هر چند که کاکتوس گیاهی با نیاز غذایی کم است، اما کاکتوس ها هم مانند گلهای آپارتمانی دیگر نیاز به مراقبت دارند؛ وجود خاک مناسب، آبیاری منظم و نوردهی مناسب برای رشد کاکتوس امری ضروری است! و اگر میخواهید کاکتوس شما رشد بهتری داشته باشد، باید از کود مناسب کاکتوس استفاده نمایید؛ کاکتوس ها به دو گونه اصلی تقسیم می شوند. نوع خاردار و حبابی که بیشتر در مناطق بیابانی دیده می شوند و گونه های گلدار گرمسیری.

برای رشد گونه های مختلف، در فصل رشد باید از کود کاکتوس برای رساندن مواد مغذی به آن استفاده کرد. کود دهی مناسب به سلامت گیاه، رشد مناسب، گل دهی، رنگ، شادابی و سرحالی کاکتوس شما کمک می کند. کاکتوس ها در ترکیبات مختلفی از خاک می توانند زندگی کنند، اما خاک مناسب کاکتوس باید دارای خلل و فرج و پر منفذ باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعا خاک خشک شود.

پیش تر در مقالات قبلی به طور مفصل به بررسی نکات کلیدی و ترفند های نگهداری انواع کاکتوس  پرداخته ایم؛ و همانطور که اشاره کردیم، یکی از این ترفندها برای پرورش و سلامت گیاه کاکتوس، استفاده از کود مناسب برای کاکتوس میباشد؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل انواع و ویژگی های مهم کود مناسب کاکتوس بپردازیم؛ پیشنهاد میکنیم برای انتخاب بهترین کود برای گیاه کاکتوس خود این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید…

نحوه کوددهی مناسب کاکتوس

شما برای انتخاب نوع و زمان مناسب کوددهی کاکتوس، نیازمند توجه و عمل به یک سری نکات مهم هستید؛

زمان مناسب کوددهی کاکتوس

اولین نکته مهم که باید بررسی کرد این است که مناسب ترین زمان برای کوددهی به کاکتوس ها چه موقع است؟ برای پاسخ به این سوال، میتوان به دو زمان اشاره کرد؛ در نیمه دوم اسفند ماه کاکتوس ها از خواب زمستانی بیدار میشوند، در این زمان میتوانید گلدان ها را تعوض کرده و در محیط باز با نور بیشتر قرار بدهید و آرام آرام آبیاری آنها را افزایش دهید و حدودا ماهی یکبار از کود مناسب برای رشد کاکتوس ها استفاده نمایید؛ زمان دوم، در اوایل بهار است، که باید کاکتوس های خود را مورد بررسی قرار دهید و زمانی که نشانه های رشد مثل رشد برگها ، ایجاد خار جدید ، افزایش اندازه و هر نشانه ای که دال بر رشد کاکتوس شما هست، دیدید؛ باید از کود مناسب کاکتوس استفاده کنید.

نکاتی که قبل از کوددهی کاکتوس باید توجه کنید

۱٫ استفاده از کود کاکتوس برای کاکتوس های جوان و یا تازه کاشته شده موجب آسیب آنها میشود . تا زمانی که کاکتوس به گلدان جدید خود عادت نکرده است از کوددهی خودداری کنید. عادت کردن کاکتوس ها به گلدان جدید معمولاً تا دو ماه طول می کشد.

۲٫ خاک و کود مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج باشد تا آب بتواند به راحتی از آن خارج شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند. میتوانید بر روی سطح گلدان از سنگریزه استفاده نمایید. از مزایای این کار نگهداری رطوبت، زیبایی و سالم ماندن پایه گیاه میباشد.

۳٫ توجه داشته باشد که خاک گلدان بین دو آبیاری خشک باشد؛ زیرا خیس بودن گلدان برای مدت طولانی برای کاکتوس بسیار مضر میباشد.

۴٫ پیشنهاد میکنیم از ماده ای ضد قارچ، مخلوط با خاک استفاده کنید؛ در این صورت دیگر می توانید اطمینان داشته باشید که کاکتوس شما دچار پوسیدگی و بیماری های قارچی نخواهد شد.

۵٫ برخی از انواع خاص کاکتوس نیز وجود دارند که در زمستان گل می دهند به همین دلیل باید چرخه کود دهی را برای آنها برعکس انجام دهید؛ در زمستان آنها را تغذیه کنید و در بهار و تابستان استراحت بدهید.

۶٫ نیاز تغذیه ای هر گیاه متفاوت است؛ شما باید با میزان بسیار کمی کوددهی را آغاز و به تدریج به میزان آن تا حداکثر دوز مجاز اضافه نمایید.

پیشنهاد ویژه روکالبا: آموزش کامل تهیه کود خانگی مخصوص کاکتوس

کود مناسب کاکتوس چه کودی است؟

کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی موجود در بازار، دارای هر سه عنصر اصلی در تغذیه گیاهان، یعنی فسفر(P)، نیتروژن (N) و پتاسیم (k) می باشند؛ روی بسته بندی هر کدام از آنها میزان مواد مغذی موجود در آن نوشته شده است؛ عدد اول میزان نیتروژن، عدد دوم فسفر و عدد سوم مقدار پتاسیم را نشان میدهد.

وجود هر کدام از عناصر نامبرده شده در گیاهان وظیفه خاصی را به عهده دارد. فسفر در رشد ریشه ها و گیاهانی با گلهای بیشتر، درشتر و با کیفیت بیشتر تاثیر دارد؛ پتاسیم در تولید گل، رشد ریشه، رنگ بهتر گلها و میوه ها، قوی تر شدن ساقه گیاهان و افزایش آمادگی گیاه برای مقابله با بیماری ها و خطرات دوران استراحت موثر می باشد. نیتروژن نیز در رشد عمومی گیاه و تحریک رشد برگ و ساقه و سبزی گیاه تاثیر دارد. برای کاکتوس باید از کودهایی که مقدار نیتروژن کمی دارند استفاده نمایید؛ نیتروژن بالا باعث آبکی شدن بافت‌های کاکتوس می‌شود و ترک‌هایی در روی گیاه ایجاد می‌کند. پیشنهاد میکنیم از کود ۵-۱۰-۱۰ و یا کود ۱-۷-۶ استفاده کنید.

برای استفاده از این کود، یک قاشق غذاخوری از کود را در ۴ لیتر آب حل کنید و در زمان آبیاری به گیاه بدهید. توجه داشته باشید که هر دو کود را در یک آبیاری به گیاه ندهید و یکی در میان بین نوع کود فاصله بیندازید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *