گیاه عروسک پشت پرده

عروسک پشت پرده گیاه زینتی بسیار زیبا و محبوب است که در نقاط مختلف جهان یافت میشود؛ و به دلیل خواص دارویی فراوانش بسیار پرکاربرد میباشد. گیاه عروسک پشت پرده (فیسالیس) از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی ایران و جهان مورد استفاده قرار میگرفته است؛ این گیاه زیبا به فانوس چینی (Chinese Lantern) شهرت دارد و به طور عمومی در چین، ژاپن، کره و برخی کشور‌های اروپایی کشت می‌شود. در این مقاله سعی داریم با هم به معرفی و بررسی ویژگی ها و خواص دارویی گیاه عروسک پشت پرده بپردازیم؛ اگر شماهم علاقه مند به آشنایی با این گیاه شگفت انگیز هستید، دعوت میکنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید…

گیاه عروس پشت پرده

گیاه شناسی عروسک پشت پرده (فیسالیس)

نام  فارسی: عروسک پشت پرده

خاستگاه: چین – ژاپن – کره

نام انگلیسی: CHINESE LANTERN

نام علمی: PHYSALIS ALKEKENGI

خانواده: سیب زمینیان SOLANACEAE

نامهای دیگر: bladder cherry – Chinese lantern – Japanese lantern – winter cherry – کاکُنه و گیلاس جهودان

آشنایی با گیاه عروسک پشت پرده

عروسک پشت پرده یا فیسالیس یک گیاه علفی و دایمی، چند ساله و دارای ریشه افقی و از خانواده سیب زمینی با ریزومی خزنده است، که با سرعت زیاد رشد می کند؛ ساقه های آن راست و زاویه دار است، گونه قرمز آن ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر، و گونه زرد آن ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. این گیاه دارای برگ های سبز تخم مرغی شکل می باشد که در گروه دوتایی قرار گرفته اند. گلهای آن کوچک، ستاره ای شکل و به رنگ سفید هستند. گل ها توسط زنبورها گرده افشانی می شوند و کاسه گل که پس از گرده افشانی می‌روید، درشت، متورم و رنگی می‌شود و به رنگ نارنجی تند در می‌آید که درون آن، میوه گیاه به رنگ نارنجی تشکیل می‌شود؛ برگ و میوه رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد.

در فصل پاییز، پوشش کاسه گل تحت تأثیر فعالیت‌های باکتری‌ ها تجزیه می‌شوند، در نتیجه فقط شبکه رگبرگ های کاسه به شکل تور سفید رنگ ظریفی باقی می ماند و میوه گرد درون آن نمایان می‌شود. به همین دلیل است که این گیاه را عروسک پشت پرده می‌نامند. این گیاه چندساله سایه و خاک مرطوب را برای رشد ترجیح می‌دهد.

پیشنهاد ویژه روکالبا: آشنایی با گیاهان دارویی پر طرفدار در طب سنتی

شرایط محیطی مطلوب برای پرورش گیاه عروسک پشت پرده

خاک مناسب

این گیاه در خاک های متوسط رشد می کند؛ خاک با بافت سبک (شنی)، متوسط (لومی) و سنگین (رسی) برای کشت آن بسیار مناسب می‌باشد؛ این گیاه خاک هایی که زهکشی خوبی داشته باشند ترجیح می دهد، و در هنگام گلدهی اگر خاک بسیار غنی داشته باشد، گیاه بیشتر برگ تولید می کند.

نور مورد نیاز

این گیاه در مکان های نیمه آفتابی که سایه زیادی نداشته باشد به خوبی رشد میکند؛ و اگر چه جزو گیاهان بی‌تفاوت به طول روز است، اما حداقل به ۸ تا ۹ ساعت آفتاب در روز یا ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت آفتاب در سال نیاز دارد.

دمای مناسب

عروسک پشت پرده گیاهی کم توقع و مناسب برای اقلیم‌های نیمه گرمسیری است؛ حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی‌گراد و حداکثر جوانه زنی آن در دمای ثابت ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. همچنین برای جلوگیری از آسیب بادها توصیه میکنیم سایه بانی برای محافظت از این گیاه ایجاد کنید.

میزان آبیاری

عروسک پشت پرده به آبیاری میانه نیاز دارد. یعنی زمانی که سطح خاک نیمه مرطوب – نیمه خشک بود می توانید اقدام به آبیاری کنید. خیس بودن همیشگی خاک و آبیاری پی در پی آن و نامناسب بودن زهکشی خاک به مرور زمان موجب زردی و ریزش برگها و حتی مرگ گیاه تان خواهد شد.

شرایط محیطی مناسب عروسک پشت پرده

تکثیر گیاه عروسک پشت پرده

پیشنهاد میکنیم برای تکثیر گیاه عروسک پشت پرده از طریق تقسیم گیاه و تهیه قلمه چوب نرم در بهار اقدام نمایید؛ برای تکثیر از طریق بذر نیز باید در گلدان یا جعبه های کاشت با کمپوست کاشته شود. همچنین از طریق خوابانیدن هوایی و تقسیم بوته نیز می‌توان آن را تکثیر کرد.

خواص دارویی

 عروسک پشت پرده طبعی سرد و خشک دارد و اثراتی نظیر ادرار آور، تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کننده خون و قاعده آور دارد.

 جهت دفع کرم معده و کرم کدو ۲ گرم میوه خشک این گیاه را با نظر پزشک میل کنند (نباید بیش از ۴ گرم در روز میل شود – مصرف زیاد این گیاه مرگ‌آور است).

 میوه عروسک پشت پرده شبیه گیلاس است و ویتامین C آن بیشتر از لیمو است.

 از میوه آن برای تسهیل زایمان نیز می‌توان استفاده کرد.

• برای درمان ناراحتی‌های پوستی مانند جوش و کورک به صورت مخلوطی از روغن با سوخته میوه استفاده می شود.

• در درمان بیماری هایی نظیر زخم مجاری ادراری، بواسیر، هپاتیت برونشیت و تنگی نفس، رماتیسم،یرقان و نقرس مفید می باشد.

عروسک پشت پرده چیست؟

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و برایتان مفید بوده باشد؛ اگر قصد کاشت و پرورش این گیاه شگفت انگیز را دارید؛ پیشنهاد میکنیم با مراجعه به بخش فروشگاه وبسایت روکالبا نسبت به تهیه بذر گل عروسک پشت پرده (فیسالیس)  و همچنین آشنایی با دیگر محصولات متنوع فروشگاه روکالبا اقدام نمایید؛

سپاس از همراهی شما “فروشگاه روکالبا”

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *