بادام زمینی یک گیاه یک‌ ساله است. از آنجا که کاشت بادام زمینی در منزل بسیار ساده است، میتواند به عنوان یک شغل خانگی با درآمد خوب محسوب شود. البته این درآمد زایی و یا کاشت شخصی زمانی مفید و موثر خواهد بود که شما نکات کلیدی در کاشت، رشد و پرورش این گیاه را بدانید و طبق اصول آن اقدام نمایید؛ در نتیجه می توانید بیشترین بازدهی را از محصول تان داشته باشید. بذر بادام زمینی را میتوان هم در باغچه و هم در گلدان کشت کرد. برای آشنایی با روش صحیح کاشت و پرورش بادام زمینی و شرایط نگهداری از این گیاه، نحوه کوددهی و برداشت محصول در ادامه این مقاله با روکالبا همراه باشید.

ﺑﺎدام زﻣﻴﻨﻲ گیاهی بوﺗﻪ ای، ﻛﻮﺗﺎه و یک ساله از ﺧﺎﻧﻮاده “ﻧﺨﻮدﻳﺎن” است؛ همانطور که اشاره کردیم، کاشت بادام زمینی بسیار ساده است، برای کاشت آن کافی است تنها دو عدد بادام زمینی خام را در وسط گلدان بکارید، اگر فضای آن را دارید و تصمیم گرفته اید به عنوان یک منبع درآمد زا استفاده کنید، می‌توانید بذر آن در باغچه بکارید.  ﮔﻞ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻗﺒﻞ از ﻣﻴﻮه دادن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ زﻣﻴﻦ ﺧﻢ میشود و داﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻮان را در زﻣﻴﻦ دﻓﻦ میکند، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺑﻪ اﻳﻦﮔﻴﺎه ﺑﺎدام زمینی گفته میشود.

شرایط محیطی لازم در کاشت و پرورش بادام زمینی

آب و هوای مناسب برای کشت بادام زمینی

بادام زمینی گیاهی یکساله است اما اگر در مناطق بدون یخبندان کاشته شود می‌تواند چندساله هم باشد. اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻣﺨﺼﻮص مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر است. ارﻗﺎم ﺑﺎدام زمینی ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻣﻨﺎﻃﻖ گرمسیری و نواحی ﻣﻌﺘﺪل دﻧﻴﺎ پراکنده شده‌اند.

دمای مناسب برای بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی به دمای بالا نیاز دارید؛ دمای ایده آل برای کاشت این گیاه، ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. کمترین دمای لازم این گیاه برای رویش جوانه ۱۰ درجه سانتی گراد است. در نواحی سردسیر، زمانی که دمای هوا به ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد رسید و دمای خاک حدود ۱۰ درجه بود باید اقدام به کاشت کرد.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش بادام زمینی

قبل از اینکه اقدام به کاشت بادام زمینی کنید، آﻣـﺎده کردن زﻣﻴﻦ امری ﺑﺴﻴﺎر ضروری میباشد؛ بادام زمینی به خاک غنی و سبک نیاز دارد و در خاک هایی با pH حدود ۷٫۵ تا ۸٫۵ عملکرد خوبی دارد و در خاک‌های اسیدی با کمبود کلسیم مواجه می‌شود. پیشنهاد میکنیم برای پرورش بادام زمینی از خاک هایی با بافت شنی، لومی و لومی شنی استفاده کنید. این گونه بافت ها از زهکشی مناسبی برخوردارند.

برای تولید ۱۵۰۰ کیلوگرم محصول بادام زمینی در یک هکتار، به ۱۰۰ کیلوگرم ازت، ۱۸ کیلوگرم فسفر خالص، ۷۵ کیلوگرم پتاسیم و ۶۵ کیلوگرم کلسیم نیاز است

نحوه صحیح آبیاری بادام زمینی

توجه داشته باشید که خاک بادام زمینی را همواره مرطوب نگهدارید، اما گیاه را بیشتر از حد تعادل آبیاری نکنید و از خیس شدن آن جلوگیری نمایید؛ این رطوبت باید به شکل همیشگی حفظ شود چون بافت خاک بادام زمینی از شن بوده و شن نیز به دلیل زهکشی بالا به سرعت خشک می شود. امروزه با ﺗﻮﺳﻌﻪ آبیاری قطره ای در ﻛﺸﺖ ﺑﺎدام زمینی، ﺗﻮﻟﻴﺪ این گیاه از ۵ تن به ۸ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر رسیده.

روش صحیح کاشت بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی از اواخر ماه اسفند تا ابتدای اردیبهشت اقدام نمایید. این زمان برای جلوگیری از یخ زدگی گیاه است و بسیار اهمیت دارد؛ اما برای کاشت بادام زمینی در گلدان می توانید در هر زمانی از سال دست به کار شوید.

برای کاشت بادام زمینی از بذرهای خام آن کمک بگیرید.  بادام زمینی هایی که به شکل خام هستند و هنوز در قالبی از پوسته قرار دارند، گزینه ای مناسب برای کاشت به حساب می آیند. ﺑﺮاي اﻳﻨﻜﻪ ﻃﻮل دوره ﺟﻮاﻧﻪ زنی در ﻣﻴﻮه ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ، بهتر است قبل از کاشت، میوه را ۴۸ ساعت در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﺗﺎ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﻫﺎ آب ﺟـﺬب ﻛـند و ﺳﭙﺲ ﻣﻴﻮه ﻫﺎ ﺧﺸک شوند. اگر از بذر استفاده می‌کنید فقط باید ۲۴ ساعت در دمای ۴۰ درجه بماند و نیازی به خیساندن نیست. کشت بادام زمینی به صورت ردیفی صورت میگیرد. ﺑبرای پیشگیری از بیماری های قارچی ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﺬر ﺑﺎ یکی از سموم قارچ کش ﻧﻈﻴﺮ ﺳﺮزان ﺗﻴﺮام یا ﻛﺎﭘﺘﺎن ﺿﺪ عفونی می‌شود.

مراحل کاشت

  1. اگر قصد کاشت بادام زمینی در زمین را دارید، خاک زمین زراعی باید برای کاشت به خوبی شخم زده و با کود تغذیه شود.
  2. بذرها بائام زمینی را در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری قرار دهید.
  3. برای کاشت بادام زمینی در باغچه، فواصل بین ردیف ها را در یک متری و بذرهای کاشته شده بر روی ردیف ها را در فاصله ۱۵ تا ۱۸ سانتی متری قرار دهید.
  4. می توانید بذر انتخابی خود را ابتدا در گلدان و بعد از گذشت ۲ هفته به فضای بیرون منتقل کنید.
  5. رطوبت بادام زمینی باید در طول مدت رویش همواره حفظ گردد.
  6. با ایجاد چند سوراخ شرایط زهکشی و خروج آب از گلدان را فراهم نمایید.
  7. عمل کوددهی را در دوران رشد گیاه انجام دهید.
  8. این گیاه مانند کاشت سیب زمینی به سرما بسیار حساس بوده و در صورت کاهش دما باید با پلاستیک پوشانده شود.
  9. خم شدن بوته بادام زمینی به طرف زمین، نشانه ثمردهی آن است.

در این مطلب به بررسی تمام نکات کلیدی که در هنگام کاشت بادام زمینی باید به آن توجه داشته باشید، پرداختیم؛ امیدواریم این نوشته مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *