در آب قرار میدهیم، سپس به آرامی و با فشار کم کپسول را باز می کنیم و دانه ها را خارج میکنیم. در این مرحله، دانه ها را با آب میشوییم تا پوشش چسبناک آن در آب از بین برود. بذر ها را به مدت دو روز داخل آب قرار میدهیم و سپس درون دستمال خیس قرار داده تا جوانه بزند. بلافاصله بعد از جوانه زنی بذر ها را در زمین اصلی یا گلدان مورد نظر می کاریم .

توصیه میکنیم برای کاشت بذرها از خاک های سبک، مثل پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنید. همچنین بهترین زمان کاشت هل از طریق دانه (بذر) اواخر تابستان و پاییز است ولی در هر فصلی میتوانید این کار را انجام دهید.

کاشت پرورش و برداشت هل

زمان و نحوه برداشت دانه هل

مدت زمان مورد نیاز برای رشد و برداشت محصول هل، از ۴ تا ۶ هفته بعد از کاشت این گیاه است؛ اما گاهی بیش از ۲ ماه نیز زمان برای رسیدن دانه‌ها نیاز است. کپسول‌های هل را زمانی که تقریباً رسیده هستند، برداشت می‌کنند؛ یعنی قبل از اینکه رنگ آن‌ها زرد شود، باید نسبت به برداشت آن‌ها اقدام کنید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *