کاشت گل بنفشه

بنفشه هم مانند دیگر گل های زیبای بهاری است که با نزدیک شدن به نوروز جای خود را در میان خانه های ما باز می کند؛ گل بنفشه به دلیل زیبایی و تنوع رنگی اش، همچنین آسان بودن پرورش و نگهداری آن، از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین بسیاری از ما برای زیباسازی باغچه و گلدان هایمان به مناسبت عید نوروز، تصمیم به کاشت گل بنفشه و نگهداری از آن میگیریم. ما در این نوشته به آموزش کامل و مرحله به مرحله کاشت بذر گل بنفشه و شیوه صحیح پرورش آن پرداخته ایم؛ شما میتوانید با توجه و رعایت نکات کلیدی که در ادامه ذکر کرده ایم، راحتتر از آنچه که فکرش را میکنید، گل زیبای خود را کاشت و پرورش دهید؛ اما برای اینکار، در ابتدا لازم است با خصوصیات و ویژگی های این گیاه زیبا آشنایی داشته باشیم.

گل بنفشه آفزیقایی

گیاه شناسی گل بنفشه

بنفشه با نام علمی “pansy viola” یکی از محبوب ترین گل های یک ساله مناطق سردسیر است، که در سال های اخیر انواع هیبرید و واریته های جدیدی از بنفشه تولید شده که رنگ هایی حیرت انگیز دارند! گل بنفشه دارای گونه های فراوانی است که در ایران ۱۹ گونه بومی آن شناخته شده که به رنگ های سفید، زرد، آبی، بنفش و… هستند، که معروف ترین آن ها بنفشه ۳ رنگ و معطر است. این گیاه گلدار فقط در فصل بهار رشد می کند و علاوه بر زیبایی دارای عطر دلنشینی نیز هست که قطعا ارزش کاشت را دارد؛ گلبرگ اکثر بنفشه ها معمولا دو رنگ است و همین باعث خاص بودن آن به عنوان گیاهی کوچک میشود. اگر چه ظاهر بنفشه ظریف و نازک به نظر میرسد اما از دسته گیاهان بسیار مقاوم به شمار می آید و همچنین گلدهی بسیار سریع هم دارد.

نکته جالبی که درباره این گیاه دوست داشتنی وجود دارد و احتمالا از آن بی خبر بوده اید، این است که گل های بنفشه خوردنی هستند! بله، شما میتوانید در سالاد و غذاها به صورت خام یا پخته از گل های بنفشه خود استفاده نمایید.

شما می توانید برای کاشت بذر گل بنفشه، بنا به سلیقه خود هم در باغچه و هم در گلدان اقدام نمایید. گل بنفشه پس از بلوغ بذر تولید می‌کند و معمولاً اگر بذرها برداشت نشوند به پای گیاه ریخته و در سال بعد نیز سبز می‌شوند.

کاشت گل بنفشه

مراحل کاشت گل بنفشه

  • در نظر داشته باشید، بهترین زمان برای کاشت گل بنفشه اواسط پاییز تا اوایل شهریور ماه است.
  • در ابتدا باید بگوییم، کاشت گل بنفشه به فضای چندانی احتیاج ندارد، و شما می توانید در یک فضای کوچک هم اقدام به این کاشت نمایید.
  • برای کاشت بذر ها یک مکان جدا از بستر اصلی کاشت فراهم کنید؛ کاشت بذر نباید به صورت مستقیم در همان محل اصلی انجام شود زیرا زمانی که بذر ها پاشیده می شوند به صورت نامنظم جوانه می زنند.
  • یک سبد پلاستیکی و یا یک گلدان میتواند گزینه خوبی باشد.
  • برای کاشت بذرها از خاکی سبک (مخلوط خاک معمولی، خاک برگ و پیت ماس) استفاده نمایید.
  • مقداری خاک را دورن گلدان و یا سبد ریخته بعد از پر کردن سبد با خاک، بذر ها را روی خاک سبد و یا خاک باغچه بپاشید.
  • سپس به اندازه حدودا نیم سانتی متر کود پوسیده روی بذر ها بریزید.
  • از آلوده نبودن و عاری بودن از بیماری های قارچی و آفت ها در کودی که استفاده می کنید مطمئن باشید.
  • بعد از اتمام کاشت بذرها، نباید خاک خشک شود، بنابراین پس از کاشت بذر، آن ها را آبیاری نمایید تا بستر مرطوب شود. (در روزهای اول کاشت و برای جلوگیری از جابجا شدن بذرها می‌توانید از افشانه (غبار پاشی آب) استفاده کنید)
  • دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها در طول شب، حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد، و ۱۵ – ۲۰ درجه سانتی‌گراد در طی روز میباشد.
  • تا زمانی که بذر ها جوانه نداده اند از تابش مستقیم نور خورشید به بذر ها جلوگیری کنید زیرا در مقابل سوختگی بسیار حساس هستند.
  • بعد از گذشت ۲ هفته از کاشت گل بنفشه، بذر ها سر از خاک بیرون آورده و سبز میشوند.
  • زمانی که اندازه هر جوانه به ۲۰ سانتی متر رسید زمان آن است که به مکان اصلی انتقال داده شوند.

کاشت گل بنفشه

شیوه صحیح نگهداری از گل بنفشه

خاک: برای اینکه گل بنفشه رشد قابل قبول و مطلوبی داشته باشد حتما باید از خاکی استفاده کنید که قدرت زهکشی خوبی داشته باشد و همچنین خواستار خاکی مرطوب با PH بین ۵/۵ تا ۷/۵ نیازمند است.

آبیاری: برای رشد خوب گل بنفشه به خصوص در ایام تابستان که هوا گرم است، باید آبیاری آن به صورت منظم انجام شود، از غرقابی کردن خاک خودداری کنید، رطوبت بیش از حد خاک باعث می شود که ریشه ها در خاک خفه شوند. همچنین باید از خشکی دادن گیاه هم خودداری کنید زیرا خشکی کشیدن هم باعث کاهش گل دهی گیاه می شود.

نور: گل بنفشه از جمله گل های بیرونی و آفتاب دوست است که به میزان کمی هم می تواند سایه را تحمل کند، عدم دریافت نور کافی منجر به کوچک شدن گل ها می شود

دما: گل بنفشه در هوای خنک عمر و ماندگاری بیشتری دارد طوری که این گل قادر به تحمل سرمای زمستان است و می تواند در زیر برف زنده بماند. گل بنفشه بهترین رشد را در دمایی بین ۴ الی ۱۳ درجه سانتی گراد دارد.

آفات: یکی رایجترین آفات در کاشت گل بنفشه شته است برای از بین بردن آن می توان با کمک آب و صابون روی آن اسپری کرد. نوع دیگری از آفت گل بنفشه وجود دارد که به آن لکه برگ می گویند که منجر به ایجاد لکه های سیاه بر روی گل برگ های گل می شود. یکی دیگر از عارضه های گل بنفشه پوسیدگی ساقه است که می تواند از طریق های گوناگونی به گل انتقال داده شود، این عوارض منجر به کم رنگ شدن گل برگ های گیاه و چروک شدن آن می شود.

پرورش و نگهداری گل بنفشه

ماندگاری

اگر اجازه دهید بنفشه ‌تان در طول ماه های گرم سال در باغچه بماند، احتمالا با رسیدن پاییز دوباره برایتان گل می دهد.

زمانی که گیاه به مرحله تولید دانه رسید، آن را از نزدیکی سطح زمین بچینید. با این کار باعث تشویق گیاه به رشد دوباره می شوید. اگر سر گیاه را هرس کنید، آن را به تولید غنچه های بیشتری وا می دارید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *